Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multifuel brander of gas in EU - Forum Wereldfietser

Multifuel brander of gas in EU

Heeft er iemand advies of een multifuel brander noodzakelijk is als je een fietstocht binnen europe wil gaan maken?

Het idee voor volgend jaar is om de rijn naar het zuiden te volgen, dan naar het oosten via oosterijk, hongarije en romenie tot aan de zwarte zee.

Ik heb nu een Soto - Amicus ( https://sotooutdoors.com/product/amicus ... h-igniter/ ).
Zelfs in Roemenië heb je in elke stad van betekenis een Decathlon, dus ik denk dat het met deze gasbrander wel zal lukken, of het moet zo zijn dat het winkelaanbod van Decathlon daar sensationeel anders is.
Dit https://www.monrechaud.com/adaptateur-c ... apter.html maakt je brander geschikt voor prikblikjes.
Ik weet niet hoe het zit in de landen die je wilt aandoen, maar alvast in Turkije waren prikblikjes probleemloos vindbaar in doe-het-zelf-zaken en dergelijke.
Als je in de bewoonde wereld blijft voor het grootste deel van de tijd dan is gebruiken wat je hebt een prima oplossing, 1 blikje als reserve omdat ze altijd net leeg zijn als je aan het koken bent is voldoende, Onderweg vindt je in de kleinste winkeltjes vaak ook wat je nodig hebt, zeker in Hongarije en Roemenië. Overigens zou ik verder naar het Oosten niet eens meer zelf gaan koken maar lekker uit eten gaan.
Leon schreef:
vr 22 sep, 2023 12:15
Zelfs in Roemenië heb je in elke stad van betekenis een Decathlon, dus ik denk dat het met deze gasbrander wel zal lukken, of het moet zo zijn dat het winkelaanbod van Decathlon daar sensationeel anders is.
Dan moeten ze wel in de winkels liggen.
Als je op de NL site van Decathlon kijkt naar de 100 en 230 grams gaspatronen dan zijn deze in geen enkele winkel beschikbaar.
Ik ben de laatste maanden, omdat ik er toch in de buurt was, verschillende keren bij Decathlon Roermond geweest voor een gaspatroon, maar ik heb er nog geen kunnen kopen.
Binnenkort eens naar Bever in Venlo fietsen.
DaVinci schreef:
vr 22 sep, 2023 21:57
Ik ben de laatste maanden, omdat ik er toch in de buurt was, verschillende keren bij Decathlon Roermond geweest voor een gaspatroon, maar ik heb er nog geen kunnen kopen.
Dat valt dan inderdaad tegen.
Nu is de Decathlon van Roermond wel een stuk kleiner dan de andere hier in de buurt. Die in Kerkrade, Maasmechelen en Luik (Ans) zijn in ieder geval 2x zo groot.
Ik doe nu 9 jaar fietsvakanties met alleen koken op gas. Een schroefventiel brander en een 'adapter'/houder voor een prikblik. Ik kan dus prikblikken of schroefblikken kopen onderweg. Nog geen land gehad waar dat een probleem is. In de zomer althans. In de winter kan het ook, maar heb je wel speciaal mengsel nodig (propaan+methylpropaan) die vind je dan weer minder makkelijk.

Waar ik trouwens wel een probleem mee had was een begin dit jaar gekocht Decathlon schroefblik waarvan het ventiel heel slecht open ging. Productiefout?

Schroefblikken zijn in Scandinavië algemeen verkrijgbaar, in Zuid-Europa zijn prikblikken algemeen verkrijgbaar, ik dacht Oost-Europa ook voornamelijk prikblikken.
Leon schreef:
vr 22 sep, 2023 22:17
DaVinci schreef:
vr 22 sep, 2023 21:57
Ik ben de laatste maanden, omdat ik er toch in de buurt was, verschillende keren bij Decathlon Roermond geweest voor een gaspatroon, maar ik heb er nog geen kunnen kopen.
Dat valt dan inderdaad tegen.
Nu is de Decathlon van Roermond wel een stuk kleiner dan de andere hier in de buurt. Die in Kerkrade, Maasmechelen en Luik (Ans) zijn in ieder geval 2x zo groot.
Dat zal best, maar op de site kun je de beschikbaarheid in de winkels checken, de 100 en 230 grams schroefpatronen van hun eigen merk en van Jetboil zijn nergens in NL en B op voorraad.
Beetje vreemd.
Mocht ik er komen dan zal ik eens voor je kijken.
Bedankt voor het advies, dan bespaar ik me het geld / de ruimte voor een multifuel vooralsnog.
DaVinci schreef:
za 23 sep, 2023 09:32
Dat zal best, maar op de site kun je de beschikbaarheid in de winkels checken, de 100 en 230 grams schroefpatronen van hun eigen merk en van Jetboil zijn nergens in NL en B op voorraad.
Beetje vreemd.
Naar mijn ervaring zijn gasblikjes bij de Decathlon (en Action) er ook alleen in de lente en zomer. Dus zou kunnen dat ze er nu niet meer zijn, maar afgelopen maanden zouden ze er natuurlijk wel moeten zijn dan.