Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overgewaardeerd en ondergewaardeerd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Overgewaardeerd en ondergewaardeerd

lage snelheid
Het gaat hier ook niet om de snelheid tov het wegdek, maar om de snelheid tov de wind.
Leon schreef:
do 07 sep, 2023 10:30
derdekeer schreef:
do 07 sep, 2023 10:11
...zelfs bij die lage snelheid was een gestrekte houding een aanzienlijk voordeel.
Dat ontkent toch ook niemand?
Ik kreeg de indruk - maar corrigeer me als ik me vergis - dat sommige aanwezigen hier dat voordeel overschat vinden.
Dat vind ik vreemd.
Deze discussie mag trouwens wat mij betreft stoppen, het was niet mijn bedoeling om dit draadje te kapen.
Polling schreef:
wo 06 sep, 2023 23:25
Wij fietsten afgelopen zondagochtend weer naar de kerk door het landbouwgebied direct ten zuiden van de Maas, en daar laten ze de kuddes wielrenners weer los rond die tijd. Wat mij opviel was nu juist dat die groepen vrijwel allemaal onderin de beugel hingen…
Je zou dan moeten vermelden hoe hard denk dat die groep ging. Als het tempo omhoog gaat moet het lichaam naar beneden.
Waarschijnlijk als de club weer op huis aankomt is het handen boven op het stuur en zij ze bezig met socializen.
derdekeer schreef:
do 07 sep, 2023 10:11

In 2021 reden we met de reisfiets van Compiègne naar Parijs. Er woei een krachtige tegenwind en ik kreeg van de dames in het gezelschap de opdracht om kop te trekken. Ik was blij dat ik een racestuur had op de reisfiets; ik heb toen aardig wat kilometers in de beugels gereden. Ik denk dat we een gemiddelde hadden van 16 tot 18 kilometer per uur op de vlakke stukken, maar zelfs bij die lage snelheid was een gestrekte houding een aanzienlijk voordeel.
Zaten ‘de dames’ ook onderin de beugels of alsnog met hun snufferd in de wind? 😉
geen idee wat topic is.

maar toch even duit in zakje.

voor mij is racebocht heel functioneel, en heb ik hem niet raar hoog staan. Want ik heb wat issues laag in de rug. daarom dat ik regelmatig (en heel ontspannen) laag in de beugels fiets. Niet per se hard ofzo. Mijn armen dragen dat makkelijk, en mijn onderrug kan veel mooier kantelen vanuit het bekken en zulks is echt heel prettig. Yoga op de fiets.
Dit topic ging om te beginnen al niet echt ergens anders over dan dat de ontwikkeling van de fiets 30 jaar geleden al wel zo'n beetje klaar was. :) Dus voel je vrij om los te gaan op de trivia en de zijwegen.
Bert van Sprang schreef:
do 07 sep, 2023 09:10
(...) Ik heb ooit mijn racestuur na een klein ongevalletje vanwege te laat remmen ingeruild voor een recht stuur omdat ik nauwelijks onder in de beugels reed. Nu mis ik het soms bij sterke tegenwind.
Precies. Ook al heb ik het zelden nodig, ik vind het wel fijn als het kan. Comfortabele ondiepe racesturen staan altijd op mijn boodschappenlijstje bij fietsbeurzen en onderdelenmarkten. Liefst voor een tientje of minder. :wink:

Guidon Philippe heeft goede sturen gemaakt, en ook deze Sakae Ringyo Road Champion is precies goed:

Afbeelding

Omdat ze gebruikt steeds moeilijker te vinden zijn, heb ik vorige week maar eens een nieuwe gekocht, een Grand Bois Maes Parallel. De prijs was even slikken, maar op papier zou het een fijn stuur moeten zijn:

Afbeelding
Grandonneur schreef:
do 07 sep, 2023 17:27

Mijn armen dragen dat makkelijk, en mijn onderrug kan veel mooier kantelen vanuit het bekken en zulks is echt heel prettig. Yoga op de fiets.
Dat ook, ja. Ik vind het gewoon prettig dat ik die extra houding heb.
Daarnaast heb ik op langere en snellere afdalingen een veiliger gevoel met de handen in de beugels.
Kortom, alleen maar voordelen! :D
Punt is alleen dat dit draadje niet alleen over jullie gaat.
Nu we het toch over sturen hebben: wat mij betreft is een ligstuur het meest underrated.
Ik begrijp niet waarom er zo weinig mensen die behoorlijke afstanden fietsen eentje hebben.

