Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Nederlanders geven een miljard uit aan fietsvakanties" - Forum Wereldfietser

"Nederlanders geven een miljard uit aan fietsvakanties"

Volgens een artikel op nos.nl zijn 55-plussers reislustiger dan ooit, zijn fietsvakanties populairder en geven Nederlanders dit jaar voor het eerst meer dan 1 miljard euro uitgeven aan fietsvakanties, van de in totaal 7 miljard die ze aan vakanties uitgeven.
https://nos.nl/artikel/2495415-vermogen ... che-sector

De Limburger, die het lokale gevoel altijd treffend weergeeft, ziet dat anders en kopt "Reisbranche zet zich schrap voor grijze vakantiegolf".
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20231026_91518228
Definieer fietsvakantie is wel op z’n plek hier.
Standplaatsvakanties horen daar zo te lezen wel bij. Zo gaan kennissen van ons met auto en caravan naar het zuiden om daar vervolgens elke dag te fietsen. Dan wordt het vaag of het een fietsvakantie genoemd mag/moet worden. Andere kennissen huren twee huisjes na elkaar, dus fietsen één dag er naar toe, blijven daar drie dagen, fietsen vervolgens naar het andere huisje 60 km verderop en blijven daar vier dagen om elke dag wel wat te fietsen. Creatieve mensen vallen onder lastige definities.
Een rapport van het originele onderzoek "Rijp voor avontuur" kom ik nog niet tegen.
Sorry, ondoordacht gepost.
Dat gaat te snel poppink. Mijn gedachten gaan helemaal niet richting oordelen, of gunnen, of tolerantie of iets dergelijks.

Ben gewoon benieuwd naar de vraagstelling waaaruit zou blijken dat er een miljard bij fietsvakantiepensionado’s voor het grijpen ligt.

Is de vraag: “gaat u wel eens met de fiets op vakantie?”

Stel de vraag: “bent u wel eens naakt op vakantie?”. Moet er dan geanticipeerd worden op een grijze nudistengolf?
Grandonneur schreef:
do 26 okt, 2023 10:33
Definieer fietsvakantie is wel op z’n plek hier.
ECHTE vakantiefietsers koken natuurlijk zelf meegebrachte maraconi op hun zelf meegebrachte brandertje en kamperen in een drooggevallen sloot, dus die geven nooit 1 miljard uit.

Dus ik vermoed dat ABN Amro een ruimere definitie hanteert. :lol:
Shrek schreef:
do 26 okt, 2023 13:23
Grandonneur schreef:
do 26 okt, 2023 10:33
Definieer fietsvakantie is wel op z’n plek hier.
ECHTE vakantiefietsers koken natuurlijk zelf meegebrachte maraconi op hun zelf meegebrachte brandertje en kamperen in een drooggevallen sloot, dus die geven nooit 1 miljard uit.

Dus ik vermoed dat ABN Amro een ruimere definitie hanteert. :lol:
De categorie vakantiefietsers die minder uitgeven op vakantie. Dan wanneer ze thuis blijven, zijn moeilijk te vangen in ABN Amro analyses :lol:
Die zunigerds onderweg hebben thuis vóór vertrek wel al een fortuin uitgegeven aan fiets, tent, slaapzak en overige handige dingetjes. :lol:
Leon schreef:
do 26 okt, 2023 13:53
Die zunigerds onderweg hebben thuis vóór vertrek wel al een fortuin uitgegeven aan fiets, tent, slaapzak en overige handige dingetjes. :lol:
Precies wat ik dacht! Ze hebben geen centen meer over :roll: Hahaha!
Ik reken mijn aangeschafte kampeerspullen altijd om naar nachtjes in het Kurhaus, dan blijkt de duurste uitrusting zeer betaalbaar :D
Leon schreef:
do 26 okt, 2023 10:08
Volgens een artikel op nos.nl zijn 55-plussers reislustiger dan ooit, zijn fietsvakanties populairder en geven Nederlanders dit jaar voor het eerst meer dan 1 miljard euro uitgeven aan fietsvakanties, van de in totaal 7 miljard die ze aan vakanties uitgeven.

De Limburger, die het lokale gevoel altijd treffend weergeeft, ziet dat anders en kopt "Reisbranche zet zich schrap voor grijze vakantiegolf".
Ik begrijp dat ze in Limburg liever niet hebben dat we die 1 miljard daar uit komen geven? :P Ik zeg: allemaal naar Groningen. Beetje compensatie voor de geleden schade.
(Overigens vrees ik dat het geld van mij niet moet komen. 15 euro voor een nachtje op een camping geef ik al met tegenzin uit.)

Groetjes,

Carl
Berger schreef:
do 26 okt, 2023 20:40
Ik reken mijn aangeschafte kampeerspullen altijd om naar nachtjes in het Kurhaus, dan blijkt de duurste uitrusting zeer betaalbaar :D
Ik doe precies het omgekeerde. :D
Klinkt mooi om te lezen, maar er bestaan inderdaad sterke verschillen tussen diverse soorten vakantiefietsers. Ik ben zelf maar een klein visje bij jullie vergeleken: niet maanden of jaren de wereld rond fietsen tot in de verste uithoeken van de Aarde, maar ik heb wel échte fietstochten ondernomen tijdens de vakantiedagen, die door mijn werk beschikbaar waren gesteld. Vier weken was al uitzonderlijk. Ik heb wel eens dingen gewaagd waar anderen niet aan durfden te denken. Een fiets meenemen, hangend achter aan de caravan of camper naar de zuidelijke oorden is niet bepaald mijn ding. Maar laat die 55-plussers in ieder geval van genieten.
Wij hebben ook wel wat bijgedragen aan die miljard.
In vele delen van de wereld gefietst ,wel eerst de verplaatsing met het vliegtuig :oops:
Maar eenmaal ter plekke , fietsend met de tent bij locals of simple resorts. :D
Sinds kort heeft mijn vrouw een pendix laten inbouwen op haar vakantiefiets dus het vliegen zal wel verminderen :roll: :cry:

Ps : als oud KLMer kan ik goedkoper vliegen :)

Dirk
Dit topic is opgeschoond.

Moderator