Additionally, paste this code immediately after the opening tag: racefiets band tubeless of niet tubeless - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

racefiets band tubeless of niet tubeless

sjefke schreef:
do 31 aug, 2023 20:06
Tubeless gebruik raad ik af. Het latex spul dat de gaatjes moet dichten word je niet meer kwijt.
Word je niet meer kwijt?
sjefke schreef:
do 31 aug, 2023 20:06
En na 3 maanden is het uitgewerkt.
Doorgaans gaat het echt wel wat langer mee. Natuurlijk zullen er omstandigheden zijn waarbij het maar drie maanden zijn, maar da's lang niet altijd. Ik wissel in elk geval niet elke drie maanden die vloeistof, en vul het ook niet elke drie maanden bij.
HenkS schreef:
vr 01 sep, 2023 15:31
Gewoon lekker met binnenbanden rijden en voor de fietsreis een fijne lekbestendige buitenband. Wel zo makkelijk er als je lek rijdt, dan kun je gewoon ouderwets een binnenbandje wisselen of plakken.
Ook in een tubeless buitenband kan 'gewoon' een binnenband, die je dan naar wens ook weer kunt plakken. En of het gewoon is of niet, laat mij dan maar ongewoon zijn.
Fedor schreef:
vr 01 sep, 2023 17:47
Probleem is wel dat veel fietsen tegenwoordig Tubeless-Ready worden geleverd. En dat zijn buitenbanden die er alleen zeer moeilijk af te halen en op te leggen zijn. Heb zo'n setje op de gravelbike maar bij de volgende banden worden het gewoon weer reguliere buitenbanden want onderweg plakken of een nieuwe biba steken is nu een crime.
Waarom ga je niet eens tubeless rijden met die fiets? Als velgen en banden geschikt zijn, misschien gewoon eens proberen. Wie weet bevalt het wel?
Poppink schreef:
zo 03 sep, 2023 22:27
Als je met een vakantiefiets onderweg bent is het geen verstandige keuze om tubeless banden te gebruiken. Neem dan gewoon een buitenband en een binnenband.
Alsof het een regel is met een verbod en er sancties op moeten staan en dat gehandhaaft dient te worden... Laat iedereen gewoon lekker zelf die keuze maken. Dat jij het vindt mag zeker, maar zeg dat dan ook als zodanig. Onder sommige omstandigheden zou het best wel eens geen verstandige keuze kunnen zijn, maar onder andere omstandigheden zou het best wel eens anders kunnen liggen. En natuurlijk zijn er voor- en nadelen die ieder voor zich kan afwegen. En wellicht ligt die balans voor smalle banden met bijbehorende hoge drukken wel anders, geen idee.

Bij mij zitten banden op tussen de 50mm en 100mm breed. En ook op fietsvakantie rijd ik graag tubeless. Laatst nog even m'n versleten banden gewisseld, zonder bandenlichters eraf trouwens, gewoon met de hand. Die waren tubeless gemonteerd en er kwamen zowel voor als achter een aantal dikke doorns uit. Maar zowel voor als achter keurig lekdicht door de tubeless vloeistof.

Dan kun je een antilekband voor gebruik met binnenband 'unplattbar' noemen in de marketing en een kilo per stuk laten wegen in 50mm breedte door al die antileklagen, maar die moet je met zulke dikke doorns erin ook echt 'gewoon' plakken of 'gewoon' voorzien van een andere binnenband.

Als een gat te groot is voor de tubeless vloeistof om te dichten dan kun je 'm proppen met een tubeless reparatiesetje. En als het dan nog steeds lekt zou je vloeistof wel eens uitgewerkt kunnen zijn, en is ook een binnenband erin ook nog een optie.

Kortom, het zou best een optie kunnen optie zijn, afhankelijk van de fiets en het gebruik. Ik zeg niet dat iedereen tubeless moet gaan rijden en ik zeg ook niet dat iedereen bij binnenbanden moet blijven.

Lees je in, maak je eigen keuze. En als je wielen tubeless te rijden zijn zou je zelfs nog eens heel gek kunnen doen door het 'gewoon' eens zelf te proberen en je eigen praktijkervaring te vormen... en wie weet rijd je op de ene trip wel tubeless en op de andere trip niet? En anders kun je er in elk geval zelf een praktijkervaring over vertellen in plaats van online napraten wat je ooit eens ergens gelezen denkt te hebben.
Jurr schreef:
ma 04 sep, 2023 07:07
Bij mij zitten banden op tussen de 50mm en 100mm breed.
Op de racefiets? Dat was de vraag.

