Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 26 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

516 berichten
Een ochtendjas? :shock:
Mijn bijdrage aan dit interessante topic: mijn lijst voor paar weken door de Alpen (verhard, kamperen).

Afgelopen tijd wat geoptimaliseerd, met dank aan de posts van anderen en reacties daarop
Daarmee 1,5 kg op bagage bespaard + 1,7 kg op voortassen en drager + 400 gram op m'n fiets.

Ik wil nog wel wat lichter, maar dat betekent andere slaap set-up of een andere fiets. Dat loopt wat meer in de papieren...
Of keuzes die ik nu (nog) niet wil maken (kaarten thuislaten bijvoorbeeld).

Bijlagen

De lijstjes van anderen lezend schiet het me ineens te binnen dat ik nooit reserve batterijen voor mijn kilometerteller mee neem.

Microvezel handdoekje i.p.v. gewone theedoek is ook wel een goed idee.

En ik heb nog een paar aanpassingen vergeten door te voeren:
2 Flesjes 50ml douchegel i.p.v. 4, want ik heb bijgehouden dat ik met één zo'n flesje 12 avonden kan douchen.
Tandpasta idem dito. Met één tube kan ik 12 dagen tandenpoetsen. Dus ik hoef maar 2 tubes mee i.p.v. 3.
Scheerapparaat doe ik voortaan niet meer bij de rest van de toiletspullen om te voorkomen dat hij vochtig wordt en gaat roesten.

Met trekzakjes bedoel ik trouwens dry sacks. Ik heb ze van Sea To Summit en in verschillende kleuren.
En ik vergat de cocoon-kussentjes te vermelden, en dat we de kleding in diverse maten osprey-zakjes (dry-bags met rolsluiting) doen. Makkelijk sorteren.
ivokremer schreef:
di 29 aug, 2023 08:25
De lijstjes van anderen lezend schiet het me ineens te binnen dat ik nooit reserve batterijen voor mijn kilometerteller mee neem.
Waarom zou je? In de zomer raken deze batterijen zelden leeg. Meestal geven ze de geest op de eerste koude najaarsdag met nachtvorst. Je zou kunnen onthouden wanneer je er een nieuwe in gedaan hebt en er bij voorbaat een nieuwe in doen. En dan nog; een kilometerteller is toch niet essentieel? De bekende batterijtjes hebben ze plaatselijk ook nog wel.
Als je op een wintervakantie gaat kun je je teller ook testen. Als hij het na een nachtje in het vriesvak nog doet is dat een aardige indicatie.
2 Flesjes 50ml douchegel i.p.v. 4
Beter 1 flesje van 100ml, compacter en lichter als 2 flesjes, als je op campings kampeert bijvullen met wat je op de camping tegenkomt, dan volstaat ook 1 flesje van 50 ml.
Tandpasta idem dito. Met één tube kan ik 12 dagen tandenpoetsen. Dus ik hoef maar 2 tubes mee i.p.v. 3.
Tandpasta is toch overal te koop?
Scheerapparaat doe ik voortaan niet meer bij de rest van de toiletspullen om te voorkomen dat hij vochtig wordt en gaat roesten.
Veel lichter, compacter en geen stroom nodig is scheermesje met tubetje scheerolie.
Waarom shampoo en douche gel, gewoon een blokje zeep. Als je dan Tee tree zeep neemt, dan kun je de deet ook thuis laten. Tee three geeft een luchtje wat insecten niet fijn vinden, dit is een beproefd middel vanuit het Amerikaanse leger.
blokje zeep
Blokje shampoo heb ik geprobeerd, vond ik niet handig omdat je vooraf veel water nodig hebt en achteraf met een vies plakkend blokje zit. Wat ik doe is de shampoo indampen tot meer als de helft van het volume, maar dat is alleen voor nerds :D .
Peter Molog schreef:
di 22 aug, 2023 17:48
Leon schreef:
di 22 aug, 2023 16:59
Poppink, heb je dat verschil tussen droge en natte tent zelf gemeten? Het is best veel zo.
Ik heb geen weegschaal bij me op de fiets, waarvoor mijn excuses.
Maar als ik mijn voortas, met natte tent oppak, denk ik ook wel eens , hmmm.
Is het een kilo, zoals Poppink schrijft, of is het 0,985 kg, of 1,007 kg, of 0,897 kg. Geen flauw idee. Maar de kilo van Poppink vind ik een mooie gedachte. 🙂
Nu wel gewogen.
Tent in Ortlieb frontroller. Nat van de dauw ingepakt, totaalgewicht 4005 gram.
Tent in Ortlieb frontroller. Na het drogen opnieuw gewogen, totaalgewicht 3488 gram.

