Additionally, paste this code immediately after the opening tag: klapband - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

klapband

De "hooked" velg is eigenlijk nog niet eens zo oud. Die werd geïntroduceerd in de jaren '70, toen bandenfabrikanten met steeds betere draadbanden kwamen die een hogere druk aankonden. En die bliezen steeds vaker met een luide knal van de velg af.

De algemene wijsheid onder liefhebbers van oude meuk is dat je op hookless velgen alleen banden met een stalen hieldraad moet gebruiken (geen vouwbanden dus), en met niet meer dan 5 bar.

Ik kan uit eigen ervaring melden dat dit wel ongeveer klopt. :oops:
Ik kan dat beamen. Meerdere Schwalbe Marathons, met stalen hieldraad, knalden in de jaren 90 ergens tussen 4,5 en 5,5 bar van mijn haakloze RVS stadsfietsvelgen.
Ik was erg blij met de komst van de haakvelgen.

Dat ze nu haakloze velgen kunnen gebruiken kan denk ik alleen doordat de tubeless banden er toch al superstrak om moeten liggen vanwege de lekdichtheid.
Nou Bert…heftig verhaal. Kan flink mis gaan als de omstandigheden tegen zitten.
Bert van Sprang schreef:
wo 01 nov, 2023 13:59
Nu vraag ik mij af of Schwalbe bij hun banden die niet TLE/TLR zijn ook een melding maakt
Nee, dat doen ze niet en dat verbaast mij erg. De banden zijn eerder dit jaar door mij gekocht omdat mijn fietsenmaker de V-guard niet kon leveren. Vervolgens heeft mijn fietsenmaker ze wel gemonteerd.
Staat er niet iets op in de trant van 'Hooked rims only' ?
Ja, ik zie hier op een Schwalbe Big Ben band staan "for crotched type rims only", wat hetzelfde is.

Weer wat geleerd dankzij dit draadje.
Frank schreef:
do 02 nov, 2023 10:08
Weer wat geleerd dankzij dit draadje.
Ja inderdaad. ik was hier ook niet (helemaal) van op de hoogte.

helaas een angstig moment van Bert voor nodig geweest, maar gelukkig zonder ernstige gevolgen. het is natuurlijk niet bekend of de klapband te maken had met deze kwestie, of dat er een 'ouderwets' beschadiging aan de buitenband de oorzaak was.

Het punt is natuurlijk dat hookless velgen pas relatief kort (paar jaar) in opkomst zijn. En zo heel vaak heb je er niet mee te maken. Vanaf nu komt bij de keuze voor een band dus altijd eerst de vraag: combineert de band met het type velg. Dat beperkt de beschikbare opties wel nog meer :(
het is natuurlijk niet bekend of de klapband te maken had met deze kwestie
Ik verwacht niet dat de klapband is veroorzaakt door de verkeerde band op een haakloze velg, echter dat de band vervolgens meteen van de velg loopt wel. En dat laatste is bij hoge snelheden en de voorband levensgevaarlijk.
Ik had tot een kwartier geleden nog nooit van 'hookless' velgen gehoord, niet dat dat veel zegt, er ontgaat mij wel meer.
Ik vond hier nog wat extra informatie.
Ik heb zelf altijd zoveel moeite om mijn buitenband te demonteren dat ik wel uitsluit op haakloze velgen te rijden.
PeterVanRijn schreef:
do 02 nov, 2023 13:30
Ik vond hier nog wat extra informatie.
Die 10 Watt winst lijkt me al discutabel maar dat een wielset er 600 dollar gekoper van wordt geeft aan op welk prijsniveau de schrijvers van het artikel zich bewegen. :shock:
Leon schreef:
do 02 nov, 2023 13:56
PeterVanRijn schreef:
do 02 nov, 2023 13:30
Ik vond hier nog wat extra informatie.
Die 10 Watt winst lijkt me al discutabel maar dat een wielset er 600 dollar gekoper van wordt geeft aan op welk prijsniveau de schrijvers van het artikel zich bewegen. :shock:
Ik heb het artikel maar een klein stukje gelezen en kwam van alles over mallen en carbon tegen. Leek me niet bijzonder relevant voor mij.

