Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Concurrentie voor de elektrische fiets uit onverwachte hoek - Forum Wereldfietser

Concurrentie voor de elektrische fiets uit onverwachte hoek

Concurrentie voor de elektrische fiets uit onverwachte hoek

Voor alle anti e-bike aanhanger op het forum….

https://fd.nl/samenleving/1496676/concu ... achte-hoek

De elektrische fiets is de nieuwe norm. Wil je daar niet in mee? Voor minder geld koop je de nieuwste normale fiets. Ook die is doorontwikkeld en brengt je nu een stuk sneller en comfortabeler dan je gewend was op je bestemming. En het is nog gezonder ook.

De elektrische fiets is razend populair. Sinds 2021 is het merendeel – 52 procent – van de jaarlijks in Nederland verkochte nieuwe fietsen elektrisch en de verwachting is dat het marktaandeel de komende jaren verder groeit.
39 procent van de mensen zonder heeft de intentie een e-fiets aan te schaffen, blijkt uit het rapport ‘Aanschaf en gebruik van de elektrische fiets’ (september 2022) van het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM).
De meest genoemde reden voor aanschaf is sneller en met minder moeite kunnen reizen. Daarnaast geeft 17 procent van de niet-bezitters met een intentie tot aanschaf als reden op dat de normale fiets aan vervanging toe is. ‘Het suggereert dat de elektrische fiets door een deel van de mensen als logische opvolger van een normale fiets gezien wordt’, stelt het rapport.

Lees het volledige artikel op. https://fd.nl/samenleving/1496676/concu ... achte-hoek
Ik ben benieuwd wanneer het berichten gaat regenen dat al die e-bikes niet zo lang meegaan als ouderwetse fietsen. De golf van aangeschafte e-bikes met voorwielmotoren is nu ongeveer vervangen door een bike van een tweede generatie en veel ervan zullen nu zo'n vijf jaar oud zijn. Er komt een moment dat veel van hun accu's zullen falen. Dat zal vaak door slechte gebruiksgewoonten zijn, maar dat maakt het niet anders. Ook reparaties gaan op een gegeven moment duurder uitvallen dan de waarde van de bike.
Een ouderwetse fiets kon je meestal wel vijf jaar laten staan en daarna weer gewoon verder gebruiken en goedkoop onderhouden.
Dat is de reden dat wij op de VSF van mijn vrouw een pendix hebben laten monteren.
De reden is ook dat ik bij klimmen en harde wind tegen veel sterker ben dan mijn vrouw .
Tijdens fietsvakanties is dat vervelend.
Zij kan daarbij ook gewoon zonder ondersteuning fietsen zoals we altijd gedaan hebben.

Ps wij zijn70++++

Dirk
Jammer dat het artikel achter een betaal/registratiemuur zit :?

Maar ik verbaas me er soms over hoe snel de elektrische fiets ‘de norm’ is geworden.
Natuurlijk, in een aantal gevallen is het heel fijn dat ze er zijn. Als je wat ouder of, om welke reden ook, minder energiek bent of wordt. Helemaal prima! Als je als (jonge) student je elektrische ros pakt in plaats van het ov. Helemaal prima! En zo zullen er nog wel een paar situaties zijn waarbij het heel fijn is om elektrisch ondersteund te worden.
Maar ik had niet voorzien dat het zo’n vlucht zou nemen. Zijn mensen gewoon liever lui dan moe?
Op een paar momenten heb ik me daadwerkelijk moeten verdedigen (verbaal, maar toch) waarom ik in hemelsnaam geen elektrische fiets had gekocht! Je hoeft echt niet zo heel ver terug in de tijd waarin een elektrische fiets iets bijzonders en speciaals was.
Naast de aanschafprijs is er natuurlijk ook het onderhoud en levensduur van onderdelen. Mijn schoonmoeder had een nieuwe accu nodig. Mocht ze even €650,00 voor neerleggen! Een fiets van nog geen 5 jaar oud!

