Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden oppompen bij tankstation? - Forum Wereldfietser

Banden oppompen bij tankstation?

De afgelopen jaren hebben we een aantal keren een tankstation bezocht om de banden van de fietsen mooi op druk te brengen. Vooral na een vliegreis met de fietsen is er meestal wel een tankstation in de buurt van het vliegveld en is het wel handig om alle banden daar bij te pompen tot de juiste druk. Met onze Road Morph pomp is het toch wel een flinke klus om vier banden van 622-55 op druk te zetten vind ik.

We hebben een verloopnippeltje van frans ventiel naar autoventiel. Nu functioneerde dit helaas maar bij een enkel tankstation. Bij de meeste luchtpompen was er tegendruk nodig op de banden te vullen. Zonder tegendruk kwam er geen lucht in de band. Volgens mij komt dit omdat er geen pinnetje in de verloopnippel zit dat wordt ingedrukt en dan zorgt voor tegendruk. De verloopnippel is volgens mij dan ook niet geschikt voor vulpistolen die tegendruk nodig hebben.

Heeft iemand soortgelijke ervaring en is hier een oplossing voor? Het zou toch fijn zijn om met een dergelijk vulpistool en verloopnippel de banden gevuld te krijgen bij elk willekeurig tankstation.
verloopnippel.jpg
Pieter
kun je uit een kapotte binnenband, met autoventiel, zo'n stuk knippen dat je dat luchtdicht klemt op iets wat op je Franse ventielen past?
kijk eens naar een verloopnippel voor Franse ventielen en kijk of daar iets op te 'fitten' is. bijvoorbeeld met een slangklem.
ik heb zo ooit een verloopstukje gemaakt van ventiel naar taps buisje/tuitje en kon zo met de fietspomp luchtbedden oppompen.
En je fiets voorzien van binnenbanden met Schrader-ventielen? Lijkt me bij die maat geen gek idee.
Dan moet je de ventielgaten in de velg een maatje ruimer boren.
Wel een hoop gedoe voor een relatief klein probleem. Als je je beiden 5 min druk maakt staan je bandjes keurig op spanning. Hoef je ook niet met zachte banden op zoek naar een tankstation.
Andere pomp kopen waar je sneller je band mee oppompt…
Ik heb geen problemen om een band op te pompen met mijn pomp, ook mtb banden pomp ik er mee op…
Dus lat je informeren over andere pomp zou mijn advies zijn.

Gr ej
kwootje schreef:
di 12 sep, 2023 20:21
Met onze Road Morph pomp is het toch wel een flinke klus om vier banden van 622-55 op druk te zetten vind ik.
Deze pomp is toch geen slechte, banden 622-55 op druk zetten vergt ook met een perfecte pomp al flink wat energie, een partner is om niet nader te omschrijven redenen niet altijd beschikbaar op dat moment om 'even' een krachttoer te leveren en je moet het na een vliegreis doen op een moment dat je (althans ik) er zowel lichamelijk als psychisch helemaal geen zin in hebt.
Dus ik kan kwootje hier wél volgen.
En iemand vragen om de band voor je op te pompen, desnoods voor een klein bedrag of een presentje?
Meestal zijn mensen wel behulpzaam…..

Of inderdaad verloop nippeltje zoeken, met zachte banden benzinepomp zoeken, er heen lopen hopen dat die open is en dat ze daar een luchtpomp hebben en dan verder fietsen ( vaak liggen die naast de snelweg waar je dan als fietser niet wilt zijn )…

Maar goed, ieder z’n eigen oplossing.
Bedoel dit niet lullig hoor maar zoveel makkelijker om hulp te vragen….

Gr ej
Het ging om de situatie na een vliegreis.
Hoe groot schat je de kans in om in de aankomsthal iemand bereid te vinden die weet hoe hij een kleine fietspomp moet gebruiken terwijl je net als bijna-laatste van de vlucht je fiets eindelijk hebt ontvangen?
Beste mensen,

Ik heb mijn vraag gesteld om te horen of er een mensen zijn die het toch op een of andere manier is gelukt om banden met de getoonde verloopnippel opgepompt te krijgen met een vulpistool dat met pressure-back werkt. Alle andere bijdragen beschouw ik maar als goed bedoelde tips, die niet over de kern van mijn vraag gaan.

