Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke verzekering gebruiken jullie - Forum Wereldfietser

welke verzekering gebruiken jullie

Even rondgesnuffeld bij meneer google en je vind enorm veel reisverzekeringen. Welke gebruiken jullie waar je tevreden van bent? enkele zaken waar ik rekening mee moet houden...

1) Ik ga voor 14 maanden weg
2) Ik zou ook graag mijn fiets verzekeren (een aparte fietsverzekering?)
Ik had tijdje terug een verzekering gevonden die zelf een nieuwe fiets bracht in het buitenland bij diefstal.. Maar kan er nergens iets van terugvinden.. Iemand een idee?
3) Ook materiaal wil ik graag verzekeren, bijvoorbeeld een ipad.. Wie heeft hier ervaring mee?

Bedankt!!
Ik heb een verzekering bij OHRA genomen. Dit is een van de weinige reisverzekeringen waar je gewoon een jaar in het buitenland mag zijn. De meeste reisverzekeringen dekken alleen 'korte' reizen naar het buitenland.

In de OHRA verzekering staat een vergoeding voor bagage en ook wel iets over een fiets, maar wat je daarvoor krijgt zal wel niet zoveel zijn. Fietsverzekeringen zijn gebaseerd op Nederlandse statistiek en dus veel te duur als je naar het buitenland gaat.

Ik heb een reisverzekering voor het grote werk. Het repatriëren en dergelijke. Mijn fiets verlies ik nooit uit het oog. Zelfs al zou mijn fiets verzekerd zijn en sturen ze er een op, dan heb ik er zoveel ongemak van dat ik liever zorg dat mijn fiets niet gestolen wordt.
Wat het verzekeren van de iPad betreft:
Als je de verzekeringspremies voor spullen die hoogstens een paar honderd euro waard zijn afzet tegen het risico op en de uitkering na verlies/schade/diefstal, zal al snel blijken dat je dergelijke spullen beter niet kunt verzekeren maar van de uitgespaarde premies beter een paar keer lekker uit eten kunt gaan.
De verzekeraar is de enige die beter wordt van dergelijke schadeverzekeringen!
Bij ohra heb je diverse categorieen: je ipad valt dan onder electronische apparaten, foto en kampeermateriaal zijn dan weer aparte groepen. allen tot 1500 per groep verzekerd (maar wij hebben dus wel twee aparte polissen ipv 1: 1500 euro voor kampeerspul met zn tweeen was voor ons te weinig)
Voor 14 maanden ga je het alleen niet redden, want 12mnd is de max (of je moet even bellen voor mogelijke uitzondering)

gr!
Ik heb al jaren een doorlopende reisverzekering bij de Postbank, nu ING. Handig voor de weekjes op vakantie. Omdat ik een keer voor langere tijd naar een conflictgebied moest heb ik met hen contact opgenomen. Ik kreeg toen werelddekking voor een soort zakenreis. Mijn ervaring is dus dat als je de verzekering belt en de situatie uitlegt er vaak best wat te regelen valt. Waarschijnlijk dus ook voor de periode van 14 maanden. Wees wel ruim op tijd en vergelijk een paar verzekeringen in hun voorwaarden.

Succes.

Gr. Arno
Gewoon een jaardoorlopende verzekering bij de ANWB met IRK-brief, mijn fietsen bij ENRA verzekeringsmaatschappij. Nooit problemen mee gehad.
Deze fietsen bestelde ik via een Fietsprivé-project van mijn (nu voormalige) werkgever en daar zit ENRA aan verbonden.
Bij de meeste maatschappijen mag je niet langer dan 6 maanden aaneengesloten in het buitenland verbijven.
Ik heb 2x een globetrotter reisververzekering van Mondial Assistance (voormalig Elvia) gehad. Deze verzekering is voor langer dan een jaar af te sluiten. Fantastische dienstverlening (waaronder repatriering van mijn persoontje vanuit Krasnoyarsk als gevolg van een overval.)
Fiets apart verzekeren zou ik niet doen. Gewoon goed opletten en vastzetten.

