Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is er met de prijs van een fiets gebeurd? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Wat is er met de prijs van een fiets gebeurd?

janenliseth schreef:
vr 20 okt, 2023 10:05
Prijzen van toen en nu

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... toen-en-nu
Op zich een mooie vergelijking op de site te zien. Maar ik zou het nog beter vinden als daarnaast de lonen komen te staan. Dan kan je een goede vergelijking maken. Prijs alleen zegt net onvoldoende. Maar goed, ben wel bezorgd dat er voor veel mensen de basis behoefte (en nee, vakantiefietsen zijn dat niet :D ) zoals wonen, energie, voeding soms heel lastig wordt om te betalen. Dan zou toch niet moeten.
Over appels en peren.
Tot de jaren 70 van de vorige eeuw had een gezin meestal 1 kostwinner.
Vandaag de dag levert dat in de meeste gevallen te weinig op om een gezin van te kunnen onderhouden.
Enerzijds zijn de lonen ver achtergebleven bij de prijzen, anderzijds is ons welvaartsniveau - lees consumptieniveau - een stuk hoger en daarom kostbaarder geworden.
Leef je eenvoudig in een niet te groot huis, zonder auto en consumeer je niet overmatig dan vallen de kosten nog wel mee.
Maar omdat we alles willen en bovendien nu is er veel geld nodig.

Ik denk dat de gewraakte fietsen in dit topic vergeleken met de inflatie over langere termijn niet eens zoveel duurder zijn. Maar realiseer je daarnaast ook dat het uitrustingsniveau van de huidige fiets over het algemeen veel hoger is dan vroeger. Bijvoorbeeld Rohloff of Pinion tegenover een derailleur, derailleurs met achter 11 versnellingen tegenover vroeger 5 en dan ook nog de bijbehorende duurdere kettingen, prachtige verlichting met bijbehorende naafdynamo tegenover een lamp gevoed door een gewone dynamo, hydraulische schijfremmen tegenover side-pull of center-pull remmen met kabelbediening, de mooiste lichtgewicht frames tegenover stalen frames.
Kijk voor de grap een wat een simpele fiets kost vandaag de dag. Die simpele fiets heeft mogelijk zelfs een beter kwaliteitsniveau dan de goede fiets van 50 jaar geleden.

Tot slot: sinds corona is alles belachelijk snel en belachelijk veel duurder geworden en fietsen horen bij alles.
Ik ben het helemaal eens met deze uitleg.
Eens te meer rijst de vraag waarom quasi iedereen nu een zeer luxe uitgeruste fiets nodig lijkt te hebben om op een heel gewone fietsvakantie te gaan.
Leon schreef:
vr 20 okt, 2023 13:06
Ik ben het helemaal eens met deze uitleg.
Eens te meer rijst de vraag waarom quasi iedereen nu een zeer luxe uitgeruste fiets nodig lijkt te hebben om op een heel gewone fietsvakantie te gaan.
Met de aankoop van een fiets waarmee je makkelijk de wereld rond kunt fietsen, koop je natuurlijk ook een beetje het in stand houden van die droom ;). Ik denk dat het zoiets is...
Leon schreef:
vr 20 okt, 2023 13:06
Ik ben het helemaal eens met deze uitleg.
Eens te meer rijst de vraag waarom quasi iedereen nu een zeer luxe uitgeruste fiets nodig lijkt te hebben om op een heel gewone fietsvakantie te gaan.
Indien toentertijd de kwaliteit frames, banden, verlichting, dragers etc beschikbaar was geweest die we nu kennen dan hadden we dat toen ook wel willen hebben. Toch?
Grandonneur schreef:
vr 20 okt, 2023 14:48
Leon schreef:
vr 20 okt, 2023 13:06
Ik ben het helemaal eens met deze uitleg.
Eens te meer rijst de vraag waarom quasi iedereen nu een zeer luxe uitgeruste fiets nodig lijkt te hebben om op een heel gewone fietsvakantie te gaan.
Indien toentertijd de kwaliteit frames, banden, verlichting, dragers etc beschikbaar was geweest die we nu kennen dan hadden we dat toen ook wel willen hebben. Toch?
Het venijn zit hem niet zozeer in kwaliteit, denk ik. Wat dat betreft denk ik dat je gelijk hebt. Ik loop er bij het kopen van spullen vaker tegenaan dat ik op zoek ben naar kwaliteit (en dan bedoel ik degelijkheid) die niet meer geleverd wordt; wel allerlei tierelantijnen waar ik niet om gevraagd heb, maar waar ik dan wel heel veel geld extra voor moet betalen.

