Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vier gebroken spaken op 5500 kilometer. Normaal of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vier gebroken spaken op 5500 kilometer. Normaal of niet?

tja een andra30 en dt350 (noem maar wat) is toch snel €200. Wat goed is hoef je niet te vervangen toch.
Het is ook heel belangrijk, dat je de spaken na het inspaken zwaar belast en de kop van de spaak in de juiste richting duwd. Met een drevel sla ik altijd, de kop van de spaak in de flens

Je zal dan zien dat de spaken dan ongeveer 300 newton in spanning zijn afgenomen.

Daarna weer op juiste spanning zetten.

Als het goed is heb je geen last van gebroken spaken.

Mario
supermario schreef:
wo 09 aug, 2023 07:36
Het is ook heel belangrijk, dat je de spaken na het inspaken zwaar belast en de kop van de spaak in de juiste richting duwd. Met een drevel sla ik altijd, de kop van de spaak in de flens

Mario
Als ik dit lees zet jij een drevel recht boven de kop van een spaak. Dat doe je met alle spaken ook waar de kop aan de binnenzijde ligt.

Bijlagen

Dat met die drevel lijkt me niet ideaal met het wiel in de fiets of in de richter want dan ben je meteen 36 keer de lagerkogels in hun loopbanen aan het timmeren.

Ik heb wel eens een naaf hergebruikt en kwam er achter dat je aan de naaf zonder spaken heel goed kon zien welke kant de spaken op waren gemonteerd geweest. Het leek mij verstandig om dat bij de volgende keer dezelfde kant op te laten zijn.
Wat er waarschijnlijk aan de hand is. Bij het spannen van de spaken wordt de spaak getordeerd en komt onder spanning te staan. Dit ontstaat door de weerstand van de spaaknippel met de velg en in de schroefdraad.
Door een schrik reactie springen de spaken als het ware terug, dus komen uit de getordeerde toestand.
Kan je ook krijgen/horen als je op een nieuw gespaakt wiel gaat rijden of als je een slag uit je wiel moest halen er kan geluid van de spaken komen.
Ik denk niet dat de totale spaakspanning er problematisch door terugloopt. Maar of het nou zo is of niet, het valt in ieder geval onder slecht vakmanschap, want je kunt het voorkomen door de nippels telkens na het laatste aandraaien een stukje terug te draaien.
Als ik een nieuw wiel spaak of laat spaken, rij ik meestal een testrondje en span daarna de spaken nog eens na. Hiermee vang je de mogelijkheid op dat een wiel om wat voor reden dan ook zich nog weer opnieuw zet en de spakenspanning onverwacht verkeerd zou kunnen zijn. Naar mijn ervaring zitten ze dan ook echt goed en hoef je er nooit meer wat aan te doen.

Waar ik hier trouwens goede ervaringen mee zie, zijn double butted spaken. Dik aan de uiteinden en dun in het midden, zodat meer elasticiteit de boel beter op spanning houdt.
Afbeelding
Wim B

Als je de kop van de spaak niet in de flens slaat. Zal door belasting tijdens het fietsen de spaak losser gaan zitten.

Leon:

Je moet natuurlijk niet heel hard slaan. Voor de lagers maakt dat niet uit.

Kijk even naar Ernie Frieke. Leraar wiskunde, werktuigbouwkunde en fijnmechanica, die al 30 jaar onderzoek doet naar wielen spaken en naaf revisie.

https://youtu.be/3fwVBuhwS54

Mario
Aangezien ik een zware fietser ben vervang ik de standaard wielen altijd voor de Hope Fortus velg met betere spaken.
Wielen vind ik toch het belangrijkste onderdeel op de fiets en die moet goed zijn.
supermario schreef:
vr 11 aug, 2023 05:42
Leon:
Je moet natuurlijk niet heel hard slaan. Voor de lagers maakt dat niet uit.
Kijk even naar Ernie Frieke. Leraar wiskunde, werktuigbouwkunde en fijnmechanica, die al 30 jaar onderzoek doet naar wielen spaken en naaf revisie.
https://youtu.be/3fwVBuhwS54
Mooi filmpje. Als je goed kijkt zie je dat de as tijdens het slaan NIET op de vloer rust. Frieke is een verstandige man.
Aan het einde van de instructie zie ik dat op de nippels spaken een drupje vloeistof wordt gedrupt.
Als dit moet voorkomen dat de deze verbinding wordt geborgd dus niet kan loslopen heeft dat invloed ook als je eens een keer
wat aan je wiel zou moeten doen. Hoe vast zit dat spul. Draai je dan je nippel verrot, breekt de spaak bij de kop omdat je deze flink moet torderen?
Borgvloeistof kan de nippels inderdaad te vast maken. Daarom gebruikt Marten Gerritsen (en dus ik ook) lijn(zaad)olie.
Dat smeert de eerste dagen prima waardoor je het wiel mooi kunt bouwen. Daarna hard het uit. Het wordt echter niet zo hard dat je de nippels niet meer kunt draaien.
Verder is het onschadelijk* en goedkoop. Dat laatste vinden sommigen natuurlijk helemaal niks.
Je kunt het ook gebruiken om je tuinstoelen in de olie te zetten, net als je snijplank. Het werkt ook prima om grijs geworden autobumpers en andere grijs geworden kunststoffen weer zwart te maken.