Toon
bert claes schreef:Even rondgesnuffeld bij meneer google en je vind enorm veel reisverzekeringen. Welke gebruiken jullie waar je tevreden van bent? enkele zaken waar ik rekening mee moet houden...

1) Ik ga voor 14 maanden weg
2) Ik zou ook graag mijn fiets verzekeren (een aparte fietsverzekering?)
Ik had tijdje terug een verzekering gevonden die zelf een nieuwe fiets bracht in het buitenland bij diefstal.. Maar kan er nergens iets van terugvinden.. Iemand een idee?
3) Ook materiaal wil ik graag verzekeren, bijvoorbeeld een ipad.. Wie heeft hier ervaring mee?

Bedankt!!
Informeer eens bij de Fietsvakantiewinkel. Die hadden een speciale fietsverzekering met opsturen van onderdelen etc. bij pech in samenwerking met de Goudse Verzekeringen

Ronald van der Perk
Mijn fiets, 1 jaar oud, nieuwwaarde 1100 euro, heb ik destijds niet verzekerd in Nederland, aangezien ik hem nooit ergens onbewaakt achterlaat. Nu ga ik op fietsvakantie in Frankrijk en Spanje, en vraag ik me af of het zin heeft hiervoor een aparte verzekering af te sluiten; een reisverzekering vergoed slechts rond 350 euro waarbij de fiets als bagage wordt gezien, met een eigen risico van 70 euro.
Een aparte fietsverzekering kost ook niet niks, en de vraag is wat ze vergoeden van een fiets die 1 jaar oud is?
Dames & heren globetrotters, hoe doen jullie dat? Gewoon bewaken met je leven?
Georg schreef:Mijn fiets, 1 jaar oud, nieuwwaarde 1100 euro, heb ik destijds niet verzekerd in Nederland, aangezien ik hem nooit ergens onbewaakt achterlaat. Nu ga ik op fietsvakantie in Frankrijk en Spanje, en vraag ik me af of het zin heeft hiervoor een aparte verzekering af te sluiten; een reisverzekering vergoed slechts rond 350 euro waarbij de fiets als bagage wordt gezien, met een eigen risico van 70 euro.
Een aparte fietsverzekering kost ook niet niks, en de vraag is wat ze vergoeden van een fiets die 1 jaar oud is?
Dames & heren globetrotters, hoe doen jullie dat? Gewoon bewaken met je leven?

Ik verzeker alleen mogelijke schade die ik zelf niet kan lijden... Ik denk dat de premie om deze fiets te verzekeren niet opweegt tegen een eventuele uitkering..

En bewaken met je leven zou ik zeker niet doen...
Georg schreef:Mijn fiets, 1 jaar oud, nieuwwaarde 1100 euro, heb ik destijds niet verzekerd in Nederland, aangezien ik hem nooit ergens onbewaakt achterlaat. Nu ga ik op fietsvakantie in Frankrijk en Spanje, en vraag ik me af of het zin heeft hiervoor een aparte verzekering af te sluiten; een reisverzekering vergoed slechts rond 350 euro waarbij de fiets als bagage wordt gezien, met een eigen risico van 70 euro.
Een aparte fietsverzekering kost ook niet niks, en de vraag is wat ze vergoeden van een fiets die 1 jaar oud is?
Dames & heren globetrotters, hoe doen jullie dat? Gewoon bewaken met je leven?
Veel van ons gaan op stap met een fiets die aanzienlijk meer heeft gekost dan 1100 euro.
Let op, want er kunnen je diverse zaken tijdens een reis overkomen. Meer dan diefstal:
1) je fiets raakt zoek tijdens een vlucht. Je kunt geen claim doen op diefstal, want je hebt geen twee sleuteltjes. De luchtvaartmaatschappij vergoedt slechts een gering bedrag per kilo;
2) je fiets neem je op de luchthaven van aankomst beschadigd in ontvangst. De luchtvaartmaatschappij zegt dat dit door de wijze van verpakken komt, of stelt dat dit bij het risico hoort;
3) Je kunt door ziekte of ongeval niet verder fietsen en moet vervroegd naar huis. een standaard reisverzekering regelt dat voor jou, maar niet voor je fiets;
4) Je kunt door ziekte, ongeval of pech op dat moment niet verder fietsen en hebt ander vervoer nodig voor jezelf en je fiets. De standaard-reisverzekering dekt dit niet;
5) Je moet dringend naar huis vanwege familie-omstandigheden. De standaard-reisverzekering regelt dat voor jou, maar niet voor jouw fiets;

