Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

383 berichten
Misschien helpt loctide.
Hoe bedoel je Octalink 1?

Er bestaan 2 soorten Octalink: V1 en V2. Heb je de goeie?

Je crank (mtb en géén XTR) is wrs Octalink V2, zit er mss een Octalink V1 as in?

Als je met grof geweld een Octalink V2 crank op een V1 as draait gaan beide naar de haaien.
Shrek schreef:
za 16 jul, 2022 23:51
Hoe bedoel je Octalink 1?

Er bestaan 2 soorten Octalink: V1 en V2. Heb je de goeie?

Je crank (mtb en géén XTR) is wrs Octalink V2, zit er mss een Octalink V1 as in?

Als je met grof geweld een Octalink V2 crank op een V1 as draait gaan beide naar de haaien.
Ik had ook al zo'n idee en volgens mij is V1 al een hele tijd niet meer te koop (ook vanwege die veel kortere spline). Ik zou op zoek gaan naar een andere fietsenmaker, want ik heb niet het idee dat hij weet hoe je met modern materiaal om moet gaan.
Paar pagina's teruggelezen, er zit idd een BB-5500 as im met Octalink V1 interface.

Wat voor crank zit erop? Zie achterkant vd crank, daarop staat FC-endaneencode.
Shrek schreef:
zo 17 jul, 2022 13:27
Paar pagina's teruggelezen, er zit idd een BB-5500 as im met Octalink V1 interface.

Wat voor crank zit erop? Zie achterkant vd crank, daarop staat FC-endaneencode.
Als ik een BB5500 (https://www.bike24.de/p1129.html) vergelijk met een 7710 (https://www.bike24.de/p115934.html) dan lijkt me die 7710 de V1 en de 5500 de V2 te zijn. Of is hier het oude typenummer aangehouden door de jaren heen?
Ik zou dan alsnog op zoek gaan naar een betrouwbare vierkant met bijhorende crank. Dat kunnen ze in verwegistan ook fixen.
De BB-5500's die ik heb zijn Octalink V1 (de andere plaatjes die ik ervan Google ook)

Hoort immers bij de 9-speed 105 race groep uit de late 90's.
Daarom dus ook een beetje mijn verbazing.
Een followup van dit loskomende crank probleem.
Heb ermee terug naar de dealer geweest.
Hij heeft de linkercrank (de loskomende) met een grote inbus vastgezet.
5 dagen gecheckt af en toe, bleef vast.
Enkele dagen geleden, en 2 weken later dan toen, kwam ie weer los.
En weer vastgedraaid, zit nu telkens als ik ergens toekom, te checken, en af en toe kan ik hem inderdaad weer verderspannen.
Het lijkt me dat onderdelen (oude crank?) niet precies passen bij de nieuwe trapas.
Ik heb nooit eerder een loskomende crank gehad.
Om 1 of andere reden, met die nieuwe trapas met bestaand crankset erop, begint die bout vanzelf los te draaien.
Zoveelste probleem in lange rij. Het houdt niet op. Dit heeft uiteraard niks met de Santos TM 3+ te maken. Het is een ander crankset gemonteerd geweest door deze zelfde dealer. Blijkbaar past de combinatie van de onderdelen die hij kiest niet.

Nog een herhaling voor de duidelijkheid: dit is een fixed gear fiets. Ik duw tegen om te vertragen. De crank wordt dus in beide richtingen "belast". Zo rij ik al een 6-7 jaar, waarvan 5 met deze Santos. De conversie naar Octalink was in 2019, dit is de 1ste vervanging van de trapas geweest wegens speling.
Maar... wat zei de dealer op de vraag of het misschien eventueel zou kunnen dat 'ie een Octalink V2 crank op een V1 as heeft gezet?
Hoe zou het anno 2023 met de fixed Octalink v1.5 Frankenbike zijn?
GMS21 schreef:
do 11 aug, 2022 21:03

Het lijkt me dat onderdelen (oude crank?) niet precies passen bij de nieuwe trapas.
Ik heb nooit eerder een loskomende crank gehad.
Om 1 of andere reden, met die nieuwe trapas met bestaand crankset erop, begint die bout vanzelf los te draaien.
Zoveelste probleem in lange rij. Het houdt niet op.
Ben je van het eigen onderhoud.
Zelf zou ik, als te weten komen, een crank van een andere fiets monteren.
Er kan altijd een productie foutje zijn van de vierkante as.
Heb je toch iets te lang door gereden met de crank die los is gekomen kan het vierkant in de crank beschadigd zijn.
Daar kom je achter met het te weten komen.
Die loskomende Ocralink crank is uiteindelijk opgelost geraakt.
Het begon me op te vallen dat het probleem terugkwam na stevige buien, grote plassen water.
Ik besloot toen om eens te pogen rubber rondomrond de basis van de crank, overdekkende de overgang crank - frame. En vala, probleem keerde niet meer terug.

