Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 122 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2574 berichten
Poppink schreef:
zo 08 okt, 2023 09:28
En wat heb je voor ingenieuze constructie aan het zadel bevestigd.
Is al een heel ouwe aanwinst (zoekfunctie Leon, zadeltas):
Leon schreef:
do 08 mei, 2008 13:22
Een stuurtas als zadeltas: kan veel in en is afgeveerd:
[img]http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen/avaghon879-klein.jpg[/img]
Groeten,
Leon
Wel jammer dat het plaatje is verdwenen.

Carl
Die "lamp" is een bel. Als je goed kijk zie je dat ook de naafdynamo weg is.
De tashouder heb ik ooit gemaakt van stalen hoekijzer, aluminium strips en wat M5-boutjes en moertjes. Het werkt al sinds de jaren 90. Ik trof hem aan op foto's van mijn Gazelle in die tijd; hij gaat van fiets naar fiets en van zadel naar zadel. Ik zal er eens duidelijke foto's van maken vandaag of een andere keer.
Fotootjes van mijn tasbeugel, zo'n beetje mijn oudste aanwinst, uit ca. 1996?

Dit is de tas, deze is tamelijk nieuw. Een beugel en een riempje eronder. Merk op dat ik een boutje in de tas heb gemaakt omdat het riempje alleen een de stof vastzit. Het boutje gaat door de kunststof plaat van de tas.
Afbeelding

Dit is wat ik gemaakt heb. Het hele verhaal hangt op het feit dat deze Brookszadels net genoeg draad in de bouten boven de veren hebben om iets extra's er tussen te kunnen stoppen; het is dan ook best een kunstje - lees: een gepruts - om dat te doen. De hoekijzers waar de tas aan hangt zijn zwaar. Ik had in een testversie een maatje lichter, maar die bogen al in de eerste tocht door. Gehard stalen hoekijzers zouden lichter zijn, maar het is ook veel lastiger om daar een gaatje in te boren.
Afbeelding

Zo zit ie er op.
Afbeelding

Zo ziet het er van onderen uit. Het dwarsbalkje dat de Brookszadels tussen de veren hebben is handig om het riempje aan vast te maken. Bij een testversie viel de tas er bij mountainbiken wel eens half af en bleef aan het riempje hangen. Bij de uiteindelijke versie is er minder speling en gebeurt dit niet. Op de eerste foto kun je zien dat ik de verticale aluminium strips wel eens heb omgedraaid vanwege slijtage. Ik heb die stukjes ook wel eens vervangen. De tasbeugel slijt ook, maar iets minder en minder dan de tas zelf slijt.
Afbeelding
IMG_0171.jpeg
Gebruikt koffertje gekocht met fietsonderdelen.
bike friday ?
Grandonneur schreef:
zo 08 okt, 2023 00:17
Een comfortabel crankstel?
Absoluut. De cranklengte is natuurlijk een factor, maar ook de breedte (de Q factor of Quack factor). Ik hou van smalle cranksets, zoals die van Stronglight en Spécialités TA. Veel moderne triples zijn gebaseerd op MTB-ontwerpen en nogal aan de brede kant.

De Stronglight 49D met TA-bladen op de Snel van mevrouw non-fixie. Veel smaller en lichter wordt het niet:

Afbeelding
Een van mijn eigen nieuwe aanwinsten van vandaag. Van de beurs in Berlicum. Een Altenburger Champion-derailleur. Mist een wieltje en een moertje, maar lijkt verder in goede staat (afgezien van het vuil dan). Voor 1 euro mag je echter niet zeuren.

Mooi ontwerp. Doet wel wat denken aan de Nivex. Ben wel benieuwd wat hij kan hebben, qua range:

Afbeelding

Zo ziet 'ie er op een fiets uit (foto geleend van Rennradnews):

Afbeelding
ronaldi schreef:
zo 08 okt, 2023 21:24
IMG_0171.jpeg
Gebruikt koffertje gekocht met fietsonderdelen.
Is een breakaway, normaal frame maar deelbaar.
Setje gebruikte Carmina-cranks van Spécialités T.A. De meegeleverde spider is er een van de vele (14!) die los verkrijgbaar zijn voor deze cranks. Deze heeft een wel bruikbare steek van 130 mm voor de twee buitenste bladen en 74 mm voor het binnenste blad.

Afbeelding
Eens had ik een oude crankset en daarvan was het schroefdraad voor de cranktrekker verrot. Komt dat vaker voor bij gebruikte sets?
Dat kan altijd bij een gebruikte crank.
Maar dit is te repareren met een schroefdraadinzet die er van schillende merken zijn, de bekendste is Helicoil. https://www.icetoolz.com/ec99/rwd1111/p ... gory_id=88
Ik kan me voorstellen dat wanneer een fiets lang buiten stast er er zich een laag (pekel)water tussen het dopje en de fijne aluminium(?) schroefdraad nestelt de corrosie zijn werk goed kan doen.

Het zou beter zijn om geen dopje te gebruiken of op zijn minst een met een spleet zo breed dat er geen water tussen blijft hangen. Plus veel vet.

