Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Randonneurs en brevetten - ervaringen - - Forum Wereldfietser

Randonneurs en brevetten - ervaringen -

Rondje om de kerk Venlo 28 oktober 2023



Proloog: na de zomer sprak ik een vriend over fietsen en motivatie. We rijden allebei redelijk solitair, race, mtb, gravel, woon/werk. Tijd vinden om op pad te gaan is de laatste jaren een flinke uitdaging, het gaat sinds kort de goede kant op. Soms spreken we eens samen af voor een rondje. Motivatie voor de wat langere afstanden, motivatie om ergens voor te trainen, motivatie om soms even kort weg van huis te zijn. We pikken het 200km brevet gereden vanuit Venlo als doel, de bewuste kerk ligt 100km verderop. Grappig om eens op deze manier Keulen in (en uit) te rijden. Al decennia op de hoogte van de wereld van brevetten maar toch eens met eigen benen zien hoe dat gaat bevallen.

Vrijdag: de keuze is gevallen op een hotelovernachting vlakbij de startlocatie. Op het gemakje in de middag die kant op, in het hotel de tijd genomen voor wat baantjes in het zwembad, een rondje sauna, een paar bladzijden in een boek en een glas bier in het café. Een rondje fietsen is leuk en aardig, maar dat kan thuis ook dus dan moet ik er hier maar meer uit halen dan wat thuis zou kunnen. Een short break noemen ze dat.

Zaterdag 4.00: een heel scherpe hoofdpijn. Vrijdag voelde ik hem al opkomen, spanning van de afgelopen weken die het lichaam wil verlaten? En heeft de hotelkamer nu zo’n ongemakkelijk klimaat of is mijn eigen thermostaat stuk? Ik ga nu toch geen koorts hebben. Wat dan straks? Niet gaan rijden met koorts. En dan? Wat is wijsheid?

Zaterdag 7.00: thermostaat lijkt weer goed geijkt. Opluchting. Wel fikse koppijn maar niks wat koffie, een royaal ontbijt en frisse lucht niet op zou kunnen lossen. Het weer voorziet in max 15 graden en wel vrijwel geheel droog, netjes voor de laatste dag zomertijd. De tasjes zijn gevuld met wat kleding en proviand, we rijden richting startlocatie.

