Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar heb jij vandaag gefietst? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Waar heb jij vandaag gefietst?

258 berichten
Leon schreef:
ma 23 okt, 2023 15:57
(De teller gaat na 9999,9 knipperen teneinde te laten weten dat hij meer niet aan wil geven)
Moet je hem dan resetten of gaat hij uiteindelijk vanzelf weer naar de 0?
Het ding ligt hier en knippert nog steeds. Ik heb wat met de knopjes gefrummeld en vrees dat het een all-reset wordt waarbij ik ook de wielomtrek kwijt ben. Het is een prima ding maar de bediening ervan is verre van logisch.
Voor de wielomtrek gebruik ik altijd een meetlint....
Vandaag m‘n eerste echte audax brevet van randonneurs ofzo gescoord. Doet er verder niet toe, heb me uitstekend vermaakt. Misschien morgen een korte review neertikken als ik er tijd voor heb?
d9bb360a-5e92-434c-9ea0-373b490389c9.jpeg
Dan toch eindelijk je nickname waargemaakt :D
Haha ja klopt. Daar heb ik onderweg ook over nagedacht.
Is randonneuren een state of mind, iets waar je je mee identificeert, wat je doet. Of is het een institutie, iets wat je op een bepaalde manier hoort te doen omdat het toevallig al zo bepaald is?
Grandonneur schreef:
zo 29 okt, 2023 01:20
Is randonneuren een state of mind, iets waar je je mee identificeert, wat je doet. Of is het een institutie, iets wat je op een bepaalde manier hoort te doen omdat het toevallig al zo bepaald is?
Gefeliciteerd! Mooi rondje!
(Dit soort afstanden fiets ik ook.... ik doe er dan alleen drie dagen over... :oops:)
Martin E. van Doornik schreef:
wo 25 okt, 2023 14:45
Voor de wielomtrek gebruik ik altijd een meetlint....
Met een krijtje op band en straat werkt ook. Dan moet je overigens wel een tellertje hebben. Bij aankoop van mijn fiets, ruim 10 jaar geleden zat hij erop maar ergens is hij verdwenen. Geen idee dus hoeveel km ik inmiddels gefietst heb op de LHT.

On-topic zal ik erbij vermelden gisteren met Bart* een rondje richting Belgische grens gefietst te hebben.
Ik zet altijd een vette stip met een stift op de band en fiets dan iets meer dan twee meter in de keuken. Vervolgens kun je in alle rust de afstand tussen de stippen meten en met een schuursponsje de stippen wegpoetsen.

Ontopic: ik ben gisteren ook richting Belgische grens gefietst en ben er zelfs overheen gegaan. Daarna rechtsomkeert wegens een regengordijn dat mijn kant op kwam. Ik ben droog thuusgekomen.
Leon schreef:
zo 29 okt, 2023 12:47
Ik zet altijd een vette stip met een stift op de band en fiets dan iets meer dan twee meter in de keuken. Vervolgens kun je in alle rust de afstand tussen de stippen meten en met een schuursponsje de stippen wegpoetsen.
Volgens mij doen wij hetzelfde alleen niet allebei in de keuken 🤓
Bij Schwalbe schrijven ze het volgende:
Voor de juiste instelling van een fietscomputer wordt vaak naar de exacte omtrek van de band gevraagd.

De wielomtrek varieert, afhankelijk van de velg, de bandenspanning en de belasting. Hierdoor is het onmogelijk om de exacte wielomtrek aan te geven. Voor de juiste programmering van de fietscomputer adviseren wij een eenvoudige uitroltest met de fietser op het zadel.

Poppink heeft twee opmerkingen over de exacte omtrek.
- Leon, Joost en Martin; jullie zouden moeten meten op een belaste fiets.
- Wat boeit een gering verschil van zeg eens een centimeter, van mijn part 2 centimeter.

Wereldfietsers fietsen over het algemeen met fietsbanden met een omtrek van 220 tot 228 cm.
Ongunstig geval: je zit er 2 cm naast.
Dat is ook ongeveer 1%, dus op 10.000 km is dat 100 km. Denk je dat dat achteraf en afgemeten naar al die mooie momenten onderweg nog van belang is?
Is het belangrijk of een fietsrondje van 40 km in werkelijkheid 39,6 of 40,4 km is?
Poppink schreef:
zo 29 okt, 2023 14:06
- Leon, Joost en Martin; jullie zouden moeten meten op een belaste fiets.
Natuurlijk doe ik dat!
Poppink schreef:
zo 29 okt, 2023 14:06
Is het belangrijk of een fietsrondje van 40 km in werkelijkheid 39,6 of 40,4 km is?
Heel belangrijk. :lol: :wink:

De methode van LHTJoost en van mij is natuurlijk veel beter dan het meten van de omtrek van de band. Uiteindelijk ben je namelijk niet geïnteresseerd in de omtrek van de band maar in de afstand die je aflegt per wielomtrek.

