Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Baltische Staten - Forum Wereldfietser

Route Baltische Staten

Hoi fietsers!

Een vriendin en ik gaan volgend jaar zomer een fietstrip maken (10 weken) vanaf Nederland in de richting van de Baltische staten. Vanaf Tallinn in Estland pakken we waarschijnlijk de boot naar Zweden/Finland om de tocht te vervolgen.

- Heeft er iemand mooie, geschikte routes door de landen Litouwen, Letland, Estland?
- Zijn deze landen geschikt om als twee vrouwen doorheen te fietsen?
- Hoe zit het met hoeveelheid campings onderweg?

Zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden om vanuit Polen naar Litouwen te fietsen? (Kalinigrad en Wit-Rusland zijn de buurlanden op dat stuk). Is dat veilig?

Omdat 1 van ons wat gezondheidsproblemen heeft zoeken we het liefst een route uit die grotendeels vlak is (kleine heuvels zijn oké). Verder hebben we geen gravel bikes, dus asfalt is ook een pre.

Alle tips zijn welkom!! :)
MiekeVernede schreef:
vr 24 nov, 2023 15:46
Hoi fietsers!

...
Zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden om vanuit Polen naar Litouwen te fietsen? (Kalinigrad en Wit-Rusland zijn de buurlanden op dat stuk). Is dat veilig?


Alle tips zijn welkom!! :)
Hallo,
Verleden jaar door de bossen langs de noordelijke grens van Polen met Kalingrad Litouwen binnengefietst via het drielandenpunt.
IMG_20220708_115703.jpg
Die grens in de bossen heeft geen duidelijke markering er is bv geen prikkeldraad of aanwijzing op de gravelwegen. Pas wel op om niet te verdwalen en zo de grens ongemerkt over te steken want de grens wordt daar via camera's in de gaten gehouden.
Ik heb daar vorig jaar gefietst. Van Polen naar Litouwen was echt geen probleem. Ik zou niet weten hoe je daar per ongeluk in (Wit) Rusland terecht zou kunnen komen.
Wat lastig zou kunnen zijn is dat veel wat kleinere wegen vaak onverhard zijn en op verharde wegen hard gereden wordt. Geldt voor Polen en de Baltische staten.
Ik heb geen gpx-bestanden meer door een fout. Wel Polarsteps.
Check out my full story 'Voorbij Oostzee en Midzomernacht' at https://www.polarsteps.com/JoostBrug2/4 ... zomernacht
Hoi Joost!

Dank voor je reactie en Polarsteps!!
Echt leuk om te bekijken, ook de foto’s. Geeft een goed beeld.

Hoe lang heb je over je trip gedaan, en hoeveel km deed je per dag? Weet je nog de naam van de routes? Misschien kan ik de gpx bestanden online nog vinden ergens :)

Sliep je op campings in de Baltische landen? En hoe was dat?
LHTJoost schreef:
za 25 nov, 2023 06:52
Ik heb daar vorig jaar gefietst. Van Polen naar Litouwen was echt geen probleem. Ik zou niet weten hoe je daar per ongeluk in (Wit) Rusland terecht zou kunnen komen.
Wat lastig zou kunnen zijn is dat veel wat kleinere wegen vaak onverhard zijn en op verharde wegen hard gereden wordt. Geldt voor Polen en de Baltische staten.
Ik heb geen gpx-bestanden meer door een fout. Wel Polarsteps.
Check out my full story 'Voorbij Oostzee en Midzomernacht' at https://www.polarsteps.com/JoostBrug2/4 ... zomernacht
Ik ben 3 maanden op pad geweest. 66 fietsdagen variërend van 50km tot 170km met een gemiddelde van 100km per dag. Een deel was vakantie in een vakantie kamperend in DK zonder te fietsen.
Op Polarsteps staat ook informatie over (wild) kamperen en campings. Zie vooral ook de conclusie aan het eind.
Vanuit Nederland ben ik via een eigen route geleidelijk noordoostelijk gefietst om in Hameln de route van Kees Swart naar Berlijn op te pakken. In Polen de R1 gefietst met uitstapjes naar off-road. De R1 in Polen is geen fijne fietsroute wat mij betreft. Meer een racebaan. Onder Kaliningrad licht een fietsroute (GreenVelo??) die ik deels gevolgd heb. Is een prima route die wel flink slingert. Daarom soms ervan afgeweken om ff km-ers te maken. In de Baltische staten zelf wat geknutseld via de grote steden. Ook hier af en toe de doorgaande wegen.
Hoi Mieke,

