Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen tussen de wolven? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wildkamperen tussen de wolven?

Ik vraag me dat idd. ook af; of het vooral in Nederland dan nog wel veilig is om te gaan wildkamperen.
Vooralsnog denk is dat de kans op een conflict met een hond en zijn baasje veel groter is,
Ik vind de lijsten van slachtoffers in Europa ook niet erg indrukwekkend.
Hier een wereldwijde lijst van doden en gewonden: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks
door marcelb » wo 05 apr, 2023 22:33
Zo te zien niks aan de hand dus. Momenteel kampeer ik ook in een wolven territorium.
Men vertelde mij, als de herten er zijn dan zijn de wolven er niet. En de herten zijn er. In ieder geval zal de wolf eerder achter de herten aangaan hoop ik. Morgen weet ik het.
heeft er iemand sinds 5 april iets van marcel b gehoord? :shock:
Momenteel onderweg naar Oman en n nu in Bulgarije. Onder de indruk van de hoeveelheid jakhalzen hier,wist ik niet, maar vannacht pas de eerste wolven geluiden.
Pier.
Edwin* schreef:
zo 06 nov, 2022 18:15

Het weghalen van de rasters en de hekken zou het probleem voor alle dieren op de Veluwe kunnen oplossen.
Wat de meesten niet weten is dat die rasters en hekken er niet voor niets zijn.
Wilde zwijnen kunnen varkenspest overbrengen naar de varkensfokkerijen als ze vrij baan hebben en dat is wat men in Nederland heeft besloten niet te willen.

Maar als de rasters en hekken op de Veluwe weggehaald moeten worden, haal dan eerst de hekken weg om de Oostvaardersplassen. Het is gewoon verschrikkelijk hoe ze de dieren daar opsluiten en door verhongering laten sterven. Dat is niet normaal. Als dieren in het wild honger hebben trekken ze weg naar de meer voedselrijke gebieden.

Als de hekken daarom heen weg zijn heeft de wolf meteen meer prooidieren tot zijn beschikking.
De kuddes van de Oostvaarderplassen zijn al gedecimeerd door jagers. De wolf kan er in, want die hekken hebben allemaal sluizen om in het gebied te komen. Haal je de hekken weg: de Flevopolder is ook een heel groot landbouwgebied met ook veehouderij. De Oostvaardersplassen worden verder begrensd door een 80 km/u weg langs het Markermeer in grofweg het noorden, Lelystad en Knardijk waar auto’s rijden in het oosten, dan de hoek om dan hebben we de Lage Vaart en de A6 in het zuiden en weer de hoek om grenst het direct aan de ringweg rondom de bebouwde kom van Almere in het westen. Dus waar moeten die wilde dieren precies naartoe? Lelystad of Almere in, zwemmen in het Markermeer of kapot gereden worden op de A6?

Tip: fiets eens een rondje om de Oostvaardersplassen, is 35 kilometer.
Het idee voor de ecologische verbindingszone bij Zeewolde is al sinds 2009 in ontwikkeling, maar de zone kwam er nooit. Het Rijk besloot in 2010 niet bij te dragen aan de totale kosten van ongeveer 400 miljoen euro. Toen de provincie in 2011 stelde alsnog genoeg investeerders te hebben gevonden, blokkeerden veertien boeren en particulieren samen met de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) het plan door succesvol bezwaar aan te tekenen bij de Raad van State.
Uit de krant in 2018, ooit was het de bedoeling een ecologische verbindingszone tussen de Oostvaardersplassen en de Veluwe: ik vond/vind het een superidee!
Belle schreef:
wo 08 nov, 2023 09:51
Dus waar moeten die wilde dieren precies naartoe? Lelystad of Almere in, zwemmen in het Markermeer of kapot gereden worden op de A6?.
Wildtunnels en ecoducten zijn toch niets nieuws meer?
Leon schreef:
wo 08 nov, 2023 11:07
Belle schreef:
wo 08 nov, 2023 09:51
Dus waar moeten die wilde dieren precies naartoe? Lelystad of Almere in, zwemmen in het Markermeer of kapot gereden worden op de A6?.
Wildtunnels en ecoducten zijn toch niets nieuws meer?
Allemaal tegengehouden door de boeren, die er land voor moesten afstaan. Het gedeelte dat wel gerealiseerd was, is nu een slingerend fietspad. Lijkt leuk, maar het pad staat vol met van die wilde runderen waar je onmogelijk 25 meter afstand van kunt houden.
Ikzelf vind dat de wolf niet meer thuis hoort in Nederland. Ze worden regelmatig doodgereden en dan hebben de puppies geen moeder meer. Nederland is geen Finland of Canada of zelfs Polen. We hebben geen ruimte voor uitgestrekte natuurgebieden waar enorme aantallen dienren en wolven hun gang kunnen gaan. Laten we dat beetje natuur wat we hebben goed onderhouden met hoogstens een kleine hoeveeld herten enzo en hou de aantallen goed onder controle. Wil je echte wilde natuur zien, Dan zul je toch naar andere heen moeten gaan. Met 18 miljoen mensen op zo kleine oppervlakte gaat dat niet meer.
Ik,snap echt niet waarom je wel herten wilt houden maar andere dieren wilt afschaffen. Zwijnen, vossen, bevers, marters, dassen etc. allemaal afschaffen?
Binnen de kortste keren blijkt dan dat het bijvoorbeeld stikt van de ratten of ander gespuis. En dan?
Nederland is geen gebied voor mensen met daarnaast stukjes natuur, maar Nederland is een habitat waar ook andere organismen dan de mens voorkomt. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn want zonder die organismen wordt het pas echt onprettig.
https://www.youtube.com/watch?v=T2K8vlMTRtM

Ik heb begrepen uit het filmpje dat de wolf in de 19de eeuw is verdreven of afgeschoten omdat er toen weinig wilde natuur was (bezet door veelal boeren) en de wolf (daarom) wel af en toe een mens of kind aanviel of doodde.

Als NL zo dicht bevolkt is en de wolf wil daar leven, dan wordt die kans wederom heel groot dat dat nu weer gaat gebeuren.
Vooral als een jonge wolf op zoek moet gaan naar een nieuw leefgebied om een nieuwe roedel te stichten, kan het zo maar zijn, dat hij in stedelijk gebied terecht komt en daar, alleen al uit nood, om zich heen gaat bijten.

Ik heb 3 wolven gezien, tussen een snelweg en een vaart (Den Bosch, Rosmalen) vorig jaar in november om 4.30 uur in de ochtend. Ik heb later gekeken op google. De groenstrook waar ze liepen, loopt iig. richting zuiden dood op rivieren; indien ze idd. zuidwaarts zijn getrokken, moeten ze daar op eoa manier een behoorlijk grote brug overgestoken zijn, met overdag iig. veel verkeer. In de echt wilde natuur, zal alleen al zoiets niet vaak voorkomen. De meeste mensen relativeren het gevaar van het 'spontaan' aanvallen van mensen door de wolf, maar ik ben echt bang.. dat ze (toch) onvoorspelbaar bijtgedrag gaan vertonen, wat in het verleden dus toch ook gebeurde..
Leon schreef:
wo 08 nov, 2023 19:10
Ik,snap echt niet waarom je wel herten wilt houden maar andere dieren wilt afschaffen. Zwijnen, vossen, bevers, marters, dassen etc. allemaal afschaffen?
Wel ik zei ook herten enzo, dus ook vossen en zwijnen en bevers enz, maar geen wolfen. Mischien had ik het beter moeten beschrijven.
Het is toch fantastisch dat wilde dieren (wolf - bever - ooievaar - aalscholver - otter - wilde zwijnen -zeearend - etcetera) zich spontaan weer in ons land vestigen cq zich goed verspreiden na uitgezet te zijn. Dit betekent voor mij dat we de afgelopen jaren toch iets goeds hebben gedaan. De aantallen zullen zich vanzelf stabiliseren en een wolf zal nooit de nabijheid van de mens opzoeken, mits wij ze niet gaan voeren bijvoorbeeld.
als je 'wild' genoeg doet en 'wild' beweegt tijdens het wild-kamperen, dan blijft alle fauna vanzelf op gepaste afstand :D
'De groenstrook waar ze liepen, loopt iig. richting zuiden dood op rivieren; indien ze idd. zuidwaarts zijn getrokken, moeten ze daar op eoa manier een behoorlijk grote brug overgestoken zijn, met overdag iig. veel verkeer.'

Ik had het erover met iemand en die zie: "Maar wolven kunnen gewoon zwemmen hoor."

okay.. :oops: :D
Alweer even geleden ,ik weet het, maar dit is toch te mooi om voor me te houden.
Op de terugweg van Oman naar Leeuwarden inmiddels met Lissabon - thuis bezig, ja, lange omweg.
Gisteravond gekampeerd op de heide tussen Jouques en Salernes, Aix en Var, Frankrijk..
Tijdens mijn avondeten begonnen de wolven voor de tweede nacht te huilen.
Nu was er een schaapskudde in de buurt met een Patou herdershond. Onwaarschijnlijk, wat een natuurgeweld als zo'n beest de wolven weghoudt, dit zou iedereen eens moeten meemaken. OK Dan moet je wel willen kamperen in maart.
Pier.