* In principe is het eetbaar. Gebruik de versie van de bouwmaarkt toch maar niet daarvoor.

Opgepast: als je poetsdoeken gebruikt voor lijnzaad gooi die doeken dan niet ergens op een hoopje neer maar hang ze uit om goed uit te harden. Er kan anders brand door ontstaan. Dit is geen mythe.
https://www.abnamroverzekeringen.nl/art ... g-lijnolie
Ik gebruik ook gebroken lijnzaad maar om de boel los te houden. Dat is toch vreemd losmaken met zaad en vastzetten met olie. :D
Wim B

Je hoor Ernie ook zeggen: borg vloeistof, om de nippels vast te zetten, maar makkelijk stelbaar al het nodig is.

Je kan ook nippels kopen met borg vloerstof er in.

Mario
Pas wel op met borgvloeistof. Er zijn verschillende types.Met de verkeerde gaat het niet meer los. En een andere moet je gebruiken op ontvet oppervlak. Dan kun je dus je spaken niet van tevoren smeren. Je zou ze zelfs moeten ontvetten. Ook dan is het de vraag of het er in trekt als je het naderhand op de nippel druppelt. Van tevoren smeren werkt ook niet zomaar want ik lees in een van de loctite-handleidingen dat het in 10 minuten hard wordt. Zo snel bouw je een wiel niet.
Maar zoals ik al zei:
Leon schreef:
vr 11 aug, 2023 13:45
...lijn(zaad)olie...
Verder is het ... goedkoop. Dat laatste vinden sommigen natuurlijk helemaal niks.
Misschien moet ik maar eens een halve liter lijnolie over 100 flesjes verdelen, een leuk etiket verzinnen en het spul verkopen voor een prijs die er recht aan doet dat het spul precies de juiste eigenschappen heeft voor het bouwen van fietswielen.
Leon schreef:
vr 11 aug, 2023 20:04
Misschien moet ik maar eens een halve liter lijnolie over 100 flesjes verdelen, een leuk etiket verzinnen en het spul verkopen voor een prijs die er recht aan doet dat het spul precies de juiste eigenschappen heeft voor het bouwen van fietswielen.
Noteer voor mij maar een flesje. Wat moet ik met een halve liter. Of nee doe maar gelijk twee. Ik raak toch altijd alles kwijt.
Lijnzaadolie, 200cc voor € 4,50, nog goedkoper dan Kroon Fietsolie die € 3,95 kost per 100cc
Zou lijnzaadolie ook goed zijn voor de ketting, de Rohloff naaf en voor de maag?

Geschiedenis
Lijnzaadolie werd tot ongeveer 1930 uit vlaszaad gewonnen in oliemolens en met oliewringers en handmolens. Er zijn diverse molens waar nog steeds olie geslagen wordt. In het Noorden en Oosten van Nederland zijn dat De Passiebloem in Zwolle, de Woldzigt in Roderwolde, De Wachter in Zuidlaren, de Oostendorper watermolen in Haaksbergen, Pelmolen Ter Horst in Rijssen, Noordmolen in Ambt Delden en de Korenmolen in Eerbeek. In de Zaanstreek slaan nog steeds De Bonte Hen, Het Pink en De Zoeker olie. In Zuid-Nederland doen de Kilsdonkse Molen in Dinther, de Holten’s Molen in Deurne, de Collse Watermolen in Eindhoven en de Leumolen in Nunhem dat. In België wordt in de Laermolen, een onderslag watermolen, te Hoogstraten ook nog lijnzaadolie geslagen.

Menselijke consumptie
Lijnzaadolie is niet geschikt voor bakken en braden, aangezien alfa-linoleenzuur sterk onverzadigd en daarom zeer oxidatiegevoelig is. Koudgeperste lijnzaadolie wordt (onverhit) wel gebruikt als bron van omega 3-vetzuren, vanwege het hoge gehalte alfa-linoleenzuur. Het gehalte aan omega-3-vetzuren in lijnzaadolie is het hoogste van alle plantaardige oliën. Er is overigens wel vlaszaad ontwikkeld waarin het gehalte alfa-linoleenzuur via genetische technologie omlaag is gebracht.

Met lijnzaadolie verontreinigde lappen kunnen, door het polymeriseren, brandgevaarlijk zijn. Als lappen of keukenpapier met lijnzaadolie op een hoop worden gelegd kan er een exotherme chemische reactie optreden, met warmteontwikkeling tot gevolg. Dit heet ‘broei’ en kan tot brand leiden. Er wordt daarom geadviseerd om lappen en doeken waar lijnzaadolie in zit, vlak op te hangen om de lappen te laten drogen.

Ook in schoonmaakmiddelen vindt men lijnzaadolie, onder andere in vloeibare vloerzeep (mousse de lin).
Poppink schreef:
za 12 aug, 2023 00:05
Zou lijnzaadolie ook goed zijn voor de ketting
Ik zou dat maar niet op reis proberen. :lol:
Een normale bouwmarktprijs is iets van 5 euro per halve liter: https://www.praxis.nl/verf-laminaat-dec ... ml/5309982
Ik ben zelf bezig met mijn tweede fles, omdat ik een tijd terug een verwaarloosde houten tuinset met tafel en stoelen heb opgeknapt. Dat zoog wel wat op.
Ik ben weer thuis sinds gisteren. Sinds de start van dit topic (1900 kilometer geleden) heb ik geen gebroken spaken meer gehad.