Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 124 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2574 berichten
Dat zijn toch andere klemmen dan op mijn Surly Ogre, waar je drie buitenkabels op kwijt kan - of die clips daarop passen, of perfect passen, is me niet echt duidelijk.
Fedor schreef:
do 09 nov, 2023 18:01
non-fixie schreef:
do 09 nov, 2023 17:58
Maar zie ik nou dat de achterremkabel met tiewraps op speciaal daarvoor aangebrachte beugeltjes is vastgezet?
Da's is toch heel vaak het geval?
In mijn tijd werden er ook beugeltjes op de framebuizen gesoldeerd, maar dan zo dat de kabel er doorheen geleid werd. Geen tiewraps, tyraps, zip ties, kabelklemmen, of hoe je ze ook wilt noemen, meer nodig.

Dat was nou nét het hele idee:

Afbeelding
DaVinci schreef:
do 09 nov, 2023 19:26
Om tyraps af te knippen heb ik dit tangetje:
https://www.elektramat.nl/knipex-elektr ... MLEALw_wcB
Het snijvlak ligt helemaal aan de zijkant en dan hou je geen scherp randje over.
Dit gebruik ik alleen voor tyraps, en niet om draden te knippen, dan blijft het tenminste scherp.
Die uit Enschede is een stuk duurder dan die uit Hengelo en in Groningen varieert de prijs tussen € 7,50, € 14,95 en €18,50, het verschil wordt duidelijk op de site van de fabrikant.
Ik heb zo'n tangetje. Heel vaak heel handig.
non-fixie schreef:
do 09 nov, 2023 21:55
Fedor schreef:
do 09 nov, 2023 18:01
non-fixie schreef:
do 09 nov, 2023 17:58
Maar zie ik nou dat de achterremkabel met tiewraps op speciaal daarvoor aangebrachte beugeltjes is vastgezet?
Da's is toch heel vaak het geval?
In mijn tijd werden er ook beugeltjes op de framebuizen gesoldeerd, maar dan zo dat de kabel er doorheen geleid werd. Geen tiewraps, tyraps, zip ties, kabelklemmen, of hoe je ze ook wilt noemen, meer nodig.

Dat was nou nét het hele idee: [foto]
Prima voor mechanische remmen en derailleurs maar niet handig als je een compleet hydraulisch remsysteem wilt monteren die met aangesloten leidingen incl. olie uit de doos komt.
R!k schreef:
do 09 nov, 2023 22:48
Prima voor mechanische remmen en derailleurs maar niet handig als je een compleet hydraulisch remsysteem wilt monteren die met aangesloten leidingen incl. olie uit de doos komt.
Maar die zul je toch vaak ook op maat moeten maken voor je fiets? Of leg je er dan gewoon nog een lus in (met nog een tiewrap)?
Ja vaak wel, zeker met een racestuur luistert het wat nauwer om de leiding op de juiste lengte te hebben maar met een 'recht' stuur is het volgens mij vaak wel gewoon goed genoeg met de voorgemonteerde lengte.
non-fixie schreef:
do 09 nov, 2023 21:55
In mijn tijd werden er ook beugeltjes op de framebuizen gesoldeerd, maar dan zo dat de kabel er doorheen geleid werd. Geen tiewraps, tyraps, zip ties, kabelklemmen, of hoe je ze ook wilt noemen, meer nodig.
Coole MTB's hadden zes eindstoppers op de bovenbuis gesoldeerd waar de buitenkabels naar beide derailleurs en de achterrem stopten en even later weer door gingen. Op de tussenstukken had je zo geen buitenkabel nodig. Dat scheelde gewicht!
non-fixie schreef:
do 09 nov, 2023 21:55

Dat was nou nét het hele idee:

Afbeelding
prQ0BkA.jpg
Ja, maar die dingen roestten weg, scheurden of braken af, waardoor er alsnog tape of zelfs schoenveters aan te pas moesten komen 8)
Leon schreef:
di 07 nov, 2023 13:37
Ik heb alles bij elkaar voor twee wielen.
Afbeelding
Aan de slag.
Afbeelding

Oversteken en ondersteken.
Afbeelding

Ongespannen.
Afbeelding

Dan het achterwiel.
Afbeelding

En we hebben twee wielen.
Afbeelding
R!k schreef:
vr 10 nov, 2023 08:58
Ja vaak wel, zeker met een racestuur luistert het wat nauwer om de leiding op de juiste lengte te hebben maar met een 'recht' stuur is het volgens mij vaak wel gewoon goed genoeg met de voorgemonteerde lengte.
Dank voor je toelichting. Ja, ik snap wel dat het zo makkelijker is, en vooral ook goedkoper.

