Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onveilige steden - Forum Wereldfietser

Onveilige steden

Kijk eens op de zwarte schuifbalk hieronder.
20230906_085545.jpg
Heb ook vernomen dat Leiden de minst veilige stad is om er te fietsen.
Ik vind het centrum van Groningen ook niet makkelijk voor fietsers. De Ebbingestraat, Grote Markt noordzijde, de Folkingestraat bij de Vismarkt.
Mwah.
Zelfs in een land waar de fietsinfrastructuur aan de top staat vinden mensen altijd weer redenen om te klagen. Het wordt veroorzaakt door elektrische fietsen, steps een scooters.
Nog x dagen tot de verkiezingen. Nog x dagen gezeur in de media.
Ik wou dat ik op fietsvakantie was.
https://www.youtube.com/watch?v=FRU3l6jHNhg
Poppink schreef:
wo 06 sep, 2023 09:36
Mwah.
Zelfs in een land waar de fietsinfrastructuur aan de top staat vinden mensen altijd weer redenen om te klagen.
Dat vind ik een flauwe reactie Poppink.
In (o.a.) de centra van de superdrukke steden in de Randstad is het voor mensen die wat minder fietsvaardig zijn en kinderen bepaald niet geweldig om te fietsen, zelfs op plekken waar helemaal geen motorvoertuigen komen. Je ziet daar dan ook een stuk minder van die mensen fietsen.
Paar jaar geleden stond ik hier met m'n fiets op het fietspad rechts voor de bekende Berlagebrug. Het was bijna spitsuur en ik was niet alleen, maar heel veel fietsers in het gedrang rondom mij. Toen het licht op groen sprong, leek het wel op een start van TT-Assen. Twee valpartijen en ik maar uit de voeten raken.
https://www.google.nl/maps/@52.3470171, ... ?entry=ttu
:shock:
Poppink schreef:
wo 06 sep, 2023 09:36
Mwah.
Zelfs in een land waar de fietsinfrastructuur aan de top staat vinden mensen altijd weer redenen om te klagen. Het wordt veroorzaakt door elektrische fietsen, steps een scooters.
Nog x dagen tot de verkiezingen. Nog x dagen gezeur in de media.
Ik wou dat ik op fietsvakantie was.
https://www.youtube.com/watch?v=FRU3l6jHNhg

In mijn jeugd heb ik de mannen regelmatig zien en horen musiceren op de Lijnbaan in Rotterdam, geweldig!

Martin E. van Doornik schreef:
wo 06 sep, 2023 09:23
Heb ook vernomen dat Leiden de minst veilige stad is om er te fietsen.

Leiden… daar kan ik me wel wat bij voorstellen, wie wil daar nu wonen? Levensgevaarlijk…

Doe mij dan maar Jakarta :wink: :
IMG_4591.jpeg
(Enige momenten nadat het stoplicht op groen ging, je zult er maar tussen fietsen :shock: )

vergeef me de slechte kwaliteit van de foto, is een schermafbeelding van een fragment van een filmpje op mijn smartphone.
Edwin* schreef: In mijn jeugd heb ik de mannen regelmatig zien en horen musiceren op de Lijnbaan in Rotterdam, geweldig!
Moeten we vaak naast elkaar hebben gestaan. Maar ik was mijn jeugd echt voorbij.🤫
Edwin* schreef:
wo 06 sep, 2023 15:39
Doe mij dan maar Jakarta :wink: :
Jakarta.jpeg
(Enige momenten nadat het stoplicht op groen ging, je zult er maar tussen fietsen :shock: )

vergeef me de slechte kwaliteit van de foto, is een schermafbeelding van een fragment van een filmpje op mijn smartphone.
Zo beter? :wink: Bewerkt met Photoshop en scherper gemaakt. Jakarta, de vroegere Batavia waar de vader van m'n vrouw is geboren uit een KNIL-familie. Deze volgende generatie is ook in Ned.-Indië geboren, mijn wederhelft dus. Ik heb hier nog oude foto's van Batavia uit de jaren '20 van de vorige eeuw. Nog altijd links verkeer. Hoop veranderd.
Ik hoorde het "onderschrift" wel vanmorgen bij het luisteren naar Radio 1 maar hier is het weggevallen.

