Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ethiopian Airlines, ervaringen, advies wbt regels? - Forum Wereldfietser

Ethiopian Airlines, ervaringen, advies wbt regels?

Hallo wereldfietsers!

Ik ben heel benieuwd of er iemand relatief recentelijk de fiets mee heeft genomen met Ethiopian Airlines, wat de ervaring daar mee was?

Ze zijn voor mij de enige optie, maar ik kom er niet achter hoe groot de fietsdoos maximaal mag zijn.

De laatste verslagen die ik hier kan vinden zijn uit 2012, toen fietsen blijkbaar gratis meekonden mits ze minder dan 30kg wogen.
Maar goed, de tijden zijn veranderd en nu vind ik op de website van Ethiopian (https://www.ethiopianairlines.com/aa/se ... ss-baggage):

Economy: up to 2 pieces, each with a maximum weight of 23 kg and maximum sum of dimension equal to 158 cm

Provided that the below three criterias are fullfilled, any sporting equipment shall be transported for free on Ethiopian flights.

1)The passenger is carrying only 1 checked-in baggage, making the sporting equipment the 2nd PC
2)The weight of the sporting equipment is less than or equal to 32 kgs even if it is the 2nd PC.
3)The total dimension of the sporting equipment is less than or equal to 158cms or 62 inches


Dus als de omvang van de fietsdoos in totaal niet meer is als 158cm, en max 32kg weegt, kan 'ie gratis mee.
Maar ja, als ik van as tot as meet kom ik op 110cm, plus hoogte frame 58cm. Totaal 168 cm. Dat wordt 'em niet..!

Dus bijbetalen.
Daaronder de kosten voor Sports Bagage; $100.
Ok.
Maar geen vermelding over wat dán de max omvang is, en dat is voor mij de grote vraag.

Ik vind informatie over de kosten van overgewicht(>32kg) maar niets over de groote. Wél zie ik ergens anders dat meer dan 300cm totale omvang met cargo mee moet.
Je zou er dus van uit kunnen gaan dat als je betaalt voor sports equipment dat dat tussen de 158cm en 300cm moet zijn.
Maar dat staat nergens.
Kom ik met een doos van 280 op het vliegveld en ze zeggen nee, wat dan?

Drie verschillende dames van het call center gesproken, die wisten ook niks.
Noch de ticket agent of het lokale reisbureau.

Ja, en dan nog het volgende: (en misschien gelijk een oplossing)

Als ik vertrek vanaf Schiphol moet ik eerst met een andere luchtvaart maatschappij vliegen(met Ethiopian Airlines vluchtnummer) om vervolgens over te stappen op een vlucht van Ethiopian.
Het is mij verteld dat de regels van de eerste maatschappij waarmee je vliegt, gelden, ook al vliegen die met een Ethiopian Airlines nummer. En dus niet de most significant carrier. Dat zie ik ook terug in de zoekresultaten hier.
Bijv. vlucht Amsterdam - Wenen met Austria Air heeft een Ethiopian Airlines nummer
Wenen - Addis Ababa waar Ehtiopian Airways de most significant carrier is.
Heb ik het goed begrepen dat dan de regels van Austria Air gelden voor de gehele vlucht? Met hun kan je namelijk gewoon 280cm meenemen, kost ~ hetzelfde. Of de most significant carrier, dus Ethiopian. Of betaal je uiteindelijk beide maatschappijen voor de fiets, en kan je je maar beter aan de kleinste afmetingen houden?

TLDR:
Ik kom er niet uit.
-Wat is de maximale som van de afmetingen als men betaalt voor sports equipment met Ethiopian Airlines?
-Wiens regels gelden, de eerste maatschappij die op je ticket staat, of die van de most significant carrier, of betaal je beide?

Weet een van jullie iets?
https://www.ethiopianairlines.com/aa/in ... al-baggage#

Als je daar klikt op "More Sporting Equipment" dan vind ik USD 100 voor een fiets.
Als ze de fiets specifiek noemen en je daar ook voor betaalt. Is het eigenlijk nooit een probleem. Zeker niet als je een beetje je best doet een redelijk compact pakketje te maken (voorwiel eruit, stuur langs het frame)
@Gios: Leuk dat je reageert. Die informatie had ik gevonden. Misschien iets te snel gelezen?


@Berger: Dat is goed om te horen. Die ervaring en vertrouwen heb ik zelf niet, en ik boek daardoor misschien minder makkelijk een vlucht.
Ik heb wel de ervaring, en lees dat hier vaker terug op het forum, dat medewerkers van de luchtvaartmaatschappijen vaak niet op de hoogte zijn van hun eigen regels. En in dit geval kan ik uberhaupt geen regels vinden. Geen website om naar te verwijzen, geen mailtje. En zeggen ze toevallig "nee", heb ik niks, en sta ik daar..

