Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Schwalbe Marathon Efficiency - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Schwalbe Marathon Efficiency

Goedemorgen,


ik probeer uit dit draadje te destilleren welke band ik nu het best kan aanschaffen voor mijn 29 inch (30 mm iw velg) voor mijn tm 3+. Moet naast on-road ook op onverhard/gravel (niet al te heftige dingen) zijn mannetje kunnen staan, 55 mm (of 60 als dat past), niet elke dag lek, wel soepel en licht. De genoemende conti's gaan niet breed, de almo toch wat zwaarder, de efficiency misschien niet voldoende voor ook offroad? Herse lees ik, maar welke dan?

Maar misschien moet ik wel door in andere draadjes :)

Groet!
Er is geen sluitend antwoord op je vraag. De keuze in dikke 622 banden is groot. Bestel iets wat in de buurt van je wensen komt en laat na een poosje eens horen hoe het bevalt.
Poise schreef:
wo 12 apr, 2023 09:34
29 inch (30 mm iw velg) voor mijn tm 3+. Moet naast on-road ook op onverhard/gravel (niet al te heftige dingen) zijn mannetje kunnen staan, 55 mm (of 60 als dat past), niet elke dag lek, wel soepel en licht.
Gezien je TM3+ dieetwensen in je andere topic...

viewtopic.php?f=8&t=38344

...zou ik eens bij Rene Herse kijken. Setje lichte binnenbandjes erin zoals bijvoorbeeld Schwalbe Aerothan of Tubulito en je kunt daar ook nog best wel wat gewicht besparen. Als je na een tijdje toch meer dan je zou willen aan het plakken bent zou je kunnen overwegen om het eens tubeless te proberen.

Bij Schwalbe vind ik de oude SuperMoto's wel fijn. Tegenwoordig als Supermoto-X met een hoop antileklagen en bijbehorend gewicht, maar als je een setje oude zonder X kunt vinden dan vind ik dat best een fijne band. Tattoo Light van Geax/Vittoria schijnt ook best fijn te zijn, maar zelf geen ervaring mee.

Voor veel profiel zou je ook bijvoorbeeld eens naar een Vittoria Mezcal kunnen kijken, voor een tussenvorm naar de veelheid aan 'gravel' banden die tegenwoordig te krijgen is.
Jurr schreef:
wo 12 apr, 2023 12:09
, voor een tussenvorm naar de veelheid aan 'gravel' banden die tegenwoordig te krijgen is.
Die veelheid is natuurlijk evenzeer een onderdeel van het probleem als dat het onderdeel van de oplossing is.
Leon schreef:
wo 12 apr, 2023 12:14
Die veelheid is natuurlijk evenzeer een onderdeel van het probleem als dat het onderdeel van de oplossing is.
Als je het echt niet meer weet kan ienemienemutte misschien uitsluitsel bieden? ;)
Poise schreef:
wo 12 apr, 2023 09:34
Herse lees ik, maar welke dan?
Gezien je velgbreedte en bandbreedte wens zou je denk ik het beste kunnen kijken naar Fleecer Ridge of Antelope Hill. Extralight casing lijkt me wat gewaagd voor een fiets met bagage. Maar misschien als de fiets 10 kilo weegt, de bagage 10 kilo en de fietser 50 kilo wel te overwegen ;) Al heb ik zelf nog geen ervaring met Rene Herse, misschien blijft het wel langer heel dan gedacht? (-:

Zelf ben ik doorgaans fan van zo breed mogelijk qua band, maar zorg wel voor voldoende ruimte tussen band en voorvork/achtervorken en eventuele spatborden voor vuil, steentjes modder en ander gedoe.

Met jouw 30mm interne velgbreedte vallen banden ook weer net wat anders dan bij iemand anders met 19 tot 25mm, wat je hier op het forum vaker tegen zult komen.
Jurr schreef:
wo 12 apr, 2023 12:24
Extralight casing lijkt me wat gewaagd voor een fiets met bagage.
Er mag 3,8 bar in de Fleecer Ridge van 55 breed heb ik opgezocht. Dan kan de fiets toch wel wat gewicht aan.
Mits je op asfalt of tennisbaangravel blijft natuurlijk.
Jurr schreef:
wo 12 apr, 2023 12:09
Bij Schwalbe vind ik de oude SuperMoto's wel fijn. Tegenwoordig als Supermoto-X met een hoop antileklagen en bijbehorend gewicht, maar als je een setje oude zonder X kunt vinden dan vind ik dat best een fijne band. Tattoo Light van Geax/Vittoria schijnt ook best fijn te zijn, maar zelf geen ervaring mee.

