Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

165 berichten
Wat wel eens wil helpen is de schroef te laten schrikken.
Zet een passende kruiskop schroevendraaier op de schroefkop en geef er met een relatief zware hamer een flinke tik op.
Liefst een schroevendraaier met een hard handvat en niet met een rubberen uiteinde.
Misschien 'laten schrikken' met een zware, hete soldeerbout. Helpt ook bij schroeven in hout, bij antiek eiken; schroeven zetten door hitte soldeerbout uit en laten los.
JandeFietser schreef:
di 31 okt, 2023 17:24
ik wil mijn voor derailleur afstellen maar 1 schroef zit muur vast. Zowel met kruis als plattekop geen beweging in te krijgen, al laten weken in de wd40, geen resulaat.
Iemand nog een tip?

IMG_1988.jpeg

Als jij geen kettingblad of trapas hebt vervangen hoef je de schroef niet los te draaien als hij nu aanloopt maar moet de kabel wat strakker.

WD40 is prima om een fiets te poetsen maar absoluut geen goede kruipolie die dingen los maakt

Zou geen harde klap geven op een schroevendraaier op je voorderailleur
Die harde tik ga ik niet geven op die schroef, het is maar een derailleur :) De soldeerbout valt ook af, onder de schroef zit kunstof, dus dat wordt ook niks.

Afstellen helpt een beetje maar krijgt hert aanlopen niet helemaal weg, Maar ja dat is alleen wanneer de ketting heel scheef loopt en die combinatie gebruikt ik niet.
Ik zag echter wel dat deze voor tripple Ultegra Ultra derailleur niet meer gemaakt wordt,
JandeFietser schreef:
vr 03 nov, 2023 20:36
Afstellen helpt een beetje maar krijgt hert aanlopen niet helemaal weg, Maar ja dat is alleen wanneer de ketting heel scheef loopt en die combinatie gebruikt ik niet.
Dan staan die afloopstopschroefjes vast gewoon goed. Maar ik kan me wel voorstellen dat je graag alles weer gangbaar zou willen hebben. Gewoon kruipolie al geprobeerd?

Groetjes,

Carl
Staat je derailleur wel netjes horizontaal langs het frame?
Gisteren de stuurpen van mijn gravelbike "geflipt". Zo komt het stuur ongeveer 3 cm hoger. Dat zit een stuk comfortabeler en het geeft meer plaats aan de bagagerol onder het stuur.

Fiets daarna even nagelopen en ontdekt dat de remblokjes achter ver op waren. Remklauw gedemonteerd oude blokjes er uit gehaald, binnenkant van de klauw schoon gemaakt met remmenreiniger, gangbaarheid zuigertjes gecontroleerd, nieuwe blokjes gemonteerd en de klauw netjes gecentreerd terug gezet op het frame. De achterrem is weer als nieuw.
Even de ketting gesmeerd en weer 'droog gepoetst' van mijn stadsfiets. Ik gebruik minder vet tegenwoordig. Dat scheelt echt wel in vuil aantrekken ed.
Winterbanden gemonteerd. Begin deze week al.
Wat zijn die krengen traag! Je trapt je de pleuris en snelheid is ver te zoeken.
Tweede rit: laat ik wat hogere toeren trappen, en wat netter trappen. Dat maakt wel uit, dan kom ik beter vooruit. Blijkbaar absorberen die zachte rubber noppen veel trapenergie.
Afspraak gemaakt met de fietsenmaker…, zit ergens een tik en moet nieuw spatbord, helaas geeft SKS geen garantie op spatborden…

Mail wisseling tussen de winkel en SKS:

Ik heb het volgende terug gekregen van SKS:
We geven alleen 5 jaar garantie op onze after market producten en niet op OEM producten

Dit betekend dat er op het onderdeel geen garantie zit.


Tsja….

Maar we gaan morgen gewoon lekker mooie tocht fietsen, nieuwe winter handschoenen zijn binnen, wollen muts gekocht vandaag en morgen rondje Drenthe !
Zin in.

Gr ej
ej groningen schreef:
vr 01 dec, 2023 18:42
Dit betekend dat er op het onderdeel geen garantie zit.
Dat is wel heel kort door de bocht denk ik.

Van wie heb je die spatborden gekocht? Waar hoorden ze evt. bij? Wanneer was dat? Wat is er nu mis mee? Wat is de oorzaak vannhet mankement?
Koga WTS signature 2 jaar oud, foto uploaden lukt niet maar spatbord is boven de spatlap van de bevestiging af, dus de klinknagel achtige dingetjes zijn afgebroken

Snap je wat ik bedoel?

Gr ej
Nee.
Je hebt niks van SKS gekocht.
Ik bedoelde met snap je wat ik bedoel of je nu weet wat stuk is…
Ik accepteer dat ik gewoon nieuw spatbord moet laten monteren hoor, maar was het proberen waard toch

Blijf Hollander hè Hahah

Maar als je een fiets koopt en er is iets met je rohloff naaf zit er ook garantie op, dus waarom niet met een spatbord…en dan is ja ja en nee nee….

Gr ej
ej groningen schreef:
vr 01 dec, 2023 18:42
Mail wisseling tussen de winkel en SKS:

Ik heb het volgende terug gekregen van SKS:
We geven alleen 5 jaar garantie op onze after market producten en niet op OEM producten

Dit betekent dat er op het onderdeel geen garantie zit.
Dat klopt niet.
De garantie op de spatborden wordt gegeven door OEM als onderdeel van de garantie op de
gehele fiets.
Aha
Dat zal ik eens navragen bij de winkel….dank.

Gr ej
Leesvoer: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product
Het staat er niet in koeienletters maar de wettelijke garantie krijg je van degene waarvan jij het product hebt gekocht.
Ga ik lezen, en op de koga site staat:

https://www.koga.com/nl/service/garantie
Vandaag mijn fiets een grote beurt gegeven voordat de winter echt invalt. Trappers er af, trapaslagers er uit, alles schoonmaken, smeren en weer terug. Hetzelfde voor de wielassen. Ook nog even de remmen doorgespoeld met olie (de bleed set van Formula is echt top) want ik merkte dat er een klein beetje lucht in de voorrem zat en de achterrem ook maar gedaan want ik was toch bezig. Als laatste de derailleur en ketting schoongemaakt en weer gesmeerd. Nu fietst ie weer als nieuw.
Kerst zonder verplichtingen :) , dus mijn laatste aanwinst - een Eddy Merckx-frame uit het midden van de jaren '70, gebouwd door Starnord in Valenciennes - maar eens afgebouwd.

Zoals 'ie nieuw geleverd zou kunnen zijn in 1975, met MAFAC 2000-remmen, Huret Challenger derailleurs en Stronglight crankstel. Alleen nog een setje toeclips en riempjes en dan is 'ie klaar voor de voorjaarsklassiekers.

Afbeelding