Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 25 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

548 berichten
Leon schreef:
vr 13 okt, 2023 19:35
Dan moet ik er eens een stuk of wat fotograferen en beter vergelijken. Hun huisjes variëren nogal.
Klopt! Dat is typisch voor tuinslakken. Die gaan van egaal wit, geel en oranje-roze tot donker gestreept met verschillende aantallen strepen. Een zootje ongeregeld. 🤭
Door aankoop van een stuk grond in 2017 is onze achtertuin 5 meter dieper geworden. Mooi om er een moestuin van te maken. Rijen kruiden, bonestaken je kent dat wel. Maar in de loop van de zomer was alles kapotgevreten door stomme slakken. Nu op onze leeftijd toch te zwaar werk. Het is daarom een wilde bloementuin geworden, ook belangrijk voor bijen en andere insecten.
Uit de dolomietenserie:
1520106.jpg
Zonsondergang op de Col de Lana
1520906.jpg
Zonsopkomst
Op deze schilderachtige plek vielen tijdens WO1 meer dan 8000 doden. Het kruis staat er in hun nagedachtenis
Eén van de erg moeilijkste fotografeerbare vogels is de Kuifmees, met z'n grappige driehoekige kop. Zijn bewegingen zijn zo snel dat dit beestje lastig vast te leggen is. Niet erg scherp, door een raam heen gefotografeerd.
Op afgelopen vrijdag de 13e in eigen tuin in Zweden.

Bijlagen

Eén van de erg moeilijkste fotografeerbare vogels is de Kuifmees, met z'n grappige driehoekige kop. Zijn bewegingen zijn zo snel dat dit beestje lastig vast te leggen is. Niet erg scherp, door een raam heen gefotografeerd.
Op afgelopen vrijdag de 13e in eigen tuin in Zweden (écht een ongeluksdag, toen knalde de stofzuiger, twee zekeringen doorgeslagen....)
Kuifmees.jpg
Deze morgen op weg naar het werk.
Houtschade.
Geen boktorren deze keer.
Duidelijk een bever aan het werk.
Het is de eerste keer dat ik dit zie. Cool!
20231019_083539.jpg
De Breevenen
In het dal ten oosten van de Hondsrug ten oosten van Gieten, Annen en Eext ligt het meer dan 250-hectare grote, nieuwe natuurgebied van de Breevenen.
P1080548.JPG
https://www.dehondsrug.nl/hotspots/breevenen/
nav de reactie van aniphys op 19-10

Wij zagen afgelopen september dit beverspoor in Zweden, in 1 nacht gebeurd.
0.jpg
De dag erna waren we benieuwd of de boom zou zijn neergehaald wat niet het geval was.
vanavond op tv.. de natuur in de hoekschewaard

In september hadden wij samen met Staatsbosbeheer het team van Vroege Vogels TV op bezoek.
Ze maakten een aflevering over de oevers van het Hollands Diep, de griendkreken en de daarin aanwezige zangvogels en onderwaternatuur.
Naast mooie Hoekschewaardse natuur kun je in deze aflevering ook genieten van de passie & kennis van HWL vrijwilligers Dick van Houwelingen, Zus van Leeuwen, Manon Sterken en Theo Schuurmans (voorzitter).
Wij kijken er naar uit, kijk je mee?
Zaterdag 21 oktober 2023 om 19.15 uur op NPO 2 Natuurlijk ook later terug te kijken. klik hier voor de introductievideo.
Aniphys schreef:
do 19 okt, 2023 11:26
Duidelijk een bever aan het werk.
Het is de eerste keer dat ik dit zie. Cool!
20231019_083539.jpg
Wacht maar. In het Limburgse Maasdal zijn er al zoveel bomen geveld - ik denk duizenden - dat men ook veel bomen beschermt door er een gaas omheen te spannen. Als de bever geen vijanden heeft loopt het uit de hand. De overstroming van 2021 heeft het aantal wel gedecimeerd. Letterlijk, schat ik.
Hoe een en ander zal stabiliseren weet ik niet.
op de oeverlanden in de hoekschewaard zitten ook bevers, 4 essen zijn al het haasje, nu zitten in de dode essen vaak visarenden en zeearenden. Misschien vanavond te zien op tv.
Zoetwatermossel voer voor de vogels

Bijlagen

Oeps, wasbeer in de tuin vannacht. De kat kijkt stomverbaasd toe. (sorry voor het verkeerde jaartal op de foto)
Afbeelding

Afbeelding
Leon schreef:
vr 27 okt, 2023 13:14
Oeps, wasbeer
Mooie vangst, maar niet diegene die je echt wil.
Het aantal invasieve exoten in dit draadje neemt toe.
Wel een compliment is dit voor je natuurrijke tuin!

Ik hoop binnenkort de kerkuil die zich in onze tuin heeft gevestigd op beeld te kunnen vastleggen.
Nu we het toch over invasieve exoten hebben (en gelukkig hoort die kerkuil daar niet bij): deze morgen zat dit paar gezellig mijn afgevallen notarisappels open te bijten. De Aziatische hoornaar. Ik vrees dat die hier onomkeerbaar gevestigd is.
20231029_091110.jpg
20231029_091748.jpg
Ik kwam vandaag deze dinertafel tegen. Wat heeft iemand hier verorberd en wie was dit?
Afbeelding
Leon schreef:
zo 29 okt, 2023 13:39
Wat heeft iemand hier verorberd...
Ik zou op een fazant gokken
Leon schreef:
zo 29 okt, 2023 13:39
..en wie was dit?
Leon? ;-)
Aniphys schreef:
zo 29 okt, 2023 14:21
Leon schreef:
zo 29 okt, 2023 13:39
..en wie was dit?
Leon? ;-)
Rauwe fazant is me wat al te gortig.
Deze morgen was ik (naar mijn doen) vroeg op het werk. Vanop de vierde verdieping kon ik deze mooie zonsopgang meepikken.
SmartSelect_20231107_200932_Gallery.jpg