Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Berthoud zadel met of zonder gat? - Forum Wereldfietser

Berthoud zadel met of zonder gat?

Ik wil ook een Berthoud zadel aanschaffen en ben benieuwd naar de meningen van een dicht zadel of 1 met een gat er in.

gr. Robert
Ik heb nog nooit gefietst op een zadel met gat, dus hoe dat is weet ik niet. Een zadel zonder gat is natuurlijk wel "sterker".
Ik fiets al 7 jaren op een Bertoud zadel, zonder gat.

Weet niet meer welk model, moet ik de aankoopbon voor opzoeken,...maar is sowieso persoonlijk.

Ben uitermate tevreden over zitcomfort en kwaliteit van het zadel

Goede ervaringen met de winkel in Wageningen, waar ik toen een week een testzadel van kon meekrijgen.

Misschien heeft men ook een versie met een gat,

Succes
Geen ervaring met dit specifieke zadel, maar mijn gedachtegang is simpel: last van een slaapzak tijdens het fietsen--> zadel met gat
Ik heb beide liggen en even tijdelijk niet in gebruik.
Dus als je een keer in het midden van het land bent, dan kan je het verschil voelen.
je moet wat dit betreft van jezelf weten of je met je bekken naar voren kantelt of dat je je onderrug kromt waarbij het bekken meer rechtop blijft, bij het naar voren zitten op een sportievere fiets.
Bij het naar voren kantelen van het bekken komen op een dicht traditioneel zadel bij heren al snel bloedvaten en met name zenuwbanen in de knel.
Zit je rechtop op de (vakantie)fiets, dan speelt dit probleem minder en kan een dicht zadel prima zitten.
Dus hoe flexibel is de onderrug, en hoe "diep" is de zit.
Ik heb meerdere Aspins. Als je stevig bent rij je ze sneller in. Een gat maakt ze zwakker. En het maakt ook nog uit of je met een zeem fietst.
Met de Bertouds heb ik geen ervaring, maar wel met de Brooks B17 mét en zonder gat.

De Imperial (die met gat) voelt iets kontvriendelijker aan op de eerste meters, maar op de langere afstand bevalt de gewone, hardere, B17 mij minstens zo goed.

Mevrouw non-fixie denkt er heel anders over. Die heeft de B17S Imperial als favoriet geoormerkt, en inmiddels op vrijwel al haar fietsen:

Afbeelding
non-fixie schreef:
vr 01 sep, 2023 00:18
Mevrouw non-fixie denkt er heel anders over. Die heeft de B17S Imperial als favoriet geoormerkt, en inmiddels op vrijwel al haar fietsen:
:lol:

En hoe lang kost dat dan per fiets om het zadel ‘in te rijden’?
Grandonneur schreef:
vr 01 sep, 2023 09:35
non-fixie schreef:
vr 01 sep, 2023 00:18
Mevrouw non-fixie denkt er heel anders over. Die heeft de B17S Imperial als favoriet geoormerkt, en inmiddels op vrijwel al haar fietsen:
:lol:

En hoe lang kost dat dan per fiets om het zadel ‘in te rijden’?
Kennelijk is dat - in ieder geval bij haar - niet nodig. Ik heb al verschillende keren nieuwe zadels gemonteerd die meteen goed zaten.

Overigens was dat bij mijn eigen B17 Imperial ook het geval. Eerder te zacht dan te hard.
Denk dat ik voor de dichte ga.
Heb altijd al leer willen proberen.
Heb de Soulor aangeschaft voor mijn MTB fiets en na de eerste rit bevalt het zadel al goed.
Nu even een leuke aanbieding zoeken voor de Aspin.