Afgelopen zomer hebben wij 3 weken door de Baltische staten gefietst, gevlogen op Vilnius en teruggevlogen vanaf Tallinn. Fijne landen, ik zou zo weer gaan. Het oosten van Litouwen is behoorlijk heuvelachtig met steile klimmen. De grote, doorgaande wegen met vluchtstrookje voor de fiets vond ik te druk en te smal. Grote vrachtwagens scheren soms te dicht langs je heen. De kleinere wegen zijn vaak gravel, maar prima te doen met een tourfiets met profielbanden, zoals Schwalbe Mondials. Er zijn volop kampeermogelijkheden.

Groet, Tim
MiekeVernede schreef:
vr 24 nov, 2023 15:46
Hoi fietsers!
...

Omdat 1 van ons wat gezondheidsproblemen heeft zoeken we het liefst een route uit die grotendeels vlak is (kleine heuvels zijn oké). Verder hebben we geen gravel bikes, dus asfalt is ook een pre.

Alle tips zijn welkom!! :)
Zelfde indruk als de vorige posters, de asfaltwegen in de Baltische staten zijn veelal druk en onaangenaam met de fiets.

Maar de "dirt roads" zijn best wel ok met de fiets.

De route die Joost beschrijft in Polen is inderdaad de green velo. Een aanrader aangezien het om een apart fietspad gaat en je dus niet op de weg hoeft te rijden.
IMG_20220708_085402.jpg
Hierbij een link naar mijn herinnering.

Follow me on my trip ‘Poland - Sweden 2022’ at https://www.polarsteps.com/PhilipDeweer ... 5ff448f12d

Groeten
Dit jaar rond(je) Oostzee gedaan en dus ook door de Baltische staten. Ik heb daar evt. wel GPX bestanden van die ik met je kan delen.

Overgang Polen naar Litouwen is geen probleem. We zijn niet in Kalinningrad en/of Belarus geweest. In Polen, maar ook de Baltische staten is het soms rijden op een grote(re) weg óf op een gravelpad. Soms ook zand, met name in Polen. Wij fietsten in die regio eind mei/begin juni. Weet niet wanneer jullie daar willen rijden, maar in de zomer zal het nog meer zand zijn vermoed ik zo.

In Noord Oost Polen (merengebied) voldoende campings. Wij volgden in de Baltische staten globaal de weg van Vilnius, Middelpunt Europa, Heuvel der Kruizen, naar Riga en vervolgens naar Tallinn. We volgden niet de kust, maar vooral over het binnenland, natuurgebieden. Daar niet altijd campings aanwezig. Paar keer hotel genomen, 1x op een camping die nog niet geopend was, paar keer Warmshowers. Mooie routes door mooie groene gebieden. Kijk er met plezier op terug.

Op een regenachtige dag in Litouwen voelden we ons niet echt veilig op de grote weg. Veel vrachtwagens. En bij regen ben je toch minder zichtbaar. Toen vlakbij de Heuvel der Kruizen een camping gevonden.

Het is eigenlijk overal heuvelachtig, maar nooit erg hoog. Over onze hele route (na Tallinn, nog Zuid Finland, Aland, Zweden dwars over en Denemarken) was het hoogste punt iets van 300 meter en dat was in Zweden.

Succes met de verdere voorbereidingen en wil je graag de GPX bestanden ontvangen, stuur me dan even een persoonlijk berichtje.