Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1535 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34052 berichten
Dank je Tovenaar. Hier is de volgende:
DSCF0705.jpg
Ergens in Duitsland, vlak over de grens met Groningen, omgeving Bunde?
Er is nu weliswaar Straßenansicht maar zonder hints lijkt me dit niet echt te doen, maar misschien mis ik wat.
Inderdaad D, maar veel zuidelijker. Er wonen nogal wat Nederlanders in de omgeving. Aan de Nederlandse kant zijn de supermarkten zelfs uitgestorven. Prachtig fietsgebied in het glooiende landschap.
Op de foto reed ik langs een Duitse provinciale weg, maar wat verderop sloeg ik rechtsaf, open landschappen met leuke dorpjes.
Is het de B9, ter hoogte van Donsbrüggen (tussen Kranenburg en Kleef)?
B9 Donsbrüggen.jpg
Groet, Tom.
Zeer goed, Tom! De witte huizen rechts staan bij het gele blokje met 9. Ik kwam van Kleve (overnacht op de jeugdherberg) en in Nütterden rechtsaf geslagen door het mooie landschap van Düffelt. Het was 14 oktober, met 22 graden heerlijk weer! Jaloers op de omgeving van Nijmegen met mooie mogelijkheden tot fietstochten. In Donsbrüggen valt een bijzondere Bilau-molen te bewonderen.
De volgende is voor jou.
Het kwam me meteen bekend voor, moest de B9 zijn, vanaf mijn kindertijd veel rondgereden daar. Alleen het zoeken van de juiste plek was toch nog lastig.

Hier het nieuwe raad plaatje.
Scherm­afbeelding 2.png
Groet, Tom.
veel verder dan een vogel uitkijktoren aan een meertje of ven, misschien uiterwaard kom ik niet.
Nog geen idee waar het ergens zou kunnen zijn.
Heb op Google Afbeeldingen vele vogelkijkhutten doorgenomen, de bekende Kiekkaaste bij Nieuw-Statenzijl kwam daarbij prominent in beeld. Maar geen suc6. Misschien is dat ding op het raad plaatje nog te nieuw voor.
Uiterwaard van een rivier met een stuwwal op de achtergrond?
Wat betekenen die oranje ballen ook alweer? Er is kennelijk iets verboden als ze geheven zijn. Ik heb dat wel geweten, maar ik ben het even kwijt.
"Uiterwaard van een rivier met een stuwwal op de achtergrond"
Ik stond op het punt om dit (min of meer) als aanwijzing te geven. Juiste richting dus.
Die waard klopt ook, hoewel het water op de foto niet de rivier is...

Groet, Tom.
Voor de scheepvaart hebben oranje ballen, geheven of niet, geen enkele betekenis. Misschien van een roei- of kanovereniging? Misschien een startpunt voor een regatta.
Moeten we het over de grens zoeken, in Duitsland?
Nee, is in Nederland.

Groet, Tom.
Tom vds schreef:
wo 13 sep, 2023 16:03
Nee, is in Nederland.

Groet, Tom.
Aanvulling: het is in de provincie Gelderland.

Groet, Tom.
Met deze hint nog niet veel opgeschoten. diverse vogelkijkhutten opgezocht maar deze staat er niet tussen. Zat te denken aan de Millingerwaard maar ook daar met streetview niet gevonden. is er wel een streetview van beschikbaar?
Millingerwaard is de verkeerde kant van de rivier.

Hoewel goed te gebruiken als vogelkijkhut, was dat niet direct de bedoeling. Het is eigenlijk een moderne versie van verdwenen bouwwerken, bedoeld om de geschiedenis weer zichtbaar te maken: denk aan de Tachtigjarige Oorlog.

Wel te zien op Google Earth, niet op Streetview (verscholen achter de bomen).

Groet, Tom.
Is het een soort van een eenvoudige Baywatch-toren? Die oranje ballen ter waarschuwing voor stromingsgevaar?
Nee, geen baywatch, wel een toren.

Groet, Tom.
Ja, nu heb je genoeg weggegeven. :-)
De Mauritstoren van de kunstenaar Jeroen Hoogstraten bij Bemmel.