Pro's: Heerlijk relaxte fietshouding, zero druk op de handen, biceps niet nodig, en heel efficiënte fietshouding, aerodynamischer dan dropbars, fietst echt veel sneller dan gewoon stuur, schitterend bij tegenwind (OK, ligfiets doet nog beter).
Contra's: je moet je nekspieren wat oefenen om vooruit te kijken, Je stuurt bijna enkel met je lichaam, niet met je armen (dat moet je leren), je kan (normaal) niet bij je remmen en versnellingen - dus enkel te gebruiken op langere afstanden. Niet aan te raden om bergaf mee te fietsen (maar dan zit ik toch liever rechtop - dat spaart remblokjes).

Dat lijkt een hele resem aan contra's te zijn maar, wat mij betreft wegen ze niet op tegen de voordelen.
Toen ik op de middelbare school zat (12 km enkele reis) lag ik vaak op mijn stuur op de drie stukken van de route met tegenwind en waar je snelheid kon maken. Toen had ik zo'n ligstuur moeten hebben.
Later kwam ik ergens anders te wonen waar die lange stukken er nauwelijks meer waren. Nog later, maar niet veel, besloot mijn lijf dat deze houding toch niet leuk meer was, ondanks regelmatig proberen.

M.a.w. er zijn meer contra's: geen geschikte wegvakken en geen lijf dat het accepteert.
Nog een contra is dat je beter moet opletten.
Nog een contra is dat je goed wegdek moet hebben zonder veel verrassingen.
Leon schreef:
vr 08 sep, 2023 10:25
M.a.w. er zijn meer contra's: geen geschikte wegvakken en geen lijf dat het accepteert.
Nog een contra is dat je beter moet opletten.
Nog een contra is dat je goed wegdek moet hebben zonder veel verrassingen.
Volledig akkoord Leon.
Mijn lijf heeft het geleidelijk aan geaccepteerd (toen ik nog geen ligstuur had en op m'n gewoon stuur dieper en dieper begon door te liggen)
Klopt dat je goed moet opletten en anticiperen. Met het ligstuur kan ik niet tot op de cm nauwkeurig sturen (5 a 10 cm lukt wel - voldoende voor voorspelbare wegen). Ik gebruik dan ook het ligstuur voor 90% op mijn woonwerk-verkeer; een baantje dat ik als mijn broekzak ken. Ik weet waar de hobbels zijn en ga er probleemloos over met het ligstuur. Op reis gebruik ik het ligstuur vnl op overzichtelijk breed asfalt.
Overrated: Elektrisch schakelen. Ik ben in de markt om een nieuwe racefiets te laten bouwen, maar ik zie nog nergens voordelen van zo'n elektrische schakelgroep die alle nadelen tenietdoen...

Underrated: Met afstand een spiegeltje. Heeft mij tijdens mijn afgelopen reis door Europa menigmaal minder laten schrikken van achteropkomende auto's die ik anders pas opgemerkt zou hebben als ze naast me reden.

Ik snap serieus niet waarom er zoveel haat op is... :oops:
Een van de interessantere sprekers in het filmpje vond ik Ira Ryan. Omdat er achter hem ook een fiets met een horizontale bovenbuis :shock: te zien is ben ik een gaan kijken naar wat hij zoal maakt.

Zijn eigen fiets is wel een mooie illustratie van zijn verhaal:

Afbeelding
Polariteit schreef:
vr 08 sep, 2023 11:20
Overrated: Elektrisch schakelen. Ik ben in de markt om een nieuwe racefiets te laten bouwen, maar ik zie nog nergens voordelen van zo'n elektrische schakelgroep die alle nadelen tenietdoen...
Dropbar i.c.m. MTB-derailleurs is alleen mogelijk met elektronisch schakelen.

Al schijnt er nu ook een mechanische groep (shimano) te komen die beide kan combineren, al is die vrijwel net zo duur als een elektronische.
Underrated: Met afstand een spiegeltje. Heeft mij tijdens mijn afgelopen reis door Europa menigmaal minder laten schrikken van achteropkomende auto's die ik anders pas opgemerkt zou hebben als ze naast me reden.
Zit op al mijn fietsen en ook op die van mijn vrouw. Gebruik het zeer vaak.
Fedor schreef:
za 09 sep, 2023 16:54

Dropbar i.c.m. MTB-derailleurs is alleen mogelijk met elektronisch schakelen.
Misschien dat het bij het allernieuwste spul anders is, maar het verschil zit 'em (bij Shimano) alleen in de 'cable pull ratio' van de voorderailleur. Die is bij MTB's anders dan bij racefietsen, dus dan werkt de indexering niet optimaal.

