Additionally, paste this code immediately after the opening tag: klapband - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

klapband

De hypothese dat de band van de velg gefloept is en de velg het gat gemaakt heeft lijkt me nu dus best sterk.
De scheur op de eerste foto is namelijk zo te zien niet helemaal door. Links van het gat zien we nog een beschadiging zonder dat er een opening ontstaan is (tenzij de foto bedieglijk is). Dat krijg je niet als je een weefsel scheurt door er kracht op uit te oefenen. Dan krijg je een opening tot op het einde van de scheur.
Ook is de scheur ietwat schuin. Dat is ook onlogisch. Een scheur in een band zou je verwachten met de draden mee, 90 graden haaks of in de lengte van de band, dat laatste meestal langs de velgrand. Of de wang van de band was heftig beschadigd zonder dat je het wist.
Goed balen van de velg. Is die nog recht? Wat ga je doen? Schuurpapier eroverheen zwarte spuitbus en er nooit meer aan denken? Haakvelgen kopen?
Da's een best gat! Zonde van de velg idd.
reactie Schwalbe:
Hookless bzw. Straight Side-Felgen dürfen nur mit TLE/TLR-Reifen (Tubeless Easy/Tubeless Ready) kombiniert werden. Diese Reifen können sowohl mit Schlauch als auch Tubeless auf Hookless-Felgen eingesetzt werden. Die vom Laufrad-/ Felgenhersteller angegebenen, kompatiblen (Tubeless) und Reifenbreiten müssen berücksichtigt werden. Insbesondere die mindest-Reifenbreiten. Diese Einschränkung gilt unabhängig vom Einsatzzweck (MTB, Gravel/Cross, City/Tour, Rennrad).
Dus id alleen TLE op haakloos. Ik zou nu kunnen overwegen terug te gaan naar een velg met haak. Velg met haak (binnenbreedte 23 mm) 620 gram (Ride Rival 23), velg zonder haak (binnenbeedte 24 mm) 430 gram (Rad15 Ozone 24). Schwalbe Marathon Almotion TLE 835 gram en V-guard 660 gram, dus haak en V-guard 15 gram zwaarder :D .
Iemand een lichter alternatief met schuine spaakgaten met binnenbreedte van 23 of 24 mm?
"dus haak en V-guard 15 gram zwaarder :D ."
Je vergeet in de berekening dat je in de ene situatie wel en in de andere geen binnenband gebruikt.
Bert van Sprang schreef:
wo 08 nov, 2023 14:52
Iemand een lichter alternatief met schuine spaakgaten met binnenbreedte van 23 of 24 mm?
DT Swiss GR 531? Alleen geen idee hoe de spaakgaten staan (al denk ik dat DT Swiss die wel schuin zet). 535 gram.
Leverbaar met 24, 28 of 32 gaten.
Je vergeet in de berekening dat je in de ene situatie wel en in de andere geen binnenband gebruikt.
Nee, want ik wil voorlopig echt niet zonder binnenband op pad.
Ik denk niet dat je het leuk gaat vinden om met binnenband een TLE-band te fietsen. Ik heb het gedaan maar was het na een tijdje beu.
Dat denk ik ook niet. Daarom op zoek naar beste alternatief. De DT Swiss GR 531 lijkt me een goede optie. Ik kan alleen niet vinden of hier de spaakgaten schuin zijn geboord, als dit zo is en de spaken hergebruikt kunnen worden dan wordt het deze.
Leon schreef:
wo 08 nov, 2023 16:28
Ik denk niet dat je het leuk gaat vinden om met binnenband een TLE-band te fietsen. Ik heb het gedaan maar was het na een tijdje beu.
Want? Te veel moeite om de band van en om de velg te krijgen bij een lekke band?

Je rijdt nog wel steeds met binnenbanden? De keuze voor een buitenband daarvoor wordt wel steeds beperkter.
Het reed gewoon zwaar. (En de montage was idd ook zwaar ***)

