Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies mbt nieuwe touring fiets (rolhnoff - belt) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies mbt nieuwe touring fiets (rolhnoff - belt)

Als je geen rohloff naaf wilt kan je ookbij decathlon de touring 900 kopen.

€1410 . XT afmontage, xt naafdynamo en plugv6 in de balhoofd.

Mario
Die JanJanssen is een prima fiets en relatief veel waar voor je geld. Je zou ook eens kunnen kijken naar Velo de Ville. Sterke propositie met riem en Rohloff. Allemaal alu, dat dan wel en staal vind ik toch wel iets comfortabeler maar dat kun je weer leveren met bijv bredere banden.
Avaghon is zeker het overwegen waard en dan zit je wel rondom de 4K. Testritjes maken en goed kijken naar de componenten zoals velgen, lagers en cranck.
Inmiddels ben ik er bijna zeker van dat het de rohnin gaat worden, vandaag een kleine proefrit gemaakt en dat beviel erg goed. Rijdt in elk geval een stuk comfortabeler dan mijn cube travel SL.

Overigens zie ik wel dat Santos zeer ver is doorontwikkelt, bijvoorbeeld de montage van de verlichting is ijzersterk, maar het prijsverschil is me toch iets te groot.

ROHNIN €3900
Frame ROHNIN heren L/60cm
Design Dark Forest Green Gloss
Groep Rohloff DISC Gates Belt Drive
Stuur Deviant Bow UP2+ Jammy
Zadel S.I. MAX S5 Flow Black
Banden Schwalbe Marathon Almotion 50.622 Evo TLE € 81
Pedalen Mega platform met CrMo as
Verlichting SON Edelux II Cycle2Charge € 474
Bagagedrager Tubus Logo EVO zwart € 57
Lowrider Tubus Gravity met standaard

Hierbij laat ik de cycle2charge en voorstandaard waarschijnlijk weg (gaat op de configuratie pagina van JJ niet).

Binnenkort nog eenmalig een dagrit maken met een volledig afstemde fiets en dan de knoop doorhakken.
En écht op maat gemaakt dan?
https://www.m-gineering.nl/prijzen.htm#maatframe
Poppink schreef:
za 04 nov, 2023 20:57
En écht op maat gemaakt dan?
https://www.m-gineering.nl/prijzen.htm#maatframe
Bedankt maar op de website staat "Ik bouw geen frames met tandriemen of een Pinion versnellingsbak".
Ik heb een lijst van onderdelen ontvangen van Janssen (zie bijlage), is er iemand die iets durft te zeggen over de kwaliteit?

De standaard mondial banden zijn een draadband, deze laat ik upgraden naar de SCHWALBE MARATHON ALMOTION 50.622 EVO TLE. Verder zijn velgremmen niet mogelijk en maximale bandbreedte is 50x622.
Onderdelen.JPG
Onderdelen
Dat zijn natuurlijk (zover ik weet) allemaal prima onderdelen.
Of het een goede fiets wordt is stap 2.
Of het voor jou een goede fiets wordt stap 3.
Vandaag een testrit gemaakt en deze is me erg goed bevallen, wat een verschil in comfort tussen deze en mijn huidige cube / alfine / smallere bandjes. Bijgevoegd een paar foto's.

Ik dat een L model me beter zal passen dan de M van mijn proefrit, hier krijg ik nog advies over nav meting, maar de Santos in L formaat zat gelijk beter zonder dat de stuurpen moest worden omgebouwd. Daarmee denk ik ook dat de Santos stuurpen (zoiets zit normaal ook op de JJ) beter is dan degene die er nu even op zat. Dit was gedaan om mij een iets minder sportieve houding te laten proberen (tav mijn huidige Cube). De laatste foto dient ter vergelijking van de stuurpennen.

Al met al erg tevreden hoe de fiets zich gedroeg, nu alleen de juiste framemaat / stuurpen / zadel keuzes maken.
IMG_8711-optiestuur1jpg.jpg
IMG_8712-optiestuur2jpg.jpg
IMG_8685-bike.jpg
IMG_8707-bike2.jpg
IMG_8713-MvsLframe.jpg
En nog twee 'action' shots.
IMG_8695-prive1.jpg
IMG_8698-prive2.jpg
Nu twijfel ik nog over M vs L.

Mijn huidige Cube lijkt er net tussenin te zitten en ik wil graag iets minder sportief zitten.

Bijgevoegd nog een overzicht en foto van de Cube.

Valt iets analytisch te zeggen over deze lengtes? Kan je bv zeggen dat 'omdat de balhoofdbuis langer is bij de L tov de Cube zal je minder sportief zitten'?