Beide fietsen hierboven laten voorbeelden zien van hoe je dat kunt oplossen. Campagnolo gebruikt geen indexering op de linker schakelhendel, dus daar kun je iedere voorderailleur succesvol mee bedienen. En met een buiscommandeur in frictiemodus ook.
Underrated: buiscommandeurs
Shrek schreef:
za 09 sep, 2023 18:18
Underrated: buiscommandeurs
Sinds ik mevrouw non-fixie een keer, uit esthetische overwegingen, heb geconfronteerd met buiscommandeurs wil ze niets anders meer. Geen idee waarom, maar ik vind het wel mooi. :)

Deze Huret-commandeurs op haar Mercier hebben tot die bekering geleid:

Afbeelding
Fedor schreef:
za 09 sep, 2023 16:54
Polariteit schreef:
vr 08 sep, 2023 11:20
Overrated: Elektrisch schakelen. Ik ben in de markt om een nieuwe racefiets te laten bouwen, maar ik zie nog nergens voordelen van zo'n elektrische schakelgroep die alle nadelen tenietdoen...
Dropbar i.c.m. MTB-derailleurs is alleen mogelijk met elektronisch schakelen.

Al schijnt er nu ook een mechanische groep (shimano) te komen die beide kan combineren, al is die vrijwel net zo duur als een elektronische.
Inderdaad, als je mechanisch wilt schakelen en geen bezwaar hebt tegen hydraulisch remmen en een enkel voorblad: de nieuwe GRX 12 speed groep kan een 10-51 cassette schakelen. En de SRAM Apex 1 Eagle groep was al iets eerder met een 10-52 cassette.
Als je mechanisch wilt remmen komt Microshift in de buurt met de SB-M110 shifters die compatibel zijn met de Shimano Deore 11 speed derailleur en 11-51 cassette. En hun eigen Advent X en Sword groep met 11-48 cassette.
Wil je twee voorbladen dan kun je met SRAM 10 speed schakelspul uit de voeten. Dit heeft voor road en MTB dezelfde 'Exact Actuation' kabeltrek ratio. Hier ben ik momenteel zelf een fiets mee aan het ombouwen. Verschillende vertandingen mogelijk maar kan zo licht als 36/22 crankstel met 11-36 cassette. Deze onderdelen zijn nog steeds te koop. Ik heb SRAM Rival 2x10 shifters voor mechanische remmen en SRAM GX derailleurs en crankstel.
Met rechter Shimano 8 of 9 speed raceshifters kun je alle Shimano 8 of 9 speed mountainbike achterderailleurs schakelen. Met rechter Shimano 10 speed shifters behalve Tiagra 4700 en GRX RX400 schijn je Shimano 9 speed mountainbike achterderailleurs te kunnen schakelen. Voor de linkershifter moet je het officieel geloof ik wel bij de compatibele road derailleurs houden maar ik heb het met een 8 speed MTB dubbel crank en derailleur prima werkend gekregen (wel een in-line kabeladjuster monteren).
Shimano schijnt ook raceshifters toe te gaan voegen aan de CUES groep dus ik ben benieuwd of dit ook compatibel zal zijn met de al uitgebrachte cassettes en cranks.
Dus nee, gelukkig ben je voor lichte verzetten met drop bars niet veroordeeld tot elektronisch schakelen of frictie shifters.
non-fixie schreef:
za 09 sep, 2023 21:59
Deze Huret-commandeurs op haar Mercier hebben tot die bekering geleid:
Het nadeel is dat je daarmee geneigd bent om met een neerwaarts gekeerde blik de gedachten af te laten dwalen in plaats van aandacht te richten op de weg die voor je ligt.
Leon schreef:
vr 08 sep, 2023 09:23
Punt is alleen dat dit draadje niet alleen over jullie gaat.
Is dat niet juist één van de kenmerken van een forum dat forumleden hun eigen specifieke kennis/ervaring/zienswijze inbrengen, zodat TS daarna uit een hele vracht informatie de enige juiste conclusie voor hemzelf kan trekken 🤔🤔?