Zorg dus voor een aanvullende fietsdekking op je reisverzekering. Informeer bijvoorbeeld bij de ANWB, de Fietsvakantiewinkel, of bij Asian Way Of Life (AWOL).
bert sitters schreef:
Georg schreef:Mijn fiets, 1 jaar oud, nieuwwaarde 1100 euro, heb ik destijds niet verzekerd in Nederland, aangezien ik hem nooit ergens onbewaakt achterlaat. Nu ga ik op fietsvakantie in Frankrijk en Spanje, en vraag ik me af of het zin heeft hiervoor een aparte verzekering af te sluiten; een reisverzekering vergoed slechts rond 350 euro waarbij de fiets als bagage wordt gezien, met een eigen risico van 70 euro.
Een aparte fietsverzekering kost ook niet niks, en de vraag is wat ze vergoeden van een fiets die 1 jaar oud is?
Dames & heren globetrotters, hoe doen jullie dat? Gewoon bewaken met je leven?
Veel van ons gaan op stap met een fiets die aanzienlijk meer heeft gekost dan 1100 euro.
Let op, want er kunnen je diverse zaken tijdens een reis overkomen. Meer dan diefstal:
1) je fiets raakt zoek tijdens een vlucht. Je kunt geen claim doen op diefstal, want je hebt geen twee sleuteltjes. De luchtvaartmaatschappij vergoedt slechts een gering bedrag per kilo;
2) je fiets neem je op de luchthaven van aankomst beschadigd in ontvangst. De luchtvaartmaatschappij zegt dat dit door de wijze van verpakken komt, of stelt dat dit bij het risico hoort;
3) Je kunt door ziekte of ongeval niet verder fietsen en moet vervroegd naar huis. een standaard reisverzekering regelt dat voor jou, maar niet voor je fiets;
4) Je kunt door ziekte, ongeval of pech op dat moment niet verder fietsen en hebt ander vervoer nodig voor jezelf en je fiets. De standaard-reisverzekering dekt dit niet;
5) Je moet dringend naar huis vanwege familie-omstandigheden. De standaard-reisverzekering regelt dat voor jou, maar niet voor jouw fiets;

Zorg dus voor een aanvullende fietsdekking op je reisverzekering. Informeer bijvoorbeeld bij de ANWB, de Fietsvakantiewinkel, of bij Asian Way Of Life (AWOL).
Er is in ieder geval één "standaard" reisverzekering die wel degelijk de punten 3 t/m 5 die Bert noemt dekt. Wij hebben bij de IZA een doorlopende reis-annuleringsverzekering die deze punten helemaal afdekt. Omdat ik dat niet zo specifiek in de polisvoorwaarden kon terugvinden heb daar nog speciaal naar gevraagd en een bevestiging per email gekregen.
De meeste reisverzekeringen zijn toegespitst op de automobilist die door omstandigheden niet verder kan. De auto wordt dan teruggehaald, waarom dan niet een fiets. Het loont denk ik de moeite om dat ook bij andere verzekeringen te informeren.

