Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
Ja, het wordt wennen nu de bodem van de schatskist zon beetje bereikt is en toch echt door moet dringen dat gevolgen van veranderingen, die we al een jaar of 30 kunnen zien aankomen, niet voor iedereen gecompenseerd kunnen worden. Dat is ook eigenlijk waar de strijdt omdraait, wie nog het langst met de oude werkwijze geld kan verdienen en het best gecompenseerd wordt.

Zelf ook met veel plezier gebruik gemaakt van deze veerboot, maar eigenlijk is het helemaal niet erg als dit soort vervoer niet om de hoek en slechts mondjesmaat beschikbaar is.
blokdoorn schreef:
ma 11 sep, 2023 20:17
8<.
Zelf ook met veel plezier gebruik gemaakt van deze veerboot, maar eigenlijk is het helemaal niet erg als dit soort vervoer niet om de hoek en slechts mondjesmaat beschikbaar is.
Alleen als dat niet tot gevolg heeft dat mensen alternatieven zoeken die nog meer milieubelasting met zich meebrengen…
blokdoorn schreef:
ma 11 sep, 2023 20:17
... door moet dringen dat gevolgen van veranderingen, die we al een jaar of 30 kunnen zien aankomen...
30?
Lees en huiver, bron: https://climate.nasa.gov/evidence/

"In 1824, Joseph Fourier calculated that an Earth-sized planet, at our distance from the Sun, ought to be much colder. He suggested something in the atmosphere must be acting like an insulating blanket. In 1856, Eunice Foote discovered that blanket, showing that carbon dioxide and water vapor in Earth's atmosphere trap escaping infrared (heat) radiation.

In the 1860s, physicist John Tyndall recognized Earth's natural greenhouse effect and suggested that slight changes in the atmospheric composition could bring about climatic variations. In 1896, a seminal paper by Swedish scientist Svante Arrhenius first predicted that changes in atmospheric carbon dioxide levels could substantially alter the surface temperature through the greenhouse effect.

In 1938, Guy Callendar connected carbon dioxide increases in Earth’s atmosphere to global warming. In 1941, Milutin Milankovic linked ice ages to Earth’s orbital characteristics. Gilbert Plass formulated the Carbon Dioxide Theory of Climate Change in 1956."

Etc. etc.

Achteraf gezien leek het in de jaren 70 en 80 mee te vallen omdat men dacht dat er te weinig fossiele brandstoffen waren voor de wereld. Later bleek dat er juist te veel waren en dat de resulterende CO2 het grootste probleem werd, tussen de vele andere problemen als gevolg van groei.
Jullie heb gelijk maar dat betekent wel dat het er somber uitziet voor de mensheid. Of dat het ergste is, is vraag twee.
Misschien moet je heroverwegen of 2 huizen in verschillende landen nog wel van deze tijd is.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!. Volgens mij is de footprint van Martin verder niet zo groot. Dat die footprint nog veel kleiner moet om het onheil af te wenden is evident. Er van uitgaande dat we vooralsnog niet minder willen, lijjkt mij met de boot naar Scandinavie al een vooruitgang ten opzichte van met het vliegtuig naar Bali.
Bert van Sprang schreef:
ma 11 sep, 2023 22:16
Misschien moet je heroverwegen of 2 huizen in verschillende landen nog wel van deze tijd is.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!.
Helemaal mee eens.
Het is zo makkelijk anderen de maat te nemen.
Degenen die lak hebben aan de milieuproblemen zijn er over het algemeen het meest op gespitst anderen met een dit soort opmerkingen te beledigen.
LHTJoost schreef:
ma 11 sep, 2023 18:19
@Martin: Misschien moet je heroverwegen of 2 huizen in verschillende landen nog wel van deze tijd is.
Bepaal jij niet, het waren aanvankelijk onze plannen om daarheen te emigreren, maar door omstandigheden bleef het ons tweede huis. Net als 155 000 Nederlanders per jaar!
We zouden het vorig jaar verkopen, maar daar voor het huis staand, konden we niet over het hart verkroppen, veel te mooi voor. Verder zorgt ons Zweedse avontuur voor een hechte band tussen m'n vrouw en mij.
- dubbel, lastig met smartphone -
Martin E. van Doornik schreef:
ma 11 sep, 2023 22:51
LHTJoost schreef:
ma 11 sep, 2023 18:19
@Martin: Misschien moet je heroverwegen of 2 huizen in verschillende landen nog wel van deze tijd is.
Bepaal jij niet…
Klopt, dat bepaal je zelf.
Veel aandacht voor een commercieel bedrijf dat zijn eigen broek niet meer kan ophouden.