Zaterdag 9.00 0km: er heerst een heel gemoedelijk sfeer op de fietsclub. Fietsers komen aan, praatje, kop thee, laatste dingen gereed maken. We worden aan de start verzocht met enkele wijze woorden vanuit de organisatie en de groep mag op pad. 50 fietsers? Misschien 60? Racefietsen, een enkele met spatborden, drager, ligstuurtje en/of verlichting. Veel tasjes uit het bikepackingschap. Mensen die gewend zijn aan véél uren onderweg. We rijden meteen Duitsland binnen via aardig natuurgebied. De grote groep versnippert langzaam in kleinere groepjes met een paar km/u verschil. Ik rijdt uiteindelijk op een heel ontspannen tempo hoog in de 20, laag in de 30, op zoek naar iets wat uren goed zou kunnen gaan. Sommigen rijden harder, 200km is dan ook een afstand die ook ‘gewone’ wielrenners nog goed kunnen verdragen. De route is landelijk, kriskras langs allerlei kleinere dorpjes en stadjes. Niet per se lekker doorrijden, de typische fietstrottoirs in de dorpjes, glibbermodder op de landwegen, aantrekkelijke vergezichten over de akkers. Wat zijn de Duitse stoplichten toch stom. Heel wat minuten staan wachten op niks en groen. De fietsers in dit groepje rijden over het algemeen prettig voorspelbaar, dat geeft ontspanning. Iedereen rijdt met navigatie, amper verrassingen in het verkeer. We maken bij de Flughafenbrücke een verplichte foto, voor de controle.
IMG_8233.jpg
11.30 60km: nog nooit in Düsseldorf geweest. Keulen ken ik vrij goed. Lieber arm in Köln als reich in Düsseldorf am Rhein, er is een eeuwenoude animositeit tussen de steden. Mij bevalt de etappe over de boulevard op een stille zaterdagochtend prima. In de stad valt het groepje verder uit elkaar. Bijvoorbeeld wij gaan een Bäckerei in voor een koffie met broodje, en tevens wissel ik mijn fietsbroek van lang naar kort. Het zeem van de lange bevalt me niet en daar kan ik straks problemen mee krijgen. Bij het verlaten van de stad treffen we wat fietsers met een wat lager tempo en besluiten dat het goed is zo. Energie sparen voor wat nog komen gaat is verstandig.
IMG_8247.jpg
IMG_8239.jpg
13.45 105km: Kölner Dom. De route richting stad was niet bepaald charmant maar hé, dat hoeft ook niet altijd. Afwisselend is het zeker en ik geef het gemiddelde nog altijd een 7. Verplichte foto voor de controle genomen voor de poort van de dom en nota bene via het werkelijk overvolle voetgangersgebied het centrum verlaten. Stapvoets, rustig aan, geen conflicten met de lokale aanjagers van de economie. Soort van gezellig is het wel, maar toch, eenmaal meer in een stadsparkachtige omgeving verder de stad uit komt er weer rust over ons. Na een krentenbol besluiten we met z’n tweeën door te rijden naar de volgende controle op 135km en daar wat meer tijd te nemen voor eten. De etappe kent open veld en wind tegen, de gespaarde energie kan ik hier goed inzetten. Lekker diep in de beugel, diep in de ademhaling, diep in de ontspanning. Een heel herkenbaar gevoel van endorfine voor mij in deze etappe.
IMG_8256.jpeg
15.45 135km: de onwerkelijke aanblik van Braunkohle Tagebau Hambach. Bizar dat het krachtenveld in Duitsland zo ligt dat dergelijk ingrijpen in het landschap mogelijk is. Het stomme is: ik vind het nog een soort van mooi ook. Op een surrealistische manier. De schoonheid van dystopie, mag dat? Tja, wie is het altijd met zichzelf eens. De aardige bediening van Forum :Terra Nova voorziet ons van Bratwurst met Pommes en o daar hadden we al een tijdje zin in! Behoorlijk ontspannen verlaten we de locatie, de fietsen staan te trappelen. Paar kilometer verderop pikken we een viertal fietsers op waarmee we (naar achteraf blijkt) terug naar Venlo zullen rijden. Windje draait nu half in de rug, dat was voorzien en die ondersteuning is welkom.

18.00 ongeveer: het tempo is heerlijk, in een groepje van 6 personen weet je snel wat je aan elkaar hebt. De ene is nu eenmaal wat sterker dan de ander. De ene leest wat makkelijker GPS, de ander klimt wat soepeler, de ander heeft wat meer bescherming nodig. Ik fiets zonder een noemenswaardig probleem, kracht en conditie zijn in orde. De korte fietsbroek in combinatie met Turbo zadel is geweldig vandaag, zelden zo weinig hinder van mijn kont gehad. Maar mijn GPS valt op enig moment uit. Het bijladen bij Terra Nova is blijkbaar niet goed gegaan. Jammer, want ik had graag wat kopwerk overgenomen maar zo komen we er ook. O ja. 18.00 en de eerste fluoriserende hesjes gaan aan, en kort daarna ook de verlichting. Het is zwaar bewolkt, het kan flink donker zijn op het Duitse platteland. Het is werkelijk genieten om in alle rust met zo’n groepje de avond in te rijden. De temperatuur zakt merkbaar maar zolang eten en inspanning op orde zijn is dat niet vervelend. In de verte zien we een groepje rode lichtjes een bocht naar links nemen.

