Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets terugsturen naar huis vanuit Santiago de Compostela - Forum Wereldfietser

Fiets terugsturen naar huis vanuit Santiago de Compostela

Ik heb een tip voor degenen die hun fiets naar huis willen sturen vanuit Santiago de Compostela:

Vanuit het Nederlands Genootschap van Sint Jacob wordt veelal Soetens Transport uit Vessem aangeraden. Zij vragen € 131,- voor de fiets en € 60,50 voor de bagage, dus in totaal € 191,50 (mei 2014). Omdat ik dit (te) duur vind ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.

Ik heb mijn fiets nu laten versturen met UPS. Zij rekenen € 90,- voor de fiets en € 10,- voor de bagage, in totaal dus € 100,-. Voor dat geld zorgt UPS ook dat de fiets en de bagage in dozen worden verpakt. Je kunt de fiets met de bagage er nog op zo bij hen neerzetten en zij regelen de rest. Binnen een week werd de fiets bij mij thuisbezorgd. Ik ben hierover zeer tevreden.
Het inleveradres is Mail Boxes Etc., Calle de Santiago de Guayaquil 5 in Santiago de Compostella (ongeveer 10 minuten lopen vanaf de kathedraal).
Heb je toevallig ook info over "de andere kant" opsturen? Dus naar Santiago of Bordeaux met UPS?
(de ups site is niet echt heel duidelijk...)
Gaat de fiets met vliegtuig of auto (ivm inpakken)
pinkbike schreef:Heb je toevallig ook info over "de andere kant" opsturen? Dus naar Santiago of Bordeaux met UPS?
(de ups site is niet echt heel duidelijk...)
Gaat de fiets met vliegtuig of auto (ivm inpakken)
Daar heb ik geen informatie over, maar ik vermoed dat je dan wel zelf moet zorgen voor het verpakken van de fiets en de bagage. De "inpakservice" zal wel alleen in Santiago gelden, omdat ze daar moeten concurreren tegen een groot aantal kleine transportbedrijfjes.
Overigens zou ik deze kleine transportbedrijfjes mijn fiets niet toevertrouwen. Zij vervoeren voornamelijk de (veelal afgeragde) mountainbikes van Spanjaarden.

De fiets wordt in ieder geval vanuit Santiago met de vrachtwagen weggebracht en ook hier thuis is ie per vrachtwagen afgeleverd. Of de fiets tussentijds nog in vliegtuig of trein is overgeladen is mij niet bekend. Voor het inpakken maakt het volgens mij niet veel verschil: ook nu is de fiets in een grote doos verpakt (voorwiel eruit, stuur gedraaid, pedalen en zadel eraf). De tent en de fietstassen waren apart verpakt in een andere doos.
Baggage hebben we verstuurd via Correos aan 38€ voor 2 dozen met daarin telkens 2 achterdragers, 2 voordragers en een stuurtas.

De fietsen ook, al kost dat 150€ per fiets, mag de batterij niet mee en versturen ze geen fietsdozen naar België en ook niet naar postpunten buiten Spanje.

Omdat we de batterij apart moesten versturen hebben we MAILBOXES ETC ontdekt: daar kost het versturen van een e-bike, batterij inbegrepen, slechts 151€

Bovendien geen gedoe over batterijtjes in fietslichten omdat ze wellicht alles over land versturen. Ongecompliceerd, relatief voordelig en makkelijk: een aanrader.
IMG20231019132610.jpg
Actueel tarief 190 euro voor de fiets en 30 euro voor 4 tassen.