Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Miyata Randonneur Extra 1986 - advies banden - Forum Wereldfietser

Koga Miyata Randonneur Extra 1986 - advies banden

Hallo beste forumleden, nieuw hier op het forum met een vraag over een Koga Randonneur Extra uit 1986 die ik deze week heb gekocht.

De fiets is bijna volledig origineel, zonder scheurtjes in frame of velgen en zover ik het nu heb kunnen testen schakelt en remt de fiets super. Enige niet originele is een vlinderstuur en een gelzadel. Dat ga ik weer terug brengen naar de originele staat. Verder alleen poetsen en smeren voorlopig.

Op de fiets zitten Schwalbe Marathon Original Green Guard banden van 32 mm. De banden zijn nog goed, maar ik heb het gevoel dat ik met een traktor op pad ga. Ik fiets ook op een KM Road Runner 1982 met 28mm Continental 4 season banden en daar vlieg ik toch echt veel makkelijker mee over de weg (en nog nooit lekgereden). In het verleden ook bergtochten gefietst met een gewone stalen racefiets met dunne bandjes (25mm). Dat gaf ook niet echt problemen.

Ben niet van plan om veel off road te gaan fietsen en ook niet zwaar te bepakken, totale gewicht incl. mijzelf maximaal 80 kg. De originele fiets is toen geleverd met 28mm banden. Zoek nu naar het liefst skinwall banden die geschikt zijn om mee rond te toeren. en hoor graag de reden voor bredere banden.

Alle tips zijn welkom.

Dank en groet, Hans.
De reden dat die Greenguard banden zo ***** fietsen is de band zelf en niet de breedte ervan. Die banden hebben dikke stugge wanden, een oersterk karkas en een dikke en stugge antileklaag die hoog boven het karkas uittorent.
Zolang ze hard opgepompt zijn en je over glad asfalt fietst gaat dat wel, maar elke hobbel in de weg komt keihard door en als je met die banden in een bocht gaat dan lijkt het alsof die antileklaag wegrolt.

Als je echt alleen over glad asfalt fietst met een totaalgewicht van slechts 80 kilo dan zijn de smalle en soepele banden prima.
In andere gevallen vinden de meeste veelfietsers brede maar wel soepele banden fijner.
Naarmate het totaalgewicht hoger is én de wegen slechter zijn dat steeds bredere banden.
Een reden voor een bredere band is meer comfort. En tegenwoordig heb heb je aardige keuze in wat bredere banden die desondanks vrij vlot zijn.

Maar als je het comfort van 28-622 prima vindt is daar niks mis mee.

Probeer eens een pasela ofzo. Past mooi bij de fiets.
Clement Strada
Afbeelding
Ik heb dezelfde fiets, er liggen nu 32 mm Conti 4seasons op waar ik al heel lang tevreden over ben. Twee winters geleden ben ik met 32 mm banden wel in de problemen gekomen vanwege smurrie op de (landbouw)wegen waar ik veel rij — die 32's zaten iets te krap in het spatbord. Met 28 mm ging dat uiteraard veel vlotter. Ook goeie ervaring met de Schwalbe One, die rijdt heel aangenaam met veel grip, zeker gezien de prijs (30€ of soms minder, zie Mantel). De goeie Continentals zijn mij wat duur geworden.
20211118101435.JPG
Dank allen voor de tips.

CarlW: mooie fiets ook. Ik ga die one maar eens proberen.

Tip: bij mij was het achterspatbord los meegegeven met een knik er in. Dat krijg je nooit meer echt goed. En het bonkige achterlicht gaat het niet meer doen, ik gebruik led. Blijkt dat bol.com nagenoeg exact dezelfde spatborden levert maar dan zilver https://www.bol.com/nl/nl/p/sks-bleumel ... 0715/?s2a= Ik heb ze binnen, mooier dan de originele echt zilver en niet die goudgloed. Zelfs de originele bevestigingsstangetjes passen. En interessant: ze zijn een paar mm breder dus meer ruimte met 32 mm (en ze passen nog steeds mooi in het frame).
Dat ga ik onthouden, ging er min of meer van uit dat bredere spatborden niet zouden passen.
Mijn - enigszins mishandelde - 1985 Koga-Myata Randonneur, met 45mm Honjo-spatborden en 30mm Grand Bois-banden.

Een combinatie die mij heel goed bevalt. (De rest is nog "under construction")

Afbeelding
non-fixie schreef:
za 09 dec, 2023 00:06
Mijn - enigszins mishandelde - 1985 Koga-Myata Randonneur, met 45mm Honjo-spatborden en 30mm Grand Bois-banden.

Een combinatie die mij heel goed bevalt. (De rest is nog "under construction")
Gaan die GB's ook maar een goeie 2000 km mee, zoals de Herse-banden? Ik zie de voordelen van dit soort gesofisticeerd rubber helemaal in, maar als je de dure aanschafprijs meerdere keren per jaar moet beginnen ophoesten... Out of my league. Een ander nadeel dat mij terughoudend maakt is wel van tafel: lekgevoeligheid kan je compenseren met sealant.
non-fixie schreef:
za 09 dec, 2023 00:06
Mijn - enigszins mishandelde - 1985 Koga-Myata Randonneur, met 45mm Honjo-spatborden en 30mm Grand Bois-banden.