Call me old fashioned… :)
Ach, de meeste mensen betalen honderden euro's per maand om een auto voor de deur te hebben.
Don van D. schreef:
vr 24 nov, 2023 20:33
Jammer dat het artikel achter een betaal/registratiemuur zit :?
Ja, ik was wel benieuwd naar ‘de nieuwste normale fiets’ die doorontwikkeld is… Kan een fd-abonnee een tipje van de sluier oplichten?

Groetjes,

Carl
In de jaren 70, 80 en 90 had je ook gewoon licht lopende fietsen.

Alleen in de 00's gingen ze fietsen zo zwaar en bulky maken (zwaar lopende Nexus 7, aanlopende rollerbrakes, zware antilekbanden, zware verende vork, zware verende zadelpen, zware verstelbare sturpen, zie bv de Batavus Adagio) dat ze niet meer vooruit te branden waren en dan lijkt de ebike aantrekkelijk.

Grappig dat de lichtlopende fiets een comeback maakt.
Ik heb het artikel wel gelezen, maar kan het uiteraard niet kopiëren. Er staat o.a. in dat er van 2018 nu 2023 ruim 235 miljoen euro werd besteed aan advertenties voor e-fietsen, tegenover 13,6 miljoen voor reguliere fietsen, wat IMHO wel een beetje inhoudt dat de e-bike de Nederlander marketingtechnisch door de strot wordt geduwd.

Het artikel is deels gebaseerd op het rapport ‘Aanschaf en gebruik van de elektrische fiets’ (september 2022) van het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM), dus qua nieuwswaarde al wat belegen.
Voor een ander deel is het een interview met een bedrijfsleider van een fietswinkel in Zwolle en een expert op het gebied van stedelijke mobiliteit .

Het artikel belicht grotendeels voor- maar vooral ook nadelen van de e-bike: prijs, onderhoud, acculevensduur, diefstal en bijbehorende diefstalverzekeringskosten, tegenvallende reistijdwinst, onveiligheid op fietspaden, gebrek aan registratie- en verzekeringsplicht wat veiligheid negatief beinvloedt, mindere wendbaarheid, CO2-nadeel en gezondheidsnadeel.

Van de onwikkeling van de moderne fiets worden genoemd: de "getande rubberen band in plaats van een ketting", schijfremmen, weggewerkte kabels, sportievere houding, automatische verlichting, dikkere banden ­die "geschikt zijn voor een hogere luchtdruk, waardoor je zonder extra rolweerstand meer stabiliteit en comfort kunt halen uit een bredere band", geen voorvorkvering en "oliegevulde naafversnelling, zoals de Shimano Alfine 11, voor nog wat minder weerstand. "
Voor de meesten op dit forum erg weinig nieuws denk ik.

De conclusie is dat een moderne fiets nog altijd veel goedkoper is dan een e-bike en dat je dan de e-bikes "gemakkelijk" bijhoudt. Als laatste de tip om je bagage aan de drager te hangen in plaats van op je rug, om minder bezweet aan te komen.
Don van D. schreef:
vr 24 nov, 2023 20:33
Jammer dat het artikel achter een betaal/registratiemuur zit :?

Zijn mensen gewoon liever lui dan moe?
Naast de aanschafprijs is er natuurlijk ook het onderhoud en levensduur van onderdelen. Mijn schoonmoeder had een nieuwe accu nodig. Mocht ze even €650,00 voor neerleggen! Een fiets van nog geen 5 jaar oud!

Call me old fashioned… :)
Inderdaad gemak dient de mens en er zijn of waren slimme mensen die de wens heel erg graag in vervulling brengen, en deze hebben een heel spoor van mensen nodig die daar, van groot tot klein, een boterham mee verdienen. Mooi toch iedereen blij.
Leon schreef:
za 25 nov, 2023 10:39
Ik heb het artikel wel gelezen, maar kan het uiteraard niet kopiëren. Er staat o.a. in dat er van 2018 nu 2023 ruim 235 miljoen euro werd besteed aan advertenties voor e-fietsen, tegenover 13,6 miljoen voor reguliere fietsen, wat IMHO wel een beetje inhoudt dat de e-bike de Nederlander marketingtechnisch door de strot wordt geduwd.