Groetjes,

Carl
Berger schreef:
vr 20 okt, 2023 13:41
Leon schreef:
vr 20 okt, 2023 13:06
Ik ben het helemaal eens met deze uitleg.
Eens te meer rijst de vraag waarom quasi iedereen nu een zeer luxe uitgeruste fiets nodig lijkt te hebben om op een heel gewone fietsvakantie te gaan.
Met de aankoop van een fiets waarmee je makkelijk de wereld rond kunt fietsen, koop je natuurlijk ook een beetje het in stand houden van die droom ;). Ik denk dat het zoiets is...
Een terugkerend misverstand dat dat niet kan op een betaalbare fiets. Dus voor die droom helpt het bezit van een geschikte fiets maar niet perse van een dure fiets.
Het voordeel dat meer mensen tegenwoordig iets meer te besteden hebben geeft ze ook de mogelijkheid niet alleen te kijken naar wat ze echt nodig hebben maar ook met een scheef oog naar wat ze mooier vinden. Als ik eerlijk ben is het ook stevig overkill wat ik heb staan aan fietsen, afgezet tegenover wat ik er tegenwoordig nog mee kan/doe. Maar iets wat technisch en visueel iets extra uitstraalt geeft ook extra plezier, in ieder geval bij mij. Heb ik mijn fietsen nodig, nee. Geniet ik ervan, ja, elke keer weer, zo’n 4-6 keer in de week. En dat is zeker ook wat waard vind ik.
Carl schreef:
vr 20 okt, 2023 15:34
Ik loop er bij het kopen van spullen vaker tegenaan dat ik op zoek ben naar kwaliteit (en dan bedoel ik degelijkheid) die niet meer geleverd wordt; wel allerlei tierelantijnen waar ik niet om gevraagd heb, maar waar ik dan wel heel veel geld extra voor moet betalen.

Groetjes,

Carl
Dat herken ik wel, al is de betere kwaliteit nog wel te vinden al is het voor meer geld (en moeite). steeds vaker stelt een hogere prijs (met hogere verwachtingen) ook wel teleur.

Wat fietsen betreft. Er zijn sinds decennia toch niet zo veel poespas/luxe/tierelantijnen bij gekomen? Misschien rohloff, riem, schijfremmen?
Waarom zijn fietsen zoveel duurder geworden?

Om te beginnen zijn ze niet duurder geworden.
Ik kocht rond 2004 een MTB waar ik een bagagedrager op schroefde en mee ging trekken.
Hij kostte ongeveer 1000 euro.
Inflatie meegerekend moet dat nu een paar honderd euro meer zijn.
Voor dat geld vind ik bij producenten zoals Giant nog altijd een MTB met vergelijkbare specs (je zou zelfs kunnen zeggen: betere specs).

Het is wel correct dat je nu heel dure trekking- en racefietsen vindt, die ook verkocht worden.
Maar ook dat is niet onbegrijpelijk.
We beseffen het wellicht niet, maar (een flink stuk van) Nederland en België is rijk.
Een Europese studie maakte een rangschikking van de meest competitieve regio's in Europa in 2022.
In de top 10 maar liefst 5 Nederlandse en 2 Belgische provincies.
Zelfs Belgisch Limburg - in Vlaanderen niet bepaald beschouwd als een competitieve regio - stond op plaats 20 in de ranking van 234 regio's.

We zijn rijk.
We hebben geld om uit te geven.
En fabrikanten weten dat.
Als je op de site van de vakantie fietser kijkt, zie je fietsen van minimaal €5000, titanium van af €8500. De idworxx rohler is zelfs uitverkocht.

Als je naar foto's van klanten kijkt, zie je dat veel een ti fiets kopen.

Eric geeft alle klanten die een fiets kopen een lot en eind van het jaar vind er een trekking plaats. De winnaar krijgt de prijs van zijn fiets terug.

Eric zelf gaar eind van het jaar 2 maanden fietsen.

