Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe band van Schwalbe: Pick-Up - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe band van Schwalbe: Pick-Up

Shorttrack schreef:
wo 19 jul, 2023 21:16
Zijn met die theorie dan ook alle wangen even sterk?
Zeker niet.
Je hebt verschillende soorten sterkte: bestand tegen hard oppompen, bestand tegen aandrijf- en bochtkrachten, bestand tegen veel kilometers met misschien lage druk of hogen belasting, bestand tegen lekprikken en bestand tegen mishandeling zoals langs stenen schuren.
Banden zijn ook verschillend: verschillende soorten, dichtheden en aantallen lagen karkasdraden en verschillende manieren om een band op te bouwen met verschillende soorten rubberlagen.

Grote verschillen in de wangen zitten o.a. in de dikte van de laag er op. Bij wedstrijdbanden zit er bijna niks op de karkasdraden terwijl er bij de bekende degelijke banden juist een dikke stevige laag rubber zit. Met die laatste banden kun je dus gerust raggen over ruwe stenen paden raggen, maar lekker soepel fietsen is er niet bij. Omgekeerd fietsen superlichte banden heel fijn, naar je pret en de tijdwinst kunnen verloren gaan als je je band kapot rijdt op een ruw uitgevallen route.
Leon schreef:
do 20 jul, 2023 10:43
Shorttrack schreef:
wo 19 jul, 2023 21:16
Zijn met die theorie dan ook alle wangen even sterk?
Zeker niet.
Je hebt verschillende soorten sterkte: bestand tegen hard oppompen, bestand tegen aandrijf- en bochtkrachten, bestand tegen veel kilometers met misschien lage druk of hogen belasting, bestand tegen lekprikken en bestand tegen mishandeling zoals langs stenen schuren.
Banden zijn ook verschillend: verschillende soorten, dichtheden en aantallen lagen karkasdraden en verschillende manieren om een band op te bouwen met verschillende soorten rubberlagen.

Grote verschillen in de wangen zitten o.a. in de dikte van de laag er op. Bij wedstrijdbanden zit er bijna niks op de karkasdraden terwijl er bij de bekende degelijke banden juist een dikke stevige laag rubber zit. Met die laatste banden kun je dus gerust raggen over ruwe stenen paden raggen, maar lekker soepel fietsen is er niet bij. Omgekeerd fietsen superlichte banden heel fijn, naar je pret en de tijdwinst kunnen verloren gaan als je je band kapot rijdt op een ruw uitgevallen route.

Maar met al die verschillende soorten wangen lijkt het mij toch logisch dat de ene band sneller zwaberd dat de andere band. Of zeg ik niet iets heel raars?

Heb er gisteren eens op gelet. Op de bakfiets vooraan liggen wel nog marathon banden. Wanneer ze een scherpere bocht neemt zie je echt heel de band vervormen. Momenteel zit er 3.5 bar in. In de pick-up zit 2.5 en die blijft netjes zijn vorm behouden.
Je verandert van onderwerp. Eerst heb je het over sterkte, dan over het vervormen van een marathonband.

Dat heeft in zoverre dan toch wel met elkaar te maken dat deze banden bestaan uit een sterk karkas met een enorm dikke laag rubber en erom die deze band tegelijk onverwoestbaar én vervormbaar maken. De vervormbaarheud van het loopvlak is er bij deze banden óók als je de band keihard oppompt omdat de dikke antileklaag zich (zoals bij alle banden) buiten het karkas bevindt. Het karkas is immers hetgeen dat de luchtdruk in de band druk opvangt.
Leon schreef:
do 20 jul, 2023 23:13
Je verandert van onderwerp. Eerst heb je het over sterkte, dan over het vervormen van een marathonband.

