Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benzinebrander - Forum Wereldfietser

Benzinebrander

Hallo,

Na lang gebruik te hebben gemaakt van Trangia nu Optimus Nova benzinebrander gekocht. Handleiding gelezen maar heb toch probleem. Na voorwarmen gaat brander goed aan met blauwe vlam maar dan na 10 sec of zo gaat vlam plots uit. Net alsof er geen benzine meer komt. Ik pomp rond de 25 keer bij ¾ vol. Gebruik geen originele Optimus brandstoffles maar Sigg Fuel Bottle rood 1 lit en had nog wat oudere benzine staan. Wat kan de oorzaak zijn-wat doe ik verkeerd?

Nog even ander vraagje: kan je de pomp gewoon op de brandstoffles laten zitten of moet die er telkens af voor transport?

Groet!
Te veel benzine in de fles gedaan? (EDIT: 3/4 vol lees ik nu, dat is het dus niet...)

Pompje laat ik altijd op de fles zitten, nooit problemen mee gehad (Whisperlite)
# Zit er nog wel druk op de fles nadat de vlam uit is gegaan? (test dmv van lossschoeven - pffft)
# Komt er als de vlam uit is nog wel een gasstroom uit?
# Wat bedoel je met oudere benzine? Autobenzine? Wasbenzine? Coleman?
# Ik heb zelf een Whisperite en ken deze brander niet. Als ik plaatjes bekijk snap ik niet direct hoe het ding zorgt dat er vloeistof uit de vles gebruikt wordn en geen gas. De Wisperlite heeft daarvoor een slangetje naar beneden steken binnenin de fles.
# Zit er een help/faq-afdeling in de handleiding?
Vandaag nog maar eens opnieuw geprobeerd. Eerst zelfde probleem. Iets meer druk op fles gedaan en kraantje wat sneller meer opdraaien en het lijkt nu wel te werken. Moet gewoon nog even wat meer wennen aan de brander denk ik. :D

Zag nog wel een QuietStove Silencer Optimus https://www.qvist.nl/quietstove-silencer-optimus.html - best duur. Iemand ervaring mee; is het gewicht en prijs waard. Is er een goedkoper alternatief?
@Berger, "Pompje laat ik altijd op de fles zitten, nooit problemen mee gehad (Whisperlite)".
Ik deed dit ook tot voor kort, echter het rubber van de pomp schoot van het uiteinde af. Ik vermoed dat het komt omdat de pomp in de benzine hangt. Daarom de laatste tijd maar elke keer de pomp eruit en doperop. Kent iemand dit probleem?
RealRedHair schreef:
za 09 sep, 2023 11:11
Zag nog wel een QuietStove Silencer Optimus https://www.qvist.nl/quietstove-silencer-optimus.html - best duur. Iemand ervaring mee; is het gewicht en prijs waard. Is er een goedkoper alternatief?
Heb zelf goede ervaring met de silencer van Bernie Dawg maar dan voor de Primus Omnilite Ti die ik nu gebruik in de trangia 25 en 27 set tot grote tevredenheid. Beter sudderen en ik durf voor 7 uur ‘s ochtends water te koken zonder de buren te wekken met het geluid van een straaljager.
Je kan ook voor de Nova een silencer kopen maar blijft ook prijzig. (https://i.materialise.com/en/shop/item/ ... ova-stoves)
Ik heb de Polaris Optifuel en die is nagenoeg hetzelfde. Hij wil zichzelf nog weleens uitblazen als ik de pan er af haal. Soms zit er dan teveel druk op, maar minder druk geeft ook geen garantie. Kortom, als ik de pasta afgegoten heb moet ik hem vaak weer even aansteken.