19.15 211km: terug bij de fietsclub. Het lichaam helemaal in balans, de kop eigenlijk ook. Na vertoon van de bewijsfoto’s krijgen we een stempel op de kaart waarmee het uitrijden van dit brevet bevestigd is. Lieve mensen van de organisatie voorzien ons van een kom soep met een broodje, veel fietsers zijn alweer weg, een aantal komt nog binnen. Geen idee hoe ons ritme zich verhoudt tot ‘gemiddeld’. Dat doet er ook niet toe, want iedereen doet wat hem/haar het beste past en dan kom je vanzelf die mensen tegen die daar enigszins bij in de buurt komen.

Epiloog: dankzij het rondje om de kerk heb ik tijd voor mezelf gemaakt, tijd om te trainen, tijd om weg te gaan. Het lichaam heeft moeten werken en heeft dat prima verdragen. De dagen na het brevet voelde ik me sterker en beter in balans dan ervoor. Het is ronduit lollig om ineens een dag in Duitsland rond te fietsen. Gisteren ontving ik van mijn vriend een appje met een voorstel voor een volgende 200km brevet.
Leuk verslag, dankjewel! Ik wil al een aantal jaren een brevet rijden, en als eerste een 200 of uiterlijk 300 k, maar het kwam tot nu toe elke keer niet uit. De eerstvolgende in de buurt van Zuid-Holland die in droge omstandigheden gereden wordt, ga ik proberen te pakken.
Zodra de conditie en het lichaam het toe laten tenminste: een gravelrit eindigde vier weken geleden in een gebroken schouder… maar vanmiddag ga ik voor het eerst proberen om een rondje op de indoor trainer te fietsen.
Mooi sfeer verslag! Het trekt mij ook, maar ook bij mij is het er nog niet van gekomen.
Mooi verhaal en mooie foto's.
Dankjulliewel. Ik heb met plezier mijn ervaring opgeschreven. Merk dan wel dat ik wat foto’s maak als daar toevallig gelegenheid voor is, als je alleen bent stop je veel eerder ergens voor. Dat is soms wel jammer.

Sonny, steinnanke, zolang je denkt dat je lichaam uren op de fiets goed verdraagt, lekker een keer doen! Heb zelf helemaal geen ambitie voor 400, 600 of verder, maar je weet nooit. 200km in zuid-Holland met aardig weer, meld het hier even, wie weet kom ik dan ook wel :)
Grandonneur schreef:
ma 06 nov, 2023 10:57
Merk dan wel dat ik wat foto’s maak als daar toevallig gelegenheid voor is, als je alleen bent stop je veel eerder ergens voor.
Tja, hoe leg je aan een mede-brevetrijder (brevetteur?) uit dat je nog wat Raadplaatjes op voorraad moet maken?

:D

Carl
Heb genoten van dit verslag. Erg mooi verhalend geschreven!
Aardig om hier eens wat over het randonneuren te lezen.
Zelf neem ik al enige jaren regelmatig deel aan de brevetten in NL en in belgië. Het is een goede manier om eens een zaterdag lekker buiten te zijn op plekken waar je anders niet komt.
Ik weet nog goed dat ik tijdens mijn eerste brevet, ongetraind en wel, me na 150km ernstig afvroeg hoe die anderen dat toch flikten, zo'n afstand. Ik was bij de finish na ruim 200km "op"; nog langere afstanden leek me toen al helemaal een onmogelijke opgave.
Het doet wel wat met je referentiekader als het om afstanden gaat, zowel in positieve als in negatieve zin; waar ik vroeger op een fietstocht na 35km eens lekker een pauze nam, komt die behoefte nu pas tegen de 80km, voor meer "normale" fietsers een dagafstand. Het zorgt ervoor dat ik nu (ook juist op fietsvakanties) aanzienlijk grotere dagafstanden afleg, maar een bij-effect is wel dat er in het fietsen een soort randonneursachtige gejaagdheid is geslopen; voor je het weet rijd je in een soort doorkachel-modus aan alles voorbij. Dat kan op gespannen voet staan met het rustig genietend op fietsvakantie gaan, en juist regelmatig eens afstappen om wat te bekijken of te fotograferen en daarbij het vrije, niet door tijdschema's afgedwongen, gevoel te hebben dat ik altijd zo waardeer aan het fietsen.
Dus op niet-randonneursritten zoals fietsvakanties moet ik soms echt even in een andere, meer relaxte modus zien te komen, hoewel flinke dagsfafstanden ook wel weer een bepaalde voldoening geven.
Verder kan ik het brevetten rijden van harte aanbevelen, zeker in het winterseizoen, wanneer het zorgt voor een stok achter de deur om een dag buiten actief te zijn.
Heb ook een paar keer mee gedaan, met mn zoon, en zal dat hopelijk in de toekomst ook doen als het kwa planning een beetje past. De sfeer is erg ongedwongen, met gelukkig een beperkt publiek, en zonder echte competitie, dat maakt het leuk.
De stap naar 300km en snachts rijden heb ik (nog) niet genomen, dat is toch best een drempel. Zowiezo denk je altijd waar ben ik aan begonnen, maar eenmaal op weg is het ook weer erg lekker, en zorgt het georganiseerde er voor dat je het ook echt doet.