Het artikel is deels gebaseerd op het rapport ‘Aanschaf en gebruik van de elektrische fiets’ (september 2022) van het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM), dus qua nieuwswaarde al wat belegen.
Voor een ander deel is het een interview met een bedrijfsleider van een fietswinkel in Zwolle en een expert op het gebied van stedelijke mobiliteit .

..........

De conclusie is dat een moderne fiets nog altijd veel goedkoper is dan een e-bike en dat je dan de e-bikes "gemakkelijk" bijhoudt. Als laatste de tip om je bagage aan de drager te hangen in plaats van op je rug, om minder bezweet aan te komen.
Dat eerste rapport is te downloaden op https://www.kimnet.nl/publicaties/publi ... sche-fiets


"Aanschaf en gebruik van de elektrische fiets
Steeds meer Nederlanders kopen een e-fiets om daarmee van en naar hun werk te reizen. Onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verwachten dat deze trend zich ook in de komende jaren voortzet. Hoewel de elektrische fiets met name de normale fiets vervangt, laten Nederlanders voor de woon-werkreis ook de auto vaker staan door het gebruik van de e-fiets. Dit blijkt uit het onderzoek 'Aanschaf en gebruik van de elektrische fiets'."
Carl schreef:
za 25 nov, 2023 08:51
Don van D. schreef:
vr 24 nov, 2023 20:33
Jammer dat het artikel achter een betaal/registratiemuur zit :?
Ja, ik was wel benieuwd naar ‘de nieuwste normale fiets’ die doorontwikkeld is… Kan een fd-abonnee een tipje van de sluier oplichten?
https://archive.li/r1Jyx
Leon schreef:
za 25 nov, 2023 10:39
dikkere banden ­die "geschikt zijn voor een hogere luchtdruk, waardoor je zonder extra rolweerstand meer stabiliteit en comfort kunt halen uit een bredere band"

en "oliegevulde naafversnelling, zoals de Shimano Alfine 11, voor nog wat minder weerstand. "
Voor de meesten op dit forum erg weinig nieuws denk ik.
Toch twee zaken die nieuw voor mij zijn.
Ik bedoel uiteraard dat de genoemde produkten niet nieuw zijn; de beweringen erbij heb ik maar genegeerd.
Bij de banden wordt bij nader inzien denk ik zelfs lagere in plaats van hogere luchtdruk bedoeld, maar als journalisten op het cruciale moment het omgekeerde gaan schrijven haak ik ook graag af.
Don van D. schreef:
vr 24 nov, 2023 20:33
Zijn mensen gewoon liever lui dan moe?
Ja.

So be it. Ieder zijn eigen keuze.
Ja.

So be it. Ieder zijn eigen keuze.
Eens! gelukkig leven we in een vrij land! 😃
Dank je voor je moeite, Leon.
Leon schreef:
za 25 nov, 2023 10:39
De conclusie is dat een moderne fiets nog altijd veel goedkoper is dan een e-bike en dat je dan de e-bikes "gemakkelijk" bijhoudt.
Grappig, die foto erbij (dank je F. van der Hoek). Ik denk dat je op die ‘moderne’ fiets e-bikes gemakkelijk bijhoudt om zo snel mogelijk van dat naar de hemel wijzende zadel af te zijn.

Groetjes,

Carl
F. van der Hoek schreef:
za 25 nov, 2023 15:50
Carl schreef:
za 25 nov, 2023 08:51
Don van D. schreef:
vr 24 nov, 2023 20:33
Jammer dat het artikel achter een betaal/registratiemuur zit :?
Ja, ik was wel benieuwd naar ‘de nieuwste normale fiets’ die doorontwikkeld is… Kan een fd-abonnee een tipje van de sluier oplichten?
https://archive.li/r1Jyx
Dank voor de link.

