Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schijfremmen - Forum Wereldfietser

schijfremmen

Ik heb een fiets met schijfremmen in Spanje ik verblijf daar meestal 2a3maanden daarna berg ik de fiets weg onder het bed.
Telkens ik terug kom na een maand of 2 en de fiets er vanonder haal heb ik geen druk meer ,om te remmen en kan ik deze tot tegen de stuurbocht aantrekken ,zonder remvermogen .
Doe ik iets verkeerd ? Mag ik deze fiets zo niet opbergen dus liggend
Iemand ervaring
Al eens laten ontluchten?
Niet alleen de lucht er uit maar mogelijk ook eens bijvullen met de juiste remvloeistof. Gewoon eens daar naar de fietsenmaker.
Of je de remmen nu ontlucht, bijvult, of allebei, ik denk dat de clou is dat je je fiets niet gedurende twee maanden horizontaal op moet bergen. Op die manier bevinden de remklauwen en de remhendels zich op dezelfde hoogte, met het door jou genoemde verschijnsel tot gevolg.
Als er alleen remvloeistof in het systeem zou zitten maakt dat dus niet uit, maar blijkbaar is het systeem dus niet helemaal luchtdicht.
Nou, “niet luchtdicht”, zo erg is het nu ook weer niet. Maar, wanneer de remhendel in niet-ingedrukte toestand is, staat er een kanaal open tussen de plunjer-ruimte en de voorraadruimte waar je de remolie in bijvult. Leg je de fiets voor langere duur in een horizontaal vlak dan kan het door de topicstarter beschreven probleem optreden.
Speeder300 schreef:
zo 15 okt, 2023 18:47
Of je de remmen nu ontlucht, bijvult, of allebei, ik denk dat de clou is dat je je fiets niet gedurende twee maanden horizontaal op moet bergen. Op die manier bevinden de remklauwen en de remhendels zich op dezelfde hoogte, met het door jou genoemde verschijnsel tot gevolg.
Dat vind ik een vreemde redenering.
Hydraulische remmen is een gesloten systeem en of je dat nou rechtop, op kop of op de zij neerlegt mag niet uitmaken.

Eigen ervaring:
Mijn remhendel kon ik doortrekken tot het stuur. Magura 11
Setje gekocht van Magura en volgens voorschrift doorgespoeld en nu remt het spul weer als de beste.
Magura.jpg
Leuk klusje bovendien.
Poppink schreef:
zo 15 okt, 2023 23:30
Dat vind ik een vreemde redenering.
Hydraulische remmen is een gesloten systeem en of je dat nou rechtop, op kop of op de zij neerlegt mag niet uitmaken.
Inderdaad. Je zou bijna zeggen dat de topicstarter zijn probleem (Telkens ik terug kom na een maand of 2 en de fiets er vanonder haal heb ik geen druk meer ,om te remmen en kan ik deze tot tegen de stuurbocht aantrekken ,zonder remvermogen) helemaal niet hééft :wink: .

Misschien moet hij de volgende keer zijn fiets een keer gewoon rechtop wegzetten, werken de remmen dan na die twee maanden gewoon oké dan zou het toch iets met de horizontale positie te maken kunnen hebben.
Speeder300 schreef:
zo 15 okt, 2023 23:13
Nou, “niet luchtdicht”, zo erg is het nu ook weer niet. Maar, wanneer de remhendel in niet-ingedrukte toestand is, staat er een kanaal open tussen de plunjer-ruimte en de voorraadruimte waar je de remolie in bijvult. Leg je de fiets voor langere duur in een horizontaal vlak dan kan het door de topicstarter beschreven probleem optreden.
Zou het dan helpen als je met een elastiekje oid zorg voor een beetje druk in de leiding?