Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekking fiets met 3x8 - crankset vervangen / welke trapas? - Forum Wereldfietser

Trekking fiets met 3x8 - crankset vervangen / welke trapas?

Hallo allemaal, mijn eerste bericht hier. Bijna 50, IT'er, midden Nederland. Onlangs heb ik samen met mijn vrouw een aantal dagen een fietstocht in Nederland gemaakt en ik was erg enthousiast. We denken aan een langere fietsvakantie volgend jaar.

Nu heb ik een fijne fiets, ongeveer 20 jaar oud - geen echt onderhoud gehad door de jaren heen - en wilde die als project gaan opknappen. Velgen en frame zijn nog 'prima'. Een nieuwe/andere kopen kan altijd nog. Zo kwam ik op dit forum terecht en heb veel geleerd over kettinglijn, zaken vervangen etc.

Vorig weekend begonnen, alles uit elkaar halen (eerst gereedschap gekocht), alles schoonmaken en alvast wat nieuwe zaken besteld: binnen-/buitenbanden, remblokjes, cassette (8v 11-32, zelfde grootte als er in zat), 2 derailleurwieltjes, ketting, derailleur- + remkabels binnen/buiten. Alles Shimano, tot zover snap ik het.

Vandaag heb ik het crankstel eraf gehaald en de trapas eruit gehaald (Shimano BB-UN40, 68/1.37x24, LL113). De voorbladen (22-32-42) wil ik vervangen. Een nieuw crankstel is echter goedkoper dan nieuwe bladen. Nu kwam ik op het Shimano Acera FC-M361 crankstel met 22-32-42 uit, 170mm. Zo veel mogelijk dezelfde maten aangehouden. Volgens mij zou dat moeten passen op mijn fiets? Ik zie weinig andere triples voor een 8v.

Echter, ik las dat het nieuwe crankstel een offset heeft van -4mm. Wat betekent dit nu voor de nieuwe trapas? Dat ik er eentje van 113 + 4 + 4 = 121 nodig heb? Die kan ik niet vinden (wel 122,5) of reken ik verkeerd? Ik ga er even van uit dat de kettinglijn achter niet is veranderd, omdat ik een cassette heb genomen met dezelfde afmetingen. Dus hoe weet ik nu welke trapas ik het beste kan bestellen bij dit crankstel? Of is er een geschikter crankstel hiervoor?

Fijn als jullie even zouden willen meedenken!

Veel dank, Ralph

Afbeelding
Volgens Rose heb je een 122mm trapas nodig:

https://www.rosebikes.nl/shimano-acera- ... den-667938

Bike24 heeft het over 122,5-123mm:

https://www.bike24.nl/producten/60442

Echter, uit de Shimano-specificaties maak ik op dat er twee versies van dat crankstel zijn. De een vraagt 113mm, de ander 126:

https://si.shimano.com/en/pdfs/si/0094A ... 01-ENG.pdf

Even goed kijken welke versie je koopt, zou ik zeggen.
Halo Ralph

Net hetzelfde voorgehad bij het omwissel van de originele krankset van een koga Terraliner van het jaar 1997.
Losse bladen of het volledige krankset zijn bij Shimano niet meer verkrijgbaar.
Dus een Acera FC-M361 crankstel met 22-32-42 gekocht.

Nooit aandacht besteed aan de kettinglijn en enkel bij het monteren vastgesteld dat bij wijze van spreken alles 1 blad meer naar binnen stond. Dus kleinste blad onbereikbaar voor de derailleur en dan schakelen van midden naar groot waar dus vroeger klein en midden zat. Ruw geschat 5 MM verschil.
Mijn trapas is 110mm , dus bij een lokale fietswinkel een 117mm gekocht. Exact dezelfde lijn was het nog niet want de voorste derailleur heel licht moeten bijregelen.

In jouw geval en op voorwaarde dat de huidige krankset geen offset heeft zou je dus van 113 naar 122 gaan. Overdrijf niet naar126 want dan ga je misschien tegen je kettingkast lopen.

Let ook eens op de wat eigenaardig gevormde kettingbeschermer die er al op zit.
Volgens mij zijn de bladen van je huidige crankstel vervangbaar.
Het zou zo maar kunnen dat je die heel makkelijk over kan zetten van je nieuwe naar je oude.
Dan heb je dezelfde trapaslengte nodig :)
non-fixie schreef:
vr 27 okt, 2023 00:28
Echter, uit de Shimano-specificaties maak ik op dat er twee versies van dat crankstel zijn. De een vraagt 113mm, de ander 126:

https://si.shimano.com/en/pdfs/si/0094A ... 01-ENG.pdf

Even goed kijken welke versie je koopt, zou ik zeggen.
volgens mij staat er dat er een BB-UN en een BB-ES versie is (dus vierkant vs octalink). Voor BB-UN pak je dan de 122mm.