Inderdaad leer je dan om “kilometers te vreten”, als je leert om er bewust voor te kiezen en switchen tussen ‘relaxed’ en ‘kms vreten’ kan het erg van pas komen tijdens fietsvakanties. Dan kun je het inzetten om een veerboot te halen of saai lang stuk te overbruggen. Ook brengt het je taaiheid, wat van pas komt in lange beklimmingen of lange dagen als de camping verder weg is dan gedacht. Je leert ook welk tempo je lang kunt vasthouden en wanneer je jezelf te snel opblaast.
Mooie beschrijving. Lijkt me op zich best aantrekkelijk om "eens" een brevet te rijden (dan wel met een gravelbike) maar het tempo ligt over het algemeen echt op racefiets-tempo (28km/h of hoger). Dat is voor veel "veelfietsers" niet haalbaar, terwijl die wel vaak flinke afstanden kunnen afleggen, maar dan meer door lang te fietsen ipv snel.
Het kan best langzamer zolang je wel boven de 20km/h fietst (exclusief pauzes). Even nagezocht op randonneurs.nl, de eerste keer deden we het in rustig tempo in 11.40. Enige doel was op tijd binnen zijn. Mijn zoon was toen 11 (sommige kinderen hebben bijzondere hobbies); de training bestond uit een keer 175km de week ervoor en dagelijks 25km naar school/werk.

Later hebben we het een keer gedaan met als streven boven de 25km/h te fietsen, dat hielden we de laatste 25km niet meer vol, maar dat was ook door een kale polder met flink tegenwind.
Ik had ook begrepen dat het doel van brevets rijden juist het ongehaast afleggen van grote afstanden is, en dat je penalty’s krijgt als je te snel bent of in racemodus fair Play vergeet.
Maar ik heb nog nooit aan een brevet meegedaan, dus hoe dat in de praktijk zit weet ik niet.
De marges voor op tijd binnen komen zijn volgens mij wel ruim. In de langere afstanden gaat een hele nacht slapen moeilijk lukken denk ik.
Haast of snelheid is niet het hoofddoel bij een brevet, maar natuurlijk is een leuke tijd en een mooie gemiddelde snelheid een opsteker. Het is ook een signaal dat het lekker gaat, zeker als je je na afloop goed voelt.

Verder is snelheid betrekkelijk, voor de een is 25 bij een brevet van 200-600 km snel, een ander zal dat als relaxed ervaren.
In het verleden wel eens enkele brevetten gereden. Er vormen zich vanzelf meerdere groepjes, waarvan er een de langzaamste is.
Je hebt te maken met tijdslimieten. Voor 200km krijg je 13,5 uur. Voor 300km 20 uur.
Iedereen, of bijna iedereen, kan 15kmh rijden. Als je wat harder rijdt kun je ook nog pauzeren.
Leuk verslag, Grandonneur!