Maar ik kwam hier terug met een specifieke vraag: wat is de inbouwafstand van het achterwiel van een TM3+?
Die van mijn frame meet 135 mm. Zijn er hier nog eigenaars die dat kunnen bevestigen?
Shrek schreef:
di 14 nov, 2023 07:12
Hoe zou het anno 2023 met de fixed Octalink v1.5 Frankenbike zijn?
Die is op 21 april 2024 overleden en op 28 april begraven.
Frame kapoet. Mijn vorige vraag is gerelateerd.
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 13:09
Die is op 21 april 2024 overleden en op 28 april begraven.
Frame kapoet. Mijn vorige vraag is gerelateerd.
RIP Santos Frankenmaster :cry:

Heb je nog wat foto's ter lering?

Was het nou een Octalink V2 crank op je Octalink V1 as?

En wat was er nou precies kapot aan het frame? :?:

Anyway.....
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 13:09
vraag
https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... elmaster-3
Ik zie hier een gewone snelspanner achter, dan is het frame ook 'gewoon' 135mm breed.
Shrek schreef:
wo 01 mei, 2024 13:45
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 13:09
Die is op 21 april 2024 overleden en op 28 april begraven.
Frame kapoet. Mijn vorige vraag is gerelateerd.
RIP Santos Frankenmaster :cry:

Heb je nog wat foto's ter lering?

Was het nou een Octalink V2 crank op je Octalink V1 as?

En wat was er nou precies kapot aan het frame? :?:

Anyway.....
Octalink V1 crank op Octalink V1 as.
Lengte splines idem...
Fotooke framebreuk en ontopic:
surly-ultra-new-disc-hub-silver-HU0822-1000x1000.jpg
Shrek schreef:
wo 01 mei, 2024 13:45
https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... elmaster-3
Ik zie hier een gewone snelspanner achter, dan is het frame ook 'gewoon' 135mm breed.
Het is geen snelspanner.
Zo ziet de hub eruit:
https://surlybikes.com/parts/ultra_new_hubs
surly-ultra-new-disc-hub-silver-HU0822-1000x1000.jpg
Ik zie daar 135 mm staan tussen opties, maar er werd indertijd dus de 130 mm versie gekozen in een frame dat nu 135 mm meet.
Daarom mijn rondvraag om te weten te komen welke maat dat frame daar voorziet.
Want ik vind die frame parameter niet op de website van de producent.
Enkel geometrische (grootte berijder), en kleuren.
Om zeker te weten dat die afstand ontwerp is, en niet resultaat van eerst forceren. Dat laatste onwaarschijnlijk omdat het frame spijts de breuk nog steeds terugveert naar de 135 mm bij verwijderen wiel met inbouw 130 mm.
Dat is wat ik hier te weten tracht te komen.
Iemand die een Travelmaster 3+ heeft, kan dat meten, en de kans hier is groot wegens reisfiets wereldfietser snap je.
Spijts eerst link is die van breuk foto toont forum ook daar de laatste dus bij deze een aparte poging:
vlcsnap-2024-04-28-17h05m34s340.png
Dat is dus middenonder, bottom bracket, de gebroken buis is kant aandrijving, en heeft een tussenstuk dat "frameslot" wordt genoemd, dat geopend wordt om een riem te laten passeren. Dat ik niet gebruik wegens kettingaandrijving.
De 4 vijsjes zijn een paar jaar geleden eens beginnen loskomen, wat ik na enige weken controleren en bijdraaien uiteindelijk stopte door siliconen in de spleetjes te drukken.
De ongebroken doorsnede van de buis is nog steeds sterk genoeg om het uitvaluiteind terug in positie te doen veren (dat is dus uitwaarts, naar buiten toe, tegen de breuk in) maar tijdens het rijden, onder belasting, is het zo duidelijk merkbaar beginnen worden dat er iets scheelde, en het lawaai tijdens de week ervoor, dat ik eerst toedichtte aan versleten aandrijving, bleek een andere reden te MOETEN hebben, toen 9 van de 16 tanden van het tandwiel achter braken op 20 km "tijd" en ik maar net op twerk raakte, daar het tandwiel verving, om dan huiswaarts te keren met eenzelfde kakofonie. En toen ontdekte ik de breuk onderaan. De buis moet zodanig gebogen hebben dat de ketting zijwaarts aan de tanden is beginnen trekken, en dat waren die.. ehm... niet gewend.
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 15:18
Shrek schreef:
wo 01 mei, 2024 13:45
https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... elmaster-3
Ik zie hier een gewone snelspanner achter, dan is het frame ook 'gewoon' 135mm breed.
Het is geen snelspanner.