Als er markt voor is zal er zeer beslist iemand zijn die in de ontstane vraag & aanbod stapt.
Dat zou prima zonder hulp van belastinggeld moeten kunnen. Je bent ondernemer en hebt banken en aandeelhouders als investeerders. Als die er al geen brood in zien, waarom dan wel een overheid of provincie?
Het was toch zo dat we gekozen hebben voor een liberale markteconomie?

Of een dergelijke verbinding bijdraagt aan milieubewustzijn en klimaatbewustzijn?
Vrachtwagens die vis vervoeren is dat nog wel toekomstbestendig?
Het IJsselmeer zou niet overbevist worden volgens vissers en ondertussen weten we beter.
Ook in Chili dreigt door overbevissing de oceaan steeds minder vis te bevatten (horsmakreel voor dierlijk omega-3, en vismeel voor de vleesindustrie) terwijl je omega-3 ook kunt halen uit plantaardig (o.a. uit Chi zaad en lijnzaad) en eiwitten uit granen, bonen & linzen. De vleesindustrie is die nog wel van de toekomstige tijd?
Het kost erg veel landoppervlak. Tegenwerpen kan je dat op veel vruchtbare grond in Nederland huizen zijn gebouwd en wegen aangelegd. Of dat verantwoord omgaan is met beschikbare ruimte?

Is toerisme nog wel duurzaam in tijden van schaarste aan ruimte?

Bijlagen

LHTJoost schreef:
ma 11 sep, 2023 21:33
Jullie heb gelijk maar dat betekent wel dat het er somber uitziet voor de mensheid. Of dat het ergste is, is vraag twee.
Inderdaad. Ik moet ook altijd gniffelen als iemand zegt “we moeten flink aanpakken om de aarde te bewaren voor onze kinderen”.
Als er nou toch één categorie levende wezens is waarvoor je de aarde nu nét niét moet willen bewaren ........... :wink: .
Dit onderwerp geeft aanleiding tot veel off-topic reacties. Gelieve hiermee te stoppen.
Ik vind het teveel werk om op te schonen. Mocht het weer te veel alle kanten uit vliegen dan zal ik niet aarzelen het onderwerp te sluiten.
Is het niet eenvoudiger dit topic te sluiten.

Ja, ook ik heb meegedaan aan offtopicgelul.
Mea culpa.

Maar die veerdienst bestaat niet meer. Dus, en zo.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 11 sep, 2023 15:06
Colorline ken ik wel, maar wel aan de overkant van de haven ongeveer tegenover het Bahnhof van Kiel.... Toch goed van je om de .no te raadplegen!
Ja zeer gunstig gelegen, Kiel-Oslo is een goed alternatief naar Noorwegen en Kiel is ook vrij eenvoudig per trein te bereiken vanuit Nederland. Zie verder viewtopic.php?p=451410#p451410
Zojuist een brief van de curator van HNL ontvangen. Er wordt naarstig aan gewerkt dat de gedupeerden schadeloos gesteld kunnen worden. Er staat een link waarin ik m'n gegevens kan uploaden. Het verkeert nog in de beginstadium, maar hoop op zegen!
Zijn er onder jullie ook degenen die de overtocht in rook zagen opgaan, onthoud dit goed.
Ik heb bewaar m'n ticket in PDF-bestand nog.
Brief van de Haan.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
za 23 sep, 2023 09:23
Er staat een link waarin ik m'n gegevens kan uploaden.
Die gegevens hebben ze toch al? Weet je zeker dat het geen phishing is?
Nee, het was een papieren brief per post van het advocatenbureau De Haan, ook curator.
Maar ook per mail ontvangen. Ziet er betrouwbaar uit. Zie foto hierboven. Ik probeer jullie die de boot hebben gemist ook te helpen.
Ik heb van dit item geleerd dat ik voortaan alle internet boekingen met een creditcard regel.
Wat een draak van een brief zeg :shock:.

Gebrekkig Nederlands en veel te weinig witregels. Ziet er niet uit. Logootje maar geen normale aanhef/gegevens. Onderstreept dreigement, failliet is 4-9 uitgesproken en niet 1-9, inderdaad gelijk met uploadverzoek van persoonlijke gegevens, onbegrijpelijk.

Een waarschuwing is wel op z’n plek hier.