Gewicht water, en wat klei aan de pennen was dus 517 gram.
Na regen in de nacht zal dit dus meer zijn.

Het gaat overigens wel om een vrij ruime tent. Fjällräven Abisko Shape 3

Afbeelding
Bert van Sprang schreef:
di 29 aug, 2023 13:54
Wat ik doe is de shampoo indampen tot meer als de helft van het volume, maar dat is alleen voor nerds :D .
Tsss nerd... :wink: Is dat gewoon een kwestie van pannetje met shampoo langzaam opwarmen tot het genoeg is ingedampt?
Licht, lichter, het allerlichtst; geldt zeker niet voor mij.
Ik vlieg morgen naar US om in 70 dagen van New York naar Key West te fietsen en heb 28,5 kg mee.
Waaronder waterfilter, 2 powerbanks, takkenzaag, watervest en meer van dit soort zaken die ik in Europa zeker niet zou meenemen. Dus geen ingedikte shampoo, maar wel een microvezeldoekje om af te drogen.
pannetje met shampoo langzaam opwarmen tot het genoeg is ingedampt
Nee, gewoon in een bakje met een boodschappennetje er om en dan een paar weken wachten.
Lubbi schreef:
di 05 sep, 2023 12:55
Licht, lichter, het allerlichtst; geldt zeker niet voor mij.
Ik vlieg morgen naar US om in 70 dagen van New York naar Key West te fietsen en heb 28,5 kg mee.
Waaronder waterfilter, 2 powerbanks, takkenzaag, watervest en meer van dit soort zaken die ik in Europa zeker niet zou meenemen. Dus geen ingedikte shampoo, maar wel een microvezeldoekje om af te drogen.
Veel plezier!
Aan de weersvoorspellingen te zien dikt je shampoo vanzelf wel in. :D
@Bert: als je van ingedikte zeep houdt, dan kan je dat toch gewoon als blok kopen?!
blok kopen
zie mijn motivatie een paar posts eerder.
Een nieuw seizoen, een nieuwe paklijst.
Dit jaar een solotrip naar Berlijn. Geen offroad bikepacking expeditie, maar lekker zoeven over asfalt en slapen in goedkope Duitse pensionnetjes.
Paklijst is compleet, excl noodvoorraad eten en drinken en de fietskleding die ik toch al aanheb.

Tassen
Stuurtasje Apidura 98
Frametas. Ortlieb. 200
Stuurtas Ortlieb 205
Achtertas Ortlieb 345
Heuptas 187

Koken
Pannetje Toaks 104
Brander/gas Optimus 290
Spork/smeermes 36

Kamperen/allerlei
Pen 5
Brillendoekje/spray 20
Victorinox 100
portemonee Detour 85
sjaal Buff 39
musette WitSlingers 32
ehbo 14
Leesbooek dwarsligger 110
toilettas 200
kabels electronica 65
Powerbank 370
Sloten Kriptonite 1140

Kleding
Fietsbroek Assos 177
Lange broek North Face 377
Ondershirt LM Icebreaker 202
Thirt casual Icebreaker 137
Jas North Face 296
windjack Rab 273
Bodywarmer Arcteryx 200
Sokken 2x Merino 150
Ondergoed 2x 100
Zonnebril Oakley 38
Beenwarmers Gripgrab 119
Petje Buff 40
2109

Toolkit incl tas biba/pomp 599

Papieren
Paspoort 38
pinpas 3
ov chip 4 46

Medicijnen 315

Totaal 6672 gram