Nederlanders hebben schijnbaar veel over voor hun fiets en Eric vaart er wel bij. Geef hem groot gelijk.

Mario
derdekeer schreef:
vr 20 okt, 2023 21:31
We zijn rijk.
We hebben geld om uit te geven.
En fabrikanten weten dat.
Op de verzuchting “en waar hebben wij dat toch aan verdiend” pleegt mijn oom altijd te reageren met “daar hebben we zelf voor gewerkt” :wink: .
"Daar hebben de hypotheekrente-aftrek en de waardestijging van ons huis zelf voor gewerkt" :lol:
"Daar hebben de hypotheekrente-aftrek en de waardestijging van ons huis zelf voor gewerkt"
Helaas kan ik van de stenen van mijn huis geen fiets kopen.
Extra hypotheek op je huis nemen en een culturele ANBI oprichten om je fietsencollectie in onder te brengen :lol:
Shrek schreef:
di 24 okt, 2023 11:23
Extra hypotheek op je huis nemen
Bah, “extra hypotheek op je huis nemen” klinkt meteen weer zo onvriendelijk. Als je het nu “overwaarde benutten” noemt klinkt het al een stuk beter, en lijkt het bovendien ook nog eens alsof je verstandig bezig bent :wink: .
Grandonneur schreef:
vr 20 okt, 2023 19:53
Carl schreef:
vr 20 okt, 2023 15:34
Ik loop er bij het kopen van spullen vaker tegenaan dat ik op zoek ben naar kwaliteit (en dan bedoel ik degelijkheid) die niet meer geleverd wordt; wel allerlei tierelantijnen waar ik niet om gevraagd heb, maar waar ik dan wel heel veel geld extra voor moet betalen.

Groetjes,

Carl
Dat herken ik wel, al is de betere kwaliteit nog wel te vinden al is het voor meer geld (en moeite). steeds vaker stelt een hogere prijs (met hogere verwachtingen) ook wel teleur.

Wat fietsen betreft. Er zijn sinds decennia toch niet zo veel poespas/luxe/tierelantijnen bij gekomen? Misschien rohloff, riem, schijfremmen?
De automatisering zou het goedkoper moeten maken en deflatoir moeten uitwerken. CUI BONO? Familie Pon. Gewoon alles opkopen met 0% rente (ZIRP) -dat geeft de coronaeconomie een boostje ;-)
Grandonneur schreef:
vr 20 okt, 2023 19:53
Wat fietsen betreft. Er zijn sinds decennia toch niet zo veel poespas/luxe/tierelantijnen bij gekomen? Misschien rohloff, riem, schijfremmen?
De lijst is toch wel langer. Niet in een bepaalde volgorde:
Steekassen, moeilijke balhoofdstellen, interne kabeling, honderd manieren om een achterwiel in een fiets te monteren i.c.m. versnellingsnavennen schijfremmen, lichtere trapassen (...), handvatten in vele vormen, naafdynamo's, veel bredere velgen, tubeless banden, medi-aeroergoscopidynamoligische zadels (sorry, uit duim gezogen) met een gat, zadelpennen zonder setback, wielen in 27,5-inchmaten voor wie niet kan beslissen, frames in zeventig kleuren en (dit geef ik toe) fraaie lak, achterdragers in elke denkbare vorm en koplampen die voldoen aan elke StWvZ-iso-eso-nasanorm die je kunt bedenken. Nog iets?
Downhillremmen met 203mm 3mm schijven. :lol:
Custom built fietsen waar een monteur soms een hele werkdag mee bezig om op te bouwen waarvan het frame ook nog eens naar wens gespoten is, Rohloff naven die rustig over de 100.000km draaien, Gates aandrijving die gemiddeld 25.000km mee gaat, USB lader met bluetooth verbinding en app voor op je telefoon, velgen en spaken die heel blijven, nippels die niet los lopen, bagagedragers die heel blijven, hydraulische schijfremmen die gruwelijk hard remmen ook in de regen, banden bijna niet lek gaan en 20.000 mee gaan, van 5 kransjes achter naar 13, elektronisch schakelen etc.

Wat heb ik veel zien veranderen in de jaren, een redelijk goede fiets koste vroeger een maand salaris, nu heb je een waanzinnig goede fiets voor 2 a 3 maand salarissen.