Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
Peter Molog schreef:
do 07 sep, 2023 18:35
Grandonneur schreef:de media weet van heeft.
Het is overigens:
de media weet van hebben.
Ja het is ook: wat hij (de rederij) zegt.
En het is ook: “Ja, en het is ook: wat hij (de rederij) zegt”.
Wat klopt er niet aan de vorige?
Met lange tenen is het lastig fietsen.
3e stelling van Pythagoras.

Met excuus aan allen die een serieus bericht verwachten.
'Interesse voor Holland Norway Lines'
Diverse partijen tonen interesse in een overname van de failliete rederij Holland Norway Lines voor een doorstart, meldt curator Hans Silvius vrijdag. Gesprekken hierover zijn momenteel volgens hem gaande. Hoe groot de kans op een overname is, kan hij niet zeggen. 'Het kan alle kanten op gaan.'

Holland Norway Lines bracht mensen met een ferry naar Noorwegen, eerst vanuit de Eemshaven in de provincie Groningen en sinds afgelopen juni vanuit het Duitse Emden, net over de grens. Volgens de rederij ontstonden financiële problemen nadat de ferry niet meer mocht vertrekken uit de Eemshaven. Die verplaatsing leidde tot veel annuleringen en omboekingen. Maandag werd bekend dat Holland Norway Lines failliet is verklaard. Silvius wil niet kwijt met welke en hoeveel partijen hij nu in gesprek is over een mogelijke doorstart. Het is nog altijd niet duidelijk of gedupeerde reizigers hun geld terugkrijgen. Eerder meldde Silvius dat dit ongeveer 75 duizend mensen zijn.

Compensatie hangt onder meer af van bij welk dochterbedrijf van Holland Norway Lines klanten hebben geboekt. Passagiers die bij dochterbedrijf HNL Travel hebben geboekt, krijgen volgens de curator mogelijk geld terug van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Deze dochter is inmiddels ook bankroet. SGR keert ticketkosten uit aan klanten van failliete leden, maar binnen Holland Norway Lines is alleen HNL Travel lid van dit fonds.
75.000 gedupeerden!

In de basis is een dienst tussen Groningen en Noorwegen heel goed vanwege gewonnen tijd, milieu en werkgelegenheid.
Waarom heeft de provincie met haar investeringsbeleid hier niet op ingehaakt.
Bouw een terminal, richt een grote parkeerplaats in, creëer werkgelegenheid.
Misschien komt er later een extra veerdienst naar Engeland, wie weet.
Poppink schreef:
za 09 sep, 2023 10:22
In de basis is een dienst tussen Groningen en Noorwegen heel goed vanwege gewonnen tijd, milieu en werkgelegenheid.
Helemaal géén dienst tussen Groningen en Noorwegen is natuurlijk nog het beste voor het milieu.

Maar goed, uiteraard begrijp ik dat wij naar Noorwegen moéten, en daarom gaan we vervolgens bepaalde vormen van vervoer als “heel goed voor het milieu” kwalificeren ;-) . In de ms Romantika staan vier dieselmotoren van bijna 9000 pk élk, dus echt jofel voor het milieu zou ik ook deze vorm van transport ook niet willen noemen.
Klopt, een veerboot is geweldig als je met een klein stukje varen een hele hoop autokilometers kunt afsnijden, maar dat is in het geval van MvD's huis niet het geval. Dan is het vooral de auto op de boot zetten en auto en boot door het water laten ploegen, samen met een slaapcabine, restaurant etc..
Speeder300 schreef:
za 09 sep, 2023 13:05
Helemaal géén dienst tussen Groningen en Noorwegen is natuurlijk nog het beste voor het milieu.
Grappig.
Dit soort argumenten komen steeds weer terug als iemand van mening is dat we bewuster met de belasting van het milieu om moeten gaan.
Dan staan er altijd mensen klaar om bijvoorbeeld Greta Thunberg te verwijten dat ze in een vliegtuig stapt.
Bewustwording, kleine stapjes.
Al was het maar dat je de helft minder vliegt dan voorheen, dat de kachel wat lager staat of dat je de fiets wat vaker pakt.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het beter wordt, al hebben we nog een lange weg te gaan.