Ronald van der Perk
Fietsen worden bij reisverzekeringen gewoon beschouwd als bagage (= "zaken die u of de verzekerden meenemen op reis"). Dat is in elk geval zo bij OHRA en FBTO, als ik de polisvoorwaarden bekijk. Als je gerepatrieerd moet worden, wordt je fiets ook mee terug genomen want die hoort bij je bagage. Ook schade bij vliegen wordt vergoed want een fiets is gewoon ingecheckte bagage en valt daarmee zeker onder de dekking (eigen ervaring). Wel is er een maximum aan de dekking, bij FBTO is die € 500 en al na een jaar volgt een uitkering naar dagwaarde (20% minder per jaar). En dat is dan ook het zwakke punt van standaard reisverzekeringen. Al heel snel is de vergoeding bij schade of diefstal nauwelijks de moeite meer waard, zeker omdat er ook altijd nog een eigen risico geldt.
Bij een speciale fietsverzekering is dat laatste vast veel beter geregeld, maar daar is de premie dan ook naar. En deze verzekeringen vergoeden ook een huurfiets als je op je eigen fiets niet verder kunt omdat je frame weer eens doormidden breekt en er net geen lasser in de buurt is.
peter de rijk schreef:Fietsen worden bij reisverzekeringen gewoon beschouwd als bagage (= "zaken die u of de verzekerden meenemen op reis"). Dat is in elk geval zo bij OHRA en FBTO, als ik de polisvoorwaarden bekijk. Als je gerepatrieerd moet worden, wordt je fiets ook mee terug genomen want die hoort bij je bagage.
Ik heb in de praktijk ervaren dat dit niet geregeld werd bij een reisgenote na een beenbreuk. Een ambulance kwam haar ophalen voor vervoer naar een luchthaven. Haar tassen konden mee in de ambulance, maar de fiets niet. Contact met de verzekering leverde op: "Met uw fiets hebben we niets te maken."
Controleer dit dus goed bij de betrokken verzekering!
bert sitters schreef:
peter de rijk schreef:Fietsen worden bij reisverzekeringen gewoon beschouwd als bagage (= "zaken die u of de verzekerden meenemen op reis"). Dat is in elk geval zo bij OHRA en FBTO, als ik de polisvoorwaarden bekijk. Als je gerepatrieerd moet worden, wordt je fiets ook mee terug genomen want die hoort bij je bagage.
Ik heb in de praktijk ervaren dat dit niet geregeld werd bij een reisgenote na een beenbreuk. Een ambulance kwam haar ophalen voor vervoer naar een luchthaven. Haar tassen konden mee in de ambulance, maar de fiets niet. Contact met de verzekering leverde op: "Met uw fiets hebben we niets te maken."
Controleer dit dus goed bij de betrokken verzekering!
Ik heb net bericht gehad van mijn doorlopende reisverzekering bij ING:
"U wilt weten of dat uw bagage en fiets worden gerepatrieerd, mocht u iets overkomen. Verder wilt u weten of het verzekerd bedrag van uw fiets kan worden verhoogd. Graag geven wij u onze reactie.
Omdat uw fiets gekenmerkt staat als uw bagage, wordt deze gerepatrieerd. Dit is wel altijd in samenspraak met Travel Care.
Het is niet mogelijk om het verzekerde bedrag van € 500 te verhogen. Deze bedragen zijn standaard vastgesteld en kunt u niet wijzigen."

Bagage is voor € 2500 verzekerd, fiets dus voor € 500.

Groet,
Arno
Een heel oud onderwerp. Als het op een betere plek kan moet de moderator het maar verplaatsen.
Via de website van Wielervrienden, onder andere die van de plaatsen in Nederland, België en Luxemburg die je befietst hebt en het Edington getal zag ik een fietsverzekering van Laka.
Wat betreft wielervrienden: als je je Strava gegevens deelt met Wielervrienden dan ontvouwt zich precies welke gegevens wielervrienden aan je laat zien, namelijk een kaart van NL, B of L met daarop alle plaatsen waar je al eens gefietst hebt.

Ik heb mijn fiets zelf niet verzekerd, evenmin als ik mijn mobiel verzekerd heb, maar er zijn er die hun gloednieuwe spullen graag verzekeren.