Bijlagen

Dat klopt wel, maar maat L is vooral ook flink langer. Wil je wel hoger maar niet langer uitkomen dan zul je dus zeker een kortere stuurpen moeten pakken (60mm ofzo) en/of een stuur met flink wat backsweep. Op zich, zou mooi uit kunnen komen. Wil je substantieel korter dan op de Cube wordt het wellicht lastig.

Maat M is juist al iets korter en min-of-meer even hoog. Dat korter kan net lekker zijn, eventueel met een nog ietsje kortere stuurpen dan op de Cube maar dat hoeft niet. Hoger uitkomen kan wel maar heb je niet veel opties voor, eigenlijk alleen een stuurpen met 35 graden high rise (maar die optie is best prima).

Dus tja, met beide opties zou het lukken, afhankelijk of je vooral hoger of vooral korter uit wilt komen. Ik neig naar de M omdat ik hoger niet per se comfortabeler vind maar korter wel. en omdat in theorie het kleinere frame stijver zal zijn.
Grandonneur schreef:
wo 15 nov, 2023 09:47
Hoger uitkomen kan wel maar heb je niet veel opties voor, eigenlijk alleen een stuurpen met 35 graden high rise (maar die optie is best prima).
De huidige voorbouw is erg lang én plat, dus daar valt gemakkelijk iets te winnen in hoogte en lengte, naar keuze. Een riserbar-stuur kan ook nog, voordat je kunstgrepen zoals penverlengers toepast. Een minder breed stuur kan ook; dan kun je ook een fietsen op wegen die minder dan 5 meter breed zijn. :wink:

Die 3 cm extra lengte van de L is heel veel. Te veel denk ik, en in de verkeerde richting,
Grandonneur schreef:
wo 15 nov, 2023 09:47
Dat klopt wel, maar maat L is vooral ook flink langer. Wil je wel hoger maar niet langer uitkomen dan zul je dus zeker een kortere stuurpen moeten pakken (60mm ofzo) en/of een stuur met flink wat backsweep. Op zich, zou mooi uit kunnen komen. Wil je substantieel korter dan op de Cube wordt het wellicht lastig.

Maat M is juist al iets korter en min-of-meer even hoog. Dat korter kan net lekker zijn, eventueel met een nog ietsje kortere stuurpen dan op de Cube maar dat hoeft niet. Hoger uitkomen kan wel maar heb je niet veel opties voor, eigenlijk alleen een stuurpen met 35 graden high rise (maar die optie is best prima).

Dus tja, met beide opties zou het lukken, afhankelijk of je vooral hoger of vooral korter uit wilt komen. Ik neig naar de M omdat ik hoger niet per se comfortabeler vind maar korter wel. en omdat in theorie het kleinere frame stijver zal zijn.
Dankjewel voor wat tekst en uitleg :)

Ik snap het begrip hoger niet precies, maar denk dat het minder sportief en meer rechtop betekend?

Het advies van de fietsenwinkel is overigens een L met kortere stuurpen. Hun meeting gaf aan dat ik eigenlijk tussen de maten in zit (romplengte meer richting 55, benen richting 60).

Hoger uitkomen kan wel maar heb je niet veel opties voor, eigenlijk alleen een stuurpen met 35 graden high rise (maar die optie is best prima).

Bedoel je hiermee dat het lastig wordt om met een M frame icm met een vaste stuurpen een meer rechtop zitpositie te krijgen?

Die Santos 3+ (oranje fiets van foto's hierboven) heb ik ook een moment opgezeten (niet gefietst) en die voelde gelijk goed aan, ook deze maten maar even toegevoegd aan de tabel:

Bijlagen

Ik ben jarenlang met een JanJanssen Rohnin op pad geweest en ik was er erg tevreden over. Het huidige model is echter wat opgerekt en stuurde voor mij daarom wat minder fijn. Dus als je graag een wendbare fiets wil zou ik kiezen voor M en ik zou bij de banden voor V-guard en niet voor TLE kiezen.
RalphP schreef:
wo 15 nov, 2023 10:33
Het advies van de fietsenwinkel is overigens een L met kortere stuurpen. Hun meeting gaf aan dat ik eigenlijk tussen de maten in zit (romplengte meer richting 55, benen richting 60).
Dan moet je wel een heel lang bovenlijf hebben (en dus korte benen) anders kom je met jouw lichaamslengte van 184 cm niet uit op een fietslengte van bijna 63 cm. Ik ben wat sceptisch over metingen.
Volgens oude tabellen kom je met jouw lichaamslengte inderdaad bij een 60cm frame uit maar die fietsen waren meestal niet zo lang omdat toen de bovenbuizen per definitie horizontaal liepen. (info: https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/)

Ik denk dat Grandonneur met hoger echt hoger bedoelt, als in de Balhoofd Hoogte van het santosplaatje.