Ik hoop dat de veerdienst naar Noorwegen weer snel van start kan gaan, zowel vanwege mogelijke tegemoetkoming van de gedupeerden als vanwege dat het duidelijk in een behoefte voorziet.
Een boot op windenergie, dat zou nog eens een uitvinding zijn :wink:
Poppink schreef:
za 09 sep, 2023 13:52
Speeder300 schreef:
za 09 sep, 2023 13:05
Helemaal géén dienst tussen Groningen en Noorwegen is natuurlijk nog het beste voor het milieu.
Grappig.
Dit soort argumenten komen steeds weer terug als iemand van mening is dat we bewuster met de belasting van het milieu om moeten gaan.
... Bewustwording, kleine stapjes.
Al was het maar dat je de helft minder vliegt dan voorheen, dat de kachel wat lager staat of dat je de fiets wat vaker pakt.
Voor mij zit hier toch hét grootste argument in opgesloten.
De helft minder vliegen zet geen zoden aan de dijk, want we moeten niet naar 50% minder CO2-uitstoot maar naar 100%. De rest wordt bovendien in no-time door economische groei ingehaald. Hetzelfde geldt voor de kachel wat lager.
Wat vaker fietsen helpt al helemaal niet. Dat klinkt absurd, maar we moeten niet meer milieu'vriendelijke' dingen gaan doen, maar minder milieu-onvriendelijke.
In het geval van fossiel verbranden dus 100%, niet 10% en zelfs geen 90%.
De tijd van bewustwording waren de jaren 70. De tijd van kleine stapjes was in de jaren 80, toen dingen als de HR-ketel en dubbelglas in zwang kwamen. De jaren 90, 00 en 10 hebben we zitten slapen. Nu is er nog maar één mogelijkheid: opschieten.
In principe ben ik het helemaal met je eens Leon, maar.....
Je kunt geen ijzer met handen breken.
Ik herinner mij hoe begin jaren 80 de auto industrie zich met hand en tand verzette tegen de invoering van de driewegkatalysator.
Het heeft tot 1992 moeten duren voordat deze verplicht werd gesteld in Europa.

Ik heb vertrouwen in de steeds groter wordende bewustwording in de bevolking.
Ik begrijp daar tegenover absoluut niet hoe BBB met een sprookjesbeleid op de proppen kan komen.