DaVinci: de link gaat naar een reparatieding voor de pedaalschroefdraad. Is er ook zo'n ding voor de crancktrekkerschroefdraad?
Sorry, te snel gelezen, ik dacht dat het over de pedaalschreofdraad ging.
Of deze er ook voor de cranktrekkerschroefdraad is weet ik niet.
Technische update van de gemoedsrust:

Na vele jaren heb ik nu mijn (niet meer ondersteunde) fiets-GPS tracker vervangen door de wat modernere Smarttag2 van Samsung.

Geen SIM meer nodig en geen maandelijkse batterijlading van de GPS meer. Volgens Samsung gaat de CR2032 batterij van de nieuwe Smarttag 500 a 700 dagen mee. Wel word ik nu helemaal afhankelijk van het Galaxy-netwerk.

Ik heb al eentje van de set van 4 aan mijn woonwerkfiets bevestigd. Een tweede komt aan mijn reisfiets. Een derde mogelijk in de baggage. De vierde? Nog geen bestemming.
20231105_085153.jpg
Waar bevestig je deze onopvallend aan je fiets?
En hufterproof zodat hij niet makkelijk te verwijderen is.

Herman
HAK aka Herman schreef:
ma 06 nov, 2023 20:43
Waar bevestig je deze onopvallend aan je fiets?
Terechte vraag. Ik heb een tijdje aan mijn fiets staan snuffelen om de beste plaats te vinden. Niet makkelijk. Uiteindelijk is het toch de standaardplaats geworden: onder het zadel. Mijn zadel heeft onderaan een lange stelschroef die bijna helemaal tot tegen de onderkant van het zadeldek komt. Die schroef heb ik even teruggedraaid, de ring van de smarttag errond geschoven en de schroef terug aangedraaid. Even de smarttag vlug verwijderen zonder sleutel kan dus niet. Opdat het ding niet zou rammelen heb ik het verder met ducttape vastgekleefd aan de onderkant van het zadeldek. Niet perfect, maar het werkt en is onzichtbaar.

Mogelijk komen er binnenkort setjes op de markt om alles mooier te bevestigen aan de fiets (zoals er al bestaan voor de oude Samsung smarttag - zadel en drinkbushouder - en de airtag van Apple - ingewerkt in een fietsbel of stuurpen).
Ik heb alles bij elkaar voor twee wielen. Nu volgt het leuke deel.
Afbeelding

Gewichten:
40x nippel 16, met zakje: 50 g
40x nippel 12, met zakje: 38 g
80x spaak DT Comp 2x1.8x2x292: 519 g
Achternaaf incl. QR: 430 g
Voornaaf incl. QR: 201 g
Velglint 2 stuks zonder doosje: 30 g
Velg Exal ZX 19x622 per stuk 635 g
Setje 35mm Gravelkings. Te breed voor de meeste van mijn fietsen en ook de zijwanden hadden qua kleur wel iets lichter gemogen, maar ja, ze waren in de reclame en ik wil ze wel eens proberen.

Afbeelding
Aniphys schreef:
ma 06 nov, 2023 21:15
HAK aka Herman schreef:
ma 06 nov, 2023 20:43
Waar bevestig je deze onopvallend aan je fiets?
Terechte vraag. Ik heb een tijdje aan mijn fiets staan snuffelen om de beste plaats te vinden. Niet makkelijk. Uiteindelijk is het toch de standaardplaats geworden: onder het zadel. Mijn zadel heeft onderaan een lange stelschroef die bijna helemaal tot tegen de onderkant van het zadeldek komt. Die schroef heb ik even teruggedraaid, de ring van de smarttag errond geschoven en de schroef terug aangedraaid. Even de smarttag vlug verwijderen zonder sleutel kan dus niet. Opdat het ding niet zou rammelen heb ik het verder met ducttape vastgekleefd aan de onderkant van het zadeldek. Niet perfect, maar het werkt en is onzichtbaar.

Mogelijk komen er binnenkort setjes op de markt om alles mooier te bevestigen aan de fiets (zoals er al bestaan voor de oude Samsung smarttag - zadel en drinkbushouder - en de airtag van Apple - ingewerkt in een fietsbel of stuurpen).
Misschien domme vraag. De afstand is 120meter. Als de fiets opgenomen wordt of mee weggereden; vindt het systeem dit niet meer terug vanaf een 120meter verwijdering van jezelf?
PatrickL schreef:
do 09 nov, 2023 09:02
De afstand is 120meter. Als de fiets opgenomen wordt of mee weggereden; vindt het systeem dit niet meer terug vanaf een 120meter verwijdering van jezelf?
Neen gelukkig is het niet zo beperkt. Vanaf er een Samsung Galaxy smartphone (het hoeft niet die van de smarttag eigenaar te zijn) in de buurt is, wordt de locatie vastgelegd en doorgegeven aan de eigenaar van de smarttag. Die eigenaar van die 'vreemde Galaxy' krijgt uiteraard geen info. Zo bestaat er dus wereldwijd een Galaxy netwerk (zoals er ook een iPhone netwerk is voor de Airtag). Dus zelfs wanneer mijn fiets zich aan de andere kant van de wereld bevindt kan de locatie achterhaald worden... zolang er maar ooit iemand passeert met een Samsung Galaxy (die niet te oud is). Dus terugvinden op een drukke plaats is een makkie. Je tag terugvinden in de jungle is een ander paar mouwen.

Dit filmpje illustreert mooi hoe het werkt.