Ik ben meer een randonneur dan een wereldfietser, maar even wat nuancering van mijn kant. De 200km-brevetten trekken relatief veel wielrenners (en andere hardrijders). Als je wat rustiger fietst bij zo'n tocht, dan tref je voldoende randonneurs die met 20-22 km/h gemiddeld fietsen (exclusief pauzes) en die praatjes met je maken.

Hoe langer de brevetten, hoe minder hardrijders je ziet en hoe gemoedelijker de sfeer is. Omdat de minimale snelheid (incl. pauzes) is 15 km/h, moet je wel redelijk efficient doorfietsen maar niet erg snel. Persoonlijk vind ik het heerlijk om een nacht door te fietsen: je ziet alles om je heen tot rust komen en dan weer langzaam ontwaken. Of je kiest ervoor om een paar uurtjes met een bivvybag te slapen langs de weg.

En qua fietsen zie je alles voorbijkomen: naast racefietsen heb je gravelbikes, "vakantiefietsen", fixies, ligfietsen in allerlei soorten en maten, velomobielen, vouwfietsen etc
Leuk verslagje om te lezen, bedankt voor het delen :)

Ik zit zelf ook met een schuin oog te kijken om een keer mee te doen aan een brevettenrit. In eerste instantie een BRM200, en dan kijken of het wat voor mij is om langere afstanden te doen :)

BRM200 gaat me waarschijnlijk wel lukken, gezien het gemak waarmee ik de afgelopen fietsvakanties meerdere keren dagen van 150+ had. Daarna ook 1x vanuit huis een rondje van 200km gedaan en dat ging ook verrassend makkelijk 8)

Nu alleen nog de drempel overstappen om echt een keer mee te doen. Die maandelijkse ritten geven me wel meer een stok achter de deur om 'tussen de fietsvakanties door' wat fanatieker te blijven fietsen om in vorm te blijven; daar komt nu een beetje de klad in :lol:
Dat is precies waarvoor die brevetten heel goed helpen: stokje achter de deur om in gemoedelijke context aan conditie te werken.
Wat leuk om reactie te lezen van andere mensen die plezier hebben met het rijden van brevetten! en ook dat er meer mensen overwegen om het eens te gaan doen.

Wat betreft de snelheid. volgens mij moet je naarmate de afstand langer wordt vooral bedenken waar jij het eerst last of problemen van kunt gaan krijgen. en daar je eigen ritme op baseren.

Dat kan conditie zijn, of de kracht voor een stuk tegenwind of klimmen. Maar ook last van zitvlak, onderrug, nek, handen, voeten, kan uiteindelijk een probleem worden. en ook voeding, misschien wel mentale weerbaarheid, en nog wel meer.
Fiets je sneller, dan zit je minder uren op je zadel en dat kan mooi helpen om problemen elders voor te blijven. Als je er de conditie voor hebt. En andersom, als je makkelijk lang kunt blijven zitten mag het best wat langzamer om je conditie te kunnen sparen. Dat vind ik ook het mooie hiervan, er is niet één juiste manier ofzo, ieder zijn/haar eigen vrijheid, het kan allemaal.
Ik mis een beetje wat en hoe de deelnemers ervoor zorgen dat ze genoeg calorieën binnen krijgen. Of te wel hoe houd je, je motor draaiend.
WimB schreef:
ma 13 nov, 2023 19:57
Ik mis een beetje wat en hoe de deelnemers ervoor zorgen dat ze genoeg calorieën binnen krijgen. Of te wel hoe houd je, je motor draaiend.
Beetje flauw antwoord maar: eten. En dan afhankelijk van wat je voorkeur heeft. Voor mij is dat voor de tochten die ik doe (tot 200k) bij warm weer bidons met Tailwind, afgewisseld met regelmatig iets hartigs. Dadels, nootjes, boterham.
Vrienden die minder van zoet houden eten meer brood, bifi worstjes, bananen of een flinke lunch.

Jan Heine, van de mooie bandjes, eet vloeibaar voedsel tijdens zijn tochten, die overigens veel langer zijn.

Kortom, het is nogal persoonlijk.