Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting Rohloff Santos Travelmaster - Forum Wereldfietser

Ketting Rohloff Santos Travelmaster

Beste forumleden,

Graag een advies / hulp. Ik ben geboren met weinig technisch inzicht, en toch probeer ik wat aan mijn fiets te veranderen.

Ik heb onlangs een 2de hands Santos Travelmaster gekocht, met een Rohloff naaf met een ketting. Ik heb de ketting vervangen, maar ligt veel te strak. Ik heb de schakels van de oude ketting naast de nieuwe ketting gelegd, en de nieuwe ketting ingekort. De nieuwe ketting is een KMC e1 EPT 1-speed, 110 schakels.

Achteraf bedenk ik me dat de oude ketting waarschijnlijk veel meer speling had tov. de nieuwe ketting en dat daarom de nieuwe ketting veel te strak ligt. Klopt mijn aanname?

Hoe kan ik het beste bepalen wat de beste lengte (aantal schakels) van de ketting moet worden?

Alvast bedankt voor de reacties,

Geert
Tel het aantal schakels van de vorige ketting, dan is het altijd goed.
Het aantal schakels moet gewoon hetzelfde blijven.

Maar een nieuwe ketting is inderdaad korter dan je vorige doordat deze nog niet versleten is.

Daarom moet je na het vervangen van je ketting altijd je kettingspanning aanpassen, ik gok dat je fiets een EBB heeft (excentric bottom bracket).
Geert013 schreef:
wo 06 sep, 2023 15:33
Achteraf bedenk ik me dat de oude ketting waarschijnlijk veel meer speling had tov. de nieuwe ketting en dat daarom de nieuwe ketting veel te strak ligt. Klopt mijn aanname?
Ja
Hoe kan ik het beste bepalen wat de beste lengte (aantal schakels) van de ketting moet worden?
Schakels van de oude ketting tellen of de beide kettingen netjes naast elkaar leggen (moeten zelfde aantal schakels hebben).

Als de ketting er wel al omheen zit valt het verschil wel mee, dan kan je afstellen via de EBB (verstelbare trapas) of evt. stelschroeven achter. Als je fiets een kettingspanner hebt (soort derailleur) is afstellen niet mogelijk.
Fedor schreef:
wo 06 sep, 2023 18:40
Als je fiets een kettingspanner hebt (soort derailleur) is afstellen niet mogelijk nodig. :wink:
Bedankt, het lijkt gelukt te zijn. De verstelbare trapas heb ik uiteindelijk wat losser kunnen krijgen. Voor mijn gevoel (in vergelijking met een derailleur) lijkt de ketting nu erg losjes te liggen. Vandaag iig wat wijzer geworden.

Geert