Het maakt inderaad niet echt veel uit.
Grandonneur schreef:
zo 29 okt, 2023 00:10
Vandaag m‘n eerste echte audax brevet van randonneurs ofzo gescoord. Doet er verder niet toe, heb me uitstekend vermaakt. Misschien morgen een korte review neertikken als ik er tijd voor heb?

d9bb360a-5e92-434c-9ea0-373b490389c9.jpeg
Ik woon vlakbij Venlo, deze route is voor mij goed (in twee dagen) te fietsen.
Heb je een gpx-bestand voor mij?
Als er volgend jaar weer een rits is vanuit Venlo ga ik toch eens bij de start kijken.
DaVinci schreef:
zo 29 okt, 2023 21:53
Heb je een gpx-bestand voor mij?
Als er volgend jaar weer een rits is vanuit Venlo ga ik toch eens bij de start kijken.
Hier de pagina van de organisatie, stukje naar beneden scrollem staat een zip met de GPX bestanden die je kunt gebruiken.

Vooral de terugweg van Köln naar Venlo vond ik leuk.

https://www.randonneurs.nl/brevet/brm-2 ... m-de-kerk/
Dankjewel, is gedownload.
Staat op het lijstje voor 2024!
Leon schreef:
zo 29 okt, 2023 14:11
Heel belangrijk. :lol: :wink:
Moet je eigenlijk ook nog compenseren dat het voorwiel meer meters maakt dan het achterwiel, en deze ook weer wat minder meters maakt dan de ware afgelegde afstand.

Moeilijk... :lol:
Zeker moeilijk.
Want in werkelijkheid maakt het loopvlak van het achterwiel meer meters dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.
Immers het aangedreven wiel slipt altijd een beetje door.
Kijk bij een volgende fietstochtje naar eens naar tractoren op het land. Als je goed kijkt zie je dat de wielen sneller draaien dan de tractor vooruit komt.
Vooral bij zwaar werk als bijvoorbeeld het ploegen.

Daar staat tegenover dat het voorwiel bij iedere bocht een extra ruim bochtje maakt.

Dat wordt rekenen!
Voor de Rotterdamse volgers van deze website: er loopt een fietspad aan de oostkant van de Bosdreef waar "ze" zo vriendelijk zijn geweest om streepjes op het fietspad te zetten: 10 keer de eeste 1000 meter en daarna nog eentje op 1500 en en eentje op 2000 meter. Ik ijk mijn fietscomputertjes altijd daar omdat de keukenvloerstreepjesmethode in mijn ervaring minder betrouwbaar is. Het is prima training ook want je moet minstens 5 keer heen en weer om het een beetje goed te krijgen... 8)
Poppink schreef:
ma 30 okt, 2023 14:07
Want in werkelijkheid maakt het loopvlak van het achterwiel meer meters dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.
Immers het aangedreven wiel slipt altijd een beetje door.
Kijk bij een volgende fietstochtje naar eens naar tractoren op het land. Als je goed kijkt zie je dat de wielen sneller draaien dan de tractor vooruit komt.
Vooral bij zwaar werk als bijvoorbeeld het ploegen.
Tip voor Poppink: op je volgende fietstocht de ploeg thuislaten.

Ik heb helaas geen spannende bijdrage voor deze draad: ik fietste door Rotterdam, naar mijn werk, en om kwart voor zes weer terug. Hee, dacht ik toen ik naar buiten stapte, dat valt mee, het is droog. Maar dat werd snel verholpen.

Groetjes,

Carl
F. van der Hoek schreef:
ma 30 okt, 2023 19:01
Voor de Rotterdamse volgers van deze website: er loopt een fietspad aan de oostkant van de Bosdreef waar "ze" zo vriendelijk zijn geweest om streepjes op het fietspad te zetten: 10 keer de eeste 1000 meter en daarna nog eentje op 1500 en en eentje op 2000 meter. Ik ijk mijn fietscomputertjes altijd daar omdat de keukenvloerstreepjesmethode in mijn ervaring minder betrouwbaar is. Het is prima training ook want je moet minstens 5 keer heen en weer om het een beetje goed te krijgen... 8)
En natuurlijk nog even nameten voor de zekerheid, die afstand tussen die strepen 😇