Wat mij van het artikel bijblijft is dat de verkeerde "strijd/discussie/vergelijking" wordt gevoerd. Die moet niet zijn tussen fietsers en e-fietsen, maar tussen fietsen en auto's.
Het is een begrijpelijke fout omdat door de fiets-infrastructuur in Nederland fietsers eerder te maken zullen hebben met e-fietsen op hun deel van de infrastructuur dan met auto's. En natuurlijk, e-fietsen lijken ook wat meer op fietsen. Hun berijders zijn echter van een ander slag, het zijn mensen die als ze geen e-fiets hadden waarschijnlijk de rit die ze op de e-fiets maken anders niet op met een auto hadden gemaakt.

Ja, er is een overlap met de gewone fiets, in een aantal situaties waarin je de e-fiets neemt kan je net zo goed een gewone fiets nemen. En als je een goede conditie hebt en je gewend bent om lange tochten te maken als wereldfietser dan blijven weinig van die situaties overeind. Het percentage wereldfietsers met een e-fiets zal wat lager zijn dan bij de rest van de bevolking. Dat betekent niet dat de e-fiets geen plek heeft en ook niet dat we de e-fiets moeten boycotten. Het is een ander voertuig, net als scooters, brommers, motoren en auto's dat zijn.

E-fietsen moeten m.i. niet gezien worden als vervangers van gewone fietsen. Dat blijven de meest energie-efficiënte, goedkoopste en onderhoudsarme hulpmiddelen om jezelf te verplaatsen van A naar B, als je conditie en de tijd die je hebt het toestaat.
Een E-fiets vergelijken met een fiets op basis van de kenmerken van een fiets, gaat altijd uitpakken in het voordeel van een fiets. Zoals een paard vergelijken met een auto op basis van eigenschappen als hoe hoog ie kan springen en hoe goed ie kan galopperen altijd in het voordeel van het paard zal uitvallen. Een auto is een heel ander vervoersmodaliteit, zoals een e-fiets dat ook is.

Een e-fiets vergelijken met scooters, brommers, motoren en auto's levert wel een flink aantal situaties op waarin een e-fiets een voordeel oplevert. In die situaties neem je de e-fiets en laat je die anderen staan. En daar liggen de positieve kanten van e-fietsen, minder scooters, brommers, motoren en auto's op de weg, betekent meer mogelijkheden en budget voor fietsers, of dat nou gewone of e-fietsers zijn. Ik woon naast de tunnel van de A9, deel van een project dat enorm veel geld kost om het autoverkeer van Schiphol naar Almere wat vloeiender door te laten stromen. Helaas is de fietssnelweg van Amsterdam naar Almere nog steeds een dramatisch hobbel en bobbelroute : https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/e ... -en-almere
Het lijkt mij beter als fietsers en e-fietser samen optrekken en meer en bredere fietsinfrastructuur opeisen. Iemand als Marjolein de Lange heeft het na 22 jaar bij de Fietsersbond Amsterdam wat dat betreft totaal niet begrepen. Inplaats van de e-fiets te zien als handige mogelijkheid om meer autoasfalt op te eisen voor fietsers, wil ze e-fietsen verbannen van het fietspad en hen het leven zuur maken met verzekeringen en helmplicht.
Als hier op het forum de elektrische fiets voorbij komt lees ik steeds weer dat mensen standpunten innemen.
De rest van mijn commentaar laat zich samenvatten in mijn onderschrift.
We moeten onderhand wel een aardig beeld hebben gekregen met de komst van de auto en andere moderne dingen.
Flix schreef:
za 25 nov, 2023 00:54
Ach, de meeste mensen betalen honderden euro's per maand om een auto voor de deur te hebben.
En nu betaald men nog eens eenmalig 2000 euro om die auto voor de deur te laten staan en er niet meer mee te rijden. Zolang het niet regent uiteraard.