Als je even op een fiets gaat zitten om te proberen voel je niet alleen het frame maar altijd het frame plus stuurpen plus voorbouw plus stuur. Dus je moet erg goed oppassen als je frames wilt vergelijken.
Dus als jij zegt dat die Santos goed aanvoelde dan heb je nog geen idee of dat zinnige informatie is als je niet weet hoe die precies stond afgemonteerd. Je kunt elke fiets op de jusite maat afmonteren. Zo kun je een pasfiets ook precies goed afmonteren en daar zit zelfs geen fietsframe in.
Leon schreef:
wo 15 nov, 2023 10:47
Ik denk dat Grandonneur met hoger echt hoger bedoelt, als in de Balhoofd Hoogte van het santosplaatje.
Ja inderdaad, hoogte boven het balhoofd in relatie tot hoogte van het bracket. de stack. Sinds Ahead vaak aan de lage kant voor een 'comfortabele' zitpositie. Dat doet de Santos dan wel goed; ook een realtief hoge stack bij de kleinere maten.

Het probleem in dit gesprek is een beetje dat we niet weten wat je bedoelt met 'iets hoger'. wat het bereik van de fiets moet zijn. Voor mij: ik verander wel eens stuurhoogte met een centimeter, of twee, en dat doet al best veel. Anderen verstaan onder 'iets' een centimetertje of 10.

en met de stuurpen bedoel ik zoiets https://www.ergotec.de/nl/producten/vor ... -31-8.html

Al zet je die laag op de vorkbuis (onder de spacers), win je solide al een paar cm zonder rare verhogers. Volgens mij is dat stuur op de cube al rise met 2cm?
Bedankt voor al het advies, ik probeer alle afwegingen en variabelen te snappen :)

Tot duverre lijkt de consensus M te zijn.

Bijgevoegd nog wat maten van mijn Cube.

Edit: en ik twijfel nog of ik niet voor de EDELUX II SHIMANO UR700 moet gaan ipv de SON EDELUX II CYCLE2CHARGE om wat kosten te besparen (zonder oplader kan maar bespaart me slechts 60 EUR). Ik las dat de UR700-3D een redelijk nieuw model is, maar kan helaas niet uitvinden of er een verschil is tussen de UR700 en de UR700-3D en welke JJ dan gebruikt. JJ zegt in hun partlist DH-UR700 DISC 6V 3W ADHUR7003DAAL.Iemand enig idee en een advies of de SON de dubbele prijs waard is?

Edit2: en puntje zadel (voorkant) tot kruising stuur/stuurpen is 57 CM (terwijl het stuur recht stond).

Bijlagen

RalphP schreef:
wo 15 nov, 2023 14:18
Edit2: en puntje zadel (voorkant) tot kruising stuur/stuurpen is 57 CM (terwijl het stuur recht stond).
Dat zegt niks.
1. Sommige zadels zijn aan de punt centimeters langer dan andere zonder dat je op een andere plek zit.
2. Zadels kun je verschuiven over hun rail.
3. Je hebt zadelpennen met verschillende terugstand.

Je fiets ziet er niet vreemd afgesteld uit overigens. met een hogere en/ of kortere stuurpen en zonodig een riser bar kun je, voor wat tientjeswerk, ongetwijfeld een heel stuk rechterop zitten; nu is je fiets erg sportief afgesteld.
Leon schreef:
wo 15 nov, 2023 16:41
RalphP schreef:
wo 15 nov, 2023 14:18
Edit2: en puntje zadel (voorkant) tot kruising stuur/stuurpen is 57 CM (terwijl het stuur recht stond).
Dat zegt niks.
1. Sommige zadels zijn aan de punt centimeters langer dan andere zonder dat je op een andere plek zit.
2. Zadels kun je verschuiven over hun rail.
3. Je hebt zadelpennen met verschillende terugstand.
Probeerde met de winkel een vergelijking tussen de modellen te maken.
Leon schreef:
wo 15 nov, 2023 16:41
Je fiets ziet er niet vreemd afgesteld uit overigens. met een hogere en/ of kortere stuurpen en zonodig een riser bar kun je, voor wat tientjeswerk, ongetwijfeld een heel stuk rechterop zitten; nu is je fiets erg sportief afgesteld.
Dankje voor het advies en wellicht gaat dat ook nog gebeuren (mijn vriendin probeert de Cube op het moment uit voor de keren dat ze mee fietst).
Blijft dat als je korter wilt zitten je in het algemeen een kleinere fiets wilt en geen grotere. Een centimeter is echt een verschil.
Nog een punt: de meeste mensen willen in de loop der tijd korter/rechterop zitten.