Groetjes,

Carl
Je kan ook sealant in je binnenbanden doen. Ga ik binnenkort uitproberen op een lange tour.
Mr. Z schreef:
zo 03 sep, 2023 22:14
Leon schreef:
zo 03 sep, 2023 21:54
Mr. Z schreef:
zo 03 sep, 2023 21:46
Maar de meeste banden en velgen vooral als ze wat breder zijn geven weinig gedoe,
Maar hoe weet je dat? De banden met velgencombi die ik eens had vielen blijkbaar onder dezelfde categorie als die van Fedor, dus dat beviel me niet.
Ben een mechanieker [ monteur ] en mag bijna elke dag aan hele mooie en belachelijk dure en minder dure fietsen sleutelen en heb 5 fietsen in onze schuur staan die tubeless zijn :wink:
Wil je je kennis in dit geval met ons delen of liever niet?
Jurr schreef:
ma 04 sep, 2023 07:07
Ook in een tubeless buitenband kan 'gewoon' een binnenband, die je dan naar wens ook weer kunt plakken. En of het gewoon is of niet, laat mij dan maar ongewoon zijn.
Je combineert dan wel wat nadelen want tubeless banden zijn op zich zwaarder dan standaard banden, dat viel me in diverse tabellen tegen. Toen ik ooit een paar tubeless ready buitenbanden reed met binnenbanden reed dat echt minder fijn, lees: stroef. Maar voor een noodgeval kan het. Moet je wel toch een biba bij je hebben.
CarlW schreef:
ma 04 sep, 2023 08:35
Je kan ook sealant in je binnenbanden doen. Ga ik binnenkort uitproberen op een lange tour.
Dan moet je wel een keer een gaatje oplopen waar je normaal een lek door zou krijgen. Dat is iets wat me op vakantie zelden gelukt is. De kans dat je überhaupt iets merkt lijkt me dus klein.
Maar ik begrijp wel dat sealant in je binnenband betekent dat plakken van die band niet meer lukt. Dan wissel je dus het ene nadeel in voor het ander.
Mr. Z schreef:
zo 03 sep, 2023 22:14
Ben een mechanieker [ monteur ] en mag bijna elke dag aan hele mooie en belachelijk dure en minder dure fietsen sleutelen en heb 5 fietsen in onze schuur staan die tubeless zijn :wink:
Hebben jullie al een apparaat om snel een tubeless band te monteren. Ik denk dan aan zoiets als bij autobanden wordt gebruikt.
Leon schreef:
ma 04 sep, 2023 09:45
Mr. Z schreef:
zo 03 sep, 2023 22:14
Leon schreef:
zo 03 sep, 2023 21:54
Maar hoe weet je dat? De banden met velgencombi die ik eens had vielen blijkbaar onder dezelfde categorie als die van Fedor, dus dat beviel me niet.
Ben een mechanieker [ monteur ] en mag bijna elke dag aan hele mooie en belachelijk dure en minder dure fietsen sleutelen en heb 5 fietsen in onze schuur staan die tubeless zijn :wink:
Wil je je kennis in dit geval met ons delen of liever niet?
Dat doe ik toch al?

Maar zoals Jurr al schreef, probeer dingen zelf met een open blik, roep geen dingen na die je ooit ergens gelezen heb en vergeet niet dat ontwikkelingen door gaan en dat iets wat jaren geleden misschien niks was voor je nu misschien nu zo goed geworden is dat het wel wat is voor je.

We gaan al jaren met onze Santosen op fietsvakantie ook al zijn de velgen absoluut niet op de markt gebracht als tubeless ready maar werkt voor ons perfect.
CarlW schreef:
ma 04 sep, 2023 08:35
Je kan ook sealant in je binnenbanden doen. Ga ik binnenkort uitproberen op een lange tour.
Een tubeless sealant zal dan niet goed werken, de luchtstroming door het gaatje in je binnenband wordt verstoord door de buitenband en zal het gaatje daarom meestal niet goed afdichten
WimB schreef:
ma 04 sep, 2023 11:00