Of inderdaad wat M276 zegt, kijk eens of de nieuwe bladen zo op het oude cranksetje passen.
op de versie van dit FC-M361 crankstel mét de kunststof beschermrand: draai aan de achterkant 4 schroefjes los en dan haal je de beschermrand er zo af.
Dank allemaal! Ik heb de set besteld en een trapas van 122. Ik ga er eens mee aan de slag en laat hier nog weten hoe het allemaal loopt.
Of je een BB met offset nodig hebt hangt af van de crank, de oude zijn bijna allemaal gemaakt voor een symmetrische trapas, maar de nieuwe kunnen een offset nodig hebben, om ruimte maken voor e-shifters. De specificatie van de crank bepaalt welke trapas je nodig hebt.

Volgens Shimano heb je met de FC-M361 een 123mm as nodig voor een kettinglijn van 50mm. Maar ik vermoed dat jouw fiets geen kettinglijn van 50mm heeft, maar 45mm of 47,5mm. Dat kan je meten of opzoeken aan de hand van de datasheet van je originele crank (het typenummer staat op de binnenkant van de crank in het metaal). Als je een 45mm kettinglijn hebt, dan heb je een as nodig van 113mm, bij 47,5m heb je 118mm nodig.
Inmiddels heb ik de crankset vervangen met een trapas van 122mm. Alles lijkt goed te gaan met de kettinglijn. Voorderailleur afstellen kostte wat tijd, maar alles schakelt nu. Ga dit weekend even de kenninglijn echt opmeten.
Als je de voorderailleur van een triple afgesteld krijgt dan klopt de kettinglijn vrijwel zeker. De meeste 3x-derailleurs hebben nauwelijks 2 mm marge hierin.
Leon schreef:
wo 08 nov, 2023 19:13
Als je de voorderailleur van een triple afgesteld krijgt dan klopt de kettinglijn vrijwel zeker. De meeste 3x-derailleurs hebben nauwelijks 2 mm marge hierin.
dank voor de bevestiging, zal later nog even een filmpje maken als dat lukt. Ik had nog wel het idee dat de linker crank wat ver(der) naar buiten staan. Maar kan verbeelding zijn...
Leon schreef:
wo 08 nov, 2023 19:13
Als je de voorderailleur van een triple afgesteld krijgt dan klopt de kettinglijn vrijwel zeker. De meeste 3x-derailleurs hebben nauwelijks 2 mm marge hierin.
Ze hebben juist de ruimte voor de 2,5mm heen en weer, zodat je zowel MTB als road kan schakelen en mixen.
Dat is toch niet veel meer dan ik dacht. Als je aan elke kant 0,5 mm wilt om een beetje met de schroefjes te kunnen doen heb je dus 1,5 mm over. Dat lijkt me niet iets om je zorgen om te maken.
Ik ben trouwens blij met het 'eind'-resultaat. De 20 jaar oude trekking fiets helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Hergebruikt wat kon, vervangen wat moest, zoals ketting, cassette, derailleurwieltjes, crankstel, trapas, binnen-/buitenbekabeling schakel en rem, banden, remblokjes, verlichting, pedalen en standaard. En vast nog wel iets. Velgen, vork, stuur, shifters en derailleurs schoongemaakt en hergebruikt. Zadel(pen) komt nog. En ik moet nog iets met het stuur/grips i.c.m. rem/schakel. Zal ik een nieuw topic over starten. Veel geleerd in 3 weken tijd :-) Bijvoorbeeld dat je niet de binnenkabels zomaar uit het frame moet trekken. Was nog een paar uurtjes pielen met een ijzerdraadje. Nu wat tubes voor gekocht om het volgende keer goed te doen :-).

Voor de vastlegging nog de belangrijkste onderdelen.
- Buitenbanden 40x622 Marathon Almotion Evo Addix V-Guard
- Shimano Acera FC-M361 crankstel
- Shimano BB-UN300 (68 / 122,5 mm)
- Cassette CS-HG51 8-speed 11-32T
- MTB brake/shift kabelset Shimano
- M70T3 V-Brake blokjes
- CN-HG71C 6/7/8-speed ketting
- PD-GR500 Flat Pedals
- B&M IQ Myc N LED Headlight

Afbeelding
Ziet er weer pico bello uit!

Wat wordt de volgende fiets? :lol:
non-fixie schreef:
do 09 nov, 2023 18:40
Ziet er weer pico bello uit!

Wat wordt de volgende fiets? :lol:
Thanks! Die van m’n vrouw denk ik binnenkort:-)
zit het linker beugeltje van je achterdrager vast? er lijkt (op de foto boven de sleutel van je ringslot) een boutje met ringetje te ontbreken.

smeer alsjeblieft je voorvork een beetje. of hou dit bovenste deel (van de binnenpoten van je voorvork) schoon en vettig: dat verroest/verweerd vaak.
hoogframe schreef:
do 09 nov, 2023 21:30
zit het linker beugeltje van je achterdrager vast? er lijkt (op de foto boven de sleutel van je ringslot) een boutje met ringetje te ontbreken.

smeer alsjeblieft je voorvork een beetje. of hou dit bovenste deel (van de binnenpoten van je voorvork) schoon en vettig: dat verroest/verweerd vaak.
Goed opgemerkt! Boutje M5 inbus 15mm mist daar en die hadden ze niet bij de lokale bouwmarkt. Net als M7 20mm voor de stuurbevestiging. Komt komende week. Dank voor de voorvork tip, zal hem nog even extra insmeren.