Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano shifter vervangen - Forum Wereldfietser

shimano shifter vervangen

Een vraagje voor de specialisten: ergens rond 2003-2004 verkocht Shimano 3 x 9 shifters voor MTB's (Deore LX?) die je niet met de duimen bediende, maar door de remhendel naar boven of beneden te duwen.
Helaas heb ik toen een MTB gekocht.
Die shifters doen het niet meer goed maar zijn intussen door Shimano al lang uit de handel gehaald.
Weet iemand door welke shifters ik deze kan vervangen?
En moeten de derailleurs dan ook vervangen worden?

Dank bij voorbaat!
ik denk dat je ook remhendels nodig hebt.
er zijn diverse typen shifters, als ze maar compatibel zijn met 9-speed mtb van shimano.
ik kan helaas geen types roepen. wie vult aan?
Ik heb ze denk ik op mijn stadsfiets zitten, 3x9, deore, schakelen door de remhandel naar beneden te duwen. Ik hecht er niet aan, erg onhandig.
Ruilen mag… (maar overzetten kost weer nieuwe binnenkabeltjes meestal)

met de aluminium remhandel kun je dus op schakelen, zonder extra schakelgrepen, wel een hendeltje of af te schakelen.
ronaldi schreef:
do 14 sep, 2023 21:17
Ik heb ze op mijn stadsfiets zitten, 3x9, deore, schakelen door de remhandel naar beneden of boven te duwen. Ik hecht er niet aan, erg onhandig.
Ruilen mag… (maar overzetten kost weer nieuwe binnenkabeltjes meestal)
Helaas, ik heb niets om te ruilen ... Maar bedankt voor het aanbod.
Die shifters schakelen eigenlijk niet slecht, maar handig kan ik ze niet noemen.
Ik vrees dat ik ook de achterderailleur zal moeten vervangen. Daar was iets mee, geloof ik. Normaal trek je een derailleur "naar binnen" als het kabeltje korter trekt, maar was dat niet omgekeerd bij deze shifters?
hoogframe schreef:
do 14 sep, 2023 21:12
ik denk dat je ook remhendels nodig hebt.
Inderdaad, remhendels en shifters waren "geïntegreerd" of zoiets.
ronaldi schreef:
do 14 sep, 2023 21:17
Ik vrees dat ik ook de achterderailleur zal moeten vervangen. Daar was iets mee, geloof ik. Normaal trek je een derailleur "naar binnen" als het kabeltje korter trekt, maar was dat niet omgekeerd bij deze shifters?
Nee hoor, die hoef je niet te vervangen.
Bij die rare flippers hoorde inderdaad een 'Low Normal' aka "Rapid Rise" achterderailleur, maar die kun je ook gewoon bedienen met standaard 9-speed shifters, alleen schakelt hij andersom dan een normale derailleur.

Ik heb op mijn Cross-Check 9-speed race STI's icm een Rapid Rise achterderailleur, schakelt ook prima! (Maar wel andersom)


derdekeer schreef:
do 14 sep, 2023 21:30
hoogframe schreef:
do 14 sep, 2023 21:12
ik denk dat je ook remhendels nodig hebt.
Inderdaad, remhendels en shifters waren "geïntegreerd" of zoiets.

Wel ff opletten of je kabelbediende velgremmen hebt of hydraulische schijfremmen.
Shrek schreef:
do 14 sep, 2023 21:37

Nee hoor, die hoef je niet te vervangen.
Bij die rare flippers hoorde inderdaad een 'Low Normal' aka "Rapid Rise" achterderailleur, maar die kun je ook gewoon bedienen met standaard 9-speed shifters, alleen schakelt hij andersom dan een normale derailleur.

Wel ff opletten of je kabelbediende velgremmen hebt of hydraulische schijfremmen.
Dat van die achterderailleur is al goed nieuws.
De remmen zijn V-brakes.

Maar door welke shifters kan ik de mijne vervangen? Kun je een typenummer of iets dergelijks geven van een standaard 9-speed shifter die zou passen?
https://www.bike-discount.de/en/shimano ... -lever-set

Deze + remgrepen zou moeten werken.
Shrek schreef:
do 14 sep, 2023 22:17
https://www.bike-discount.de/en/shimano ... -lever-set

Deze + remgrepen zou moeten werken.
OK, dank je. Lijkt bovendien betaalbaar.
derdekeer schreef:
do 14 sep, 2023 21:30
hoogframe schreef:
do 14 sep, 2023 21:12
ik denk dat je ook remhendels nodig hebt.
Inderdaad, remhendels en shifters waren "geïntegreerd" of zoiets.
Dual control heette dat. Je hebt nieuwe set shifters en remhandles nodig. nog altijd te koop. remhandles kunnen ook van andere merken zijn, zoals van Avid. Eigenlijk beter.
Heb je wel uitgesloten dat het beroerd schakelen niet toevallig in de kabels zit?

Nieuwe shifters + grepen is natuurlijk ook wel fijn.

Kijk even of je de handvatten kunt/wilt hergebruiken, zo niet dan moet je daar ook een setje van meebestellen.
Goeie van die kabels ja. Als die in 20 jaar niet vervangen zijn kan het best daar aan liggen.
Derailleurs kunnen gewoon blijven.
Let er bij de aanschaf van remgrepen wel even op dat ze geschikt zijn voor V-brakes (ook wel linear-pull of long-pull brakes genoemd).
Dit zijn bijna allemaal 2-vinger remgrepen, er zijn er ook voor 3 vingers, hiervan is de greep wat langer.
Deze bijvoorbeeld https://www.bike4travel.nl/remmen/3032- ... s-set.html
Het is Shimano BL-T611
Waarom zou je voor 2-vinger of juist voor 3-vinger grepen kiezen?
Het op zich goede idee was volgens mij ooit dat bij grepen die je met meer vingers bedient en steeds krachtiger wordende remmen (center, side, canti, V etc.) de kans groter wordt dat je over de kop gaat bij een noodstop.
Anderzijds wordt het idee wel wat teniet gedaan door de som van de vele in spierkracht, remblokjes, afstelling, velgen, regen en kabels.
DaVinci schreef:
vr 15 sep, 2023 08:46
Waarom zou je voor 2-vinger of juist voor 3-vinger grepen kiezen?
Persoonlijk rem ik altijd met twee vingers, en met een tweevingergreep heb je geen kans dat je je ringvinger tussen greep en stuur klemt bij hard remmen. Plus: het scheelt gewicht. :wink:

Groetjes,

Carl
Grandonneur schreef:
do 14 sep, 2023 22:50
Heb je wel uitgesloten dat het beroerd schakelen niet toevallig in de kabels zit?
Het schakelen is wel OK, maar de remhendels beginnen behoorlijk los te zitten.
Maar ik begrijp nu dat vervangen kan, allen bedankt voor de tips!
DaVinci schreef:
vr 15 sep, 2023 08:46
Waarom zou je voor 2-vinger of juist voor 3-vinger grepen kiezen?
... als zeventig jaar geleden één vinger al genoeg was?

Afbeelding