Het gaat hier om de subjectieve onveiligheid, dat wil zeggen hoe onveilig mensen het vinden. Dat heeft niet direct een relatie met de daadwerkelijke ongevallencijfers. Als er al een relatie is dat zou die wel eens omgekeerd kunnen zijn, mensen worden voorzichtiger als iets gevaarlijker aan voelt.
daulagari schreef:
wo 06 sep, 2023 22:24
Het gaat hier om de subjectieve onveiligheid, dat wil zeggen hoe onveilig mensen het vinden.

.... en die ervaren veiligheid is wel van belang natuurlijk. Als vaardige fietser met veel zelfvertrouwen is het makkelijk om te roepen dat het helemaal niet gevaarlijk is en mensen zich niet aan moeten stellen :wink:

Maar als mensen ergens niet durven fietsen is dat natuurlijk kwalijk.
Shrek schreef:
do 07 sep, 2023 10:04

.... en die ervaren veiligheid is wel van belang natuurlijk. Als vaardige fietser met veel zelfvertrouwen is het makkelijk om te roepen dat het helemaal niet gevaarlijk is en mensen zich niet aan moeten stellen :wink:

Maar als mensen ergens niet durven fietsen is dat natuurlijk kwalijk.
Klopt helemaal. Ga maar eens een rondje door de stad met een kleuter. Dan merk je pas hoe gevaarlijk het geworden is. Door met name de elektrische bezorgfietsen die links en rechts inhalen.
Berger schreef:
do 07 sep, 2023 10:37

Klopt helemaal. Ga maar eens een rondje door de stad met een kleuter. Dan merk je pas hoe gevaarlijk het geworden is. Door met name de elektrische bezorgfietsen die links en rechts inhalen.
En dan ook nog vaak in een hand de phone scherm om de route te volgen naar de klant.
Of sociale media?

Maar vlak de auto niet uit. Steeds meer ongevallen met fietsers worden veroorzaakt door auto's las ik laatst.

En ja, Amsterdam is vreselijk druk geworden. Net als een stad als Parijs of Venetië.
In de maand juni 6 miljoen vliegpassagiers op luchthaven Schiphol.
Cruise schepen met 6.000 passagiers aan boord die als een zwerm bijen de stad bevolken. Dat is wel even anders dan een touringcar die leeg loopt.
joukon schreef:
do 07 sep, 2023 11:21
En ja, Amsterdam is vreselijk druk geworden. Net als een stad als Parijs of Venetië.
In de maand juni 6 miljoen vliegpassagiers op luchthaven Schiphol.
Cruise schepen met 6.000 passagiers aan boord die als een zwerm bijen de stad bevolken. Dat is wel even anders dan een touringcar die leeg loopt.
Nog net geen 100 touringcars is toch ook te doen voor een beetje stad.

Google wordt steeds leuker.
Per dag rijden er naar inschatting 625 touringcars het gebied binnen de S100 in. Dat zijn per jaar circa 220.000 touringcarbewegingen binnen de S100, waarvan ongeveer 10% Hop on Hop off-bewegingen zijn. Het aantal touringcars in de stad is sterk seizoensgebonden.

