Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Randonneurs en brevetten - ervaringen - - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Randonneurs en brevetten - ervaringen -

WimB schreef:
ma 13 nov, 2023 19:57
Ik mis een beetje wat en hoe de deelnemers ervoor zorgen dat ze genoeg calorieën binnen krijgen. Of te wel hoe houd je, je motor draaiend.
Het is essentieel om genoeg te eten en te drinken maar ook weer niet teveel ineens. Is ook sterk weersafhankelijk; kou doet duidelijken groter beroep op een goede planning; ik strandde tijdens een vroeg in het voorjaar gereden 300km (avondtemp 1 C) op 36km voor de finish wegens het overslaan van een goede avondpauze/eten. De spreekwoordelijke accu was leeg.
Aan de andere kant kennen de meesten hier wel het effect van een te omvangrijke (of te vette) lunch; de eerste uren daarna wil het niet best meer.
Je komt er vanzelf achter wat prettig eten is; voor mij zijn dat vaak volkoren boterhammen, die langdurig energie lijken te leveren zonder te zwaar te vallen. Een warme soep voor wat extra water en zout, dan onderweg twee helft van de rit wat assistentie van een zak winegums oid. Iets fris als een appel bijvoorbeeld, dus op zich gebruik ik nooit "bijzondere" zakjes of sportvoeding.
en zoals gezegd bij ritten van 300km of langer een fatsoenlijk avondeten plannen icm met een stop van 30-45 minuten.

Verder is de klassieke fout van de beginnende randonneur te snel rijdend van start te gaan, iets wat je logischerwijs later moet bezuren. Ervaren afstandsfietsers rijden qua inspanning opvallend gedisciplineerd met een constant tempo, of een tempo dat heel geleidelijk iets wordt opgevoerd.
De gemiddelde snelheid om binnen de tijd de finish te halen is 15kmh over de hele rit, dus dat vereist op zich geen racesnelheden maar wel enig gedisciplineerd doorrijden met ruimte voor pauzes en eventueel tijdverlies door materiaalpech.

Een ander lastig fenomeen is de kleding; doordat je zo lang onderweg bent kom je zeker in de overgangsseizoenen heel uiteenlopende weersomstandigheden en temperaturen tegen. Je daarop kleden vraagt nog best wat overdenking. Een langer brevet in april start zomaar met 3 C en mist bijvoorbeeld, om in de middag de 20 C aan te tikken in de zon, met vervolgens in de nacht of avond ineens weer koude regen met wind.
De meeste bekende raadgeving, ga niet experimenteren met voeding of kleding of snelheden tijdens een brevet, maar doe dat tijdens de trainingsrongdjes. Normalerwijze, wanneer je (langere) brevetten gaat rijden, ga je ook met enige regelmaat langere trainingsrondjes tussendoor doen. Dat zijn de momenten om duidelijk op het netvlies te krijgen war voor jou wel werkt, en wat niet. Zeker de kortere brevetten zijn voor iemand met een goede conditie en gerichte voorbereiding echt wel te doen. De kans op materiaalpech kan je voorkomen door goed preventief onderhoud aan je fiets.
Senior2 schreef:
di 14 nov, 2023 10:00
De kans op materiaalpech kan je voorkomen door goed preventief onderhoud aan je fiets.
verkleinen :wink:
Helemaal gelijk.
WimB schreef:
ma 13 nov, 2023 19:57
Ik mis een beetje wat en hoe de deelnemers ervoor zorgen dat ze genoeg calorieën binnen krijgen. Of te wel hoe houd je, je motor draaiend.
Voor iedereen geldt een ander recept en er is geen gouden formule. Eet wat je gewend bent, eet wat je lekker vindt, eet dingen waarvan je zeker weet dat ze goed vallen, eet regelmatig kleine beetjes, begin vlot na de start met eten, eet van alles door elkaar. Je mag zondigen als je een brevet rijdt, dus onbeperkt appeltaart met slagroom, friet met mayo en een groot, mierzoet softijs toe. Vandaag mag het.

Niets moet, maar je moet moet blijven drinken. Twee bidons mee op de fiets en met je zelf de afspraak maken dat ze leeg moeten zijn bij de volgende stop. Daar weer aanvullen.
Ik heb nog geen brevetten gereden, en ook nog geen concrete plannen. Maar het onderwerp houdt me al jaren bezig omdat de sport in het verleden de mooiste fietsen heeft opgeleverd.

Omdat de kleinere Franse fietsenmakers niet het budget hadden om professionele wielerploegen te sponsoren, kozen ze ervoor om aan kleinere evenementen deel te nemen om hun kunnen te laten zien.

Dus deden Jo Routens, Alex Singer, André Reiss, Louis Pitard en andere ambitieuze fietsenbouwers mee aan de "Grand Prix Duralmin", de "Poly de Chanteloup" en de natuurlijk aan de "Concours de Machines". Allemaal evenementen uit het midden van de vorige eeuw, die erop gericht waren het sportieve fietstoerisme aan te wakkeren.

