Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling op vierkante trapas (alweer) - Forum Wereldfietser

Speling op vierkante trapas (alweer)

Ha allen,

Zojuist heb ik gemerkt dat ik helaas alweer speling heb op mijn trapas (Vierkante trapas, Shimano BB-UN300, BSA 73mm). Dit probleem heb ik een paar maanden geleden ook gehad, waarop ik hem in zijn geheel heb vervangen (daarom weet ik nu precies welke erin zit, verder heb ik er geen verstand van). Het probleem heeft zich dus nu 2x voorgedaan, waarvan eenmaal na 3000km en nu na 6000km op de fiets. Het lijkt me dat het niet normaal is dat dit onderdeel elke 3 maanden vervangen moet worden.

Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen? Foutieve installatie van mijn kant? Gewoon domme pech? De fiets waar de trapas inzit is overigens een Kona Sutra ULTD/Rohloff en aan de trapas zit een VBC White Industries crankset.

Ik hoor graag jullie ideeën!
Wait wut?!?! Je hebt mooie shiny W.I. cranks die op een cheap UN300 asje draaien? Daar hoort een Phil Wood as in!


Oke zonder flauwekul, vroeger maakte Shimano enorm goede trapassen (UN-7x, en de UN-5x deed het ook best prima), maar de UN300 is wel echt cheap spul. Zelf geen ervaring met de UN300 maar als je 10K per jaar fietst is een betere as (Token schijnt wel oke te zijn, SKF is goed, Phil is het summum) wellicht een goede investering.
Shrek schreef:
ma 11 sep, 2023 19:55
Wait wut?!?! Je hebt mooie shiny W.I. cranks die op een cheap UN300 asje draaien? Daar hoort een Phil Wood as in!


Oke zonder flauwekul, vroeger maakte Shimano enorm goede trapassen (UN-7x, en de UN-5x deed het ook best prima), maar de UN300 is wel echt cheap spul. Zelf geen ervaring met de UN300 maar als je 10K per jaar fietst is een betere as (Token schijnt wel oke te zijn, SKF is goed, Phil is het summum) wellicht een goede investering.
Dank voor je snelle antwoord! Ik zal me eens verder in deze merken verdiepen, maar zie al snel dat de beschikbaarheid in Nederland vrij laag is en de prijzen dan weer vrij hoog. Dat is niet onoverkomelijk, maar ik vind het wel veel geld voor een trapas. Ik zag ook dat White Industries ze zelf maakt, voor ca. €140, maar op het moment bij een Italiaanse webshop voor €85 te koop (stuk betaalbaarder dan SKF en Phil Wood). Toevallig enige ervaring hiermee?
Ik heb nieuwe Token assen (BSA). Je kunt er wel een overnemen. Ligt aan de gewenste lengte:?
sjefke schreef:
ma 11 sep, 2023 23:24
Ik heb nieuwe Token assen (BSA). Je kunt er wel een overnemen. Ligt aan de gewenste lengte:?
Dat is misschien wel een goede optie! Ik zoek een vierkante traps (JIS) met BSA 73 en een lengte tussen 120-124mm.
Een tweedehands BB-UN-xx vinden kan ook. Op mp worden ze aangeboden. Het is natuurlijk wel een gok of je toegestuurd krijgt wat beloofd is. Wat niet uitmaakt is hoe oud zo'n ding is of hoeveel kilometers ze hebben gedraaid. Als ze nooit water binnen hebben gekregen zijn ze waarschijnlijk zo goed als nieuw.
Gijs_H schreef:
ma 11 sep, 2023 20:19


Ik zag ook dat White Industries ze zelf maakt, voor ca. €140, maar op het moment bij een Italiaanse webshop voor €85 te koop (stuk betaalbaarder dan SKF en Phil Wood). Toevallig enige ervaring hiermee?
Ik herinner me dat forumlid Shadow ze had gebruikt voor zijn Salsa Fargo.
Later denk ik dat hij ze sneller dan verwacht heeft vervangen maar je kan het hem beter zelf vragen (ik heb hem wel al lang niet meer gezien hier).
maar een zoektocht op white industries hier zou je ook verder kunnen helpen ;)
Gijs_H schreef:
di 12 sep, 2023 08:26
sjefke schreef:
ma 11 sep, 2023 23:24
Ik heb nieuwe Token assen (BSA). Je kunt er wel een overnemen. Ligt aan de gewenste lengte:?
Dat is misschien wel een goede optie! Ik zoek een vierkante traps (JIS) met BSA 73 en een lengte tussen 120-124mm.
Dat is jammer, ik heb alleen korte en BSA 68.
Een trapas van Neco is ook een mogelijkheid. Die zijn te leveren in een heel scala van lentes en uitvoeringen.