Dus als er nog mensen zijn die het gelukt is om de combinatie verloopnippel <-> pressure-back vulpistool werkend te krijgen, dan hoor ik dit heel graag.

Pieter
Leon, ik schat die kans groot in, op een vliegveld stikt het van de touristen en dat zou moeten lukken, niet vragen is sowieso nee
En reizigers vragen continue hulp aan vreemden op reis…dus Tsja…

Aan topic starter, je hebt gelijk we/ik dwalen af en het waren vanuit mij in ieder geval goedbedoelde tips, hoop dat je het je lukt.

Gr ej
Is de Road Morph niet vooral een pomp die gemaakt is om een hoge druk te kunnen halen (zie de naam)?|

55mm brede banden hoeven niet zo hard. Een pomp met een grotere diameter kan per slag meer lucht verplaatsen en brengt je banden mogelijk sneller op druk.
Minder slagen betekent harder duwen. De benodigde hoeveelheid energie-input blijft hetzelfde.
kwootje schreef:
wo 13 sep, 2023 17:35
Beste mensen,

Ik heb mijn vraag gesteld om te horen of er een mensen zijn die het toch op een of andere manier is gelukt om banden met de getoonde verloopnippel opgepompt te krijgen met een vulpistool dat met pressure-back werkt. Alle andere bijdragen beschouw ik maar als goed bedoelde tips, die niet over de kern van mijn vraag gaan.

Dus als er nog mensen zijn die het gelukt is om de combinatie verloopnippel <-> pressure-back vulpistool werkend te krijgen, dan hoor ik dit heel graag.

Pieter
Het aardige van vragen stellen op een forum is dat de reacties je soms dwingen jezelf af te vragen welk probleem je nu eigenlijk wilt oplossen.
ronaldi schreef:
do 14 sep, 2023 21:13
https://nl.aliexpress.com/item/10050055 ... 59733853_4

Deze zoek je denk ik…
Ik denk niet dat die er voor zorgt dat een vulpistool bij een tankstation dat tegendruk nodig heeft om te functioneren, nu wèl lucht geeft aan de verloopnippel die ik gebruik. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Kun je me aangeven of jij denkt dat dat product dat wel voor elkaar krijgt?

Pieter
Leon schreef:
do 14 sep, 2023 16:25
Minder slagen betekent harder duwen. De benodigde hoeveelheid energie-input blijft hetzelfde.
Of je de Mont Ventoux nu op rijdt op 34/34 of 53/11, de benodigde energie blijft hetzelfde. Maar ik weet wel welk verzet het prettiger maakt :wink:
Ik denk dat deze werkt omdat je hem om een frans ventiel kunt klemmen en er een leegloop knop op zit, dit zou betekenen dat je zo tegendruk krijgt als je op de knop drukt. Maar, weet het niet zeker en ik ben minder goed in het lezen van chineze tekens..
Ronaldi,

Die leegloopknop was me nog niet opgevallen. Met die knop zou het inderdaad kunnen werken. Ik ga dit toch eens uitproberen.

Bedankt!

Pieter
Ik gok dat het geven van tegendruk alleen werkt bij de autoventielen. Dit baseer ik op dat bij de soortgelijke kop die ik op de fietspomp heb zitten alleen bij de autoventielen het pinnentje ingeduwd wordt als ik de hevel overhaal. Bij de franse aansluiting zit er niks wat het pinnetje indrukt. De druk van de band wordt ook pas aangeven nadat ik er eerst iets bij ingepompt heb. Dan blijft het franse ventiel net ver genoeg openstaan om de druk weer te kunnen geven. Met een aflaatknop die alleen iets afsluit en opent druk aflaten gaat om die reden ook niet bij een frans ventiel. Maar als er bij deze wel iets zit om het pinnetje naar beneden te duwen dan kan het werken.