Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

377 berichten
Misschien helpt loctide.
Hoe bedoel je Octalink 1?

Er bestaan 2 soorten Octalink: V1 en V2. Heb je de goeie?

Je crank (mtb en géén XTR) is wrs Octalink V2, zit er mss een Octalink V1 as in?

Als je met grof geweld een Octalink V2 crank op een V1 as draait gaan beide naar de haaien.
Shrek schreef:
za 16 jul, 2022 23:51
Hoe bedoel je Octalink 1?

Er bestaan 2 soorten Octalink: V1 en V2. Heb je de goeie?

Je crank (mtb en géén XTR) is wrs Octalink V2, zit er mss een Octalink V1 as in?

Als je met grof geweld een Octalink V2 crank op een V1 as draait gaan beide naar de haaien.
Ik had ook al zo'n idee en volgens mij is V1 al een hele tijd niet meer te koop (ook vanwege die veel kortere spline). Ik zou op zoek gaan naar een andere fietsenmaker, want ik heb niet het idee dat hij weet hoe je met modern materiaal om moet gaan.
Paar pagina's teruggelezen, er zit idd een BB-5500 as im met Octalink V1 interface.

Wat voor crank zit erop? Zie achterkant vd crank, daarop staat FC-endaneencode.
Shrek schreef:
zo 17 jul, 2022 13:27
Paar pagina's teruggelezen, er zit idd een BB-5500 as im met Octalink V1 interface.

Wat voor crank zit erop? Zie achterkant vd crank, daarop staat FC-endaneencode.
Als ik een BB5500 (https://www.bike24.de/p1129.html) vergelijk met een 7710 (https://www.bike24.de/p115934.html) dan lijkt me die 7710 de V1 en de 5500 de V2 te zijn. Of is hier het oude typenummer aangehouden door de jaren heen?
Ik zou dan alsnog op zoek gaan naar een betrouwbare vierkant met bijhorende crank. Dat kunnen ze in verwegistan ook fixen.
De BB-5500's die ik heb zijn Octalink V1 (de andere plaatjes die ik ervan Google ook)

Hoort immers bij de 9-speed 105 race groep uit de late 90's.
Daarom dus ook een beetje mijn verbazing.
Een followup van dit loskomende crank probleem.
Heb ermee terug naar de dealer geweest.
Hij heeft de linkercrank (de loskomende) met een grote inbus vastgezet.
5 dagen gecheckt af en toe, bleef vast.
Enkele dagen geleden, en 2 weken later dan toen, kwam ie weer los.
En weer vastgedraaid, zit nu telkens als ik ergens toekom, te checken, en af en toe kan ik hem inderdaad weer verderspannen.
Het lijkt me dat onderdelen (oude crank?) niet precies passen bij de nieuwe trapas.
Ik heb nooit eerder een loskomende crank gehad.
Om 1 of andere reden, met die nieuwe trapas met bestaand crankset erop, begint die bout vanzelf los te draaien.
Zoveelste probleem in lange rij. Het houdt niet op. Dit heeft uiteraard niks met de Santos TM 3+ te maken. Het is een ander crankset gemonteerd geweest door deze zelfde dealer. Blijkbaar past de combinatie van de onderdelen die hij kiest niet.

Nog een herhaling voor de duidelijkheid: dit is een fixed gear fiets. Ik duw tegen om te vertragen. De crank wordt dus in beide richtingen "belast". Zo rij ik al een 6-7 jaar, waarvan 5 met deze Santos. De conversie naar Octalink was in 2019, dit is de 1ste vervanging van de trapas geweest wegens speling.
Maar... wat zei de dealer op de vraag of het misschien eventueel zou kunnen dat 'ie een Octalink V2 crank op een V1 as heeft gezet?
Hoe zou het anno 2023 met de fixed Octalink v1.5 Frankenbike zijn?
GMS21 schreef:
do 11 aug, 2022 21:03

Het lijkt me dat onderdelen (oude crank?) niet precies passen bij de nieuwe trapas.
Ik heb nooit eerder een loskomende crank gehad.
Om 1 of andere reden, met die nieuwe trapas met bestaand crankset erop, begint die bout vanzelf los te draaien.
Zoveelste probleem in lange rij. Het houdt niet op.
Ben je van het eigen onderhoud.
Zelf zou ik, als te weten komen, een crank van een andere fiets monteren.
Er kan altijd een productie foutje zijn van de vierkante as.
Heb je toch iets te lang door gereden met de crank die los is gekomen kan het vierkant in de crank beschadigd zijn.
Daar kom je achter met het te weten komen.
Die loskomende Ocralink crank is uiteindelijk opgelost geraakt.
Het begon me op te vallen dat het probleem terugkwam na stevige buien, grote plassen water.
Ik besloot toen om eens te pogen rubber rondomrond de basis van de crank, overdekkende de overgang crank - frame. En vala, probleem keerde niet meer terug.

