Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lowriders nodig? - Forum Wereldfietser

Lowriders nodig?

Hoi,

Ik ga voor ca. 4 weken richting het zuiden fietsen, en heb nog geen lowriders of voortassen.

Ik wil meenemen;
1 lichtgewicht tentje (1,5 kg)
1 thermarest matje van 1 kg
1 slaapzak, ook lichtgewicht
1 brandertje met wat kookspulletjes
Zo min mogelijk kleren, lichtgewicht handdoekje etc.
enkele reparatiespulletjes, extra bandjes etc.

Is het mogelijk om dit slechts met 2 achtertassen (Ortlieb, 40 liter totaal) te doen? Ook een stuurtas erbij natuurlijk. En evt wat dingen achterop binden met een spin? Of zou t krap worden?

Als je nog een bagagerol op je achterdrager vastmaakt moet het wel lukken vermoed ik. Kwestie van niet te veel kleren bmee te nemen en dergelijke.

Een thermarestmatje heb je ook al onder de kg, en in decathlon bvb hebben ze er een lichtgewicht versie voor 30 euro. Als je dan nog een compacte slaapzak hebt of een zijden lakenzak kiest en thermisch ondergoed dan krijg je tent, slaapspullen en mss kookgerei in 1 enkele tas.

In deze tijd v/h jaar hoeft dat niet. Korte broekie's, shirtje's en wat warms voor bij de tent in de avond. Onlangs 2 weken op pad geweest met alleen de achtertassen, een rolbag en een stuurtas en had nog ruimte over om de dagelijkse boodschappie's ook in de tassen mee te nemen voordat ik een camping opzocht. Driepoot stoeltje en 1.5 liter waterfles onder de spin en gaan met die ... bike.

Afbeelding

Enne... er is een gezegde onder hikers en bikers, "Alles wat je thuis laat is mooi meegenomen". Groetsels en veel plezier met je tocht.

Je kunt misschien ook overwegen om je kookspullen thuis te laten. Brander en pannenset nemen toch behoorlijk wat ruimte in. Ik fiets al jaren zonder kookspullen en eet onderweg in goedkope restaurantjes of brood met salade.

Qua volume zou het je wel moeten lukken om alles in twee achtertassen met een rollbag te stoppen. Ikzelf vind echter het fietsen met alleen een stuurtas minder fijn dan wanneer ik ook mijn lowriders gebruik, die maken het sturen namelijk een stuk minder zenuwachtig.

@50er,

een vraagje. Ik bewonder je dat je alles in achtertassen en ertussen krijgt. Ik ga ook solo kamperen, met de tent, maar slaag er niet in om het zonder lowriders te doen.
Wat doe je dat NIET mee : ik heb het hier over EHBO, regenkledij, sandalen, kookpotjes, fietsherstelgerief, wasmiddel ...

Ikzelf zeul iets meer dan 22 kg mee (wel is het gewicht van de fietstassen én water er al bij).

Wat jij vraagt is eigenlijk heel persoonlijk. Kijk eerst eens wat je per se wilt meenemen en probeer het dan in die achtertassen te proppen. Als dat redelijk uitkomt, dan ben je er, toch? Of heb je het nog niet geprobeerd???

Ik fiets zelf met voor- en achtertassen en niet zo'n 'bult' achterop. Maar wat maakt het uit?

Succes!

Ik heb op een korte trip in schotland 2 achtertassen meegenomen + rugzak (vermijden als je kan) + stuurtas (vraag me nu niet wat ik allemaal bij had, bedenk ik nu, iig wel 2 dikke kaften met studiemateriaal, aangezien ik dan het gevoel had dat ik kon studeren voor mijn examens van de maand erop :lol:). Wel geen tent etc bij (jeugdherbergen).

Over 2 weken vertrek ik naar Ierland, en moet ook alles in 2 achtertassen, stuurtas en rackpack achterop. Deze keer wel tent mee, maar geen kookgerief. Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ik op vliegtuig maar 15 kg bagage mag hebben. Rackpack met tent, slaapmat en lege stuurtas komt al aan 5 kg :? . Daar komt nog eens 1,5 kg aan achtertas bij. Stuurtas ga ik als handbagage meenemen, veel kleren ga ik niet (kunnen) meepakken. Extreem zuinig zijn op boeken (gewoonlijk kan je in jeugdherbergen wel boeken "inruilen").
Ergens las ik dat tot 20 kg achterop goed doenbaar was zonder low rider.
Zal het in de loop van de week eens moeten proberen, lijkt me.

ik wil 1x stuurtas 3 achter tassen meenemen naar Rome met +/_ 12 kg gaat dat alleen fiets kleding mee

Hallo allen,

Ik heb ook een vraagje. Geloof dat 'ie hier wel gehoord wordt:
Is het slecht voor je fiets om maar 1 achtertas te gebruiken? Eentje van 20 liter, niet al te zwaar beladen (max. 5 kg). Voor een nachtje "sleep-over" kom ik daarmee toe. Misschien heel logisch dat ik dan schade kan verwachten, of valt dat mee?

V.

Veer schreef:Hallo allen,

Ik heb ook een vraagje. Geloof dat 'ie hier wel gehoord wordt:
Is het slecht voor je fiets om maar 1 achtertas te gebruiken? Eentje van 20 liter, niet al te zwaar beladen (max. 5 kg). Voor een nachtje "sleep-over" kom ik daarmee toe. Misschien heel logisch dat ik dan schade kan verwachten, of valt dat mee?

V.
rijdt een beetje raar, maar de fiets moet er tegen kunnen

't Rijdt inderdaad een beetje vreemd, maar na een kilometer of twee merk je dat niet meer. Had het stiekem al geprobeerd.. :)
Dankjewel

Als je heel weinig mee neemt kun je ook (als je die hebt) achter twee voortassen gebruiken (samen ongeveer 25 liter). Je merkt niet dat je bagage bij je hebt. Of gewoon twee grote achtertassen halfvol stoppen.....
Een alternatief is ook een ouderwetse zadeltas.
Wim
Hoi,
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag.
Het antwoord is ja. Niet dat ik het doe, maar Jim wel. Zie www.jimvandenberg.nl
Op de homepage zie je hem met volle bepakking! Hij heeft niet eens een stuurtas. Hoe hem dat lukt zie je in zijn paklijst, die staat onder fietsen-engeland-bagage of direct: http://gonl2.brinkster.net/engeland2007 ... bagage.htm
In de lijst zie je ook de dingen opgesomd die hij NIET meeneemt. Omdat hij de lijstitems van mij heeft overgenomen weet je dan ook wat ik in zo'n geval WEL meeneem. Hij zit in totaal aan 13 kilo, exclusief water. Met kookspulletjes kun je dat beschouwen als een ondergrens, want op de kampeerweekenden is Jim beslist de lichtgewicht-kampioen :D
Groeten,
Leon

barbara81, ik hoop maar dat die 81 niet je leeftijd is :lol:

Kijk ook eens op de site van Luc Oteman, hij fiets al jaren door heel europa met alleen maar achtertassen en een stuurtas. Hij vertelde mij eens dat als je veel fiets, je vanzelf leert wat je wel en niet gebruikt.

Mijn advies schrijf op wat je mee neemt en wat je gebruikt tijdens je vakantie, zo blijven vanzelf die dingen over die je niet/of heel weinig gebruikt.

Mario