Hebben ze jaren lang aan gewerkt om toeristen te trekken. De tijd van gemakkelijke inkomsten voor een stad begint te keren.
Maar wat nu hoera of gelukkig en wie mag dat gat van het gemis aan inkomsten aan gaan vullen.
Het is niet erg zinnig het toeristenprobleem te beschrijven met cijfers. Het feit is dat mensen die de binnenstad eerder beschouwden als de stad waar ze woonden die binnenstad meer en meer gaan zien als een plek waar ze nog maar weinig te zoeken hebben en gaan mijden, als de gemeente het door de binnenstad fietsen al niet actief bestrijdt en vind dat je als fietser maar de ring moet volgen.
De meeste mensen beseffen het niet maar toeristische binnensteden zijn effectief bedrijventerreinen, maar dan zonder de geluidsregels die voor de meeste bedrijven gelden.
Leon schreef:
do 07 sep, 2023 12:21
... toeristische binnensteden zijn effectief bedrijventerreinen, maar dan zonder de geluidsregels die voor de meeste bedrijven gelden.
Zeer juist.
Het rare is inderdaad dat zo weinig mensen dat zien.
Er is een verschil tussen hoe onveilig het ïs" en hoe onveilig je het vind.
Leon schreef:
wo 06 sep, 2023 09:48
(...) de centra van de superdrukke steden in de Randstad is het voor mensen die wat minder fietsvaardig zijn en kinderen bepaald niet geweldig om te fietsen (...)
Zelfs met de auto kom ik er al niet graag meer om die reden. Je kijkt drie keer om je heen en dan nog wordt je verrast door zo'n electroding ineens voor je neus.

Nee, dan Frankrijk. Go Poppink!

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 07 sep, 2023 20:20
Zelfs met de auto kom ik er al niet graag meer om die reden. Je kijkt drie keer om je heen en dan nog wordt je verrast door zo'n electroding ineens voor je neus.
Met de auto in een druk stadscentrum vind ik een verschrikking, op de fiets vind ik het leuk! :lol:
Shrek schreef:
do 07 sep, 2023 21:04
non-fixie schreef:
do 07 sep, 2023 20:20
Zelfs met de auto kom ik er al niet graag meer om die reden. Je kijkt drie keer om je heen en dan nog wordt je verrast door zo'n electroding ineens voor je neus.
Met de auto in een druk stadscentrum vind ik een verschrikking
Het maakt nogal uit per stad. Veel steden zijn vooral ideaal voor auto's.
Dat ben ik niet met je eens Leon.
Bij ons is de F35 grotendeels af. De fietsers hoeven bij kruisingen niet meer op een knop te drukken. Detectie in het wegdek. Veel voorrang voor fietsers, Mooie gladde wegen.
Amsterdam, ik ken het uit de 80-90er jaren van de vorige eeuw. Als ik nu al die fietspaden zie en hoe het autoverkeer gescheiden wordt gehouden vergeleken met voorheen. Prachtig.
Den Haag, Rotterdam, idem dito.
Studentensteden als Groningen, Delft, Leiden, Utrecht, Enschede; fietsersparadijzen.
Ik weet heus wel dat er nog veel verbeterd kan worden, maar kijk eens om je heen en zie wat er allemaal al bereikt is.
Vergelijk het eens met de ellende in Duitse steden en dorpen waar je stoepje op stoepje af moet, waar op de meest onverwachte plekken auto's geparkeerd staan en waar je de weg moet delen met voetgangers.
Ik vind Zwitserland ook zo'n fietsersparadijs. Bovendien vlakken ze daar alle hobbels waar mogelijk netjes uit.
Kijk in heel Europa naar België de Ravel, in Frankrijk de wegen over voormalige spoorwegen, noem maar op.
We hebben als fietsers de wind echt wel in de rug.
Veel steden zijn vooral ideaal voor auto's.
Mijn fietservaring in steden beperkt zich tot Dordrecht, Rotterdam, Delft en Utrecht maar voor deze geldt wat mij betreft dat de binnenstad aardig autoluw is maar goed met de fiets bereikbaar, op Rotterdam na. Buiten de binnenstad is er prima te fietsen het helpt als je een goede route kiest. Autoverkeer hoeft ook niet te klagen maar buiten de toegangswegen is de snelheid meestal redelijk effectief beperkt door het ontwerp van de straat.