Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies mbt nieuwe touring fiets (rolhnoff - belt) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Advies mbt nieuwe touring fiets (rolhnoff - belt)

Als ik vandaag een nieuwe fiets zou kopen (mijn laatste aankoop dateert van 2011), zou ik zeker een steekas ipv een quick-release voor zowel vóór als achter willen. Dat maakt het stuurgedrag veel stabieler en zorgt ook dat de schijfremmen minder gauw aanlopen. Ik kan op de foto's niet goed zien of die Jan Jansen dat heeft.
math schreef:
zo 19 nov, 2023 22:12
steekas ... maakt het stuurgedrag veel stabieler
Veel stabieler? Dan zou ik wel eens op een (verder identieke) fiets willen fietsen met en zonder steekassen.
Vandaag bij JJ geweest en het gaat een M (55 CM) worden, de L (60 CM) voelde me iets te lang aan (stuur te ver weg).

Verder hebben ze voor 2024 een nieuwe voorvork ontwikkeld met wat meer ruimte voor het spatbord, kabel van schijfrem door het frame, nieuwe voorvork (volgens mij een standaard tubus).

Ik heb aangegeven dat ik 2 extra gaatjes in de voorvork wil zodat ik ortlieb front packs kan monteren (https://www.fietstas.com/ortlieb-fork-p ... rt-4l.html). Standaard is er namelijk alleen een gat voor de voordrager.

Bijgevoegd fototje.

En nogmaals bedankt voor al het advies.

Bijlagen

Mooi dat je een keuze hebt kunnen maken. Wanneer is de fiets er?
RalphP schreef:
vr 24 nov, 2023 14:59
Ik heb aangegeven dat ik 2 extra gaatjes in de voorvork wil zodat ik ortlieb front packs kan monteren (https://www.fietstas.com/ortlieb-fork-p ... rt-4l.html). Standaard is er namelijk alleen een gat voor de voordrager.
Aanname, ze zullen zo'n vork niet zelf in elkaar lassen maar kant en klaar gelakt geleverd krijgen. Dus dan vraag je ze om in een nieuwe vork waarvan ze de specificaties mogelijk niet kennen gaatjes te boren, eyelets te plaatsen, en opnieuw met een stiftje bij te tippen ofzo.

Terwijl je juist die front pack ook prima kunt gebruiken als je slechts 1x schroefdraad hebt.
Grandonneur schreef:
vr 24 nov, 2023 15:30
Aanname, ze zullen zo'n vork niet zelf in elkaar lassen maar kant en klaar gelakt geleverd krijgen. Dus dan vraag je ze om in een nieuwe vork waarvan ze de specificaties mogelijk niet kennen gaatjes te boren, eyelets te plaatsen, en opnieuw met een stiftje bij te tippen ofzo.
Ik denk dat Grandonneur bedoelt dat je dat dan niet zou moeten (laten) doen. Daar ben ik het mee eens.

Of het moet een optie zijn vanaf de fabriek, zodat ze het oogje er in lassen/solderen vóór het lakken; dan is het prima.
Grandonneur schreef:
vr 24 nov, 2023 15:30
RalphP schreef:
vr 24 nov, 2023 14:59
Ik heb aangegeven dat ik 2 extra gaatjes in de voorvork wil zodat ik ortlieb front packs kan monteren (https://www.fietstas.com/ortlieb-fork-p ... rt-4l.html). Standaard is er namelijk alleen een gat voor de voordrager.
Aanname, ze zullen zo'n vork niet zelf in elkaar lassen maar kant en klaar gelakt geleverd krijgen. Dus dan vraag je ze om in een nieuwe vork waarvan ze de specificaties mogelijk niet kennen gaatjes te boren, eyelets te plaatsen, en opnieuw met een stiftje bij te tippen ofzo.

Terwijl je juist die front pack ook prima kunt gebruiken als je slechts 1x schroefdraad hebt.
Ik heb hierna gevraagd en het zou volgens hun niets uit moeten maken, maar bedankt voor de tip mbt dat het ook met maar 1 schroef gaat, hier ga ik nog even naar kijken.

[edit] Ortlieb zegt inderdaad dat het met 1 schroef kan zolang het geen carbon vork en de vork ook niet conisch is, iemand toevallig een idee of de JJ vork dat is?
Leon schreef:
vr 24 nov, 2023 15:14
Mooi dat je een keuze hebt kunnen maken. Wanneer is de fiets er?
Zal wel ergens jan/feb volgend jaar worden, moet offerte nog accoderen en levertijd is volgens mij 8-12 weken.
RalphP schreef:
vr 24 nov, 2023 15:58
Ik heb hierna gevraagd en het zou volgens hun niets uit moeten maken
Vorken worden getest conform Europese normen (Om precies te zijn de norm ISO 4210-6:2023, Cycles, Safety requirements for bicycles, Part 6: Frame and fork test methods die jij en ik helaas niet kunnen lezen maar waarin o.a. staat dat een vork een aantal tests moet doorlopen en bepaalde vervormingen daarbij niet mag overschrijden), maar zodra je aan een bepaalde vork materiaal gaat wegnemen en/of toevoegen dan is het testresultaat uiteraard niet meer geldig. Of het moet zo zijn dat de vork onworpen is om op die plek een gat te krijgen. Maar normaliter is vooral een vork iets waar je niet iets aan gaat veranderen. Als ik zelf deze fiets zou kopen met deze wens zou ik niet tevreden zijn met wat een fietsenmaker zegt.
Het kan natuurlijjk allemaal erg meevallen, en misschien is de vork ook met extra gaatjes nog twee keer zo sterk als vereist, maar dat weet je achteraf.
Helaas ook kun je achteraf, als de vork al gelakt is, een oogje niet meer solderen of lassen, wat een flink nadeel richting de sterkte van dat oogje is.
rohnin2.JPG
rohnin1.JPG
En de fiets is binnen, bijgevoegd de eerste foto's. 8)
Mooie fiets hoor. Ik vind de kleur ook erg fraai.
Die ziet er echt prachtig uit! Mooi kleurtje ook trouwens.
Daar gaan vele fijne kilometers mee gevreten worden ☺️
Leon schreef:
di 30 jan, 2024 09:59
Mooie fiets hoor. Ik vind de kleur ook erg fraai.
Slow Moving Saddles schreef:
di 30 jan, 2024 12:46
Die ziet er echt prachtig uit! Mooi kleurtje ook trouwens.
Daar gaan vele fijne kilometers mee gevreten worden ☺️
Bedankt en ik vond deze kleur ook mooi, is overigens de standaard kleur.

Wat ik wel jammer vind is dat ze de bel achter de stuurpen hebben gedaan, dat is voor wielrenners wellicht normaal maar als ik straks alle bagage erop heb zitten kom ik er niet meer bij (heb er al 1 die straks op het stuur gaat). Tevens heeft de voorvork niet zoveel bevestigingspunten als ik had gehoopt (3 was ideaal geweest voor bv. ortlieb fork pack).

Maar je kan niet alles hebben, verder erg tevreden en hij voelt ook een stuk stabieler aan dan mijn oude cube travel SL uit 2018, maar daar is het budget dan ook naar...