Maar ik kwam hier terug met een specifieke vraag: wat is de inbouwafstand van het achterwiel van een TM3+?
Die van mijn frame meet 135 mm. Zijn er hier nog eigenaars die dat kunnen bevestigen?
Shrek schreef:
di 14 nov, 2023 07:12
Hoe zou het anno 2023 met de fixed Octalink v1.5 Frankenbike zijn?
Die is op 21 april 2024 overleden en op 28 april begraven.
Frame kapoet. Mijn vorige vraag is gerelateerd.
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 13:09
Die is op 21 april 2024 overleden en op 28 april begraven.
Frame kapoet. Mijn vorige vraag is gerelateerd.
RIP Santos Frankenmaster :cry:

Heb je nog wat foto's ter lering?

Was het nou een Octalink V2 crank op je Octalink V1 as?

En wat was er nou precies kapot aan het frame? :?:

Anyway.....
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 13:09
vraag
https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... elmaster-3
Ik zie hier een gewone snelspanner achter, dan is het frame ook 'gewoon' 135mm breed.
Shrek schreef:
wo 01 mei, 2024 13:45
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 13:09
Die is op 21 april 2024 overleden en op 28 april begraven.
Frame kapoet. Mijn vorige vraag is gerelateerd.
RIP Santos Frankenmaster :cry:

Heb je nog wat foto's ter lering?

Was het nou een Octalink V2 crank op je Octalink V1 as?

En wat was er nou precies kapot aan het frame? :?:

Anyway.....
Octalink V1 crank op Octalink V1 as.
Lengte splines idem...
Fotooke framebreuk en ontopic:
surly-ultra-new-disc-hub-silver-HU0822-1000x1000.jpg
Shrek schreef:
wo 01 mei, 2024 13:45
https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... elmaster-3
Ik zie hier een gewone snelspanner achter, dan is het frame ook 'gewoon' 135mm breed.
Het is geen snelspanner.
Zo ziet de hub eruit:
https://surlybikes.com/parts/ultra_new_hubs
surly-ultra-new-disc-hub-silver-HU0822-1000x1000.jpg
Ik zie daar 135 mm staan tussen opties, maar er werd indertijd dus de 130 mm versie gekozen in een frame dat nu 135 mm meet.
Daarom mijn rondvraag om te weten te komen welke maat dat frame daar voorziet.
Want ik vind die frame parameter niet op de website van de producent.
Enkel geometrische (grootte berijder), en kleuren.
Om zeker te weten dat die afstand ontwerp is, en niet resultaat van eerst forceren. Dat laatste onwaarschijnlijk omdat het frame spijts de breuk nog steeds terugveert naar de 135 mm bij verwijderen wiel met inbouw 130 mm.
Dat is wat ik hier te weten tracht te komen.
Iemand die een Travelmaster 3+ heeft, kan dat meten, en de kans hier is groot wegens reisfiets wereldfietser snap je.
Spijts eerst link is die van breuk foto toont forum ook daar de laatste dus bij deze een aparte poging:
vlcsnap-2024-04-28-17h05m34s340.png
Dat is dus middenonder, bottom bracket, de gebroken buis is kant aandrijving, en heeft een tussenstuk dat "frameslot" wordt genoemd, dat geopend wordt om een riem te laten passeren. Dat ik niet gebruik wegens kettingaandrijving.
De 4 vijsjes zijn een paar jaar geleden eens beginnen loskomen, wat ik na enige weken controleren en bijdraaien uiteindelijk stopte door siliconen in de spleetjes te drukken.
De ongebroken doorsnede van de buis is nog steeds sterk genoeg om het uitvaluiteind terug in positie te doen veren (dat is dus uitwaarts, naar buiten toe, tegen de breuk in) maar tijdens het rijden, onder belasting, is het zo duidelijk merkbaar beginnen worden dat er iets scheelde, en het lawaai tijdens de week ervoor, dat ik eerst toedichtte aan versleten aandrijving, bleek een andere reden te MOETEN hebben, toen 9 van de 16 tanden van het tandwiel achter braken op 20 km "tijd" en ik maar net op twerk raakte, daar het tandwiel verving, om dan huiswaarts te keren met eenzelfde kakofonie. En toen ontdekte ik de breuk onderaan. De buis moet zodanig gebogen hebben dat de ketting zijwaarts aan de tanden is beginnen trekken, en dat waren die.. ehm... niet gewend.
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 15:18
Shrek schreef:
wo 01 mei, 2024 13:45
https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... elmaster-3
Ik zie hier een gewone snelspanner achter, dan is het frame ook 'gewoon' 135mm breed.
Het is geen snelspanner.

Le-zen.

Ik postte een link naar de site van Santos.

Op die site site staat een plaatje van de Travelmaster 3+.

Die heeft een Rohloff met 'gewoon' een snelspanner achter (en geen steekas dus)

Daaruit kun je opmaken dat het frame 135mm breed is, en geen 142mm of 148mm (steekas resp. steekas Boost)

En hij is ook geen 130mm want....
a: dat zijn mtb's en reisfietsen al zo'n 30 jaar niet meer.
b: Rohloffs worden niet gemaakt in 130mm.


135mm dus. :idea: