door
GMS21 » wo 01 mei, 2024 15:26
Spijts eerst link is die van breuk foto toont forum ook daar de laatste dus bij deze een aparte poging:
Dat is dus middenonder, bottom bracket, de gebroken buis is kant aandrijving, en heeft een tussenstuk dat "frameslot" wordt genoemd, dat geopend wordt om een riem te laten passeren. Dat ik niet gebruik wegens kettingaandrijving.
De 4 vijsjes zijn een paar jaar geleden eens beginnen loskomen, wat ik na enige weken controleren en bijdraaien uiteindelijk stopte door siliconen in de spleetjes te drukken.
De ongebroken doorsnede van de buis is nog steeds sterk genoeg om het uitvaluiteind terug in positie te doen veren (dat is dus uitwaarts, naar buiten toe, tegen de breuk in) maar tijdens het rijden, onder belasting, is het zo duidelijk merkbaar beginnen worden dat er iets scheelde, en het lawaai tijdens de week ervoor, dat ik eerst toedichtte aan versleten aandrijving, bleek een andere reden te MOETEN hebben, toen 9 van de 16 tanden van het tandwiel achter braken op 20 km "tijd" en ik maar net op twerk raakte, daar het tandwiel verving, om dan huiswaarts te keren met eenzelfde kakofonie. En toen ontdekte ik de breuk onderaan. De buis moet zodanig gebogen hebben dat de ketting zijwaarts aan de tanden is beginnen trekken, en dat waren die.. ehm... niet gewend.