Nog zo'n langzaam proces: de bunkerolie in de scheepvaart. We moeten nog enig geduld oefenen.
Zélfs met de scheepsmotoren van cruiseschepen en de boot naar Noorwegen.
Leon schreef:
za 09 sep, 2023 14:23
De jaren 90, 00 en 10 hebben we zitten slapen. Nu is er nog maar één mogelijkheid: opschieten.
Toevallig kom ik uit de energie-wereld, ben zodoende een klein beetje op de hoogte van de energie-hoeveelheden die wij uit andere bronnen zouden moeten gaan halen, en ik heb ongeveer dezelfde indeling als jij. Met één verschil, dat “opschieten” had ik in de jaren 10 gezet, en de stap die daarna kwam (en dus nu is) is “te laat”.
Poppink schreef:
za 09 sep, 2023 14:42
Ik heb vertrouwen in de steeds groter wordende bewustwording in de bevolking.
Ik begrijp daar tegenover absoluut niet hoe BBB met een sprookjesbeleid op de proppen kan komen.
Het tweede is omdat je het eerste denk ik niet goed inschat. De tweedeling tussen de bewusten en bewustelozen wordt m.i. nog steeds groter.
Vergeet niet dat er vele tientallen vrachtwagens aan boord stonden, veel transportbedrijven waren erg blij mee, verse vis uit Noorwegen naar Frankrijk en Spanje. De Romantika mag dan uitstoot hebben, want zo werd omrijden via Duitsland enorm bespaard. Drukke Autobahnen (daar reed ik heel vaak) en hoeveel vrachtwagens zag ik in files stil staan met trommelende vingers van ongeduldige chauffeurs op het stuur.... Bovendien bestaan er begrenzingen in het gewicht van ladingen al naar gelang wat voor vrachtwagen en hoeveel assen: https://transportnaarduitsland.nl/maten-en-gewichten/ Is de lading te zwaar, dan op goederentreinen. En dan praat ik nog niet over de "Maut für LKW's"....
Bovendien is vrachtverkeer op zondag in Duitsland niet toegestaan. In Noorwegen mag men zwaardere ladingen vervoeren.
Ik ben al kapot van vermoeidheid als ik vanuit huis Kopenhagen kon bereiken. En dan is Noorwegen nog flink ver rijden.... 18 uur varen en slapen, je bent er zo. Opvallend waren er ook veel Belgische vakantiegangers met campers aan boord. Avontuur in Noorwegen.
Er bestaan tegenwoordig ook milieuvriendelijke brandstoffen voor scheepsmotoren. Zo vaart de Stena Line op methanol. De lijn Frederikshavn-Göteborg vaart zelfs elektrisch, zie foto.
(wat vlekkerig, door het raam van de boot naar Kiel gezien)
Foto 235.jpg
Intussen in Oslo beland en de Colorline naar Kiel geboekt.
Hoeven we a) niet meer door DK en b) waren toch al in de buurt van Oslo. Bovendien is er meer te zien dan in Kristiansand dus leuker om een fietstocht te eindigen.
Op de .com site zeer dure tickets (€460 voor 2p + 2 fietsen + hut). De .no site is veel goedkoper (in NOK, omgerekend €295) voor exact hetzelfde ticket! Je moet je dan wel door het Noorse menu worstelen maar als je eerst de .com site bekijkt is het niet zo moeilijk. De tarieven verschillen met de dag, vandaag waren de prijzen in euros weer fors lager maar nog altijd hoger dan de Noorse prijzen.
Colorline ken ik wel, maar wel aan de overkant van de haven ongeveer tegenover het Bahnhof van Kiel.... Toch goed van je om de .no te raadplegen!
Poppink schreef:
za 09 sep, 2023 14:42
In principe ben ik het helemaal met je eens Leon, maar.....
Je kunt geen ijzer met handen breken.

Ik heb vertrouwen in de steeds groter wordende bewustwording in de bevolking.

Nog zo'n langzaam proces: de bunkerolie in de scheepvaart. We moeten nog enig geduld oefenen.
Hoog tijd om ijzer met handen te breken, steeds groter wordende bewustwording is niet genoeg en geen tijd meer voor geduld. Harde beleidsmaatregelen zijn nu nodig.

@Martin: Misschien moet je heroverwegen of 2 huizen in verschillende landen nog wel van deze tijd is.
LHTJoost schreef:
ma 11 sep, 2023 18:19
Hoog tijd om ijzer met handen te breken, steeds groter wordende bewustwording is niet genoeg en geen tijd meer voor geduld. Harde beleidsmaatregelen zijn nu nodig.
Treffend gezegd. Als we nu, op dit moment, stoppen met álles, dan schijnt het zo te zijn dat we daar over 30, 40 jaar positieve gevolgen van beginnen te merken.
Maar, dan nú stoppen met vliegen, van en naar het werk rijden, produceren in fabrieken, voedselproductie, energieopwekking, stóppen met alles, enz. enz. dán komen we er.
Dan krijg je claims hoor! Alleen al (zeer deels) stoppen met stikstof in ons kleine landje schijnt al 36 miljard te kosten. Kun je nagaan hoeveel niet gemaakte omzet in de toekomst wordt geclaimd als 'alles' moet stoppen.