Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in de winter maar wel mooi weer - Forum Wereldfietser

fietsen in de winter maar wel mooi weer

Nog even en de winter in nederland gaat beginnen,bah
Ben al jaren van plan om in de wintermaanden een fietstocht te maken in het buitenland en nu maar eens doorzetten ... maar ben wel een goedweer fietser.
Spanje? Portugal?
Welke route? welk gebied is aan te bevelen?

* niet met vliegtuig
* geen bergroute
* wel een beetje in de bewoonde wereld
* goede fietspaden/veilige wegen
* met hond in fietskar
Ehh.. Nederland met een muts op?
Het gebied dat in me opkomt is de Povlakte, voor zover mooi weer natuurlijk. De dagen zijn er maar een klein beetje langer dan hier helaas.
Dat Nederland en Vlaanderen zo vlak zijn is helaas een beetje een uitzondering.
Met een huisdier naar een ander continent is weer lastiger i.v.m. inentingen en zo en of het dier zo'n reis leuk vindt?
Yamadori schreef:
vr 13 okt, 2023 22:03
Ehh.. Nederland met een muts op?
ik zeg mooi weer fietser :) en dat is niet met een unox muts op door nederland in de winter
De Po-vlakte staat bekend om zijn hardnekkige periodes met dichte mist, in de winter. Dan is het uiteraard ook erg koud. Niet echt een aanrader, denk ik.

Wat jij wilt lijkt me sowieso utopisch.
Misschien zijn idd een paar plekken van Zuid-Spanje of Zuid-Italië een mogelijkheid, maar verder houdt het gewoon op.
Dwz: niet-vliegen, warm én vlak.
carmenopdefiets schreef:
vr 13 okt, 2023 22:27
Yamadori schreef:
vr 13 okt, 2023 22:03
Ehh.. Nederland met een muts op?
ik zeg mooi weer fietser :) en dat is niet met een unox muts op door nederland in de winter
Alles is betrekkelijk, ook het weer. In landen waar de zaak regelmatig onderloopt, of er de hele winter geen zon is, of waar de hele winter de bloemen niet van de ramen gaan, daar zou men misschien tekenen voor het nederlandse winterweer.
Rosa is afgelopen winter in Europa wezen fietsen, ook met hond! Aan de oostkust had ze erg mooi weer, op ibiza en mallorca ook, Italie west kust en sicilie ook goed weer, zuid italie wel wat regen. Griekenland ook goed maar dat hangt per eiland af hoe het weer is.

Er lopen daar wat eurovelo routes en mooie via verdes (oude treinsporen) waar hond lekker kan rennen zonder autos in de buurt.

Ze had geen vaste route dus kon afhankelijk van het weer kiezen welke kant op te gaan. Bussen en treinen in spanje met hond is heel moielijk maar in Italie is de trein juist heel makkelijk.

Canarische eiland ook veel kans op goed weer, je kunt vanaf zuid spanje met de boot maar de hond cabines zijn snel uitverkocht.
Beagle Bikes Utrecht schreef:
za 14 okt, 2023 12:22
Aan de oostkust…
Welke Oostkust?
Wat versta je onder 'goed weer fietser'?

De meningen over wanneer het nou goed- of slecht weer is verschillen nogal :P
Beagle Bikes Utrecht schreef:
za 14 okt, 2023 12:22
Rosa is afgelopen winter in Europa wezen fietsen, ook met hond! Aan de oostkust had ze erg mooi weer, op ibiza en mallorca ook, Italie west kust en sicilie ook goed weer, zuid italie wel wat regen. Griekenland ook goed maar dat hangt per eiland af hoe het weer is.

Er lopen daar wat eurovelo routes en mooie via verdes (oude treinsporen) waar hond lekker kan rennen zonder autos in de buurt.

Ze had geen vaste route dus kon afhankelijk van het weer kiezen welke kant op te gaan. Bussen en treinen in spanje met hond is heel moielijk maar in Italie is de trein juist heel makkelijk.

Canarische eiland ook veel kans op goed weer, je kunt vanaf zuid spanje met de boot maar de hond cabines zijn snel uitverkocht.
dat is zowat een halve wereldreis, griekenland,italie,spanje.. :)

hond moeilijk mee in spanje trein en bus?
Polariteit schreef:
za 14 okt, 2023 17:14
Wat versta je onder 'goed weer fietser'?

