Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Transavia fiets meenemen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Transavia fiets meenemen

Vorige week met Transavia naar Lissabon gevlogen. Fiets in doos van de lokale fietsenmaker. Te groot, maar er werd allen maar gewogen
Dat vermoedde ik al: gewicht is in de luchtvaart nog belangrijker dan grootte. En elke incheckbalie heeft wel een weegschaal, en geen rolmaat; hoogstens een sjabloon voor de grootte van de handbagage-koffer.

Valt me nog wat op. Transavia is een volle dochter van de KLM, en wordt ook door de KLM afgehandeld, dus je zou zeggen dat een KLM fietsdoos geen probleem moet zijn. Deze doos is veel groter dan genoemde maten. Dit schrijft de KLM over 'fiets mee':

"De fietsdoos van KLM heeft de volgende afmetingen: 176.5 x 23 x 101.5 cm, gewicht: 4.5 kg. Samen mogen de fiets en verpakking een maximaal gewicht hebben van 23 kg en een maximale afmeting van 300 cm (lengte + breedte + hoogte)."

(Vreemd genoeg is hun eigen doos dan officieel te groot, namelijk totaal 301 cm?!)
(bron)

Dat gewicht is wel weer een dingetje: de fiets zelf mag bij de KLM maar 18,5 kilo wegen; da's niet veel.
Terwijl HV het heeft over:

"Je (vouw)fiets of tandem mag maximaal 32 kg wegen.".

Toch een bak meer aan gewicht.
23 juni j.l. zijn mijn vrouw en ik met Transavia vanaf Rome Fiumicino naar Rotterdam gevlogen met medeneming van 2 fietsen.
Onze fietsen waren verpakt in een fietshoes. Onderzijde van de wielen staken daar dus een klein stukje onder uit. Geen problemen gehad. Overigens is het mij niet bekend dat bij de vervoersvoorwaarden van Transavia staat vermeld dat het vervoer van een fiets aan bepaalde maten moet voldoen.
Misschien te lang geleden en of het beleid bij Transavia wel of niet is veranderd. Ik vloog in 2006 per Transavia naar Pisa, Italië. Alleen bij terugkomst op Schiphol wat lichte schade. Een gebroken horizontale pootje van het voorspatbord en een krasje op het frame. Bij de Fietsvakantiewinkel een fietshoes gekocht en die zei dat veel maatschappijen zo'n hoes wel accepteren. Want men kan goed zien dat er een fiets in zit en dan handelt men voorzichtiger, klonk het bij de Fietsvakantiewinkel. Bij Aer Lingus zo'n hoes ook gebruikt en geen probleem.
Naamloos-5.jpg
Wat ik nog altijd heb gedaan (al 60 keer gevlogen met fiets mee):
Banden leeg laten lopen, pedalen eraf, stuur kwartslag draaien en zadel omlaag zakken.
Zonodig stickers opplakken. JA! op groen papier uitprinten en Nee! op rood papier. A-5 formaat. Pritt-stick meenemen.
Ja-yes-si!.JPG
Nee-no-no!.JPG
Lieve fietsvrienden. Het lijkt erop dat vliegen in combinatie met een fiets met Transavia tot het verleden behoort. De voorwaarden (doos-maten) zijn zodanig door hen gewijzigd dat een Santos of soortgelijke fiets (laat staan een tandem) domweg niet meer passend in een doos te krijgen is. Erg jammer, temeer omdat Transavia (voor mij) op fijne Europese fietsbestemmingen vliegt.