Je opmerking dat ik nog steeds met een binnenband rijdt vind ik wat zwaar aangezet. Ik ben niet bang dat ik binnen een paar jaar geen banden meer kan krijgen voor mijn fiets.
Leon schreef:
wo 08 nov, 2023 18:53
Je opmerking dat ik nog steeds met een binnenband rijdt vind ik wat zwaar aangezet. Ik ben niet bang dat ik binnen een paar jaar geen banden meer kan krijgen voor mijn fiets.
Oh ik rijd ook nog steeds met binnenbanden hoor. Maar ik merk wel dat de keuze op sommige vlakken (iig MTB- en gravelbanden) wel kleiner begint te worden. Misschien niet qua productie maar wel qua verkrijgbaarheid.
Ja, ze verkopen je liever een nieuwe gravelbike dan een setje Big Apples voor 45 euro per paar waar je weer 10.000 km mee verder kunt.
Bert van Sprang schreef:
di 07 nov, 2023 14:43
Bij deze foto's van velg en band.
Is deze hypothese al voorbij gekomen:
- wang gescheurd door fabrieksfout of scherp voorwerp op de weg dat je gemist hebt
- band leeg en loopt van velg af
- velg beschadigd door direct contact met wegdek. heb je geremd op dat moment?
Beschaamd moet ik hier melden dat de bewuste velg helemaal niet haakloos is. Bij het samenstellen van mijn fiets zijn we op een laat moment geswitcht van een haakloze naar een gehaakte velg, omdat de haakloze, lichtere velg niet voldoende gewicht toeliet. Dus mijn conclusie: Klapband door bestaande beschadiging in band of slechte band. Wellicht van de velg gelopen doordat de band wat ruim was (makkelijk zonder bandenlichters van de velg te lichten). Helaas velg zoveel beschadigt dat schuren en bijlakken niet voldoende is: ril voor band ingedeukt. Conclusie: zelfde velg en band besteld, er van uitgaande dat het een eenmalig geval van pech was.
Ik heb gisteren mijn nieuwe Almotion V-guard op de oude velg gelegd en geconstateerd dat deze er wel heel makkelijk op (en af) gaat. Ook de Marathon Racer die ik er tijdelijk heb opgelegd krijg ik er zonder bandenlichters af, maar daar moet ik wel wat meer moeite voor doen. Dit is wel een punt van zorg voor mij. (ps Velg wordt nog vervangen)
Bert van Sprang schreef:
wo 22 nov, 2023 10:55
Ik heb gisteren mijn nieuwe Almotion V-guard op de oude velg gelegd en geconstateerd dat deze er wel heel makkelijk op (en af) gaat. Ook de Marathon Racer die ik er tijdelijk heb opgelegd krijg ik er zonder bandenlichters af, maar daar moet ik wel wat meer moeite voor doen. Dit is wel een punt van zorg voor mij. (ps Velg wordt nog vervangen)
Er zijn drie dingen te verzinnen waarom een band gemakkelijk van de velg te halen is:
a. De hieldraad is ruimer dan de norm.
b. De velg is kleiner dan de norm.
c. De velg is diep van binnen.

"a" sluit je een beetje uit door te zeggen dat ook de Racer er gemakkelijk op en af gaat. Op een gehaakte velg is het niet echt te testen maar op een haakloze velg zou je gemakkelijk het verschil moeten kunnen zien tussen een correcte band en een te ruime en wel aan de afstand tussen de velgrand en een van de richels op de band. Op een andere manier meten lijkt me vrijwel onmogelijk.
"b" lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk en kun je zelf opmeten door de diameter van meerdere velgen, met een standaard DHZ-meetlint, aan beide kanten in zeker 4 richtingen te meten. Het zou me verbazen als je de waarden meer dan 1 mm uit elkaar liggen. (De as zit wel in de weg)
"c" is erg verschillend bij verschillende velgen. Ik heb velgen gehad waar ik de banden ook met de vingers kon afhalen en velgen waarbij het zelfs met bandenlichters een worsteling was. Het is niet zo dat een opgepompte band sneller van een diepe velg afknalt, wel dat een eenmaal lege band er tijdens de paniekstop sneller van af zou kunnen lopen.
Om wat voor merk en type velgen gaat het precies? Dat heb je nog niet gezegd.
Ik denk wel dat het a is. Het demonteren van de Racer met de hand kost duidelijk meer moeite als het demonteren van de Almotion. Heb jij bij het monteren van jouw Almotion niet gemerkt dat hij er makkelijk op ging?
Bert van Sprang schreef:
wo 22 nov, 2023 11:37
Heb jij bij het monteren van jouw Almotion niet gemerkt dat hij er makkelijk op ging?
Nee. Het waren er trouwens twee. Eigenlijk waren het er vier want ik heb tijdelijk de (smallere - 40, maar verder identiek van type) Almotions van de stadfiets er op gehad. Ik heb geen verschillen gemerkt.
Jij hebt ook nog een tweede band, op het voorwiel, toch? Je zou daarmee wat kunnen proberen. Of je komt hier naartoe, houden we een middagje bandwisselen... :D :wink: :idea: :shock:
De Racers zijn toch draadbanden en geen vouwbanden? Dat kan ook uitmaken voor jouw gevoel.
Mijn Racers zijn vouwbanden, die had ik op voorraad gekocht :D .
Bert van Sprang schreef:
wo 22 nov, 2023 10:55
Ik heb gisteren mijn nieuwe Almotion V-guard op de oude velg gelegd en geconstateerd dat deze er wel heel makkelijk op (en af) gaat. Ook de Marathon Racer die ik er tijdelijk heb opgelegd krijg ik er zonder bandenlichters af, maar daar moet ik wel wat meer moeite voor doen. Dit is wel een punt van zorg voor mij. (ps Velg wordt nog vervangen)
Ter geruststelling: ik rij al jaren tot grote tevredenheid met Challenge Strada Bianca-vouwbanden op sommige van mijn fietsen. Nieuw is het best een worsteling om ze op de velg te krijgen, maar eenmaal ingereden vallen ze zo ongeveer van de velg als er geen lucht in zit. Toch pomp ik ze elke keer na een lek weer op tot ca 100 PSI zonder problemen.
YMMV.