Hebben jullie al een apparaat om snel een tubeless band te monteren. Ik denk dan aan zoiets als bij autobanden wordt gebruikt.
Die hebben wij nog niet hoewel er al wel ontwikkelingen op dat gebied zijn, maar wij monteren nog met de hand en soms met een bandenlichter aangezien er toch geen binnenband lek gestoken kan worden
Mr. Z schreef:
ma 04 sep, 2023 11:05
Leon schreef:
ma 04 sep, 2023 09:45
Wil je je kennis in dit geval met ons delen of liever niet?
Dat doe ik toch al?
Mijn vraag is eigenlijk hoe je het kunt weten of een bepaalde combinatie tubeless band-velg enigszins prettig monteert.
Daar ging het bij mij de vorige keer mis. Ook toen zeiden mensen dat het wel kon en prima was.
Als mecanicien heb je vaak de gelegenheid om iets te proberen, als je het niet vanzelf tegenkomt. Als gebruiker van goede spullen krijg je juist steeds minder ervaring in vergelijking met toen ik baggerspullen gebruikte. Ik vraag me bijvoorbeeld af of mijn huidige achterband er de afgelopen 3 jaar af is geweest, behalve de keer dat ik hem halverwege de geschatte levensduur wisselde met de voorband.

Ik geloof je graag dat ontwikkelingen soms een fijne kant op gaan. Ik heb alleen erg weinig problemen met mijn huidige fiets.
Mr. Z schreef:
zo 03 sep, 2023 21:46
alleen bij hoge druk spuit de vloeistof er te hard uit dus duurt even voor dat de druk minder wordt en de vloeistof zijn werk kan doen
Vanaf welke druk is dat?
Jurr schreef:
ma 04 sep, 2023 07:07
Fedor schreef:
vr 01 sep, 2023 17:47
Probleem is wel dat veel fietsen tegenwoordig Tubeless-Ready worden geleverd. En dat zijn buitenbanden die er alleen zeer moeilijk af te halen en op te leggen zijn. Heb zo'n setje op de gravelbike maar bij de volgende banden worden het gewoon weer reguliere buitenbanden want onderweg plakken of een nieuwe biba steken is nu een crime.
Waarom ga je niet eens tubeless rijden met die fiets? Als velgen en banden geschikt zijn, misschien gewoon eens proberen. Wie weet bevalt het wel?
Ik twijfel sterk idd. De "hook" in de velg zorgt er voor dat eigenlijk alle banden moeilijk te hanteren zijn dus ook bij nieuwe banden is het maar de vraag of deze onderweg goed te "plakken" zijn.

Laat het de eerste keer waarschijnlijk dan wel ff bij een fietsenmaker doen :)
Leon schreef:
ma 04 sep, 2023 09:52

Dan moet je wel een keer een gaatje oplopen waar je normaal een lek door zou krijgen. Dat is iets wat me op vakantie zelden gelukt is. De kans dat je überhaupt iets merkt lijkt me dus klein.
Maar ik begrijp wel dat sealant in je binnenband betekent dat plakken van die band niet meer lukt. Dan wissel je dus het ene nadeel in voor het ander.
Buiten Europa kan het snel gaan, meer dan 25 lekke banden vorig jaar. Met Stan's Notubes "vervuilde" binnenbanden zijn prima schoon te maken en te plakken.
Leon schreef:
ma 04 sep, 2023 11:34
Mijn vraag is eigenlijk hoe je het kunt weten of een bepaalde combinatie tubeless band-velg enigszins prettig monteert.
Daar ging het bij mij de vorige keer mis. Ook toen zeiden mensen dat het wel kon en prima was.
Als mecanicien heb je vaak de gelegenheid om iets te proberen, als je het niet vanzelf tegenkomt. Als gebruiker van goede spullen krijg je juist steeds minder ervaring in vergelijking met toen ik baggerspullen gebruikte. Ik vraag me bijvoorbeeld af of mijn huidige achterband er de afgelopen 3 jaar af is geweest, behalve de keer dat ik hem halverwege de geschatte levensduur wisselde met de voorband.