Advertentie van Georges "Jo" Routens:

Afbeelding

Ex-medelid Marten G. heeft een hele mooie:

Afbeelding
non-fixie schreef:
wo 15 nov, 2023 20:31

Ex-medelid Marten G. heeft een hele mooie:

Afbeelding
Zie ik het verkeerd of heeft die 2 commandeurs vooraan op de gebruikelijke plaats en dan nog een derde achteraan (boven de dynamo)?
Ik dacht eerst dat dat een deel van het rek was achteraan maar het hangt er precies toch los van...

kan iemand me vertellen wat ik miszie of waar die alledrie voor dienen?
Ik denk dat je met die derde de dynamo bedient.
Tot nu toe heb ik dit soort kabelbediening alleen gezien bij rol/bracket dynamo’s, maar dan zit de commandeur op de zitbuis en niet op de staande achtervork. Bij dit soort velg dynamo’s heb ik het nog nooit gezien en vraag me ook af hoe de kabel loop dan is.
Het is eigenlijk niet te zien, ook niet op de detailfoto's:

Afbeelding

Een René Herse-eigenaar heeft zich er eens in verdiept. De kabel trekt de dynamo van het wiel af:

Afbeelding
In dit filmpje van C.S. Hirose krijg je wel een goed idee van hoe het werkt:

https://youtu.be/WXCR7xrcj4s?si=OjYxf1hE40TiSvVR&t=152
@non-fictie, dank. Toch een redelijk uniek iets volgens mij. Ik had gisteren zitten scrollen op afbeeldingen van Jo Routens fietsen om wat meer duidelijkheid te krijgen, maar ik ben het verder niet meer tegengekomen. Of ik moet ergens overheen gekeken hebben.
Maar was het echt de bedoeling dat het dynamowiel tegen de (gladde) velg aankomt ipv de band?
blokdoorn schreef:
za 18 nov, 2023 10:00
Maar was het echt de bedoeling dat het dynamowiel tegen de (gladde) velg aankomt ipv de band?
Lijkt mij ook niet de meest efficiënte manier, maar aangezien Hirose dit zelf zo laat zien zal dit echt wel de bedoeling zijn.
Laten we eerlijk zijn, deze haute-couturefietsen zijn niet speciaal bedoeld om op een %&*^%-regendag als vandaag een rondje te gaan fietsen vanaf station Tilburg.

Ik heb wel een vraagje over die fiets van Hirose. Wat is dat ding dat rechts uit de stang van de voordrager steekt?
Senior2 schreef:
za 18 nov, 2023 10:54
blokdoorn schreef:
za 18 nov, 2023 10:00
Maar was het echt de bedoeling dat het dynamowiel tegen de (gladde) velg aankomt ipv de band?
Lijkt mij ook niet de meest efficiënte manier, maar aangezien Hirose dit zelf zo laat zien zal dit echt wel de bedoeling zijn.
Waar ik op doelde: is het niet een misinterpretatie van de klassieke randonneur waar het op de band liep? Of beschouwt Hirose het als een verbetering?

Als ik mij herinner hoe ik al rijdend de dynamo probeerde aan te schakelen met de vingers bijna in de spaken, had ik zon hendel graag gehad.
Leon schreef:
za 18 nov, 2023 10:58
Ik heb wel een vraagje over die fiets van Hirose. Wat is dat ding dat rechts uit de stang van de voordrager steekt?
Montagebeugel voor een moderne batterijlamp. Een stukje "stuur" eigenlijk.

Moderne versie van deze klassieke oplossing:

Afbeelding
Past misschien niet helemaal in dit draadje maar misschien toch interessant voor sommigen;
Voor wie een audax xl wil doen is de Amersfoort-Sauerland-Amersfoort epic misschien een leuke introductie in de wereld van de ultra’s.
1000km, 8000hm, 5 dagen de tijd, begint met Hemelvaart .
Meer info op dutchbikepackingraces.com
Nog niet zo bekend en eerste x dat ie georganiseerd wordt, ik ben benieuwd!
HenkS schreef:
wo 15 nov, 2023 10:46
WimB schreef:
ma 13 nov, 2023 19:57
Ik mis een beetje wat en hoe de deelnemers ervoor zorgen dat ze genoeg calorieën binnen krijgen. Of te wel hoe houd je, je motor draaiend.
Voor iedereen geldt een ander recept en er is geen gouden formule. Eet wat je gewend bent, eet wat je lekker vindt, eet dingen waarvan je zeker weet dat ze goed vallen, eet regelmatig kleine beetjes, begin vlot na de start met eten, eet van alles door elkaar. Je mag zondigen als je een brevet rijdt, dus onbeperkt appeltaart met slagroom, friet met mayo en een groot, mierzoet softijs toe. Vandaag mag het.

Niets moet, maar je moet moet blijven drinken. Twee bidons mee op de fiets en met je zelf de afspraak maken dat ze leeg moeten zijn bij de volgende stop. Daar weer aanvullen.
Precies wat ik bedoel. Iedereen ventileert waar hij of zij goed op draait. Ga je met eten en drinken in de fout, is dat bijna niet meer te corrigeren.
Steinnanke schreef:
vr 05 jan, 2024 16:02
Voor wie een audax xl wil doen is de Amersfoort-Sauerland-Amersfoort epic misschien een leuke introductie in de wereld van de ultra’s.
1000km, 8000hm, 5 dagen de tijd, begint met Hemelvaart .
Introductie noem je dat dan :)

Niettemin zeker een mooie uitdaging voor de "wat meer geharde" fietsers die ook nog een uitstekende conditie hebben.