Wat ons rest is om Transavia hierover te informeren. Zou onze mooie vereniging een rol van betekenis kunnen spelen en actie kunnen ondernemen? Samen zijn we sterker!
Ik vraag me af of de soep echt zo heet gegeten wordt. Recente ervaringen?
Ik lees op de website van Transavia: "Je fiets moet in een volledig gesloten fietskoffer, fietsdoos of fietshoes verpakt worden. Deze verpakking mag maximaal 85 hoog en 113 cm lang zijn." Als dit gehandhaafd wordt is het id afgelopen met vliegen met (vakantie)fiets en Transavia. Zelfs fietskoffer voor racefiets wordt een probleem, kleinste koffer die ik kan vinden heeft een lengte van 114 cm.
Ja, het is een vreemde move van Transavia. Als je geen of minder fietsen aan boord wil. Zou je verwachten dat ze de prijs flink verhogen, in plaats van onmogelijke voorwaarden stellen.
Berger schreef:
ma 04 sep, 2023 09:53
Ik vraag me af of de soep echt zo heet gegeten wordt. Recente ervaringen?
Ja, van 23 juni; hierboven door r.polak@…
Vooralsnog lijkt er niks aan de hand te zijn, want ik hoor geen verhalen van geweigerde fietsen.
Anders wordt het een “Rinko” achtige demontage van je fiets, bij deze maten. Dat is alleen te bereiken dmv het demonteren van de voorvork, wat op zich niet onmogelijk is, maar ze maken het wel erg onaantrekkelijk zo.
Als je wielen en derailleur en spatborden en stuur demonteert past het precies binnen de genoemde afmetingen.
Zonder de kabels te demonteren .
Met vr gr
Peter
Dank voor al jullie reacties op mijn bericht. Eerlijk gezegd denk ik dat Transavia geen tekstfout heeft gemaakt in haar voorwaarden, maar dat het nieuw beleid is. En ik denk wel dat de soep heet gegeten wordt. Ik ga het risico niet door met grotere afmetingen aan de incheckbalie te verschijnen...... Ik heb geen idee - kan het domweg niet bedenken - waarom Transavia dit doet.

Ik heb bij mij Santos (framemaat 61 cm) gekeken of ik op welke wijze dan ook aan hun voorwaarden zou kunnen voldoen, maar dat lukt echt niet. Althans niet zonder een ijzerzaag ter hand te nemen....... Echt jammer: fijne maatschappij, mooi bestemmingen ( ben er oa mee naar Jordanië, Albanië, Marokko en nog veel meer bestemmingen gevlogen), echter daar lijkt nu toch echt een einde aan te zijn gekomen. Hopelijk volgen andere maatschappijen dit voorbeeld niet......
martins schreef:
wo 02 aug, 2023 16:02
Vorige week met Transavia naar Lissabon gevlogen. Fiets in doos van de lokale fietsenmaker. Te groot, maar er werd allen maar gewogen
Dit was ook nog een -hele- recent ervaring.
UPDATE (goed nieuws !!!)
Samen met de Wereldfietser & Europafietsers (dank aan Fons van Rooij voor jullie betrokkenheid!) heb ik het initiatief genomen om deze problematiek bij Transavia aan te kaarten.
We ontvingen de volgende verheugende reactie:

“Jullie schrijven, heel terecht, over de maatvoering. Deze is niet reeel voor het vervoer van een fiets.
Wij gaan onze maatvoering gelijk stellen aan KLM. Waarbij de fietsdoos het uitgangspunt is, oftewel 176.5 x 23 x 101.5 cm, gewicht: 4.5 kg.
Samen mogen de fiets en verpakking een maximaal gewicht hebben van 23 kg en een maximale afmeting van 300 cm (lengte + breedte + hoogte).
Deze maatvoering zal per aanstaande maandag ook gecommuniceerd worden via onze website.
Ik hoop jullie hiermee voldoende geinformeerd te hebben en dat deze maatvoering er toe leidt dat jullie weer met een goed gevoel bij ons kunnen boeken
Monique Limmen
Customer Experience Transavia “
Dit is FANTASTISCH nieuws!!
Wat een fijn nieuws. Goed werk!
Vraag me dan toch af hoe dit soort beleid tot stand komt. 113cm klinkt alsof er over nagedacht is ;)
Beste Billkret,

Dank voor jouw (jullie) actie.
Vorige week nog met Transavia van Athene gevlogen. Mijn fietspakketje met fiets in een hoes, was uiteraard te groot. Ging allemaal goed. De fiets werd niet eens gewogen, laat staan de afmetingen gecheckt.....maar de nacht ervoor sliep ik toch slecht (zou het toch allemaal wel goed gaan?). Ik ga vanaf nu weer goed slapen.
Prima actie! Prima reactie van Transavia!
Let wel op de terugreis. De scanner van Schiphol is groot genoeg, maar veel luchthavens hebben een te kleine scanner. Je zult daar in ieder geval jouw voorwiel van de fiets moeten halen. Heb je een grote maat frame, dan moet ook jouw zadel naar beneden of eraf.
Let ook op de verpakking: een Schipholdoos is in veel gevallen te groot.
Transavia zegt moeder KLM te volgen. De KLM staat fietshoezen toe als ze gesloten zijn.
bert sitters schreef:
za 04 nov, 2023 07:41
Transavia zegt moeder KLM te volgen.
Waar lees je dat? Ze gaan de maatvoering gelijk stellen aan KLM staat er. Toch niet hun hele fiets meeneem beleid? Of heb jij meer informatie?