Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Schwalbe Marathon Efficiency - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Schwalbe Marathon Efficiency

Ik heb een paar dagen geleden mijn tests van 559-banden afgerond omdat ik naar 622 ben overgegaan.
Het waren, op één na, geen breedtes 40 en de Big Appels zijn niet smaller dan 50 leverbaar.
Toelichting: https://leonpoels.home.blog/2020/06/24/ ... ksverslag/
Afbeelding
loknor schreef:
do 02 nov, 2023 08:24
Suprêmes waren een aardig compromis. Licht, liepen erg goed en relatief lekbestendig. Op deze punten ook wel echt prettiger dan de Allmotion (sorry). Maar waar ze minder prettig waren is toch de bekende valkuil voor dat soort banden: nat/vies wegdek. Ik haalde ze in November altijd van mijn fiets voor winter contacts. Die lopen niet heel licht, maar die hebben een bizarre grip.
Ja, ik doe hetzelfde. Het is mij eerder opgevallen bij een bandenwissel in de winter bij vorst dat die Supreme enorm stug wordt bij lage temperaturen. En ook dat de grip vanaf november opvallend minder wordt (op schoon nat asfalt) en de rolweerstand opvallend hoger (2 winters waarvan 1 in Zweden). Echt een zomerbandje dus.

Almotion was er voor 26" alleen in een hele brede maat te krijgen. Op mijn 28" fiets had ik een 40mm Almotion, fietste prima, maar helaas vrij snel door karkasbreuk gesneuveld.
Bert van Sprang schreef:
do 02 nov, 2023 12:32
Schwalbe Marathon Racer 40-559 - lichter en soepeler dan de Greenguard en Plus, maar loopt zwaarder en weinig lekbescherming, oude achterhaalde techniek.
Helaas niet meer leverbaar als vouwband. Lekbescherming is ruim voldoende, alleen de wangen zijn wat kwetsbaar, maar wel erg soepel. Heb je zelf getest dat ze zwaarder lopen? Ik vond ze super om mee te fietsen.
Verantwoording van tot stand komen van mijn mening: ik heb van fietsvrienden vrij recent klachten gehoord dat ze 'm traag vonden. Bij zowel tests van Wim Schermer als bicyclerollingresistance.com scoort de Marathon Greenguard beter dan de Marathon Racer. (beiden tests uit 2015) Natuurlijk is de nodige scepsis wat mij betreft over deze tests op z'n plaats. Dan mijn eigen ervaring met de Marathon Racer: deze is vrij lang geleden (>10 jaar geleden) en dat was dat ie om de haverklap lek ging. Op gegeven moment was zelfs het loopvlak half losgelaten van het karkas en heb ik geconcludeerd dat deze band voor mij een mislukking was. Over rolweerstand heb ik toen weinig kunnen vaststellen voor mijzelf. Sowieso een hele andere tijd waarin banden sowieso slechter waren dan nu.
Nog iets aparts: bij bicyclerollingresistance.com scoort de Schwalbe Kojak zelfs slechter dan de Marathon Racer. Bij Wim Schermer scoort-ie beter dan de Greenguard (en dus veel beter dan de Racer). Mijn eigen ervaring is overeenkomstig met de tests van Wim Schermer, Kojak is iets sneller dan de Marathon Greenguard, dus niet overeenkomstig met bicyclerollingresistance.com. Of is dit readers/confirmation bias? Het blijft soms nattevingerwerk, en er zijn heel veel variabelen zoals rijdersgewicht, druk, temperatuur, ruwheid van de weg, slijtage van de band, productiejaar, productiekwaliteit, enz enz. In ieder geval heb ik zelf wél ca 15000km met de Greenguard gereden en vond ik 'm beslist niet traag, wel heerlijk lekbestendig, maar helaas ook behoorlijk oncomfortabel en lawaaiïg.
Ik heb nog twee sets greenguards. Een set voor 26" en een set voor 28". Misschien moet ik ze toch eens verkopen, met vermelding van die tests, maar niet aan vrienden. Of ik bewaar ze voor in een nucleaire hongerwinter. Maar nu er mee fietsen? Nee, toch maar niet.
Welke banden komen op jouw nieuwe fiets, of ga je met de gemonteerde banden fietsen?
Dat is een heikel punt. Ik heb namelijk vorige week precies de ontploffende banden van Bert vS besteld. Ik krijg nu steeds mailtjes waar ze zijn tussen Dresden en hier. Ik kan ze natuurlijk terugsturen...
Op dit moment zitten de Almotions van mijn stadsfiets er op als test. Die zijn fijn, hebben zich qua robuustheid bewezen maar zijn wel wat smal.

Edit 17.43 u: doosje is hier.

Info: op de band (Almotion v-guard 50-622) staat max 4,5 bar. Op een briefje erbij staat max 5 bar bij haakloze velgen.
Leon schreef:
za 04 nov, 2023 16:52
Dat is een heikel punt. Ik heb namelijk vorige week precies de ontploffende banden van Bert vS besteld. Ik krijg nu steeds mailtjes waar ze zijn tussen Dresden en hier. Ik kan ze natuurlijk terugsturen...
Op dit moment zitten de Almotions van mijn stadsfiets er op als test. Die zijn fijn, hebben zich qua robuustheid bewezen maar zijn wel wat smal.

Edit 17.43 u: doosje is hier.

Info: op de band (Almotion v-guard 50-622) staat max 4,5 bar. Op een briefje erbij staat max 5 bar bij haakloze velgen.
Echt, een losbriefje dus nog niets vermeld om de wikkel die je normaal om de band ziet hangen.
Logisch en opvallend.
Deze zitten in een 'luxe' doos, zoals deze:
(plaatje ergens van internet gelinkt)
Afbeelding