Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veloroute du Soleil - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Veloroute du Soleil

In 2022 de veloroute gefietst met mijn zoon. Ik 61, hij 25. We vonden de route prima te doen met een Rohloff en 3x7. Wat betreft de zwaarte: het hang erg af van je fysiek. Wij fietsten hem eind juli-half augustus 2022, vooral de warmte maakte het zwaar.

Mijn zoon vond dat het wel met een Nexus 7 had gekund waarbij hij weet dat dat helemaal geen fijne naaf is, ik was blij met mijn 14 versnellingen. Eigenlijk vonden we doorsteek door Zuid-Limburg wel bij de zwaarste stukken horen. Verder hier en daar wat stukken met een klim van 2-3 kilometer, goed te doen, en een paar echt steile stukjes maar die zijn zo kort dat je eventueel ook kan lopen.

Vooral het gedeelte tussen pakweg Épinal en Beaune is behoorlijk "leeg" voor wat betreft winkels. Er zijn daar weinig dorpjes met winkels of voorzieningen, dus dan is van te voren bedenken waar je boodschappen doet wel verstandig. Voldoende water meenemen was de lastigste opgave.

Wij vinden de route zeker niet saai. Er zit een aantal mooie stukken zoals Limburg, de Vennbahn in de Eiffel als je eenmaal op hoogte bent, stukken van het Moezeldal, grote delen van het stuk langs Canal de l'est en de Saône, Bourgondië (Beaune-Macon), grote delen van het Rhônedal en op de fiets door de Camargue is een ervaring. Ook saaiere stukken, Gray-Beaune is niet lelijk maar wel saai. Er zijn ook enkele lelijke stukjes, vooral Thionville - Metz en Lyon-Vienne zijn wat dat betreft een ervaring. De route gaat inderdaad om dorpjes heen doordat het een aaneenschakeling van fietsroutes is, maar niets weerhoudt je van een kort ommetje toch?
Nancy, Lyon, Orange, Avignon en Arles zijn een wat langer bezoekje waard.
Dirk60 schreef:
di 10 okt, 2023 10:10
(...)
Nancy, Lyon, Orange, Avignon en Arles zijn een wat langer bezoekje waard.
Dank voor je uitgebreide beschouwing. En hoewel enigszins off-topic: Orange, Avignon en Arles ken ik redelijk goed en zijn niet alleen leuke plaatsen om te bezoeken, maar ook om een weekje te verblijven voor wat "hub & spoke touring". Van harte aanbevolen.

De veerpont naar Avignon in juni 2020, tijdens de Corona-pandemie:

Afbeelding
bert sitters schreef:
za 07 okt, 2023 11:08
Ik was enkele weken geleden nog op de fiets in Frankrijk. Steeds meer winkels verdwijnen uit de dorpen. De bakkerij is vervangen door de stokbrodenautomaat. Ook het dorpscafé op het pleintje is niet meer.
Aan de weg bij het dorp staat een groot reclamebord: Intermarché 10 min. Dit zijn wel autominuten.
Ben net 1 dag terug uit Frankrijk en wat is het toch een héérlijk fietsland! Wat jou mening betreft Bert over foerageren onderweg ben ik het echter grondig oneens. Vrijwel ieder dorp beschikt wel over één of meerdere bakkertjes die, zeker in de allerkleinste dorpjes, vaak door overheidsinstanties overeind worden gehouden. Verder zie je ook nog steeds heel veel kleine winkeltjes, soms cooperatieven die genoeg in huis hebben om weer dagen op voort te kunnen en voor een dorpscafé hoeven wij normaliter nooit lang te zoeken! De z.g. stokbroden automaat kom ik echter nooit tegen. Alleen noord Frankrijk voldoet wat dat betreft aan jou bevinding vind ik, hier ben je over geleverd aan de lokale rondrijdende bakkers.
Ik ben het grondig met je eens dat Frankrijk een heerlijk fietsland is, maar hartgrondig met je oneens dat Bert niet de situatie in heel wat streken van dat land correct beschrijft. Misschien heb jij net in de 'rijkere' gebieden gefietst, maar de teloorgang van het Franse dorpsleven is bijna overal overduidelijk aanwezig.
Als ik de Franse overheid was, zou ik een delta-plan maken op het platteland te redden van volledige ontvolking en de bijbehorende problemen.

Dit is toch een beetje het standaard beeld van wat ik in Frankrijk zie:
TeKoop.jpeg