Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant Belt Drive loopt stroef - Forum Wereldfietser

Giant Belt Drive loopt stroef

Hoi Allemaal,

Ik ben in het bezit van een Giant Anytour Belt Drive.

Echter loopt m'n naaf ''stroef'' wanneer mijn achterwiel draait en ik m'n trappers stil houd. Het klinkt ook een beetje alsof er ijzer op ijzer loopt met een tikkend geluid.

Wanneer ik normaal fiets, hoor je niets en gaat alles geleidelijk & soepel.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Daar zou je mij enorm mee helpen!

Groetjes, R.
Ik neem aan dat er een Shimano Alfine 8 naaf gemonteerd is.
De eerste stap is dat je naar de verkoper van de fiets gaat om te laten controleren of alles goed is.
Je kunt ook eens kijken of je iemand kent die een fiets met dezelfde naaf heeft.
Dan fiets je samen naar een viaduct en gaat samen in de vrijloop naar beneden.
Kijken wie het hardste kan.
Deze test heb ik bij toeval ontdekt.
We fietsten met z'n tweeën en mijn vriend bleef in de afzink achter. Beiden een Rohloff naaf.
Na reparatie van de naaf van zijn fiets reden we beiden even hard van de helling naar beneden.
Zorg dan wel dat het iemand is met ongeveer hetzelfde gewicht, anders veroorzaakt dat ook verschillen.
Ik ben erg benieuwd hoe heeft het gewicht precies invloed heeft in deze test. Kunt u daar misschien wat over uitweiden?
Poppink schreef:
di 19 sep, 2023 10:39
Ik neem aan dat er een Shimano Alfine 8 naaf gemonteerd is.
De eerste stap is dat je naar de verkoper van de fiets gaat om te laten controleren of alles goed is.
Je kunt ook eens kijken of je iemand kent die een fiets met dezelfde naaf heeft.
Dan fiets je samen naar een viaduct en gaat samen in de vrijloop naar beneden.
Kijken wie het hardste kan.
Deze test heb ik bij toeval ontdekt.
We fietsten met z'n tweeën en mijn vriend bleef in de afzink achter. Beiden een Rohloff naaf.
Na reparatie van de naaf van zijn fiets reden we beiden even hard van de helling naar beneden.
Dank voor jouw reactie!

Terug gaan naar de verkoper lukt helaas niet.

Rollend naar beneden verlies ik het gegarandeerd. Zodra ik de fiets op z'n kop zet & het wiel een duw geef, voel ik dat er weerstand is.
Ik vermoed ergens uit de naaf. Nu weet ik niet precies hoe zo'n naaf werkt, maar het wereld wijde web vertelt mij dat ik de volgende naaf heb: front hub DH-3D37 rear hub SG-C6001-8D
Is het lastig om de riem even los te halen. Dan kan je het wiel draaien zonder dat het binnenwerk iets doet. Dacht ik.
Draait er niets mee van het binnenwerk dan draait het wiel om de lagers. Zet wat beweging in het wiel, het wiel moet steeds in dezelfde positie volledig stil komen te staan. Zodoende weet je dat het niet in de lagers van de naaf zit.
F. van der Hoek schreef:
di 19 sep, 2023 16:16
Ik ben erg benieuwd hoe heeft het gewicht precies invloed heeft in deze test. Kunt u daar misschien wat over uitweiden?
Een zwaar persoon heeft een relatief klein frontaal oppervlak. Zie de werkboeken mechanica resp. aerodynamica.
Maar er zijn een rits andere zaken die je ook constant moet houden voordat je een stroef lopende naaf gaat merken. Dat is vrijwel onmogelijk.

Als een versnellingsnaaf zo stroef loopt dat je het merkt en er metaalgeluiden uit komen dan wordt het denk ik tijd om er niet meer op te fietsen en naar een fietsenmaker te gaan.
Als het tijdens fietsen niet is en bij freewheelen wel, dan ligt het dus aan het vrijloopmechanisme.
Leon schreef:
di 19 sep, 2023 17:20
F. van der Hoek schreef:
di 19 sep, 2023 16:16
Ik ben erg benieuwd hoe heeft het gewicht precies invloed heeft in deze test. Kunt u daar misschien wat over uitweiden?
Een zwaar persoon heeft een relatief klein frontaal oppervlak. Zie de werkboeken mechanica resp. aerodynamica.
Bedankt voor uw uitleg, het is me nu allemaal veel duidelijker.