Dat heeft in zoverre dan toch wel met elkaar te maken dat deze banden bestaan uit een sterk karkas met een enorm dikke laag rubber en erom die deze band tegelijk onverwoestbaar én vervormbaar maken. De vervormbaarheud van het loopvlak is er bij deze banden óók als je de band keihard oppompt omdat de dikke antileklaag zich (zoals bij alle banden) buiten het karkas bevindt. Het karkas is immers hetgeen dat de luchtdruk in de band druk opvangt.
Maar de ene wang zal toch minder snel vervormen als de andere. (Dat is waar ik het in mijn eerste post over had omtrent dit onderwerp).
Als je daarmee het vervormen van een bakfietsband bedoelt, die in de bocht met een rechtopstaand wiel belast wordt, dan zit daar wat in. Maar daar zijn fietsbanden helemaal niet op ontworpen. Dat een driewielbakfiets fietswielen heeft, is qua principe al een zwakte. Een spaakwiel in dwarsrichting belasten is een slecht ontwerp. Iets dergelijks geldt voor de banden. Dat het toch goed gaat kan alleen door het vrij lomp zwaar uit te voeren.
Leon schreef:
vr 21 jul, 2023 09:15
Als je daarmee het vervormen van een bakfietsband bedoelt, die in de bocht met een rechtopstaand wiel belast wordt, dan zit daar wat in. Maar daar zijn fietsbanden helemaal niet op ontworpen. Dat een driewielbakfiets fietswielen heeft, is qua principe al een zwakte. Een spaakwiel in dwarsrichting belasten is een slecht ontwerp. Iets dergelijks geldt voor de banden. Dat het toch goed gaat kan alleen door het vrij lomp zwaar uit te voeren.
Het is juist daarom dat ik blij ben met de nieuwe pick-up band. Je ziet dat die er veel beter tegen kan. Bochten nemen gaat met deze band op een driewieler veel beter vinden we zelf.

De voorwielen houden het goed vol. Het is vooral het achterwiel dat zwaar te verduren heeft bij iedere bocht. Maar we gaan deze na de vakantie opnieuw laten spaken en wellicht een nieuwe velg.
Nu zag ik laatst voor het eerst een nieuwe urban arrow al uitgerust met de schwalbe pick-up. Daarvoor was dat altijd de big ben plus die ik erop zag liggen als origineel.

Babboe kiest bij zijn duurdere modellen de cst brooklyn heb ik al gezien. De goedkopere modellen hebben de schalbe big apple.


De cst brooklyn zal in deze de concurrent zijn van de schalbe pick-up denk ik. De brooklyn heeft 2 lagen antilek op elkaar als de foto's bekijken.

Het profiel lijkt wel wat op elkaar.
Deze zomer op reis begaf de Almotion het en heb ik voor nood de Mondial gemonteerd op onze tandem. Niet mijn gewenste band, maar wel wat ik mee had als reserve.
Thuis gekomen de Pick-Up besteld en gemonteerd en inmiddels ca. 1000 km mee gereden. Ten opzichte van de Almotion wat minder soepel en snel maar wel goed sturend, ook op onverhard. Als je echt vaart wil maken dan voelt deze band een wat minder vlot dan de Almotion en een stuk minder vlot dan de Supreme. Dat is natuurlijk subjectief maar geeft wel mijn beleving aan.
Nog niet geprobeerd met volle bepakking maar dat maakt bij een tandem relatief niet zoveel uit. Ben nu vooral benieuwd hoe de band zich houdt op langere termijn.
Ik heb in een vorige baan besloten de standaard CST brooklyn niet meer te vervangen door dezelfde band, maar door de Pick-Up wegens verkrijgbaarheid. Ze zijn allebei niet te slopen, maar Schwalbe hergebruikt materialen bij de constructie van die band en dat vond ik persoonlijk een plus die het (niet heel grote) prijsverschil billijkte. De Pick Up is ook soepeler, maar aangezien deze banden doorgaans op fietsen met ondersteuning worden gebruikt was dat daar geen super heet hangijzer.

Die fietsen werden gebruikt door een boodschappenbezorgservice in de stad en dat is ongeveer de zwaarste bandentest die je kunt bedenken. Die jongetjes en meisjes hebben het gepresteerd om een Andra40 velg op vier plaatsen te doen scheuren en breken, maar de CST brooklyn die eromheen lag deed het nog. :shock:

Als de aandrijving uit je beentjes moet komen zou ik in ieder geval kiezen voor de pick-up.
Shorttrack schreef:
wo 05 jul, 2023 11:56
Late reactie, maar mss heb je er wat aan. De ervaring met mijn driewieler leert dat soepele banden beter bochtgedrag vertonen, omdat de elastische eigenschappen essentieel zijn voor strak sturen en die worden vnl door de lucht (op voldoende druk) bepaald. Stugge banden met dik loopvlak cq stugge wangen verslechteren deze elastische eigenschppen en zorgen voor dweilerig sturen. Helaas zijn soepele banden ook per definitie kwetsbaarder dus ja, dan gaan ze wel eens lek.

Ik zie veel bakfietsen met Big Apples rijden, dat lijkt me nog wel een redelijk compromis tussen soepelheid en lekbestendigheid.

De voorbanden moet je zeker met stugge banden altijd op voldoende druk houden. De 40-406 Marathon Greenguard op 5 tot 6 bar. Dan lopen ze licht en gaan ze lang mee (12 000km). Daaronder gaan de banden wringen in de bochten, snel hogere rolweerstand vertonen en versnelde slijtage. Mijn driewieler heeft vering op alle wielen, dat verzacht de pijn maar comfortabel zal zo'n stugge band nooit worden.