Voor veel profiel zou je ook bijvoorbeeld eens naar een Vittoria Mezcal kunnen kijken, voor een tussenvorm naar de veelheid aan 'gravel' banden die tegenwoordig te krijgen is.
Ontzettend eens wat betreft de oude Supermoto's, die waren er als vouwband en in mijn ervaring heerlijk snel.Veel strandracers gebruikten ze. Ik had er een keer je raad het nooit - twee gevonden bij de kringloop in 26". Gebruikt, maar ontzettend veel plezier van gehad, eentje zit er nog om het voorwiel van mijn 26" fiets. Ik weet alleen niet of deze nog te vinden zijn. Ik heb nog wel Supermoto-X nu in 27,5" een aantal liggen die ik bij Marco had opgehaald, wat denk ik ook een prima band is, maar toch meer op een Big Apple/Big Ben is gaan lijken dus wat zwaarder, met draad en iets minder snel naar verwachting.

Ik ben zelf momenteel wel fan van de Continental Raceking, prima betaalbare vouwband ook tubeless te rijden en met licht profiel heel geschikt voor alle jaargetijden en ook buiten het asfalt.
August schreef:
wo 12 apr, 2023 13:26

Ontzettend eens wat betreft de oude Supermoto's, die waren er als vouwband en in mijn ervaring heerlijk snel.Veel strandracers gebruikten ze. Ik had er een keer je raad het nooit - twee gevonden bij de kringloop in 26". Gebruikt, maar ontzettend veel plezier van gehad, eentje zit er nog om het voorwiel van mijn 26" fiets.
Ben er in 26 inch onder andere mee naar Parijs gefietst via de wielerbaan van Roubaix en wat kasseistroken uit de bekende wielerwedstrijd. Met een Fox voorin, geen zin in het van plaats wisselen van interne organen door smalle bandjes ;)

En ook een maand Noorwegen ging op 26 inch SuperMoto's. Fijne banden inderdaad.
Ik heb zelf van Herse/Compass the Rat Trap Pass in standaard uitvoering. Die rijden heel erg comfortabel en ze zijn ook echt snel. Helaas zijn ze ook wat kwetsbaar. In Nederland en Frankrijk wilde het wel, maar met alle troep op de weg in Italië waren lekke banden wel een probleem.
Ik heb op mijn TM 3+, een vittoria mezcall 2.35 en Barzo gelegd. Redelijke noppen maar nog steeds snel op asfalt. Aerothan binnenbanden erop en je komt overal.
geertdebruijn schreef:
wo 12 apr, 2023 16:29
vittoria mezcall 2.35 en Barzo ... Redelijke noppen maar nog steeds snel op asfalt.
Dat lijkt me toch niet echt lekker in de bochten op asfalt.
Afbeelding
Leon schreef:
wo 12 apr, 2023 17:03
geertdebruijn schreef:
wo 12 apr, 2023 16:29
vittoria mezcall 2.35 en Barzo ... Redelijke noppen maar nog steeds snel op asfalt.
Dat lijkt me toch niet echt lekker in de bochten op asfalt.
Afbeelding
Deels mee eens. Met name als je voorop de druk te hoog hebt.
Geen probleem bij wat lagere druk. Achter 2,2 bar en voor 1,9.
Dit blijkt heel goed te gaan. Rijdt echt nog goed door en onverhard gaat er nog een halve bar af.
Ja zonder snakebite angst. Het zijn sterke banden. Ik heb de grijze trail versie.
Thnx weer De tattoo lights ken ik van het strandfietsen, gaan op strand lang mee ;), maar best weer log en zwaar vergeleken met g one speed (maar dit is op strand en dat is andere discipline).

Verdeling is toch 60-70 tarmac en rest (niet al te heftig) off-road, dus hik nog wel tegen zon mescal aan.

Die fleecer ridge lijkt wel net wat minder noppig, die is interessant. en het wordt sowieso wel tubeless denk ik, inmiddels daar behoorlijk aan gewend met mijn ander fietsen.

De gravelbandentoename maakt het idd niet makkelijker, al gaan veel niet verder dan 45. De g-one overland 50 mm heeft nog mijn interesse...

Keep you posted, en DE tip is altijd welkom :)
Even weer on topic: deze week de ‘nieuwe’ schwalbe marathon efficiency toch maar aangeschaft omdat ik de Supremes ondanks lang zoeken nergens meer kon vinden. Die bevielen me geweldig dus het kon ook eigenlijk alleen maar tegenvallen. Dat deed het dus nog steeds. Ze zijn veel minder comfortabel (gewoon stug zeg maar), minder snel, zwaarder en zien ook nog eens veel minder mooi uit. Wat heeft Schwalbe bezield denk ik dan, om dit gedrocht te presenteren als alternatief. De Almotions -hier ook veel genoemd en geroemd- heb ik al gehad voor de Supremes. Verder oké maar wel echt minder snel. Mijn vraag: met welke band leverbaar in 50-622 kom nog het dichtst in de buurt van de Supremes?
Welke versie Almotions heb je gehad? De V-guard of de Raceguard? Ee laatsten moeten zonder binnenband anders rijden ze inderdaad zwaar.
HarryL schreef:
do 26 okt, 2023 21:16
. Mijn vraag: met welke band leverbaar in 50-622 kom nog het dichtst in de buurt van de Supremes?
Ik denk de Continental Contact Urban. Wordt gemaakt in 50-622, zelfde soort profiel als de Supreme, om mij heen veel gehoorde ervaring: snel en aardig lekbestendig.
Staat op mijn te-kopen lijst als vervanging voor mijn bijna versleten 42-559 Supreme (wordt dan de 47-559 Urban), ik heb ze al op voorraad liggen in de 32-406 maat als vervanging voor de in gebruik zijnde Kojaks.
Het viel me op dat er weinig tot geen 40mm brede bandjes meer gemaakt worden in de niet zo gangbare 507 en 559 wielmaten, of dat je dan terug moet vallen op nog smaller of kwetsbaarder of breder en zwaarder, beide niet efficiënt nmm.
Klopt helaas, hieronder wat je naar mijn weten nog kan kopen rond de 40-559 maat. Ik heb met alle ervaring behalve de Michelin.
  • Schwalbe Marathon Greenguard 40-559 standaard zware band, rubber heeft niet superveel grip en weinig soepel / weinig comfort. Rolweerstand redelijk, antilekeigenschappen goed.
  • Schwalbe Marathon Plus 40-559: zelfde als hierboven maar dan nog stugger en zwaarder uitgevoerd.
  • Schwalbe Marathon Racer 40-559 - lichter en soepeler dan de Greenguard en Plus, maar loopt zwaarder en weinig lekbescherming, oude achterhaalde techniek.
  • Schwalbe Kojak 35-559. Al 15 jaar goede ervaringen mee, goede grip op asfalt, maar ondertussen achterhaald qua rolweerstand/lekbestendigheid, geen profiel.
  • Michelin Wildrunn'r 35-559 - zelf geen ervaring, fietskennis wel, schijnt sneller dan de Kojak met soortgelijke grip/lekbestendigheid. ook geen profiel.
  • Continental Contact Speed 42-559 - soepele vrij vlotte band maar vrij hard rubber met minder grip op nat asfalt, amper profiel.
  • Rene Herse Naches Pass 44-559 - soepel, comfortabel en snel, maar duur en behoorlijk kwetsbaar. Amper profiel.
Misschien kan je nog een 42-559 Supreme vinden ergens bij een oude (online) winkelvoorraad. Was inderdaad een erg fijne band, snel, lekbestendig en ging lang mee.

Die Contact Urban 47-559 past bij mij waarschijnlijk net op mijn DF zonder problemen, maar niet op mijn Wizard. Sowieso zou een iets smallere band beter zijn, 42-559 is makkelijker te monteren en iets meer ruimte rond het wiel. Maar die Urban is beter dan wat hierboven staat.

Voor de 507 velgmaat is inderdaad erg weinig in te vinden, maar is itt de 559 ook nooit een gangbare maat geweest volgens mij. Zelf geen ervaring mee.
Suprêmes waren een aardig compromis. Licht, liepen erg goed en relatief lekbestendig. Op deze punten ook wel echt prettiger dan de Allmotion (sorry). Maar waar ze minder prettig waren is toch de bekende valkuil voor dat soort banden: nat/vies wegdek. Ik haalde ze in November altijd van mijn fiets voor winter contacts. Die lopen niet heel licht, maar die hebben een bizarre grip.

Ik ben zelf benieuwd naar de nieuwe Conti Urbane, duidelijk een goed bandje met Supreme achtige eigenschappen. Ik ben ook zoals jullie benieuwd naar de natte/vieze omstandigheden. Maar ik kan nog wel 10k verder met wat ik nu heb, dus ik heb gelukkig de tijd om jullie lekker te laten testen :lol:
Schwalbe Marathon Racer 40-559 - lichter en soepeler dan de Greenguard en Plus, maar loopt zwaarder en weinig lekbescherming, oude achterhaalde techniek.
Helaas niet meer leverbaar als vouwband. Lekbescherming is ruim voldoende, alleen de wangen zijn wat kwetsbaar, maar wel erg soepel. Heb je zelf getest dat ze zwaarder lopen? Ik vond ze super om mee te fietsen.