Groetjes,

Carl
Mijn laatste vier Almotions zijn voortijdig afgevoerd met scheuren, bobbels of andere beschadiging. Ik vertrouw ze niet meer en leg ze dus nooit meer om.
IMG_20220612_075245.jpg
CarlW schreef:
vr 03 nov, 2023 08:28
Mijn laatste vier Almotions zijn voortijdig afgevoerd met scheuren, bobbels of andere beschadiging. Ik vertrouw ze niet meer en leg ze dus nooit meer om.

IMG_20220612_075245.jpg
Type, maat, druk, gewicht, kilometers?
(Om te weten of je ze met weinig of met veel druk hebt gereden)
Leon schreef:
vr 03 nov, 2023 09:16

Type, maat, druk, gewicht, kilometers?
(Om te weten of je ze met weinig of met veel druk hebt gereden)
V guard 55mm, gemiddeld lage druk (2,5 - 3,5), 4000 tot 7000 km.
Voor én achter?
(Als het de voorband is gaat het zeker niet om het gewicht)

Het ziet er uit als een soort delaminatie. Dat mag natuurlijk niet gebeuren.
Dat krokodillenleermotief (😋 mooi scrabble woord) aan de binnenkant van die band; is dat normaal?
CarlW schreef:
vr 03 nov, 2023 08:28
Mijn laatste vier Almotions zijn voortijdig afgevoerd met scheuren, bobbels of andere beschadiging. Ik vertrouw ze niet meer en leg ze dus nooit meer om.

IMG_20220612_075245.jpg
Wat een bijzonder product. Of een bijzondere afdeling kwaliteitscontrole. De productie is door de koffiepauze geslopen.
Wanneer ontdek je zoiets. Zoveel schade, een scheur is toch genoeg om een klapband te krijgen.
Poppink schreef:
vr 03 nov, 2023 10:23
Dat krokodillenleermotief (😋 mooi scrabble woord) aan de binnenkant van die band; is dat normaal?
Daar komt de naam vandaan, AL(ligator)motion.
WimB schreef:
vr 03 nov, 2023 11:16
CarlW schreef:
vr 03 nov, 2023 08:28
Mijn laatste vier Almotions zijn voortijdig afgevoerd met scheuren, bobbels of andere beschadiging. Ik vertrouw ze niet meer en leg ze dus nooit meer om.

IMG_20220612_075245.jpg
Wat een bijzonder product. Of een bijzondere afdeling kwaliteitscontrole. De productie is door de koffiepauze geslopen.
Wanneer ontdek je zoiets. Zoveel schade, een scheur is toch genoeg om een klapband te krijgen.
Ontdekt ná een klapband. Eén scheur aan de buitenkant.
Poppink schreef:
vr 03 nov, 2023 10:23
Dat krokodillenleermotief (😋 mooi scrabble woord) aan de binnenkant van die band; is dat normaal?
Ja. Het zit ook in banden die ik al lang in gebruik heb.
CarlW schreef:
vr 03 nov, 2023 08:28
Mijn laatste vier Almotions zijn voortijdig afgevoerd met scheuren, bobbels of andere beschadiging. Ik vertrouw ze niet meer en leg ze dus nooit meer om.

IMG_20220612_075245.jpg
Dat ziet er niet best uit, zelf nog nooit gezien terwijl er toch veel fietsen mee rondrijden, we rijden er zelf ook mee maar dan de TLE versie met snake-skin / raceguard, is zwaarder maar vooral de zijkant is steviger, rijden wel tubeless, 1 set zit nu op 20.000km na 4 jaar en daarvan begint de achterband redelijk versleten te raken maar nog niet op, rijden rond de 2 bar.