Le-zen.

Ik postte een link naar de site van Santos.

Op die site site staat een plaatje van de Travelmaster 3+.

Die heeft een Rohloff met 'gewoon' een snelspanner achter (en geen steekas dus)

Daaruit kun je opmaken dat het frame 135mm breed is, en geen 142mm of 148mm (steekas resp. steekas Boost)

En hij is ook geen 130mm want....
a: dat zijn mtb's en reisfietsen al zo'n 30 jaar niet meer.
b: Rohloffs worden niet gemaakt in 130mm.


135mm dus. :idea:
Shrek schreef:
wo 01 mei, 2024 15:35
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 15:18
Shrek schreef:
wo 01 mei, 2024 13:45
https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... elmaster-3
Ik zie hier een gewone snelspanner achter, dan is het frame ook 'gewoon' 135mm breed.
Het is geen snelspanner.

Le-zen.

Ik postte een link naar de site van Santos.

Op die site site staat een plaatje van de Travelmaster 3+.

Die heeft een Rohloff met 'gewoon' een snelspanner achter (en geen steekas dus)

Daaruit kun je opmaken dat het frame 135mm breed is, en geen 142mm of 148mm (steekas resp. steekas Boost)

En hij is ook geen 130mm want....
a: dat zijn mtb's en reisfietsen al zo'n 30 jaar niet meer.
b: Rohloffs worden niet gemaakt in 130mm.


135mm dus. :idea:
Ik wist niet dat "snelspanner" een inbouwbreedte impliceerde van 135 mm.
Maar bedankt voor de bevestiging van 135 mm.
Zo is de vraag heel specifiek geworden: waarom besloten Santos en/of hun dealer om een 130 mm hub te monteren in hun eigen heel bekend frame?

En opnieuw om geen foute zondebokken te schieten: het is niet zeker dat dat 5 mm samengetrokken zitten van de uitvaluiteinden tot de breuk heeft geleid.

Alleen, ik kan weinig anders bedenken, ik heb geen aanrijding gehad of zo, het zou wel moeten zijn dat iemand op mijn geparkeerde fiets heeft zitten stampen,terwijl ik in een winkel was. Maar die staat altijd goed in zicht, vlakbij ingang, waar iedereen passeert, en ook, tegen een muur, met de aandrijvingskant naar de muur toe. En ook, zo een geweld zou sporen op de framebuis moeten achterlaten, en die zijn er niet.
De oorzaak vinden is een belangrijk iets want als ik de onderdelen terug op een vervangend frame monteer, kan het over zoveel tijd weer prijs zijn.

Toegevoegd: de fiets vertoont enkele rariteiten, waar nooit oorzaak voor werd gevonden.
1) de achterband, een Schwalbe super-moto-x (62 mm), standaard keuze van Santos, slijt uit het midden. De centrale profielverhogingen, soort pijlvorm, als die aan de ene zijrand helemaal weg zijn, zijn ze aan de andere zijrand nog 2 mm. Dat is altijd zo geweest, en na een paar jaar begon ik de band te "flippen", waardoor ik nog een kwart levensduur (1 jaar doorgaans) extra kreeg.

Ik heb nog gedacht dat het kwam door de fixie setup en een gewoonte om altijd met hetzelfde been tegen te duwen, en daar nog expres op beginnen letten om het andere daarvoor te gebruiken maar geen verschil.

Dat lijkt erop te wijzen dat het achterwiel niet in het center van de fiets zit.

Wat 2) ook het rare onstabiele gedrag bij niks op bagagerek (dat door inertie voor stabiliteit zou kunnen zorgen). Hij rijdt dan bijna als een fiets zonder naloop (voorvork buiging om as stuur te wat te verschuiven van as wiel), een ervaring die ik had bij de eerste testrit vertrekkende van de dealer winkel en terug, en die ik daarna terugkreeg bij elk euvel waarvoor de hersteller mijn bagagerek leeg wilde.