De meningen over wanneer het nou goed- of slecht weer is verschillen nogal :P
goed weer is wel minimaal 18 gr. dus korte broeken weer.
en zo min mogelijk regen.

tja je kan het nooit met 100% zekerheid zeggen waar het goed weer gaat worden,maar de KANS op druilerig en koud weer is in nederland in de winter wel groot :P
Oostkust van Spanje inderdaad.

Bus/trein:
In Spanje mogen alleen honden mee in de trein en bus die onder 10 kg zijn (inclusief drager geloof ik). Ik geloof dat ze daar wel verandering in willen brengen maar weet niet of dat deze winter al is. Zou je op de website moeten kijken van de vervoerder.

Ik weet wel dat je via blablacar soms een lift kan vinden waar dan ook hond en fiets mee zouden kunnen. Maar voor openbaar vervoer reisgemak zou ik Spanje niet echt aanraden.
carmenopdefiets schreef:
vr 13 okt, 2023 21:59
Nog even en de winter in nederland gaat beginnen,bah
Ben al jaren van plan om in de wintermaanden een fietstocht te maken in het buitenland en nu maar eens doorzetten ... maar ben wel een goedweer fietser.
Spanje? Portugal?
Welke route? welk gebied is aan te bevelen?

* niet met vliegtuig
* geen bergroute
* wel een beetje in de bewoonde wereld
* goede fietspaden/veilige wegen
* met hond in fietskar
lijkt me moeillijk. Ik zelf ben ook net aan het kijken voor begin maart... zulke licht en temperatuurverhoudingen zoals nu in NL in october kan je dan in maart waarschijnlijk in zuidportugal en -spanje aan de kust verwachten. Mild. misschien beetje regen. Een aandachtspunt zijn ook de zon-uren en of de campings open hebben. Ik ben 2019 in Portugal van Porto naar Faro gefietst in mei, aangenaam vond ik het eigenlijk alleen in het zuiden. Ik ben vaak ook over de hoofdstraat langs de kust gefietst omdat ik anders iets te langzaam was. Hoogtemeters via de hoofdstraat waren te doen. In Spanje tussen Cadiz en Almeria lijkt het ook best vlak. Maar de kust lijkt redelijk vol gebouwd, vraag me af hoe veel dagen dat dan leuk is.
Ik heb een aantal tochten in Zuid-Zweden en Zuid-Noorwegen gereden in de winter. Naar mijn ervaring wordt het allemaal wat beter zodra het onder 0 is, minder vochtproblemen met name, zolang het weer niet te slecht wordt dan. ( te koud / te veel wind) maar deze onzekere factor heb je overal wel in de winter. Het verkeer en andere voorzieningen zijn er goed, wat heuvels heb je vaak wel maar echte bergen heb ik toen ook vermeden. Wel goede winterbanden vereist.
Nou Bast1aan, ik geloof niet dat dit de bedoeling is.
Dat moet ieder voor zich maar bepalen, ik wil het enkel ter overweging melden op het forum. Vooral ook het idee 'koud kan beter fietsweer zijn dan druilerig" en verder voldoet het toch aardig aan de genoemde wensen.
Hier ben ik het wel mee eens. Ook ik fiets liever in -2 graden en droog weer, dan zeg maar in 12 graden en stromende regen.

Wat de eisen betreft, weet niet of het handig is om met vervoer vanuit Nederland met hond en kar ergens heen te gaan. Ik zou gewoon fietsend beginnen in Nederland. Naar zuid Frankrijk bijvoorbeeld en dan naar spanje en portugal. Het is nog steeds mooi weer in zuid frankrijk, vandaar kun je dan naar zuid spanje fietsen. Weet ook niet hoeveel tijd je hebt.

Wat betreft geen berg routes, alleen nederland is echt plat. Po vlakte ook. Je zou de rijn kunnen volgen tot ergen in liechtenstein en dan met de trein de alpen over. In Finland and polen zijn ook veel gebieden zonder echt klimwerk, maar hier is eht dan weer te koud voor je in de winter.