Maar mooi?
Leon schreef:
vr 10 nov, 2023 09:12
Coole MTB's hadden zes eindstoppers op de bovenbuis gesoldeerd waar de buitenkabels naar beide derailleurs en de achterrem stopten en even later weer door gingen. Op de tussenstukken had je zo geen buitenkabel nodig. Dat scheelde gewicht!
Precies. En als je dan bedenkt dat dit de stand van de techniek in de jaren '40 van de vorige eeuw al was voor lichte toerfietsen, dan snap je dat ik een beetje teleurgesteld ben met beugeltjes voor tiewraps:

Afbeelding
Leon schreef:
vr 10 nov, 2023 10:20
Afbeelding
Zien er goed uit!
Vandaag ontvangen uit Frankrijk: een Idéale 90R:

Afbeelding

Afbeelding
En we hebben twee wielen.
Respect hoor! :!: 8)
Leon schreef:
za 07 okt, 2023 20:19
non-fixie schreef:
wo 04 okt, 2023 21:59
Leuke fiets, Leon! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Ongeveer dit {knipperdeplakplak}, maar misschien nog iets dikkere banden en eventueel een fraaier cranckstel :
Afbeelding
En nu hoef ik niet meer the photshoppen; hij is klaar:
(Het originaal staat hier)
Afbeelding

Er zitten wel een stuk of drie boutjes aan waarvan ik niet weet waar ze voor zouden kunnen dienen. Weten jullie het?
De eerste zit hoog onder de onderbuis:
Afbeelding

De tweede onder de liggende achtervork, maar alleen rechts:
Afbeelding

De derde boven de cassette:
Afbeelding

Hier een van de aangesoldeerde kabelgeleiders, met tiewrap.
Afbeelding

Wat me opvalt aan de Almotions 50-622 in vergelijking met de verder sterk gelijkende Almnotions 40-622 op mijn standfiets is dat de noppen van de nieuwe banden een stuk hoger zijn. Volgens mijn schuifmaat zijn de noppen op de schuine kant - tweede rijd naast de middenril - van de oude banden 1 mm en op de nieuwe bijna 2. Het is niet zo dat ik op de stadfiets dagelijks plat door de bocht ga en ze daardoor slijten.
Op zanderige grond worden die noppen een voordeel natuurlijk. :D Op droge gravel weet ik het nog niet. Helaas is de meeste gravel de komende vier maanden waarschijnlijk modder.
Afbeelding
De derde zou kunnen zijn om je ketting achter te haken als je het wiel er uit haalt.
Ik denk dat het kabels geleiders zijn. Die kan je vast schroeven om je kabels.

Mario
Leon schreef:
za 11 nov, 2023 16:20
Er zitten wel een stuk of drie boutjes aan waarvan ik niet weet waar ze voor zouden kunnen dienen. Weten jullie het?
De derde boven de cassette:
Afbeelding
IMG_0331.JPG
Voorraadje oogboutjes voor de montage van spatborden en (lichte) bagagerekjes.

Jan Heine doet alsof het juwelen zijn (https://www.renehersecycles.com/shop/eq ... -eyebolts/), maar gelukkig is er nog een Brabantse marktkoopman die ze gewoon voor drie kwartjes verkoopt. :D

Afbeelding
Maar zijn die van jou ook van RVS?
Dat vond ik vroeger (< 1992) wel een nadeel aan mijn fiets, dat dit soort boutjes, schroefjes, moertjes en nippeltjes grijs en daarna bruin werden.
Zorg er ook voor dat de spatbordstangen niet een te kleine diameter hebben, klemmen van het een aan het ander wordt dan lastig dan wel onmogelijk. (been there done that) (te dikke gaat natuurlijk ook niet werken, maar dat merk je een stuk sneller)