Hoe dat uit het center zitten dan precies kan is een volgende vraag. Er zijn zoals gezegd en zie ook de Surly foto een inbusbout aan elke kant, en beide moeten los om het wiel eruit te kunnen nemen. Je zou dan denken dat het wiel gecentreerd blijft, en ook, dat linke en rechtse framebuis elk de helft van de 5 mm naar binnen bewegen. Ik heb daar niet precies op gelet, ik zag enkel dat het aanspannen van eender welke kant bout de uiteinden samentrekt. Ik ga dat zodra tijd eens pogen, achterwiel terug in kaal frame, en zien wat er beweegt en hoever. Voor zover dat lukt natuurlijk, ik zou wel een soort van vast referentiepunt aan beide kanten moeten maken, en ook precies genoeg daarvoor, niet evident.

Mijn Santos heeft velgremmen (iets anders kan niet wegens geen borgpunt voor veer cantilever en schijfremmohtage "gekaapt" door achtertandwiel).
Ik heb al gemerkt dat bij inknijpen van de achterrem dat het wiel wat zijdelings bewoog, en dacht dat dat door een drukverschil, of cilinderweerstand verschil (vuil, slijtage, dichtingen) kwam.

Het zou dus kunnen, en bovenstaande 3 problemen zouden dan, na 7 jaar, mee opgelost zijn met hubs van 135 mm inbouw.
Blijft de vraag waarom 130 mm hub, zelfs voor het reservewiel, gebouwd enige maanden na de fiets levering en ermee rijden.
Wat zou kunnen is dat Surly geen model had met de gewilde specificaties - 36 spaken, schijf. Of, niet tijdig in stock, en ze wilden de fiets eerder kunnen leveren, want die is erg lang in productie gebleven wegens de voor hen totaal nieuwe fixed gear versie.

https://surlybikes.com/uploads/download ... w_Hubs.pdf
Over-locknut dimensions: 100mm front, 135mm front, 120mm track rear, 130mm road rear, 135mm mountain rear
Hub body: Forged and machined 6061 aluminum with 32, 36 or 48 holes. Black or silver anodized with a laser-etched logo
Bearings: 6901 non-adjustable cartridge
Axles: Proprietary design CroMoly with stainless steel hardware. All Ultra New hub axles are QR-compatible
Een hub met 36 spaakgaten en 135 mm inbouw heeft Surly dus.
Blijft dus die ene vraag, waarom dan een 130 mm.
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 20:54
Zo is de vraag heel specifiek geworden: waarom besloten Santos en/of hun dealer om een 130 mm hub te monteren in hun eigen heel bekend frame?
Santos heeft hier niks mee te maken gok ik, en ik vermoed dat de dealer er een 130mm naaf in heeft gefrut om dezelfde reden dat ze ook ongevraagd Italiaans draad in je BSA EBB hebben getapt: onwetendheid, onverschilligheid, algehele lompheid of een combinatie daarvan. :roll:


Maarre.... nu de Santos gesneuveld is, waarom pak je geen Surly Ogre frame als opvolger?
Shrek schreef:
wo 01 mei, 2024 21:14
GMS21 schreef:
wo 01 mei, 2024 20:54
Zo is de vraag heel specifiek geworden: waarom besloten Santos en/of hun dealer om een 130 mm hub te monteren in hun eigen heel bekend frame?
Santos heeft hier niks mee te maken gok ik, en ik vermoed dat de dealer er een 130mm naaf in heeft gefrut om dezelfde reden dat ze ook ongevraagd Italiaans draad in je BSA EBB hebben getapt: onwetendheid, onverschilligheid, algehele lompheid of een combinatie daarvan. :roll:


Maarre.... nu de Santos gesneuveld is, waarom pak je geen Surly Ogre frame als opvolger?
De dealer die andere draad tapte was niet de Santos dealer, maar deze van mijn 2 eerdere fietsen, om de reden dat de Santos dealer geen vervoer van fietsen voor klanten had, en ik geen auto. ik heb de nieuwe fiets toen afgehaald met den trein en tevoet en dan teruggereden met de fiets. Daarom ook dat ik onderdelen dubbel heb, bij mankement reserve wiel derin en kapoet wiel achterop naar de dealer.
En straks het kapoet frame, ga ik ook zo pogen, zou moeten lukken.

Ik heb veel reserve onderdelen van aandrijving, banden, het zou kunnen dat een ander merk daar niet compatibel mee is. Voor de Santos was het al maanden zoekwerk, allicht zal dat voor een ander merk niet anders zijn, en problemen ipv problemen.
Ik heb vandaag wel al gepiept naar een Koga Worldtraveller, omdat ik net ontdekte dat een lokale dealer, even dicht als die van mijn vorige 2 fietsen, daar sinds kort officiele verdeler van is. Maar ombouw naar fixie, zal allicht even (weinig) evident zijn als bij de Santos zeker? Ook heb ik wat last van honkvastheid, en er is zoiets als je best willen doen maar het zit tegen, wat vergeeflijk is.