Als je abnormale bandenslijtage ervaart met je driewieler, zal je ook de sporing eens moeten laten checken.
bast1aan schreef:
vr 27 okt, 2023 18:37
De voorbanden moet je zeker met stugge banden altijd op voldoende druk houden. De 40-406 Marathon Greenguard op 5 tot 6 bar. Dan lopen ze licht en gaan ze lang mee (12 000km). Daaronder gaan de banden wringen in de bochten, snel hogere rolweerstand vertonen en versnelde slijtage.
Volgens mij kun je die Greenguards zo hard oppompen als je wilt, maar de dikke rubber én antileklaag van de band zet je daarmee niet op spanning. Die laag blijft dan vervormen in bochten. Dat komt omdat die laag buiten de karkaslaag zit en het zijn de karkasdraden die de druk opvangen en de band daarmee hard maken.
Niet aan beginnen die Greenguard en Plus-banden. Ik heb hier nog een setje hangen. Misschien dat ik er nog eens iemand (on)gelukkig mee kan maken.
Leon schreef: Volgens mij kun je die Greenguards zo hard oppompen als je wilt, maar de dikke rubber én antileklaag van de band zet je daarmee niet op spanning. Die laag blijft dan vervormen in bochten. Dat komt omdat die laag buiten de karkaslaag zit en het zijn de karkasdraden die de druk opvangen en de band daarmee hard maken.
Toch is mijn ervaring dat het wel helpt om ze vlot te laten lopen. Dat is ook het advies van Schwalbe zelf. Ik denk dat voldoende stevigheid in het luchtcompartiment ook voorkomt dat het rubber onnodig hoeft te vervormen.
Niet aan beginnen die Greenguard en Plus-banden. Ik heb hier nog een setje hangen. Misschien dat ik er nog eens iemand (on)gelukkig mee kan maken.
Het is ook niet mijn favoriete band, maar soms wil je gewoon iets dat betrouwbaar is, zeker ook met huidig flutweer-seizoen. En ondanks de stugheid is de rolweerstand bewezen laag, (mits voldoende opgepompt), dat vind ik wel een knappe prestatie van Schwalbe.
Leon schreef:
vr 21 jul, 2023 09:15
Dat een driewielbakfiets fietswielen heeft, is qua principe al een zwakte. Een spaakwiel in dwarsrichting belasten is een slecht ontwerp.
Spaakwielen met naven die breed genoeg zijn, zijn hiervoor wel geschikt. Bij 20" wielen wordt een standaard naaf vanzelf in verhouding breder, dus daarom dat 20" wielen zich hier beter voor lenen. (nog los van andere voordelen)
Leon schreef:
vr 21 jul, 2023 09:15
Dat het [met fietsbanden, red] toch goed gaat kan alleen door het vrij lomp zwaar uit te voeren.
Dat is helaas een beperking ja. Ook dat er eigenlijk geen radiaalbanden zijn voor fietsen. Overigens bestond er wel de Schwalbe Tryker speciaal voor multispoorfietsen (dus ook driewielers) maar die is gesneuveld in de Schwalbe-"reorganisatie".
Er bestaan wel speciale 20" Michelin banden voor bv solar-auto's, maar die zijn erg duur / geen massaproduct.
De voorbanden van mijn bakfiets zijn inmiddels "dringend" aan vervaging toe. De pick-up achteraan bevalt erg goed. Ben wel aan het twijfelen om deze ook vooraan te plaatsen. Ik denk hierbij vooral aan het comfort van de inzittende kinderen. Wij rijden niet rustig met onze bakfiets. Eigenlijk altijd tegen volle snelheid. Dus wel zo comfortabel al de banden veel oneffenheden opvangen. Ik heb het idee dat de pick-up daar iets te stug voor is. Dan ben ik wellicht beter af met een big-ben. Orgineel kwam de bakfiets met big-apples. Die waren erg snel versleten. Weet niet of de big-ben even snel verslijt.

De wangen van de band moeten overigens ook wat kunnen verdragen. Af en toe een stoeprand mee omdat we de bocht verkeerd hebben ingeschat Enzo.

De fiets gaat binnenkort op groot onderhoud bij mijn vriendin op School. ik ga mijn voorkeur doorgeven van banden en eens horen welke de leerkracht daar op school voorstelt. De pick-up lijkt me denk ik wel de meest slijtvaste band die er tot nu toe op heeft gelegen. De gewone marathons (47mm) hebben het overigens ook erg lang volgehouden. Daar heb ik eigenlijk ook niet over te klagen.