Een combinatie die mij heel goed bevalt. (De rest is nog "under construction")

Afbeelding
Die Grand Bois zien er wel top uit en lopen erg lekker lees ik. De spatborden zijn duurder dan wat ik voor de hele fiets heb betaald :-) Maar wel mooi.
CarlW schreef:
do 07 dec, 2023 14:12
Ik heb dezelfde fiets, er liggen nu 32 mm Conti 4seasons op waar ik al heel lang tevreden over ben. Twee winters geleden ben ik met 32 mm banden wel in de problemen gekomen vanwege smurrie op de (landbouw)wegen waar ik veel rij — die 32's zaten iets te krap in het spatbord. Met 28 mm ging dat uiteraard veel vlotter. Ook goeie ervaring met de Schwalbe One, die rijdt heel aangenaam met veel grip, zeker gezien de prijs (30€ of soms minder, zie Mantel). De goeie Continentals zijn mij wat duur geworden.
Ben benieuwd hoe breed jouw stuur is. Wat ik her en der lees is dat het stuur even breed als je schouders moet zijn voor de meest comfortabele houding. Ik wil van het vlinderstuur af dat er later opgezet is...
Vlinderstuur terugbouwen naar racestuur vraagt wel wat voorbereiding, remmen/shifters etc.

En de zitpositie wordt natuurlijk héél anders.
Grandonneur schreef:
za 09 dec, 2023 09:15
Vlinderstuur terugbouwen naar racestuur vraagt wel wat voorbereiding, remmen/shifters etc.

En de zitpositie wordt natuurlijk héél anders.
Oorspronkelijk zat er ook een racefiets stuur op. De originele stuurpen met de shifters is nog aanwezig, alleen de vlinder moet worden vervangen voor een racebocht. Ik heb nog Shimano dubbele remgrepen liggen, daarmee kan je 2 zitposities hebben. Dat heb ik ook op mijn andere Koga.
h_vd_w schreef:
za 09 dec, 2023 09:03

Ben benieuwd hoe breed jouw stuur is. Wat ik her en der lees is dat het stuur even breed als je schouders moet zijn voor de meest comfortabele houding. Ik wil van het vlinderstuur af dat er later opgezet is...
45 cm onderaan, vanwege de flare. Nitto B135.
Deze Vitorria Robina bandjes ga ik maar eens proberen. Zijn in de aanbieding bij 12GO Biking. https://www.12gobiking.nl/vittoria-rubi ... O4QAvD_BwE

Bijlagen

Prima bandjes, maar meer heb ik er nog nooit voor betaald. Zijn er volgens mij ook in 30 en/of 32 mm.
CarlW schreef:
za 09 dec, 2023 08:47

Gaan die GB's ook maar een goeie 2000 km mee, zoals de Herse-banden? Ik zie de voordelen van dit soort gesofisticeerd rubber helemaal in, maar als je de dure aanschafprijs meerdere keren per jaar moet beginnen ophoesten... Out of my league. Een ander nadeel dat mij terughoudend maakt is wel van tafel: lekgevoeligheid kan je compenseren met sealant.
Ze rijden erg lekker, maar ik heb ze vooral gekocht omdat ik ze erg mooi vind. En dat ik toevallig toch bij Marten Gerritsen op bezoek was hielp zeker ook mee.

Doordat ik een paar verschillende fietsen heb gaat het ook wel even duren voordat ik je kan vertellen hoe lang ze meegaan. :)

Voor een wereldreis zou ik ze niet monteren, maar ik heb er o.a. een week mee door Frankrijk gefietst op gemengde ondergrond en daar hadden ze geen enkel probleem mee. Ik heb er nog niet mee lekgereden.

Afbeelding
h_vd_w schreef:
za 09 dec, 2023 09:00
(...) De spatborden zijn duurder dan wat ik voor de hele fiets heb betaald :-) Maar wel mooi.
Dan heb je in ieder geval een héél leuke prijs voor die fiets betaald. :D

Ja, Honjo's zijn best prijzig, en dat heeft me lang weerhouden. Ik vond echter een tijdje terug zo'n setje op een Duitse website voor rond €70, en daar bleek ik zó blij van te worden, dat ik bij voornoemd bezoek aan Kiel-Windeweer toch nog zo'n set heb meegenomen.

Juwelen zijn het ...

Afbeelding
Nog even terug naar de banden: welke mij ook heel goed bevallen zijn Vittoria Corsa Control G2's.

Verkrijgbaar in veel maten en ook regelmatig in de aanbieding te vinden onder €40.

Ik heb ze inmiddels op verschillende fietsen, en heb er o.a. probleemloos L'Eroica mee gereden.

28mm op mijn Union na een dagje ploeteren op de strade bianche:

Afbeelding

Heel betaalbaar, maar toch ook wel een leuke band is de Jack Brown Mile Muncher. Gemaakt door Panaracer voor Rivendell. Lastig te vinden, maar als je ze vindt dan is het vaak voor rond €20. Planet X heeft ze af en toe.

Ik heb zelf de lichtere green label-versie in 33,3mm ( :roll: ) en die bevalt goed.
Man, man, wat heb je toch een mooi materiaal.