Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur - wat zouden jullie doen? - Forum Wereldfietser

Stuur - wat zouden jullie doen?

Hier had ik geschreven over de revisie van mijn fiets: viewtopic.php?t=39016#start. Nu nog bedenken wat ik met het stuur doe. Het stuur is nu iets van 59 cm breed. De rem/schakelaars combi staan ver naar binnen, tegen de bocht. Ik houd dan zo'n 12 over voor een grip. Paar 'issues':

- eigenlijk vind ik het stuur (nog) iets te breed voor mij. Als ik schouderbreedte meet of mijn armen natuurlijk naar voren doe, kom ik op een handbreedte (buitenkant) van zo'n 49/50 cm.
- met mijn duimen zit ik nu al snel tegen de hendels van de shifters. De rem/schakelaars kunnen echter niet nog verder naar binnen.

Ik rijd er al 20 jaar op, dus het is niet ineens paniek. Ben wel op zoek naar opties. Bijvoorbeeld: een iets rechtere (en kortere) stuurbuis kopen, zodat de rem/schakel-combi greep verder naar binnen kan. En dan goeie grips erop monteren.

Uiteraard kan ik de combi greep ook vervangen, maar als dat niet nodig is, hoeft dat niet.

Alle tips zijn welkom, dank alvast.

Afbeelding
Afbeelding
ik vind het heel lastig om van de plaatjes en maten van sturen op onderdelensites duidelijk te krijgen welk iets ander stuur ongeveer even goede positie zal geven (en meer ruimte voor shifters door andere plek van de knik).
ik zou hier 'the proof of the pudding is in the eating' toepassen: uitproberen van 1 of 2 andere stuurbochten.
zou het plaatsen van de shifters op de stuurpen je helpen? (met zo'n klemband, dat is er voor 3x7 en 3x8)
Het zijn óók de remmen hè, liever niet op de stuurpen :wink:

Om te beginnen lijkt het of de grepen erg ver naar beneden gedraaid staan. Als je de hand/vingers strekt in het verlengde van je onderarm, tikken ze dan de greep aan? Omhoog draaien geeft wellicht ook iets ruimte om de klem door te schuiven.
Grandonneur schreef:
do 09 nov, 2023 14:33
Om te beginnen lijkt het of de grepen erg ver naar beneden gedraaid staan.
+1
Geef die maar eens een flinke zwaai en probeer.
Dat was ook mijn idee, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de stand van de hand op het stuur, als je die stand niet kan aanpassen door een andere zithouding of lichamelijke beperking dan zul je moeten roeien me de riemen die je hebt.
Probeer eens https://whatbars.com/
Ik heb de hendels naar buiten gedraaid, zodat de remhendels in lijn zijn met m'n onderarm. Verder kan nog, maar helpt niet veel en voelt niet fijn. Probleem is steeds dat de schakelindicator tegen de bocht aan komt. Dat is op zich niet het probleem, maar wel dat er maar zo'n 11,5 cm buis over is. Ik had nieuwe grips gekocht, maar die passen niet. Ik kan ook geen fijne kortere modellen vinden.

De geometrie van het stuur is overigens niet verkeerd, buis staat zo'n 35 graden naar binnen. Oftewel, als ik nu nog goede grips kan vinden van zo'n maximaal 11 cm, is het ook opgelost! Ik kan deze bestaande ook 'verkeerd om' monteren (sluiting aan de binnenkant), maar misschien kent iemand goede die kort genoeg zijn. De bekende Ergon zijn allemaal iets van 130mm dacht ik te lezen.

Afbeelding
7mm is zo van de grips afgesneden. Toch?
Andersom monteren heeft voor zover ik zie met dit type handvatten geen nadelen, dus dat zou ik eerst proberen. Een ander stuur zou wel of niet fijner kunnen zijn maar nog smaller lijkt me geen verbetering, zeker niet met zo'n 'backsweep' (kromming). Je moet nog wel je ellebogen ergens kwijt kunnen. Die vuistregel dat stuurbreedte gelijk zou moeten zijn aan schouderbreedte vind ik niet nuttig. Het moet comfortabel voelen en tegelijkertijd genoeg controle geven over je fiets, ook bij een hobbelige afdaling. Hoe smaller je stuur, hoe 'nerveuzer' het stuurgedrag. Hiermee wil ik niet zeggen dat je naar het andere uiterste moet gaan met een modern MTB-stuur van 80cm breed want dat is lastig in stadsverkeer en deuropeningen en kan vermoeiend zijn voor de spieren van schouders en bovenarmen. Maar 50cm is wel heel smal, zo smal zie ik alleen soms fietsers op fixed gear fietsen en dat ziet er meestal vrij lachwekkend uit.
de meeste schakelindicatiedingetjes zijn te demonteren dan heb je er geen last meer van. Je merkt vanzelf of je wel of niet verder kan schakelen.