Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onveilige steden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onveilige steden

Ik heb wel een idee wat die 'angstige' fietsers in de stad voor fietsers zijn: trage grijze muizen op hun net gekochte ebike die eigenlijk te snel gaat voor ze en daardoor zitten ze bang op de fiets dat ze van angst vergeten om zich aan het verkeer aan te passen :lol:

Gewoon niet bang zijn en je aanpassen aan het verkeer, dan kom je het verst... 8)
daulagari schreef:
do 07 sep, 2023 22:20
Veel steden zijn vooral ideaal voor auto's.
Mijn fietservaring in steden beperkt zich tot Dordrecht, Rotterdam, Delft en Utrecht maar voor deze geldt wat mij betreft dat de binnenstad aardig autoluw is maar goed met de fiets bereikbaar, op Rotterdam na. Buiten de binnenstad is er prima te fietsen het helpt als je een goede route kiest. Autoverkeer hoeft ook niet te klagen maar buiten de toegangswegen is de snelheid meestal redelijk effectief beperkt door het ontwerp van de straat.
Op zich is dit niet vreemd. Een auto blijft belangrijk (terug naar zijn hok) wat voor maatregelen we ook nemen dat ding is de baas in de stad.
Fietst je als Jut en Jul wordt je op de dijken van de van de Hoeksche Waard ook niet meer gewaardeerd.
Opzij opzij opzij.
Polariteit schreef:
vr 08 sep, 2023 11:29

Gewoon niet bang zijn en je aanpassen aan het verkeer, dan kom je het verst... 8)
Ik denk dat je nu wel erg van jezelf uitgaat. Voor de meeste mensen die bang(ig) zijn geldt nu eenmaal dat het niet helpt als je zegt dat ze niet bang hoeven te zijn.
WimB schreef:
vr 08 sep, 2023 11:43
daulagari schreef:
do 07 sep, 2023 22:20

Fietst je als Jut en Jul wordt je op de dijken van de van de Hoeksche Waard ook niet meer gewaardeerd.
Opzij opzij opzij.
kan ik beamen, ik hoor veel mensen schelden op de dijken rond de binnenmaas op auto’s die denken het alleenrecht te hebben.
Overigens ook de loonwerkers tijdens de oogst in veel te grote tractoren die over de dijk racen met een telefoon aan het hoofd.

ook dit stukje uit het AD. Complete renovatie van de dijk in Maasdam, je mag er 30. Maar daar heeft iedereen lak aan.

https://www.ad.nl/hoeksche-waard/bewone ... ~a0c15a65/
"Fietsers in Amsterdam vinden fietsen eng en dat komt vooral door andere fietsers".
Een korte samenvatting van een artikel in onze krant.
HenkS schreef:
za 09 sep, 2023 20:04
"Fietsers in Amsterdam vinden fietsen eng en dat komt vooral door andere fietsers".
Een korte samenvatting van een artikel in onze krant.
Ik vind in Amsterdam te voet oversteken al eng met die kuddes Macbikes met toeristen erop die niet kunnen fietsen.

Groetjes,

Carl
HenkS schreef:
za 09 sep, 2023 20:04
"Fietsers in Amsterdam vinden fietsen eng en dat komt vooral door andere fietsers".
Ondertussen valt mij overigens wel steeds vaker op dat ik in stadsverkeer hinder ondervind van fietsers die:
  • zonder op of om te kijken keihard voor me langs oversteken terwijl ik van rechts kom of op een voorrangsweg rijd,
  • wachtend voor verkeerslichten in een dichte drom de afslag rechtsaf blokkeren (wacht ik zelf netjes vóór de afslag, dan duurt het nooit lang tot er twee of drie mensen mij passeren om alsnog de afslag dicht te zetten)
  • spookrijden op een fietsstrook! (de nieuwste trend)
In de hinder door automobilisten heb ik de laatste twee decennia of zo geen verandering geconstateerd.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 10 sep, 2023 13:26
In de hinder door automobilisten heb ik de laatste twee decennia of zo geen verandering geconstateerd.
Ik vind automobilisten veel agressiever geworden. Ik probeer altijd het midden te vinden tussen geen snelheidsboete krijgen omdat ik te hard rijdt en niet bedreigd worden omdat ik volgens auto achter mij te langzaam rijdt.
Carl schreef:
zo 10 sep, 2023 00:32
Ik vind in Amsterdam te voet oversteken al eng met die kuddes Macbikes met toeristen erop die niet kunnen fietsen.

Groetjes,

Carl
Jaren geleden wilde ik te voet op een zebrapad oversteken, ergens aan de kop van het Vondelpark met de oude gevangenis aan de overkant van het water. Maar wat kon het groene voetgangerslicht heel gemeen kort branden, die sprong al op rood terwijl ik nog halverwege was.... :roll:
Leon schreef:
zo 10 sep, 2023 13:44
Ik vind automobilisten veel agressiever geworden. Ik probeer altijd het midden te vinden tussen geen snelheidsboete krijgen omdat ik te hard rijdt […]
:shock: Een boete krijgen omdat je te hard fietst in de stad?

Carl
Nee dat niet. Als fietser wordt je wel door agressieve automobilisten van de weg gereden. Dat is me vorige week gebeurd. Een grote zwarte zescylinder moest een groepje fietsers voorbij en ging daarvoor spookrijden op het tegemoetkomende fietsstrookje. Daar was ik. Ik moest de stoep op maar viel. Gelukkig zonder schade.
Leon schreef:
zo 10 sep, 2023 17:55
Nee dat niet. Als fietser wordt je wel door agressieve automobilisten van de weg gereden. Dat is me vorige week gebeurd. Een grote zwarte zescylinder moest een groepje fietsers voorbij en ging daarvoor spookrijden op het tegemoetkomende fietsstrookje. Daar was ik. Ik moest de stoep op maar viel. Gelukkig zonder schade.
Haha, leuk.
Beter gezegd niet leuk voor jou.
Laatst in Ommen reed ik op deze weg.
Tegemoetkomend verkeer waren 2 fietsers op een elektrische fiets die naast elkaar reden plus een Volvo XC60. (viercylindertje)
Ik zag de Volvo beginnen aan een inhaalmanoeuvre waarbij hij op mijn weghelft terecht zou komen.
Ik ben met mijn fiets wat naar links uitgeweken en heb mijn linkerhand voor de voorruit van die man gehouden.
Manmanman wat was die vent pissig! Hij toeterde luid en ik dacht dat hij de boodschap goed begrepen had.
Dat bleek later niet het geval.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 10 sep, 2023 17:32
Jaren geleden wilde ik te voet op een zebrapad oversteken, ergens aan de kop van het Vondelpark met de oude gevangenis aan de overkant van het water. Maar wat kon het groene voetgangerslicht heel gemeen kort branden, die sprong al op rood terwijl ik nog halverwege was.... :roll:
Het is dan ook nergens voor nodig dat men al aan de overkant is voor het licht op rood springt. Daarvoor is er de ontruimingstijd waarin de kruisende verkeersstromen nog rood hebben. Verkeerslichten overal zo instellen dat voetgangers hun oversteek kunnen afmaken binnen de groenlichttijd zou een totaal onnodige negatieve invloed hebben op de lichtenregeling.

Renaat