Ik geloof je graag dat ontwikkelingen soms een fijne kant op gaan. Ik heb alleen erg weinig problemen met mijn huidige fiets.
Ah zo, meoilijk zo even te zeggen, de combinaties zijn eindeloos.
Stan's velgen zijn altijd erg [ te] strak, maar simpel gezegd hoe breder de velg en hoe breder de band hoe makkelijker het gaat.
Fedor schreef:
ma 04 sep, 2023 12:25
Mr. Z schreef:
zo 03 sep, 2023 21:46
alleen bij hoge druk spuit de vloeistof er te hard uit dus duurt even voor dat de druk minder wordt en de vloeistof zijn werk kan doen
Vanaf welke druk is dat?
Tja beetje afhankelijk van welke vloeistof en hoe groot het gat maar zeg pas rond de 3 bar en lager kan het goed gaan stollen, nou is 1.5 bar geen probleem met een band van zeg meer dan 40mm maar een smalle race band op een smalle velg die naar 2 bar gaat tijdens een snelle bochtige afdaling is natuurlijk geen fijne ervaring [ maar waarschijnlijk nog altijd beter dan naar 0 bar]
Naar mijn (beperkte) ervaring werkt tubeless (nog) slecht met racebanden die op hoge druk (6 bar of meer) gebruikt moeten worden. Ze zijn kwetsbaar en de hoge druk maakt dat de sealant niet afdoende werkt.
Voor banden op lagere druk zoals MTB werkt het beter.

Ben het er verder mee eens dat op een reisfiets tubeless vooral onhandiger is, tenzij de kans dat je lek rijdt nihiel is (zeg, vergelijkbaar met een framebreuk). Maar op fietsreis kies ik juist een wat soepelere, en dus lekgevoeligere band. Comfort en snelheid is dan belangrijker en af en toe een lekke band niet zo erg, (tenminste, als dat met 15 minuten te fixen is, zoals bij een normale binnenband)
CarlW schreef:
ma 04 sep, 2023 08:35
Je kan ook sealant in je binnenbanden doen. Ga ik binnenkort uitproberen op een lange tour.
Geen racefietsbanden voor alle duidelijkheid, Gravelking SK van 55 mm, 2 à 3,5 bar (en een Hutchinson Kraken).

Voor het eerst in mijn leven heb ik op een lange tour géén binnenband hoeven te vervangen of plakken, niet 1! Nul dus :D . Vorig jaar waren het er nog meer dan 25 (doorns en zo). Ik geloof dat er een lek of 6 is gedicht on the fly, maar veel heb ik daar niet van gemerkt, ondermeer omdat ik de gewoonte heb de bandendruk aan te passen aan het terrein (van asfalt tot droge rivierbedding) en dus sowieso vaak moet bijpompen. De sealant van Stan's is na 3 maand nog niet opgedroogd* (1 maand in de woestijn) maar zal wat bijgevuld moeten worden. 2 van de lekken zijn levend gebleven om het zo te zeggen; de band behoudt zijn druk onderweg maar als je er de doorn uithaalt (dagen of weken later), sputtert er wat latex naar buiten. Halleluja.

Nadeeltje: je ventiel begint wat te kleven, ik kreeg het niet losgedraaid zonder een tangetje en de lucht loopt wat langzamer weg. Op termijn slibt het ongetwijfeld dicht. Misschien is er een product te vinden dat de latex oplost en waar je je ventielkernen in kunt laten weken, ga ik eens opzoeken. Een probleem wordt dat niet zolang je maar een paar reserve ventielkernen meeneemt.

* 2 à 7 maand werkzaam naargelang klimaat en andere omstandigheden, zegt Stan's.
Zelf ben ik tubeless op mijn Racefiets en sinds kort ook op mijn Gravelbike.
Van beide fietsen zijn de velgen tubeless ready.

Voor mijn speedbike en vakantiefiets heb ik sealant in mijn binnenbanden.
De velgen zijn niet tubeless ready en ik heb ze nog niet tubeless gemaakt.

Tip.
Als Sealant gebruik ik "OKO". en heb daar goede ervaringen mee.
Voor elke toepassing is er een sealant type. De meeste drogen niet uit en gaan een bandenleven lang mee.
Dus geen gedoe met bijvullen of vervangen.
Ik heb ook Doc blue gebruikt en moest die inderdaad na een paar maanden vervangen.
Andere producten heb ik geen ervaring mee.

https://oko.com/oko-puncture-free-bike/
Steven fietst schreef:
do 21 dec, 2023 13:43

Tip.
Als Sealant gebruik ik "OKO". en heb daar goede ervaringen mee.
Voor elke toepassing is er een sealant type. De meeste drogen niet uit en gaan een bandenleven lang mee.
Kende ik niet, wat googlen geeft tamelijk positieve gebruikerservaringen en het spul kost zo te zien maar de helft van Stan's.