Daarbij wordt het nog ingewikkelder omdat ik eerst met een andere maatschappij moet vliegen, en het mij niet duidelijk is wiens regels er nu gelden; die van de eerste maatschappij op het ticket, of die van de 'most significant carrier'. (Staat boven verder uitgelegd.) Vandaar dit topic.
GijsReis schreef:
di 14 nov, 2023 12:57
@Gios: Leuk dat je reageert. Die informatie had ik gevonden. Misschien iets te snel gelezen?

Daar sta ik wel om bekend ja. :) :lol:
Maar ik denk dat je het moeilijker maakt dan het is :wink:
GijsReis schreef:
ma 13 nov, 2023 23:09
...
Kom ik met een doos van 280 op het vliegveld en ze zeggen nee, wat dan?
Dat kun je beter niet doen, want de kans op nee bij zo'n gigadoos is heel groot. Als je ruim op tijd bent, kun je dan op Schiphol altijd nog een normale doos kopen.

De voorwaarden van Ethiopian zijn tamelijk standaard, incl. die van Sports Equipment.
Als je je fiets in een normale fietsdoos (153 x 23 x 83 cm) aanlevert, heb je zeker géén probleem. Die fietsdoos is te krijgen bij het Bagage Depot in de kelder.

Afbeelding

De fietsdoos van KLM is groter (176 x 23 x 101 cm), maar veel slapper. Als je die niet volgens een strak plan dichtvouwt en met tape verstevigt, is de kans redelijk groot dat hij bij een overstap uit elkaar valt en niet meer goed in elkaar past. Waarschijnlijk is die doos ook alleen verkrijgbaar als je met KLM vliegt.
Hi Math, bedankt voor je reactie.
math schreef:
di 14 nov, 2023 17:57
Dat kun je beter niet doen, want de kans op nee bij zo'n gigadoos is heel groot.
Met 280cm bedoelde ik de som van de afmetingen, bijv. 150 x 25 x 105. Ik had dat misschien duidelijker moeten opschrijven.
Jij komt op 259cm, met 153 x 23 x 83 cm, waarvan ik ook wel geloof dat dat zal lukken.
De voorwaarden van Ethiopian zijn tamelijk standaard, incl. die van Sports Equipment.
Ik vind alleen de toegestaane maximale afmetingen niet voor sports equipement. Ik heb verschillende medewerkers gesproken die het ook niet wisten en dus maar beweerde dat 158cm(totaal) de max is, omdat dat toevallig wél op website staat. Speelt zoiets zich af bij incheck bali, heb ik geen poot om op te staan. En dat zit mij dwars.
Als je je fiets in een normale fietsdoos (153 x 23 x 83 cm) aanlevert, heb je zeker géén probleem.
Waar baseer jij dat op?
Er zijn een hele hoop maatschappijen waar de voorwaarden voor het meenemen van een fiets een beetje vaag zijn. Ik zou zeggen maak je niet druk en zorg dat je fietsdoos een beetje een redelijk formaat heeft.

Waar vlieg je naartoe?
Beetje (erg) off-topic, maar als ik met Ethiopian Airlines zou vliegen, zou de voorwaarden betreffende de fietsdoos wel de minste van mijn zorgen zijn. 😬.
Flix schreef:
wo 15 nov, 2023 10:55
Beetje (erg) off-topic, maar als ik met Ethiopian Airlines zou vliegen, zou de voorwaarden betreffende de fietsdoos wel de minste van mijn zorgen zijn. 😬.
Gebaseerd op? Dat Ethiopië een ver eng Afrikaans land is?
Dat lijkt inderdaad de consensus te zijn, ik zal jullie advies accepteren en het verder loslaten.


Zit nog wel even met dat verhaal over de 'most significant carrier(MSC)', en de eerste maatschappij die op de ticket staat.

Als ik het goed begrijp, en de eerste vlucht is niet met de MSC, maar wél met een vluchtnummer van de MSC, betaal je die maatschappij óók voor het meenemen van sport bagage. - Da's wel fijn om te weten want dat kan best oplopen, en dan zou een andere route toch voordeliger kunnen zijn. Want,
Als de eerste vlucht wél met de MSC is en er later een overstap is op een andere maatschappij (mét MSC vluchtnummer), dan gelden de regels van de MSC en betaal je alleen hun voor de sports equipment.

Kan iemand bevestigen of dat zo klopt?

Ik heb met Ethiopian best wat opties wbt bestemming en ik heb de tijd, dus als ik ergens in Afrika land vind ik het goed. Dat lukt allemaal wel.
Berger schreef:
wo 15 nov, 2023 10:33
Er zijn een hele hoop maatschappijen waar de voorwaarden voor het meenemen van een fiets een beetje vaag zijn. Ik zou zeggen maak je niet druk en zorg dat je fietsdoos een beetje een redelijk formaat heeft.

Waar vlieg je naartoe?